Tidernas spelår – 16-delsfinaler (del 2 av 2)
Håja! Den här skulle gått upp igår, men blev grus i publicerings-maskineriet (hjälpte inte när jag är/varit i stuga utan täckning 😅). Men ingen ko på isen! Vi kör röstning till och med måndag så blir det ungefär lika lång process.
Tack internet för lite täckning på eftermiddagen! 🥹
En Bamseponny av folket
2004 vs 2020.
Det står fel i omröstningen. Svarsalternativen är 2004 och 2000.
Bra spanat! Fixade pronto.
En Bamseponny av folket
Håja! Den här skulle gått upp igår, men blev grus i publicerings-maskineriet (hjälpte inte när jag är/varit i stuga utan täckning 😅). Men ingen ko på isen! Vi kör röstning till och med måndag så blir det ungefär lika lång process.
Tack internet för lite täckning på eftermiddagen! 🥹
"Det här skulle upp igår, men.. ni vet... Små grodorna och nubbe.." 😃
"Det här skulle upp igår, men.. ni vet... Små grodorna och nubbe.." 😃
🤫 Jag varken bekräftar eller dementerar!
En Bamseponny av folket
Det är ju fel här, Super mario world och Zelda A link to the past kom inte samma år? Det blir ju helt skevt i en omröstning som denna man gör så?
Svenska releasedatum gäller!
En Bamseponny av folket
Det förklarar allt!
Det gör också att 1992 typ blir ett av de bästa åren öht, eftersom Super Mario World och A link to the past troligen är de bästa spelen i båda serierna (eller så är det Super mario 3, men ändå).
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Sådana här tävlingar brukar sluta med att folk väljer år som är färskare i minnet eller att många helt enkelt inte har upplevt de äldre årgångarna. Så vi får se hur många gamlingar som finns här!
2001 var ett helt fantastiskt spelår. Förutom de spel som redan nämnts kom ju även Shenmue II och Phantasy Star Online hit. Magiska spel.
Men då borde väl inte Halo nämnas på år 2001? Xbox och Halo kom ju till Sverige först i mars 2002.
Vart är Metal Gear Solid 1? Inte stort nog? 🥹
Det kom ju 98 och var inte med på förra röstningen, sen antog jag att det var EU släpp men inte här heller?
Sådana här tävlingar brukar sluta med att folk väljer år som är färskare i minnet eller att många helt enkelt inte har upplevt de äldre årgångarna. Så vi får se hur många gamlingar som finns här!
2001 var ett helt fantastiskt spelår. Förutom de spel som redan nämnts kom ju även Shenmue II och Phantasy Star Online hit. Magiska spel.
Det är också så sjukt många fler som spelat spel som är nyare så.
Men då borde väl inte Halo nämnas på år 2001? Xbox och Halo kom ju till Sverige först i mars 2002.
Det är ju också lite godtyckligt, man borde bara hålla sig till orginaldatum, men men... blir lätt fel annars, tänk om ett spel kom 5 år efter liksom, skevt, skevt.
1994 släpptes ju Tie Fighter vilket är ett legendariskt spel och det är också ett av de bästa space vombsy-spelen dom gjorts. Det nämns dock inte inte ens i.nomineringstexten. Likaså nämns inte heller Close Combat i texten för 1996. Kan tycka att researchen där var lite svag särskilt för 1994. Tie Fighter är ändå ett såpass ikoniskt spel att det borde ha nämnts.
No hill is too steep No hole is too deep
Det är ju också lite godtyckligt, man borde bara hålla sig till orginaldatum, men men... blir lätt fel annars, tänk om ett spel kom 5 år efter liksom, skevt, skevt.
Ja, det är svårt att få till det här.
Lite synd att Silent Hill 2 inte nämndes för år 2001. Silent Hill nämndes för 1999 men jag tycker personligen att Silent Hill 2 absolut hade varit värt att vara en titel för 2001.
Kom ihåg att 2004 så kom även Vampire the masquerade - Bloodlines ut, även om det inte var i färdigt skick...
Vart är Metal Gear Solid 1? Inte stort nog? 🥹
Det kom ju 98 och var inte med på förra röstningen, sen antog jag att det var EU släpp men inte här heller?
1994 släpptes ju Tie Fighter vilket är ett legendariskt spel och det är också ett av de bästa space vombsy-spelen dom gjorts. Det nämns dock inte inte ens i.nomineringstexten. Likaså nämns inte heller Close Combat i texten för 1996. Kan tycka att researchen där var lite svag särskilt för 1994. Tie Fighter är ändå ett såpass ikoniskt spel att det borde ha nämnts.
1997 bjöd på även Oddworld, Broken Sword 2 och Tombi, 1999 på Ape Escape, The Nomad Soul och Soul Reaver.
Tuffaste matchen här var 1996 vs 2017.
Bra, viktig feedback. Att få till ett helhetsgrepp om alla år (med releasedatum som diffar etc.) har varit svårt. Så skitbra när ni säger till om sånt här. Kollar på det i eftermiddag när jag är hemma från midsommarfirandet!
En Bamseponny av folket
"2020
Drömmar slår in men gör det på oväntade vis. Half-Life: Alyx är på sätt och vis ett Half-Life 3, men också något annat som skakar om VR-världen. Final Fantasy VII Remake är den där remaken vi så länge trånat efter, men som tar nya vägar. Världen stänger ner och vi stänger in oss med Animal Crossing: New Horizons. Andra succéer är Ghost of Tsushima och Ori and the Will of the Wisps. Både himmel och helvete blir det för Cyberpunk 2007. Trasigt och magiskt.
Andra spel: Assassin's Creed Valhalla, Microsoft Flight Simulator, Demon's Souls, Hades, Crusader Kings III, Doom Eternal, Dreams, Spider-Man: Miles Morales"
The Last of Us 2 var också väldigt speciellt. Det var spelet jag körde då sommaren 2020, och det mest utmattande känslomässigt. Jag vill aldrig mer spela nåt sånt igen.