FZ firar Ramadan – tillsammans?!

Ramadan Mubarak, kära vänner! Nu är vi ju redan ett par dagar in på denna speciella månad, men ville bara passa på att önska alla som fastar en välsignad och fin Ramadan med mycket värme och goda lyckönskningar. Det är verkligen en mysig tid på året, som inbjuder till eftertanke och brukar vara någon slags "reset" för mig personligen då jag går igenom olika prioriteringar och mål och försöker ändra på dåliga vanor eller göra mer av det som är bra.
Förra året slutade jag helt med kaffe och det var ändå något positivt då jag kände mig piggare och mer alert utan koffein än med det... Sen trillade man dit igen sakta under resten av året och kom tillbaks i gamla vanor... Så! Denna Ramadan är det återigen noll kaffe som gäller och jag hoppas kunna hålla i det även efter fastemånaden är slut, inshallah.
Har du några särskilda mål eller tankar att dela med dig av kring detta årets Ramadan?

Förra året slutade jag helt med kaffe och det var ändå något positivt
Välkommen i klubben! Piggheten och att slippa huvudvärken var det som var mest positivt för mig
Har sagt i flera år att jag ska prova att ta del av ramadan och min f.d kollega påminner mig varje år men det är alltid något som ställer till det.
Nästa år…jag lovar…. 😬
Fira? Att de självsvälter sig på dagtid o svullar på nätterna är väl inget o fira?
Man vill ju svulla dag och natt som en riktig svenne.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Att äta på andra tider än vanligt borde inte klassas som fasta.
Att dessutom inte dricka vatten alls under dagen är bara hål i huvudet.
Nej, fasta på riktigt istället, inga kalorier alls under några dagar.
Gör det själv en tre-fyra gånger om året, fem dagar utan mat, enbart vatten och kaffe.
Fira? Att de självsvälter sig på dagtid o svullar på nätterna är väl inget o fira?
Fel tråd för detta, min vän! Det här var inte tanken att inbjuda till kritik eller nedlåtande kommentarer, bara en chill hälsning till de som iakttar fastan.
Välkommen i klubben! Piggheten och att slippa huvudvärken var det som var mest positivt för mig
Har sagt i flera år att jag ska prova att ta del av ramadan och min f.d kollega påminner mig varje år men det är alltid något som ställer till det.
Nästa år…jag lovar…. 😬
Hah, precis! Det är galet vad mycket "dippar" och huvudvärk man fick tidigare, som man på något sätt vande sig vid och betraktade som normalt. Det blev ett normaltillstånd, liksom. Har man gått på koffein i typ 20 år så vet man ju inte längre hur det är att leva utan det, så att säga. Sen är det väl säkert väldigt individuellt hur det påverkar, men för mig personligen är det nog något jag klarar mig bäst utan. Testar med lite te eller så istället för att ha en varm dryck, men det är ju väldigt lite koffein i jämförelse med en svart kopp kaffe.
Fan vad fint, det här värmde! Jag firar själv inte, men jag delar gärna dina fina ord med de som gör det!
Aww!
Jag har aldrig riktigt satt mig in i Ramadan då jag inte har några praktiserande muslimer i min bekantskapskrets, men det slog mig att den kristna fastan började igår på askonsdagen, alltså dagen efter fettisdagen. Hänger de ihop historiskt, eller råkade det bara bli så i år?
Jag har aldrig riktigt satt mig in i Ramadan då jag inte har några praktiserande muslimer i min bekantskapskrets, men det slog mig att den kristna fastan började igår på askonsdagen, alltså dagen efter fettisdagen. Hänger de ihop historiskt, eller råkade det bara bli så i år?
Haha, fick googla "askonsdagen" då jag aldrig hört talas om det förut. Men nej, jag tror inte det finns något samband där. Det är nog bara mer av ett sammanträffande att det blev så i år! Vilken tidpunkt Ramadan inträffar på året diffar ju med ~10 dagar per år, då den muslimska högtiden utgår från månkalendern istället för den "vanliga" (gregorianska). Finns ju väldigt många gemensamma beröringspunkter religionerna emellan annars, men antagligen inte i just detta fallet.
Brukar du gå ner i vikt under ramadan eller tar du igen allt på kvällen så att säga?
Har noll koll på ramadan annars, är det bara vatten som gäller om man är strikt?
Tar nog igen det mesta igen på kvällen, men ärligt talat har jag inte vägt mig på 348 år eller så så kan inte svara på det riktigt. Men kan bara konstatera att jag är lite lagom småtjock innan Ramadan och tenderar att fortsätta vara det även efteråt...
Under Ramadan så fastar man (avstår från all mat och dricka) från gryning till solnedgång. Så nej, inte vatten heller.
Gör det själv en tre-fyra gånger om året, fem dagar utan mat, enbart vatten och kaffe.
