Xbox 360 är inte retro

Medlem
Xbox 360 är inte retro

Intalar jag mig själv när jag inser att konsolen snart är 20 år gammal.

Nes var bara 307 dagar äldre när Xbox 360 lanserades än vad Xbox 360 är nu fram till idag.

Det är 6720 dagar sedan jag packade upp konsolen och sniffade i mig den underbara plastdoften, och hörde den underbart knarrande snön i Perfect Dark Zero som jag tyckte var vrålsnyggt.

Det har definitivt gått fler dagar sedan dess än från då till första gången jag spelade super Mario bros.

Men konsolen känns inte gammal, den sista konsolen man slapp tänka på lagring, konstanta uppdateringar och allt annat drygt med dagens konsoler. Snart ska jag ställa fram den igen, skaffa licens till konsolen så jag kan ladda ner alla Arcade spel och spela dom offline, för de flesta av spelen är trail för mig.

Sen saknar jag även Blade menyn som var mycket snyggare och trevligare än vad konsolerna har idag.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Siegfried:

Intalar jag mig själv när jag inser att konsolen snart är 20 år gammal.

Nes var bara 307 dagar äldre när Xbox 360 lanserades än vad Xbox 360 är nu fram till idag.

Det är 6720 dagar sedan jag packade upp konsolen och sniffade i mig den underbara plastdoften, och hörde den underbart knarrande snön i Perfect Dark Zero som jag tyckte var vrålsnyggt.

Det har definitivt gått fler dagar sedan dess än från då till första gången jag spelade super Mario bros.

Men konsolen känns inte gammal, den sista konsolen man slapp tänka på lagring, konstanta uppdateringar och allt annat drygt med dagens konsoler. Snart ska jag ställa fram den igen, skaffa licens till konsolen så jag kan ladda ner alla Arcade spel och spela dom offline, för de flesta av spelen är trail för mig.

Sen saknar jag även Blade menyn som var mycket snyggare och trevligare än vad konsolerna har idag.

<Uppladdad bildlänk>

Underbar läsning! Tack och jo du, 360 är retro nu


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kommer ihåg när jag åkte till den lilla spelaffären i grannbyn och köpte ett 360 och Oblivion. Kunde inte fatta att ett spel kunde vara så snyggt. Och när jag dessutom uppgraderade till en Full-HD tv något år senare blev alla 360 orimligt snygga


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

360n kommer nog för alltid vara grädden på moset bland Xbox maskinerna.
Jösses vad bra spel som pumpades ut till den konsolen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

den sista konsolen man slapp tänka på lagring, konstanta uppdateringar och allt annat drygt med dagens konsoler.

Hmm, jag delar inte ditt minne kring den här biten. Jag minns lagringen som för liten och besvärlig på 360. Den hade ju dock hårddisken på utsidan så man kunde byta enkelt, men laddningstiderna var så mycket bättre om man installerade spelen på hårddisken och vissa spel krävde till och med installation så det var mycket installerande och avinstallerande hela tiden som jag minns det. Sen var det ju uppdateringar och liknande också, speciellt på de spel som var mest online, ex cod och liknande, men absolut färre än idag. Jag föredrar dock nuläget med fler mindre uppdateringar, spel som spelas ofta uppdateras ändå automatiskt på nätterna så mindre besvärande idag enligt mig.

I övrigt älskade jag 360. Det var ändå där jag spelade Oblivion första gången och ögonblicket när man kliver ut i världen första gången är nog ett av mina största tvspelsmoment någonsin. Det var också 360 som konverterade mig från "enbart PC" till att inse att både och är jävligt najs.

Medlem

Riktigt fina tider och många grymt bra spel spelade på 360.
För er som saknar Blades Dashboard lika mycket som jag så kan man få sig en liten nostalgitripp här:

Medlem
Skrivet av Siegfried:

den sista konsolen man slapp tänka på lagring, konstanta uppdateringar och allt annat drygt med dagens konsoler. <Uppladdad bildlänk>

Jag tror inte att vi spelade samma konsol eller spel. I mitt fall tog lagring ofta slut och då hade jag till och med en 250GB-Slim-modell och spel behövde ofta patchas. Tror att du har drunknat i nostalgiskimmer.

