Den eviga Doom-frågan besvarad - Är spelen i 3D?
Diskutera i små grupper. Eller kolla på den här filmen för svaret.
#3d, #doom, #id-software, #john-carmack
"Does the DooM-Guy have severe neck pain" Angående att man inte kunde titta upp eller ner i spelet.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
"Does the DooM-Guy have severe neck pain" Angående att man inte kunde titta upp eller ner i spelet.
Minns i spel som bla Duke Nukem 3D att man kunde titta upp och ner.
Var dock inte som i Quake utan det var mer bilden som gled och förvrängdes. Man kunde inte heller titta rakt upp eller ner
Lite filosofiskt så skulle man kunna säga att inget spel är i riktig 3d då baksidan inte renderas på t.ex. en kub. Jag tycker både quake, doom och duke nukem simulerar 3D allihop. Bara att Quake gör det mycket bättre.
Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.
1# FZ Troll
Lite filosofiskt så skulle man kunna säga att inget spel är i riktig 3d då baksidan inte renderas på t.ex. en kub. Jag tycker både quake, doom och duke nukem simulerar 3D allihop. Bara att Quake gör det mycket bättre.
Gillar Duke Nukem 3D fiffiga hacks, där man kunde gå under broar och upp genom spiraltrappor som i smyg teleporterar en =).
Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.
Nu är det ju en rent filosofisk fråga som sagt -"om ett träd faller i skogen, hörs det då"
Annars är det väl rätt bevisat att vi lever och uppfattar världen som tredimensionell.
IDKFA
Finns ju flera smarta lösningar för att få till "floor above floor" både i Duke3d och Doom.
Sätter du exempelvis en sprite som ser ut som en bro så simulerar det att det är en "äkta" bro. Den kan du både passera under och över mellan 2st sektioner som är fasta.
På detta sätt kan man verkligen sudda bort gränsen ganska mycket i de gamla spelmotorerna.
Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.
Va?
Va?
Jag var ironisk 🤭
1# FZ Troll
Jag var ironisk 🤭
Haha okej, satt och kliade mig i huvudet!
Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.
RTX On!
Kommer ihåg att när man satt och gjorde Doom banor så brukade man skapa synvillor att det var flera våningar över varandra. Brukade gör det genom att inte använda texturer korrekt.
Oooh det minns jag med! Fyfan alltså. Var sjukt roligt att göra banor. Minns det med mina finaste rosa-tintade brillor 😎😁
RTX On!
Kör 3DFX sån jävla inlevelse när man är ute på skogstur.
1# FZ Troll