Spel du önskar du kunde spela för första gången igen

Medlem
Skrivet av Jeboor:

Utan tvekan Outer Wilds och Echoes of the Eye. Jösses, vilket spel och framförallt vilken upplevelse. Älskar man rymden och försöker förstå ens plats i universum så är det inget likt det.

Spelade aldrig outer worlds och är rätt glad över min relation med det spelet ändå, har köpt det för att stödja utvecklarna i efterhand men kan inte spela det då allt jag gjort är glott youtube i 500+ timmar på olika lets play för att se deras reaktioner.

Medlem

World of warcraft. Var som att kliva in i en stor fantasy värld. klura ut hur ens klass och spells funkade. man visste inte ens vad som gick och inte gick att göra i spelet.

kunde utforska världen utan loading screens. Iron forge var en plats där alla på servern samlades när dom inte gjorde annat för vid release var det enda stället med Auction hall.

man visste inte hur svåra dungeons skulle vara eller hur dom funkade. hur det skulle kännas att få mount osv. var Magiskt.

och spelarna var inte så hardcore. flesta spelade och levlade rätt sakta. även när dom nådde raid så var folk inte så hardcore men sakta tog dom sig fram . var enormt kul och spännande. alla visste inte allt och klarade inte av allt super snabbt. man chattade medans man körde dungeon och kunde inte bara köra på, man fick sheepa och sånt liksom.

AQ öppningen. Första gången man körde onyxia, molten core osv. första gången man fick mount. Första epic T1 osv.

Medlem

Några av mina favoriter

Need for speed Porsche
Dk64
Codwow
Mafia
Aoem
Aoe2
Stronghold
Planet of blupi
Super Mario sunshine

Medlem

Tror inte jag skulle vilja spela om något som att det inte har hänt. Allt har sin tid. Detta är svårt att återuppleva. T.ex när man körde något med polarna när man var yngre. Det skapade minnen utanför spelet. Vilket även byggde vad man upplevde med just det spelet. T.ex när man spelade SMW på en leksaksaffär med polarna innan spelet hade släppts. Eller satt och läste om något och planerade och pratade om vad som skulle komma.

Medlem

Riktigt svårt att svara på. Spelen var ju "spot on" då och av en anledning; läget man var i, (ålder, vänskapskrets, värderingar). Man har också blivit väldigt mycket mer kräsen nu, men men. Massa tjöt och här kommer några titlar med funderingar;

Zelda OoT samt Majoras mask till N64 - underbara titlar och fulländade äventyrsspel. Håller 100% än idag.

Grim Fandango - hade gärna fått försöka spela det "nytt" idag. Jag tror jag hade varit frustrerad mer än lycklig. Kan hoppas jag älskar det lika mycket som gör idag, men är skeptisk.

World of Warcraft - Visst, uppleva allt den världen har att erbjuda för första gången hade varit magiskt. Dock så är jag förtjust i världen som den var i vanilla/classic och i samband med ny-releasen spelade jag upp 10 karaktärer till 60, samt raidade med samtliga (om än bara en till Naxxramas). Sista biten vill jag INTE komma in i som novis; kunskapen gjorde det intressant.

Half-life- 1 o 2- ge mig möjligheten, så hade jag vart direkt. Rekommenderar unga kollegor att köra dem, eller "black mesa"

Medlem

Ultima Online

Medlem

Days Gone är det självklara moderna valet. Hyfsad skräll det spelet. Påbörjade det bara för att spela något annorlunda mot vad jag oftast spelar, och slutade med det första spel sen Mass Effect där jag varit investerad i storyn på riktigt.

Mass Effect 1-3
A Link to the Past
Super Metroid
Castlevania Symphony of the Night och de 3 till DS
Hollow Knight
Red Dead Redemption 1
Final Fantasy 3/6
QuakeWorld

Medlem

Ocarina of Time <3 Äkta spelmagi på gammaldags vis

Medlem

Dragonsphere
Fallout
MDK (Murder Death Kill)
Civilization II
Heroes of Might and Magic 2
Wow (med närmast oändligt med tid)

Listan skulle kunna vara orimligt lång

Medlem
Medlem

”Zak McKracken and the alien mindbenders” när det släpptes till Amiga. Min första upplevelse av ett spel med story och att inse att det fanns annat som inte bara var joystickmanglande/trixande. Sen var jag körd på peka/klicka-äventyr i många år.

Medlem

DCS. Och då skulle jag bara börja med en modul 😀

Medlem

Resident Evil, Quake, Tomb Raider, Ape Escape, Spyro the Dragon, Silent Hill, Tombi, Soul Reaver, Shenmue, Metal Gear Solid, GTA Vice City, GTA San Andreas.

Men jag minns faktiskt fortfarande känslan av att spela de här för första gången, trots att det är så många år sen nu.

Avstängd

En hel drös, obviously. Men Diablo letar sig in på delad första plats med WoW.

Medlem

Om jag bara fick välja ett spel skulle jag säga: Call of the sea.

Berättelsen i kombination med sin färgglada och udda grafik för chutuluspel gjorde att den är en av mina absoluta favoriter.

Sen finns det ju en hel drös fler:
Disco Elysium
Diablo 2
Witcher 3
Warcraft 3
Dragon age
Mass effect 2
CoD: Modern warfare
Crash bandicoot
Breath of the wild
Lista kan göras lång.


signatur

Det hade kunnat vara värre.