Men det var banne mig en trevlig konsol trots sin failrate på hårdvarufronten. Det är nog den konsol jag köpt mest spel till någonsin.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tror inte att vi spelade samma konsol eller spel. I mitt fall tog lagring ofta slut och då hade jag till och med en 250GB-Slim-modell och spel behövde ofta patchas. Tror att du har drunknat i nostalgiskimmer.

Men det var banne mig en trevlig konsol trots sin failrate på hårdvarufronten. Det är nog den konsol jag köpt mest spel till någonsin.

Jag har flera 100 spel på min konsol. På Series X och PS2 får man knappt plats med 15 spel. Konsol spelen på Xbox 360 tiden brukade ligga runt 5gb, idag är inte 100gb ovanligt, så man fick plats enormt mycket mer på Xbox 360 tiden.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hmm, jag delar inte ditt minne kring den här biten. Jag minns lagringen som för liten och besvärlig på 360. Den hade ju dock hårddisken på utsidan så man kunde byta enkelt, men laddningstiderna var så mycket bättre om man installerade spelen på hårddisken och vissa spel krävde till och med installation så det var mycket installerande och avinstallerande hela tiden som jag minns det. Sen var det ju uppdateringar och liknande också, speciellt på de spel som var mest online, ex cod och liknande, men absolut färre än idag. Jag föredrar dock nuläget med fler mindre uppdateringar, spel som spelas ofta uppdateras ändå automatiskt på nätterna så mindre besvärande idag enligt mig.

I övrigt älskade jag 360. Det var ändå där jag spelade Oblivion första gången och ögonblicket när man kliver ut i världen första gången är nog ett av mina största tvspelsmoment någonsin. Det var också 360 som konverterade mig från "enbart PC" till att inse att både och är jävligt najs.

Spelen är sinnessjukt mycket större nu. En 250gb hårddisk var mycket större då än vad 1tb är nu.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tror inte att vi spelade samma konsol eller spel. I mitt fall tog lagring ofta slut och då hade jag till och med en 250GB-Slim-modell och spel behövde ofta patchas. Tror att du har drunknat i nostalgiskimmer.

Men det var banne mig en trevlig konsol trots sin failrate på hårdvarufronten. Det är nog den konsol jag köpt mest spel till någonsin.

Idag är inte 20gb uppdatering ovanligt, idag måste varenda spel installeras, får inte plats med fler, på Xbox 360 tiden var lagring aldrig ett problem, om man inte bara höll sig till den första skräp modellen, men det dog ändå tillslut.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Idag är inte 20gb uppdatering ovanligt, idag måste varenda spel installeras, får inte plats med fler, på Xbox 360 tiden var lagring aldrig ett problem, om man inte bara höll sig till den första skräp modellen, men det dog ändå tillslut.

Jag skrev ju ovan att jag hade 250GB som behövde tömmas för att det blev fullt. Så "aldrig ett problem" får nog tas med en nypa salt.
Men jag håller med om att det förmodligen är ett vanligare problem idag.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Spelen är sinnessjukt mycket större nu. En 250gb hårddisk var mycket större då än vad 1tb är nu.

