Ny router för t.ex streama till Oculus Quest, xcloud streaming m.m
Jag är hyfsad bra på datorer, men kringutrustning som routrar m.m är jag totalt värdelös på. Efter att ha testat streama till min Quest och sen läst på så har jag kommit fram till att min modem/router från Telia inte är något vidare iaf.
Har en Technocolor TG799TSvn v2 nu och den har inte stöd för 5Ghz alls vilket är vad jag skulle vilja ha (efter vad jag förstått).
Nu min fråga, Jag kan genom Telia troligtvis uppgradera till en Technicolor TG799vac xtream vilket verkar vara bra enligt vad jag googlat fram iaf. Vad det skulle kosta har jag dock ingen aning om än.
Ni som är Gudar på allt som har med nätverk att göra, vad skulle ni föreslå? Byta till en ny genom Telia och bara ha en dosa att bry sig om, eller köpa en ny router själv? Och vad för router isf? I en rimlig prisklass, dvs inte 5000kr som jag såg att nån testvinnare kostade. 1500kr typ låter mer rimligt, om det nu ens kan gå att hitta något bra för det priset? Räckvidd är inte så noga eftersom bor i en etta.
Tips, råd, åsikter om vad jag borde göra?
Edit:
Pratade med Telia. För 500kr kan jag uppgradera till antingen TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM eller sagemcom fast 5370e. Sagemcom verkar vara snabbare men när googlar så verkar många förra året ha haft problem med att konfigurera den och behövt ha hjälp av telias support för det.
Nån som har koll på vilken som vore att föredra?
För Oculus Quest använd 40Mhz kanalbandbredd på 5Ghz bandet, där är antingen en bugg eller hårdvarufel med 80Mhz I Questen. Du förlorar lite bandbredd men Questen utnyttjar inte allt så det är ingen flaskhals men du får vara konservativ med delandet av det trådlösa mellan enheterna.
jag kan bara svara gällande Questen men en router för 1000kr (ge och ta någon hundring, så du har lite marginalskillnad) räcker för det mesta och du får ändå rätt bra trådlöst för summan.
https://www.webhallen.com/se/product/304827-TP-Link-Archer-A9... Har till och med MU-MIMO som tillåter samtidig trådlös trafik utan att flaskhalsa nätverket - men är begränsat till 3 samtidiga enheter. Ett alternativ är https://www.webhallen.com/se/product/303566-Linksys-EA7300-AC...
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Hej! Är absolut ingen nätguru men blev rekommenderad D-link dir-2660 när jag skaffade Quest och allt har fungerat mycket bra. Jag har stängt ute familjen från 5G som är reserverad för Questen och datorn är ansluten med kabel. Jag kör även i ett angränsande rum utan större problem. Hoppas du hittar något som passar. Det är verkligen grymt att spela via Virtual Desktop. Lycka till!