PS5 Pro kan avtäckas tidigt i september, enligt läcka

Robot
PS5 Pro kan avtäckas tidigt i september, enligt läcka

Ska ha sett produktbild och fått namnet bekräftat.

#playstation-5, #ps5, #ps5-pro


Medlem

Lite märklig huvudrubrik. Får det att låta som om den ska släppas redan nästa månad, men texten säger något annat.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Lite märklig huvudrubrik. Får det att låta som om den ska släppas redan nästa månad, men texten säger något annat.

Håller med. Släppa och avtäcka är två helt olika saker, rubriken bör ändras till just "kan avtäckas tidigt i september". Läckan pratar inte heller om potentiellt släpp i september utan "announcement" för att vara korrekt. Känns som artikeln är mer click bait vilket känns tråkigt.

"Although Sony's plans can change at any time, the PlayStation 5 Pro will be announced very soon. We expect this announcement to be made during the first half of September 2024."


signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem

Hoppades på en mer diskret design. Tyvärr är en av anledningarna till att jag inte skaffat PS5 än dess otympliga design..

Medlem

Nu tror jag att sannolikheten är väldigt låg att skivspelare inte stöds i någon form men om PS5 Pro inte har stöd för skivläsare så blir det inget köp. Extremt enkelt val.

Medlem

Ja, den förväntas avtäckas i September men lanseras i november. Den väntas också bli skivlös och bara lanseras med den modellen men fungera med skivläsaren från slimvarianten.

Medlem

Nu gissar jag ju bara, men det känns som om Sony (och Microsoft) kommer sluta med modeller med skivläsare inom en hyfsat snar framtid och bara satsa på digitala modeller. Om inte med PS5 Pro, så med PS6. Så om man vill ha en skivläsare så får man köpa något framtida tillbehör liknande Xbox 360 HD DVD Player.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nu gissar jag ju bara, men det känns som om Sony (och Microsoft) kommer sluta med modeller med skivläsare inom en hyfsat snar framtid och bara satsa på digitala modeller. Om inte med PS5 Pro, så med PS6. Så om man vill ha en skivläsare så får man köpa något framtida tillbehör liknande Xbox 360 HD DVD Player.

Nu vet man inte hur de kommer agera. Men den fysiska marknaden för spel till konsol är fortfarande i högsta grad levande. Så om man tar ett beslut att skippa skivläsare så lär det bli som med den nya PS5 varianten där det är modulärt, så man kan köpa till en läsare för en extra kostnad och montera själv. Idag kostar den skivläsaren dryga 1900kri Sverige.

Varför skulle man då göra så här? Får att hålla ner ett förmodat högt lanseringspris på Pro modellen. Vill man ha diskläsare? Lägg på 2000kr extra Att sidan är tvådelad på skissen av Pro tyder ju på att det skulle kunna fungera så

Medlem

Slutar konsoller med skivor (som endast är bra då man kan köpa sälja spel lätt dvs tjäna rätt mycket pengar) så är det endast pc-gaming för all framtid.

Medlem

Hur kan Sonys kondom vara så ohyggligt mycket klumpigare än Microsofts motsvarighet trots samma effektuttag? O nu ska den bli ännu större…


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skribent
Skrivet av korvmos:

Hur kan Sonys kondom vara så ohyggligt mycket klumpigare än Microsofts motsvarighet trots samma effektuttag? O nu ska den bli ännu större…

<3 autocorrect. Sonys Kondom gav dagens garv.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Hur kan Sonys kondom vara så ohyggligt mycket klumpigare än Microsofts motsvarighet trots samma effektuttag? O nu ska den bli ännu större…

Om ps5an blir större så behövs nog en större kondom 😉

Medlem
Skrivet av Shadee:

<3 autocorrect. Sonys Kondom gav dagens garv.

🤣

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Lite märklig huvudrubrik. Får det att låta som om den ska släppas redan nästa månad, men texten säger något annat.

Både fz och sweclockers har börjat med klickbait rubriker nu

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nu gissar jag ju bara, men det känns som om Sony (och Microsoft) kommer sluta med modeller med skivläsare inom en hyfsat snar framtid och bara satsa på digitala modeller. Om inte med PS5 Pro, så med PS6. Så om man vill ha en skivläsare så får man köpa något framtida tillbehör liknande Xbox 360 HD DVD Player.

Skrivet av Aletheides:

Nu vet man inte hur de kommer agera. Men den fysiska marknaden för spel till konsol är fortfarande i högsta grad levande. Så om man tar ett beslut att skippa skivläsare så lär det bli som med den nya PS5 varianten där det är modulärt, så man kan köpa till en läsare för en extra kostnad och montera själv. Idag kostar den skivläsaren dryga 1900kri Sverige.