Jo men xbox 360 hade 20gb, inte 250. Det var först med de senare 360 S-modellerna (eller kanske någon av elite-modellerna?) som så stora diskar kom. Då var det helt klart ett mindre problem, men man kan ju inte säga att "360 inte hade lagringsproblem" när den vanliga modellen de facto hade det.
20GB räckte inte till särskilt många spel. Många spel var knappa 6.7GB (storleken på skiva) och då räckte det till tre spel och kunde ändå bli på håret pga savegames etc. Sen var ju många spel mindre så klart, men det var fortfarande bara några få spel som fick plats. Alternativet var att spela från skiva och lida av långa laddningstider och en högljudd skivläsare.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jo men xbox 360 hade 20gb, inte 250. Det var först med de senare 360 S-modellerna (eller kanske någon av elite-modellerna?) som så stora diskar kom. Då var det helt klart ett mindre problem, men man kan ju inte säga att "360 inte hade lagringsproblem" när den vanliga modellen de facto hade det.
20GB räckte inte till särskilt många spel. Många spel var knappa 6.7GB (storleken på skiva) och då räckte det till tre spel och kunde ändå bli på håret pga savegames etc. Sen var ju många spel mindre så klart, men det var fortfarande bara några få spel som fick plats. Alternativet var att spela från skiva och lida av långa laddningstider och en högljudd skivläsare.

Å andra sidan så kom inte möjligheten att installera spelen förrän några år senare så när den väl släpptes så var det inte något problem.

Medlem

360n är fin, grym kontroll har den med. Den bästa tror jag nästan... kör fortfarande på min fast nu är den kopplad till PCn.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Å andra sidan så kom inte möjligheten att installera spelen förrän några år senare så när den väl släpptes så var det inte något problem.

Ja det är ju förvisso helt rätt, men den möjligheten kom även till den vanliga modellen så det var fortfarande ett problem för de av oss som redan hade en 360. Jag personligen köpte en 360 väldigt nära releasedagen och hade kvar den till för bara något år sedan när den åkte på tippen (lasern var helt död, den hade varit på gång länge och justerats upp flera gånger), så jag hade en standardmodell och installerade spel på den. Jag personligen upplevde iaf stora problem med lagringsutrymme och det är en av de få negativa punkterna som dyker upp när jag minns tillbaka på xbox 360.

Medlem

När jag tänker efter är faktiskt 360n den enda moderna konsolen jag spelat på mer än typ 10 minuter eller alls. Spelade Forza i ett par dagar på en lånad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Xbox 360 kallar jag fortfarande "nästa generation".

Medlem
Skrivet av SunShine:

360n kommer nog för alltid vara grädden på moset bland Xbox maskinerna.
Jösses vad bra spel som pumpades ut till den konsolen.

Inte nog med det så släpptes 360:n (Dec, 2005)
ett helt år tidigare än PS3 (Nov, 2006).

Som grädde på moset hade Xbox360 achievements ifrån start medan det dröjde till Juli 2008 innan det kom troféer till Playstation!?

Det dröjde ända till 2009 innan det blev ett krav att alla spel införde trophies. Jag hann bland annat klara ut MGS4 3 gånger innan det kom troféer till spelet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Den klart bästa konsolen i mitt tycke. Fått en nytändning det senaste och installerat alls spel. Installerade aldrig förr och inser nu att både laddtider, konsolens ljud och brummande samt även grafiken(!) känns krispigare!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jo men xbox 360 hade 20gb, inte 250. Det var först med de senare 360 S-modellerna (eller kanske någon av elite-modellerna?) som så stora diskar kom. Då var det helt klart ett mindre problem, men man kan ju inte säga att "360 inte hade lagringsproblem" när den vanliga modellen de facto hade det.
20GB räckte inte till särskilt många spel. Många spel var knappa 6.7GB (storleken på skiva) och då räckte det till tre spel och kunde ändå bli på håret pga savegames etc. Sen var ju många spel mindre så klart, men det var fortfarande bara några få spel som fick plats. Alternativet var att spela från skiva och lida av långa laddningstider och en högljudd skivläsare.

På den tiden det var 20 gig var det knappt något spel som behövde installeras. När möjligheten gavs att installera alla spel var ju de senare modellerna redan ute. Innan man kunde installera spelen hade jag redan fått rrod 4 gånger så så fort det kom nyare modeller köpte jag, först Elite konsolen, sen Halo reach konsolen och till sist Halo 4 konsolen.