Medlem

Mass Effect Serien
Amberstar
Fallout 1&2
Morrowind/Oblivion/Skyrim
The last of us 1
Deus Ex
Gotic
Max Payne
Witcher 3
Red Dead Redemption
Uncharted

Avstängd

Half-Life 1+2
The Last of us 1+2
Red dead redemption 2
Mass effect 1-3
The Division 1+2
Morrowind+skyrim
The Witcher 3
Cyberpunk 2077

Bara att hoppas på en stroke så alla minnen försvinner
(Jag är så lyckligt lottad att jag ofta älskar bra spel ännu mer vid en andra genomspelning. Att kunna mekaniken, hur man kan spela osv ger mig oftast ännu mer så de flesta spelen i min lista har jag kört igenom många gånger. HL säkert tjugo gånger eller mer, mitt #1 spel..)


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

The Last of Us eller The Witcher 2. Båda p.g.a. av storyn.

Avstängd

The Division 2, glömde det. Är dock ett aktivt val att ha flera karaktärer, har tappat räkningen då jag gått från noll till endgame. Det är mitt spel nummer ett! (Å HL då)


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Skulle ge min högra hand för att kunna spela om The Last of Us utan vetskap om händelserna i Part 2. Att spela det helt från scratch vore förstås ännu bättre.

Annars är nog Mass Effect 1 & 2 samt Horizon: Zero Dawn nog de spel som orsakat mest gåshud. Så dem skulle jag verkligen vilja spela för första gången igen. Kanske kan vi kasta in Witcher 3 for good measure.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Skulle ge min högra hand för att kunna spela om The Last of Us utan vetskap om händelserna i Part 2. Att spela det helt från scratch vore förstås ännu bättre.

Annars är nog Mass Effect 1 & 2 samt Horizon: Zero Dawn nog de spel som orsakat mest gåshud. Så dem skulle jag verkligen vilja spela för första gången igen. Kanske kan vi kasta in Witcher 3 for good measure.

Wow, vad jag ser fram emot händelserna i LoU part 2 för PC då jag inte har en aning. Vet bara att det varit en riktig vattendelare. Tack vill inte veta mer än så. Ja Mass effect trioligien spelade jag igenom för förtiofjärdegången under covid. Dags för en ny runda nu. Det samma går för RDR2


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Return of the Obra Dinn

Medlem

Oblivion. Spelade aldrig Morrowind så jag hade aldrig spelat något liknande tidigare. Känslan när man tog det första staplande stegen på skogsstigen mot Chorrol var rätt mäktig. Fast idag hade man nog blivit bra besviken på grafiken så skulle det vara första gången idag så vore det bäst med en upphottad remake.

Medlem

CS och WoW vanilla.
Före det Zelda.

Medlem
Skrivet av JennieGlau:

World of warcraft. Var som att kliva in i en stor fantasy värld. klura ut hur ens klass och spells funkade. man visste inte ens vad som gick och inte gick att göra i spelet.

kunde utforska världen utan loading screens. Iron forge var en plats där alla på servern samlades när dom inte gjorde annat för vid release var det enda stället med Auction hall.

man visste inte hur svåra dungeons skulle vara eller hur dom funkade. hur det skulle kännas att få mount osv. var Magiskt.

och spelarna var inte så hardcore. flesta spelade och levlade rätt sakta. även när dom nådde raid så var folk inte så hardcore men sakta tog dom sig fram . var enormt kul och spännande. alla visste inte allt och klarade inte av allt super snabbt. man chattade medans man körde dungeon och kunde inte bara köra på, man fick sheepa och sånt liksom.

AQ öppningen. Första gången man körde onyxia, molten core osv. första gången man fick mount. Första epic T1 osv.

Kan bara hålla med men det lite lustiga är att jag gillade det inte så mycket först och funderade på om det verkligen var min grej men efter att ha lvl:at lite så var jag fast i många år.

Medlem

Assassins Creed 2-Revelations
Wolfenstein The New Order - The New Colossus
Batman Arkham City -Arkham Knight
Subnautica
Last of us part 1 - 2
Fallout 4
Jedi The Fallen Order
Sekiro
Ancestors: The Humankind Odyssey

Medlem

Mass Effect-serien alla dagar i veckan! Jag älskade alla tre, har inte kört andromeda... annars är det max payne 1 och 2

Medlem
Skrivet av bengtkarin:

Mass Effect-serien alla dagar i veckan! Jag älskade alla tre, har inte kört andromeda... annars är det max payne 1 och 2

Tror man kan ge Andromeda en chans nu efter massa hotfixes

Medlem
  • FFXIV Shadowbringers + Endwalker - de kommer alltid stå mig väldigt nära.

  • Titanfall 2 - bland de enda shooter-kampanjerna som jag faktiskt blivit mäktigt impad utav.

  • Overwatch - det var magiskt under beta+release.

  • Pokémon GO - låter kanske lite konstigt men nog fan var de första veckorna helt magiska?! Många häftiga unika minnen från det.

  • Dark Souls - upptäckte det av en ren slump, hade aldrig hört talas om det och jävlar vilken cool upplevelse det blev!

  • Mass Effect trilogin - funderar starkt på att spela genom de igen, aldrig riktigt upplevt 3:an ordentligt, och då samtidigt slänga in Andromeda även om det inte alls är detsamma, men jag kan ha kul ändå!

Medlem
Skrivet av Najkan:

Half life alyx var otroligt, jag slog sönder en lampa samt dukade för en headcrab o skadade knät i golvet. Sprang in i en vägg också men det gjorde inte ont. Otroligt läskigt spel vid ett speciellt kapitel..

Låt mig gissa att kapitlet innehåller en blind zombie.........

Skriv svar