PS5 Pro kan avtäckas tidigt i september, enligt läcka

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Bättre bildkvalité och mer raytracing. Tydligen så ska UE5 rulla på mycket bättre också.

Eller över 100 med AMD/Sonys svar på frame-gen

Ja, kommer nog gå att använda en slags kombination av PSSR och AMD om jag förstått det rätt? Så även om den inte klarar native 4k60 kommer den nog göra det galant med uppskalning. Ray-tracing ska fungera bättre också, och nu på Gamescom sa ju utvecklare mycket riktigt att UE5 skalade mycket bättre på Pro än vanliga PS5 så det låter ju lovande! Sen lär ju PSVR2 få prestandaskjuts också får dem med en sådan

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, kommer nog gå att använda en slags kombination av PSSR och AMD om jag förstått det rätt? Så även om den inte klarar native 4k60 kommer den nog göra det galant med uppskalning. Ray-tracing ska fungera bättre också, och nu på Gamescom sa ju utvecklare mycket riktigt att UE5 skalade mycket bättre på Pro än vanliga PS5 så det låter ju lovande! Sen lär ju PSVR2 få prestandaskjuts också får dem med en sådan

Jag tror att frame-gen helst vill ha 60FPS eller mer, fast tydligen så ska det fungera ganska ok från 45FPS eller mer. Förmodligen beroende på vad var typ av spel det är. Problemet som man får balansera emot är att undvika för lång responstid. Frame-gen gör bilden finare men bidrar inte till lägre responstid.

Om PSSR skalar bilden bättre än föregående lösning så kanske det går att köra lägre upplösning än innan och ändå få bra bild.
Jag menar då att om ett spel tidigare helst behövde 1440P för att skala bra till 4K så kanske som exempel det räcker med 1080P fast med bättre uppskalning nu, vilket kan spara ganska mycket prestanda.

Jag tror också att det går att optimera för mer CPU prestanda.
Bland annat så ska ju GPUn sköta komprimeringensdelen istället för CPUn vilket borde gynna open world spel väldigt mycket.
När man färdas genom världarna så bör alltså inte CPUn få påfrestning längre, eller betydligt mindre i alla fall.

Jag tror helt enkelt att det finns hopp om att Playstation klarar av 60 FPS framöver och många fall ännu högre.
Hade varit trevligt ifall de provade lite olika lösningar som att tillexempel var tredje frame blir en såkallad fake-frame.
Då borde ett spel som rullar i 50FPS kunna se ut som det går i 75FPS vilket är en rätt stor skillnad. Det kräver såklart VRR, men det är ganska vanligt idag och säkert vanligare bland de som är villiga att betala extra för en pro konsol.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Bättre bildkvalité och mer raytracing. Tydligen så ska UE5 rulla på mycket bättre också.

Eller över 100 med AMD/Sonys svar på frame-gen

"bättre bildkvalitet", suck.

Svara inte om du inte vet och inte ens har läst inlägget ordentligt.


signatur

Memento Mori

Medlem

Har redan en Ps5 och jag är inte hypat på att köpa en pro.
det finns väldig få exclusive spel till Ps5 nu, så varför ska man punga ut mer för en pro?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

"bättre bildkvalitet", suck.

Svara inte om du inte vet och inte ens har läst inlägget ordentligt.

Det är ingen som vet hur det kommer utnyttjas än. Skalningsteknik och bättre raytracing är det ända som är bekräftat. Finns inga specifikationer för vad exakt PSSR innebär, mest troliga specifikationer. Vilket de flesta hoppas att det motsvarar en av de nyaste DLSS versionerna.

Det ända man kan säga säkert är att bildkvalitén blir bättre och om det stödjer frame-gen liknande teknik(som de förmodligen gör) så kan kan det även bli många bildrutor per sec. Fuskframes har också och håller också på att bli bättre för varje uppdatering. AI kommer vara inkluderat som förmodligen hjälper till med bland annat detta.

Man kan också tillägga att Playstations egna skalningslösning till PS4 Pro var väldigt bra för sin tid och hyllas bland annat av digital foundry. Så det finns rätt stort hopp om att Playstation är bra på skalning och kan lyckas väldigt bra även med PS5 Pros lösning.
De är helt enkelt inte nya på det här med skalning, även fast att de inte är Nvidia.

Medlem

Tycker spelen ser bra ut och flyter stabilt i 60. Sedan kan det vara nice i fps spel att ha 120. Men för mig är en pro modell inte nödvändigt. Utan bättre med en ps6 och en ny Generation konsoler. Men just nu känner jag inget behov av det heller. Utan de kan gärna ta några år till.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vet nån vad poängen är med Pro?

Vanliga PS5 orkar ju driva de flesta spel i 4K/60, så vad blir det för praktisk skillnad med en Pro då?

PS5 är inte ens i närheten att driva de flesta spel i 4K/60. Den klarar möjligtvis av det i mer lättdriva indiespel eller spel som släpps på förra generationens konsoler. Men för AAA-spel som enbart lanserats till den här generationen, handlar det mer om 1080p/60fps när performanceläget körs. Samt ofta även lägre grafikinställning, med stora begränsningar inom RT.