Äh, nu ska vi väl inte gatekeepa vad som är fasta eller ej? Det finns väl olika typer av fasta, liksom. Kul att du hittat nåt sätt som funkar för dig, jag tror min mage hade mördat mig om jag bara levde på vatten och kaffe i fem dagar!
Du får skriva ett brev till internationella islamiska förbundet (?) och lägga det som förslag
Det råkade bli så bara
Det råkade bli så bara
För att spinna vidare på det så är det ju faktiskt så att Eid och julafton sannolikt kommer inträffa på samma dag år 2033. Är det verkligen bara ett sammanträffande, eller en konspiration?!
Fasta sägs ju vara bra, men det är inget för mig. Jag kör mina stenåldersdieter emellanåt och de ger alltid önskad effekt. Problemet är att jag oftast går upp de där kilona igen, även om det tar längre tid.
Ramadan upplever jag något med tudelade känslor då det förstås är muslimernas stora högtid men att det i vårt samhälle påverkar en hel del. Tex inom sjukvården och kollektivtrafiken så ökar ju mänskliga faktorn att misstag begås pga bristande iakttagelseförmåga. Sen vet jag att många tar semester just för denna anledning men det är långt ifrån alla som gör just det.
Fastan i kristendomen har ju funnits i flera hundra år den också men ”vi” har ju blivit mindre kristliga i detta land sista seklet så den har mer eller mindre spelat ut sin roll. Nu är den ju mer aktuell som tex i 5-2 dieten 😂
Sorry för dissen men det sagt så önskar jag er iaf en trevlig högtid! 🙏❤️
Haha, fick googla "askonsdagen" då jag aldrig hört talas om det förut. Men nej, jag tror inte det finns något samband där. Det är nog bara mer av ett sammanträffande att det blev så i år! Vilken tidpunkt Ramadan inträffar på året diffar ju med ~10 dagar per år, då den muslimska högtiden utgår från månkalendern istället för den "vanliga" (gregorianska). Finns ju väldigt många gemensamma beröringspunkter religionerna emellan annars, men antagligen inte i just detta fallet.
Fettisdagen är alltid dagen innan fastan, det är ju därför man äter fastlagsbullar (semlor). Fransoserna firar mardi gras och tyskar brasilianare m.fl. har carneval (carne=kött, val = stoppa undan).
Edit: sedan att Ramadan och den kristna fastan inträffar samtidigt, är ju ren slump men det blir väl antagligen så med jämna mellanrum på grund av måncykler osv.
Edit2: Ramadan mubarak!
Ad hoc addendum
Inte samma slags fasta...
Ad hoc addendum
Ramadan upplever jag något med tudelade känslor då det förstås är muslimernas stora högtid men att det i vårt samhälle påverkar en hel del. Tex inom sjukvården och kollektivtrafiken så ökar ju mänskliga faktorn att misstag begås pga bristande iakttagelseförmåga. Sen vet jag att många tar semester just för denna anledning men det är långt ifrån alla som gör just det.
Fastan i kristendomen har ju funnits i flera hundra år den också men ”vi” har ju blivit mindre kristliga i detta land sista seklet så den har mer eller mindre spelat ut sin roll. Nu är den ju mer aktuell som tex i 5-2 dieten 😂
Sorry för dissen men det sagt så önskar jag er iaf en trevlig högtid! 🙏❤️
Så är det ju, särskilt de första dagarna kan vara lite tuffa innan kroppen ställer om sig. Man får försöka kontra det med att vara extra försiktig/uppmärksam. Tack för lyckönskande 💚
Firas ramadan av icke troende? Det känns som att många i Sverige har vuxit upp med svenska högtider som jul och påsk utan någon som helst vetskap om deras religiösa bakgrund. För många handlar de bara om att träffa släkten, äta mat och dricka orimlig mängd alkohol. Det var först senare i livet jag insåg hur mycket religion som faktiskt ligger bakom, vilket jag ibland kan bli smått irriterad över när det påpekas.
Hur som haver ha en fortsatt trevlig högtid!
Man vill ju svulla dag och natt som en riktig svenne.
Äta på natten är inte nyttigt nånstans.. för de äter dessutom dubbelt upp.. svintrötta sen på jobbet och orka inte göra nått för de varit uppe på natten och svullnat.. ser noll mening i detta helt vrickade beteende
Sambandet är väl att den kristna fastan också utgår från månen (eftersom påsken gör det).
Viam inveniam aut faciam
Jag är inte religiös men brukar "självsvälta" ett par gånger i månaden, där jag endast dricker vatten i 24-36 timmar. Kan säga att det gör mirakel för kroppen på alla sätt och vis! Påstås även förlänga livslängden
Fasta är något som finns i alla religioner fast i olika former. Kristendom, Islam, Judendom, Buddhism, Hinduism m.m.