Medlem

360 är en av mina favoriter och de peakade där. Spelade många bra spel på den, innan jag köpte en PS3. Condemned var väl ett av lansseringsspelen och det är ett av de läskigaste någonsin. FEAR var också coolt (samma studio). Minns när jag spelade PS3-versionen. "Såhär såg det väl inte ut? tänkte jag när läskautomaterna inte hade samma starka färger som på 360. Mycket riktigt, PS3-versionen hade sämre och tråkigare grafik, så det var inte bara inbillning. Gears of War var en upplevelse. Nu kändes det verkligen som next gen. Hade aldrig sett nåt liknande. Alan Wake och Batman: Arkham Asylum var också väldigt speciella. Första spelet var dock GTA 4 och först hatade jag de tunga bilarna. Sen älskade jag dom, och NY-atmosfären.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Inte nog med det så släpptes 360:n (Dec, 2005)
ett helt år tidigare än PS3 (Nov, 2006).

Som grädde på moset hade Xbox360 achievements ifrån start medan det dröjde till Juli 2008 innan det kom troféer till Playstation!?

Det dröjde ända till 2009 innan det blev ett krav att alla spel införde trophies. Jag hann bland annat klara ut MGS4 3 gånger innan det kom troféer till spelet.

Vet inte om det är så mycket att skryta om från Microsofts sida att 360:n kom ut tidigare, det kom ju ut att de stressade ut konsolen just för de ville vara först.

Om jag minns rätt så kom det fram att de visste om problemet i konstruktionen(innan lansering) som ledde till the red light of death och att det skulle hända för många och att de lanserade konsolen trots det, då de tänkte att försprånget ut på marknaden skulle gynna de mer än vad de skulle behöva punga ut för de som anmälde problemet och fick konsolen utbytt.

Skribent
Skrivet av Kalliban:

Jo men xbox 360 hade 20gb, inte 250. Det var först med de senare 360 S-modellerna (eller kanske någon av elite-modellerna?) som så stora diskar kom. Då var det helt klart ett mindre problem, men man kan ju inte säga att "360 inte hade lagringsproblem" när den vanliga modellen de facto hade det.
20GB räckte inte till särskilt många spel. Många spel var knappa 6.7GB (storleken på skiva) och då räckte det till tre spel och kunde ändå bli på håret pga savegames etc. Sen var ju många spel mindre så klart, men det var fortfarande bara några få spel som fick plats. Alternativet var att spela från skiva och lida av långa laddningstider och en högljudd skivläsare.

och köpte du Arcade-versionen (hette väl något annat i börja?) så fick du väl inte med någon hårddisk alls utan bara ett minneskort va?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Siegfried:

På den tiden det var 20 gig var det knappt något spel som behövde installeras. När möjligheten gavs att installera alla spel var ju de senare modellerna redan ute. Innan man kunde installera spelen hade jag redan fått rrod 4 gånger så så fort det kom nyare modeller köpte jag, först Elite konsolen, sen Halo reach konsolen och till sist Halo 4 konsolen.

Jo, men det blir ju lite missvisande att prata om xbox 360 som konsol och bara ta hänsyn till de nyare "bättre" versionerna. Jag hade en rrod på min första men fick en ny original och den funkade fint sen dess.
Men absolut, om vi antingen menar "original 360 innan man kunde installera" så var ju inte lagring något problem då man var tvungen att köra från skiva. Och menar vi "uppdaterade s-versionen med stor hårddisk" så var det inte heller något problem. Problemet var bara för oss som hade en original-version (dvs 360 Pro ) och ville använda install-funktionen när den kom.

Skrivet av Johan Lorentzon:

och köpte du Arcade-versionen (hette väl något annat i börja?) så fick du väl inte med någon hårddisk alls utan bara ett minneskort va?

Ja precis, "core" hade ingen hårddisk alls. Sen kom "Arcade" några år senare och den hade iaf lite lagring för typ savegames, men i praktiken ingenting.