Beroende på hur begränsnad man är av processorkraften, kanske Pro i vissa fall kan få upp det närmare runt 1440p/60fps och / eller högre grafikinställningar med bättre RT. Och med bättre uppskalningsteknik kan det också upplevas mer som 4K.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Tycker spelen ser bra ut och flyter stabilt i 60. Sedan kan det vara nice i fps spel att ha 120. Men för mig är en pro modell inte nödvändigt. Utan bättre med en ps6 och en ny Generation konsoler. Men just nu känner jag inget behov av det heller. Utan de kan gärna ta några år till.

Många ser PS5 som en PS4 Pro 2. Så generationer är inte lika viktigt längre. Nästan samma spel fast med bättre bild under väldigt lång tid. Laddningstiderna som för mig var en stor PS5 feature blir inte bättre i och med PS6 i alla fall.
PS6 är förmodligen 4 år bort också och det kan för många vara trevligt med lite mer prestanda, speciellt om man köpt en lite ner avancerad TV de senaste åren(VRR, 120Hz, 4K). Sen hoppas man såklart att den kan boosta PSVR2 med lite bättre bil och frames.

Skrivet av Sapiens:

PS5 är inte ens i närheten att driva de flesta spel i 4K/60. Den klarar möjligtvis av det i mer lättdriva indiespel eller spel som släpps på förra generationens konsoler. Men för AAA-spel som enbart lanserats till den här generationen, handlar det mer om 1080p/60fps när performanceläget körs. Samt ofta även lägre grafikinställning, med stora begränsningar inom RT.

Beroende på hur begränsnad man är av processorkraften, kanske Pro i vissa fall kan få upp det närmare runt 1440p/60fps och / eller högre grafikinställningar med bättre RT. Och med bättre uppskalningsteknik kan det också upplevas mer som 4K.

Det är väl sällan 4K native körs på PC heller. Så nu handlar det mest att lyckas få till en så bra skalad bild som möjligt med bra eller godtagbar frame-rate(och responstid).

Linjerna suddas ut lite när olika skalningstekniker tävlar emot varandra. 1600P ser inte alltid bättre ut än 1440P även om grundupplösningen är högre.

Kan man nå 60 eller över 100 med fakeframes i lite mer krävande spel i 1080P fast med riktigt bra uppskalning så blir det nog ett väldigt bra resultat i vilket fall.
PS5 Pro verkar ha väldigt hög fokus på just PSSR och då blir det förmodligen inte grundupplösningen som kommer ta ett stort steg framåt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är ingen som vet hur det kommer utnyttjas än. Skalningsteknik och bättre raytracing är det ända som är bekräftat. Finns inga specifikationer för vad exakt PSSR innebär, mest troliga specifikationer. Vilket de flesta hoppas att det motsvarar en av de nyaste DLSS versionerna.

Det ända man kan säga säkert är att bildkvalitén blir bättre och om det stödjer frame-gen liknande teknik(som de förmodligen gör) så kan kan det även bli många bildrutor per sec. Fuskframes har också och håller också på att bli bättre för varje uppdatering. AI kommer vara inkluderat som förmodligen hjälper till med bland annat detta.

Man kan också tillägga att Playstations egna skalningslösning till PS4 Pro var väldigt bra för sin tid och hyllas bland annat av digital foundry. Så det finns rätt stort hopp om att Playstation är bra på skalning och kan lyckas väldigt bra även med PS5 Pros lösning.
De är helt enkelt inte nya på det här med skalning, även fast att de inte är Nvidia.

Bra. Skalningsteknik är grejen alltså. Med raytracing som bonus ibland.

Ja men då har ju Pro en klar roll att spela. Grymt.


signatur

Memento Mori

Medlem

Själv sålde jag min PS5 då de flesta nya spel jag testat varit så suddiga i performance mode att lättare huvudvärk kickat in. Byter man istället till Cinematic/Quality mode blir man illamående av de extremt låga fpsn. (Spelar på en 32 4k 144Hz skärm). Tycker att det gick bra till en början, men till slut gick det inte när spelen blev så suddiga att det stundtals var svårt att urskilja vad som var vad i spelet. FF16 och Jedi Survivor var de som fick man att dra pluggen.

Kanske kan se bättre ut på tv-apparater med olika filter och där man sitter längre ifrån. Men på nära håll på en spelmonitor gick det inte längre. Synd, då det var en trevlig konsol i övrigt.

På ämnet kommer jag inte att köpa en Pro-variant. Hade en PS4 Pro och kommer ihåg besvikelsen då mer eller mindre inte var någon skillnad mer än att vissa spel fick ett 60Fps läge som egentligen bara var en högre fps i ett uppskalat läge.

Nej, enbart marknadsföring och båg för att sälja ytterligare enheter och kräma mer ur den här så kallade generationen. Vilken egentligen aldrig riktigt kommit igång.


signatur

Har spelbranschen som hobby

12
Skriv svar