Varför skulle man då göra så här? Får att hålla ner ett förmodat högt lanseringspris på Pro modellen. Vill man ha diskläsare? Lägg på 2000kr extra Att sidan är tvådelad på skissen av Pro tyder ju på att det skulle kunna fungera så

https://i.imgur.com/Zlyjc6E.png

Som jag redan rapporterat i min PS5 Pro-ryktestråd så kommer denna högst troligen komma i "Digital" modell bara, men kunna använda externa skivläsaren från Slim-varianten som då monteras på den så det blir som en version med skivläsare. PS6 skulle jag gissa blir sista Sony-konsolen med skivläsare eller möjlighet att montera på en, Microsoft blir nog först ut att gå all digital vilket jag gissar på redan nästa generation för dem. Sist ut är Nintendo som fortfarande har en väldigt levande fysisk marknad och kultur. Men förr eller senare blir det nog norm precis som på PC.

Medlem

Bara att vänta på officiellt uttalande från Sony, snart får vi nog veta


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Najkan:

Slutar konsoller med skivor (som endast är bra då man kan köpa sälja spel lätt dvs tjäna rätt mycket pengar) så är det endast pc-gaming för all framtid.

Så känner jag med. Har mina spel på display i bokhyllan. På skiva kan man hitta spel i realådan långt innan rean på store.

Tjänade in skivläsaren på första året, så tar gärna den för 2k extra.

Utöver pris och displayvärdet är det även ibland kul att ominstallera 1.0 då vissa dag 1 patchar plockar in censur, eller fixar tillgång till utvecklarfusk eller så nerfas en build som man gillar. Så länge som man kan tvinga spelet att inte uppgradera sig självt ser jag det som en riktigt trevlig fördel.

Sen kan vissa utgåvor få samlarvärde. San Andreas med hett kaffe t ex. Långsökt kanske, men många fördelar imho.

Så för mig är det en dealbreaker med skivläsaren. Eller nja, måste ju spela GTA 6 dag ett. Sen har jag inget steamkonto eller liknande, hela loggen ligger hos Sony. Jobbigt läge om de ska avveckla skivläsaren.

Håller tummarna för att Pro har en variant med skivläsare, även om det blir en ful extern låda.

Redaktör
Skrivet av Bullen86:

Lite märklig huvudrubrik. Får det att låta som om den ska släppas redan nästa månad, men texten säger något annat.

Något har uppenbarligen släppt här (min hjärna). Klart det ska stå "avtäckas", inte "släppas" - tack. Jag satt och dribblade med olika rubriker och tappade tråden.

Skrivet av Karmak:

Både fz och sweclockers har börjat med klickbait rubriker nu

Jag gjorde ett misstag, rätt och slätt. Ledsen för det. Nej, vi kör inte clickbait, inte Swec heller.


signatur
Medlem

Vet nån vad poängen är med Pro?

Vanliga PS5 orkar ju driva de flesta spel i 4K/60, så vad blir det för praktisk skillnad med en Pro då?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nu vet man inte hur de kommer agera. Men den fysiska marknaden för spel till konsol är fortfarande i högsta grad levande. Så om man tar ett beslut att skippa skivläsare så lär det bli som med den nya PS5 varianten där det är modulärt, så man kan köpa till en läsare för en extra kostnad och montera själv. Idag kostar den skivläsaren dryga 1900kri Sverige.

Varför skulle man då göra så här? Får att hålla ner ett förmodat högt lanseringspris på Pro modellen. Vill man ha diskläsare? Lägg på 2000kr extra

Man ska inte glömma halva södra jordklotet som inte har lika utbrett internet som norra halvan, räcker ju komma till Tyskland så har dom knappt fiber. Tanka ned spel på 250 gb på 24 mbit-adsl är ju inte nån höjdare precis. Tänk då Brasilien och andra stora marknader, där dvd fortfarande är stort.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vet nån vad poängen är med Pro?

Vanliga PS5 orkar ju driva de flesta spel i 4K/60, så vad blir det för praktisk skillnad med en Pro då?

Samma som med allt annat. Mer prestanda för att ge högre framerate, raytracing, uposkalning m.m. För att ge en bättre upplevelse

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Som jag redan rapporterat i min PS5 Pro-ryktestråd så kommer denna högst troligen komma i "Digital" modell bara, men kunna använda externa skivläsaren från Slim-varianten som då monteras på den så det blir som en version med skivläsare. PS6 skulle jag gissa blir sista Sony-konsolen med skivläsare eller möjlighet att montera på en, Microsoft blir nog först ut att gå all digital vilket jag gissar på redan nästa generation för dem. Sist ut är Nintendo som fortfarande har en väldigt levande fysisk marknad och kultur. Men förr eller senare blir det nog norm precis som på PC.

Som jag tolkar läsningen av andra delar så kommer det släppas med skiva

Medlem
Skrivet av yoggi:

Som jag tolkar läsningen av andra delar så kommer det släppas med skiva

Vart hittar du uppgifter om att konsolen kommer med integrerad skivläsare? Allt pekar på att den släpps utan men kan liksom nya Slim-varianten koppla på en vid behov.

