Balatro drar in 48 miljoner kronor på mobiler – utan mikrotransaktioner
Tycker det är kul att mobilspel av denna kvalité och utan mikrotransaktioner visar att man kan lyckas. Även om det inte är alls lika mycket som mikrotransaktioner har visat sig ge (tänker extremfallen med Diablo Immortal och den intäkten, men också hur snabbt spelet tappade användare), så hoppas jag ändå detta ger lite hopp för fler utvecklare att gå denna vägen.
PC | PS5 | Switch
När iPhone och iPad var nya släpptes det mängder med då högkvalitativa mobila spel för en engångskostnad. Spelade sjukt mycket där i slutet av 00-talet och första 10-talets år. Dock var det svårt att ha en bra dialog kring spel på mobiler och paddor, precis som det var hopplöst att ha en bra dialog kring spel på Wii, med den då så kallade ”hardcorespelarskaran”. Man var inte seriös om man lirade mobilt, allt som inte var standardkontroller sög snor och så vidare.
Det kändes lite som att striden för ”hela” spel för ett fast pris på mobil var kört redan innan det kommit igång på allvar… för att de som var kanske främst lämpade för dessa typer av spel vände plattformarna ryggen… precis som i fallet Wii och dess icke-mainstream-spel.
Så, denna nyhet får mig mest att gå tillbaka till en svunnen era, vet inte riktigt hur jag skall placera den i en samtida kontext annat än att… ja… äntligen?
Nice! Har funderat på att köpa spelet. Jag antar att man sömlöst kan spela på samma konton på mobilen, som på datorn?
@Legerdemain
Håller med. Kommer ihåg att Hearthstone fungerade bra. Det kom kanske 2015 dock. Jag vill minnas att jag spelade något av Monkey Island-spelet på en tidig iPhone också. Fungerade fint. Plants vs. Zombies var rätt trevligt det med.
Nice! Har funderat på att köpa spelet. Jag antar att man sömlöst kan spela på samma konton på mobilen, som på datorn?
@Legerdemain
Håller med. Kommer ihåg att Hearthstone fungerade bra. Det kom kanske 2015 dock. Jag vill minnas att jag spelade något av Monkey Island-spelet på en tidig iPhone också. Fungerade fint. Plants vs. Zombies var rätt trevligt det med.
Det är olika profiler tyvärr... En för Steam och en för iOS för mig t.ex. Hur det är på andra platformar vet jag ej dock men gissar på samma setup
Har detta blivit en trend nu, mer spel med fasta priser istället för mikrotransaktioner? Trevligt om det är så. Animal Crossing: Pocket Camp på mobil går över till fast pris nu t ex: https://ac-pocketcamp.com/en-US
Misstänker att många av köparna, som undertecknad här, redan äger spelet på en annan platform men vill ha det med sig i fickan överallt.
Jag tror din misstanke är vägrundad. Precis samma här. Mycket bra spel, perfekt för mobilformat!! Kul att dom är framgångsrika och drar in en massa flis. Förhoppningsvis insiprerar det andra att överge f2p och mikrotransaktioner. Oldschool som jag är föredrar jag det gamla hederliga upplägget!
Misstänker att många av köparna, som undertecknad här, redan äger spelet på en annan platform men vill ha det med sig i fickan överallt.
Va? Menar du att man dubbeldippar? Neeeej, kan jag aldrig tänka mig *ser inte alls skyldig ut*
Va? Menar du att man dubbeldippar? Neeeej, kan jag aldrig tänka mig *ser inte alls skyldig ut*
Det blir så när man gillar lök!
Eller Rockstars spel…
Halo kompis!
När iPhone och iPhone var nya släpptes det mängder med då högkvalitativa mobila spel för en engångskostnad. Spelade sjukt mycket där i slutet av 00-talet och första 10-talets år. Dock var det svårt att ha en bra dialog kring spel på mobiler och paddor, precis som det var hopplöst att ha en bra dialog kring spel på Wii, med den då så kallade ”hardcorespelarskaran”. Man var inte seriös om man lirade mobilt, allt som inte var standardkontroller sög snor och så vidare.
Det kändes lite som att striden för ”hela” spel för ett fast pris på mobil var kört redan innan det kommit igång på allvar… för att de som var kanske främst lämpade för dessa typer av spel vände plattformarna ryggen… precis som i fallet Wii och dess icke-mainstream-spel.
Så, denna nyhet får mig mest att gå tillbaka till en svunnen era, vet inte riktigt hur jag skall placera den i en samtida kontext annat än att… ja… äntligen?
iPhone och iPhone? 😁
Betalmodellen var ju standard även innan iPhone, när Java-spel var standarden - då krävdes ju ofta lite olika portar för att passa de olika hårdvaruplattformarna, och det var inte alla spel som var tillgängliga till alla telefoner. Ahh, minns annonser för javaspel man betalade för med svindyra sms som sedan levererades en nedladdningslänk till som skulle passa ens telefon. De jäkla annonserna var *överallt*, måste varit lukrativt redan då.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
iPhone och iPhone? 😁
Betalmodellen var ju standard även innan iPhone, när Java-spel var standarden - då krävdes ju ofta lite olika portar för att passa de olika hårdvaruplattformarna, och det var inte alla spel som var tillgängliga till alla telefoner. Ahh, minns annonser för javaspel man betalade för med svindyra sms som sedan levererades en nedladdningslänk till som skulle passa ens telefon. De jäkla annonserna var *överallt*, måste varit lukrativt redan då.
Snyggt! Jag menade iPad… 😅
Jo, Java… men där var det ändå lite tveksam kvalite även på många seriösa spel på grund av plattformens inneboende seghet.
Snyggt! Jag menade iPad… 😅
Jo, Java… men där var det ändå lite tveksam kvalite även på många seriösa spel på grund av plattformens inneboende seghet.
Onekligen, men det fanns guldkorn där också. Det känns som att varje era innehållit bra mycket ren sörja oavsett om vi pratar Java, Flash, HTML/"Web 2.0" eller något efterföljande. ^^
Sen är det klart att de tekniska begränsningarna i så väl mjukvara som hårdvara blir spännande att hantera, men så har det ju alltid varit - skulle säga att det är samma sak med datorspel i allmänhet. Bara för att det hypotetiskt *går* att göra mycket mer med plattformar idag betyder det inte nödvändigtvis att alstren blir per definition *bättre* (annat än rent tekniskt).
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Går nog bra för spelet på Apple Arcade. Ligger just nu etta ser jag, men antar att det bara är för Sverige. Men är väl säkert populärt internationellt också. Funkar väl att köra med handkontroll också – testade på Apple TV. Passar fint att köra i soffan.
Kul om det går bra för spelet och absolut extra roligt om det går att nå framgång utan att använda sig av det allt för vanliga mobilspelupplägget med mikrotransaktioner.
@Legerdemain
Det är olika profiler tyvärr... En för Steam och en för iOS för mig t.ex. Hur det är på andra platformar vet jag ej dock men gissar på samma setup
Tyvärr samma på Android. Så man får spela det två gånger istället. Tramsigt beroendeframkallande i sitt enkla upplägg.