Svindlande att det snart är 20 år sedan konsolen släpptes. Det känns overkligt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

360 är en av mina favoriter och de peakade där. Spelade många bra spel på den, innan jag köpte en PS3. Condemned var väl ett av lansseringsspelen och det är ett av de läskigaste någonsin. FEAR var också coolt (samma studio). Minns när jag spelade PS3-versionen. "Såhär såg det väl inte ut? tänkte jag när läskautomaterna inte hade samma starka färger som på 360. Mycket riktigt, PS3-versionen hade sämre och tråkigare grafik, så det var inte bara inbillning. Gears of War var en upplevelse. Nu kändes det verkligen som next gen. Hade aldrig sett nåt liknande. Alan Wake och Batman: Arkham Asylum var också väldigt speciella. Första spelet var dock GTA 4 och först hatade jag de tunga bilarna. Sen älskade jag dom, och NY-atmosfären.

Åh, Condemned, fy fan. Dom lyckades verkligen få till att alla var kändes galna och var ute efter en. Paniken när någon sprang vålande rakt mot en och allt man hade var en planka.

Sen Gears of War, där snackar vi ny upplevelse ja. Minns inte att jag spelat någon cover-shooter innan så bara det var nytt och sen storyn och alla stora scener på det. Mumma!

Sen håller jag med trådskaparen, 360 är inte retro. Vägrar att ens kalla första Xboxen för retro 😐

Medlem

Insåg precis att det är lika länge sen xbox 360 släpptes som det var mellan 360 och sega master system... Det får nog fasen räknas som retro snart ändå alltså...

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tror inte att vi spelade samma konsol eller spel. I mitt fall tog lagring ofta slut och då hade jag till och med en 250GB-Slim-modell och spel behövde ofta patchas. Tror att du har drunknat i nostalgiskimmer.

Men det var banne mig en trevlig konsol trots sin failrate på hårdvarufronten. Det är nog den konsol jag köpt mest spel till någonsin.

Man kommer ju ihåg premium modellen vid release med hela 20GB hdd, det var grejer det. 😆 Sen pajjade den efter 4 år och då köpte jag en svart Elite med svindlande 120GB.😳

Sjukt att det redan var 20 år sen. Kommer ihåg mitt första spel, Viva Pinata från Rare. 😝

Medlem

Kul inlägg, bra tankeställare!

Jag har en liten extra kärlek till den allra första Xbox:en, tyckte den kändes som en frisk fläkt och jag nötte Halo, Amped och Jet Set Radio Future som tusan på den. Det är dock svårt att blunda för att Xbox 360 är det bästa, med hästlängder, som Xbox släppt - RROD till trots!

Någon nämnde Sega i tråden. Första konsolen (SG-1000) kom 1983 och den sista (Dreamcast) kom 1998/1999, det ger ett spann på 16 år. Första Xbox kom 2001/2002, och den senaste (Series S/X) kom 2020, vilket blir ett spann på 19 år mellan släppen. Helt omöjligt för min hjärna att förstå att Xbox har funnits längre som plattform för hemkonsol än vad Sega gjorde. Sen är förstås Sega fortfarande en gigant inom spelvärlden på andra sätt idag, men det är lite som när IBM sålde sin hemdatorverksamhet till Lenovo - IBM är fortfarande förknippade med Thinkpad och deras coola Trackpoint som pekdon. Sega ÄR MegaDrive och Master System för mig


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Kommer ihåg när jag åkte till den lilla spelaffären i grannbyn och köpte ett 360 och Oblivion. Kunde inte fatta att ett spel kunde vara så snyggt. Och när jag dessutom uppgraderade till en Full-HD tv något år senare blev alla 360 orimligt snygga

Kommer ihåg första gången jag startade upp den på min ”gigantiska” 42tums tv men 1080i . Var så sjukt imponerad över både konsol och tv.
Kanske inte riktigt lika imponerande idag även om tv:b fortfarande används av min inte så kräsna bror.

1
Skriv svar