Medlem

En PS5 Pro utan skivläsare känns (oavsett möjlighet att lägga till en) inte så "Pro". Lutar mer och mer åt att jag skippar provarianten och sparar mina sekiner till PS6.

Medlem

Med tanke på Sonys sjuka priser på PSN store så ska man nog ta det i beräkning.

Sedan jag skaffade min Portal så köper jag i princip bara digital spel eftersom det är lite svårt att byta skiva när man är 50 mil bort.

Men ja. Dom flesta spel på skiva går ju att hitta 2-300 kronor billigare än digitalt. Så känns som man blir blåst varje gång.

Medlem
Skrivet av Cortex:

En PS5 Pro utan skivläsare känns (oavsett möjlighet att lägga till en) inte så "Pro". Lutar mer och mer åt att jag skippar provarianten och sparar mina sekiner till PS6.

Håller med, vill de bara släppa en utgåva borde det vara med skivläsare direkt ur lådan.

Medlem
Skrivet av yoggi:

Samma som med allt annat. Mer prestanda för att ge högre framerate, raytracing, uppskalning m.m. För att ge en bättre upplevelse

Men mer konkret.

Konsolspel är ju inte som på PC att man kan välja mellan 20 olika grafikinställningar. I PS5-spel brukar det bara finnas high och low att välja mellan (med olika namn, tex quality versus performance mode) och i enstaka fall raytracing eller HDR on/off.

Vi vet redan att framerate kommer inte öka nämnvärt eftersom Pros CPU blir obetydligt snabbare än hos PS5. Det är dubblad GPU som är skillnaden.

Förra gången med PS4 pro så var det ju upplösningen som var dess selling point. Den ökade upplösningen tog de flesta extra resurserna (att gå från 1080p till 4K checkerboard), men jag kan inte föreställa mig spel i högre upplösning än 4K denna generation. Folk har inte ens 8K-skärmar. Så glöm uppskalning också.

Pro blir en renodlad raytracingkonsol?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men mer konkret.

Konsolspel är ju inte som på PC att man kan välja mellan 20 olika grafikinställningar. I PS5-spel brukar det bara finnas high och low att välja mellan (med olika namn, tex quality versus performance mode) och i enstaka fall raytracing eller HDR on/off.

Vi vet redan att framerate kommer inte öka nämnvärt eftersom Pros CPU blir obetydligt snabbare än hos PS5. Det är dubblad GPU som är skillnaden.

Förra gången med PS4 pro så var det ju upplösningen som var dess selling point. Den ökade upplösningen tog de flesta extra resurserna (att gå från 1080p till 4K checkerboard), men jag kan inte föreställa mig spel i högre upplösning än 4K denna generation. Folk har inte ens 8K-skärmar. Så glöm uppskalning också.

Pro blir en renodlad raytracingkonsol?

Nja, vi vet inte hur bra Sonys uppskalningsteknik PSSR kommer att bli men det är inte helt omöjligt att tro att många spel kommer renderas internt med en lägre upplösning än på vanliga PS5 och sen skalas upp med PSSR för att nå 60 fps.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Något har uppenbarligen släppt här (min hjärna). Klart det ska stå "avtäckas", inte "släppas" - tack. Jag satt och dribblade med olika rubriker och tappade tråden.

Jag gjorde ett misstag, rätt och slätt. Ledsen för det. Nej, vi kör inte clickbait, inte Swec heller.

Lätt hänt! 😁

Jag är inte ute efter slagsmål, men.. SweC har haft drivor av clickbaits senaste månaderna. Oftast ”skrivna” av samma författare.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men mer konkret.

Konsolspel är ju inte som på PC att man kan välja mellan 20 olika grafikinställningar. I PS5-spel brukar det bara finnas high och low att välja mellan (med olika namn, tex quality versus performance mode) och i enstaka fall raytracing eller HDR on/off.

Vi vet redan att framerate kommer inte öka nämnvärt eftersom Pros CPU blir obetydligt snabbare än hos PS5. Det är dubblad GPU som är skillnaden.

Förra gången med PS4 pro så var det ju upplösningen som var dess selling point. Den ökade upplösningen tog de flesta extra resurserna (att gå från 1080p till 4K checkerboard), men jag kan inte föreställa mig spel i högre upplösning än 4K denna generation. Folk har inte ens 8K-skärmar. Så glöm uppskalning också.

Pro blir en renodlad raytracingkonsol?

Bättre bildkvalité och mer raytracing. Tydligen så ska UE5 rulla på mycket bättre också.

Skrivet av jeppe109:

Nja, vi vet inte hur bra Sonys uppskalningsteknik PSSR kommer att bli men det är inte helt omöjligt att tro att många spel kommer renderas internt med en lägre upplösning än på vanliga PS5 och sen skalas upp med PSSR för att nå 60 fps.

Eller över 100 med AMD/Sonys svar på frame-gen

12
Skriv svar