Stora ryktestråden för "Switch 2"
Men vad får er att tro att Bergsala köper in dem för konsumentpris? De har säkert kickback och/eller avtal med rabatter då de köper in volym.
De köper in dem för €376 av Nintendo, kanske med några hundra kronor i mängdrabatt.
Men vad får er att tro att Bergsala köper in dem för konsumentpris? De har säkert kickback och/eller avtal med rabatter då de köper in volym.
Det är ingen som kan säga säkert hur det är förutom Nintendo och Bergsala (var är alla hackers när man behöver dom? /Skämt). Men om Nintendo redan säljer med förlust, är de nog inte så måna att sälja för ännu lägre till bergsala än till övriga Europa för att hålla priset samma i Norden som Europa.
De köper in dem för €376 av Nintendo, kanske med några hundra kronor i mängdrabatt.
Suck, alltså konsumentpris utan moms. Mao konsumentpris.
Då jag läser spekulationer här så verkar en del av er tro att Bergsala driver någon form av social verksamhet utan knappt några påslag. Vad jag vill ha sagt är att det är omöjligt att säga, utan insyn, vad denna konsol kostar att köpa in för Bergsala och återförsäljare (som också i sin tur kan ha rabatter och kickbacks).
En sak är säker, med kostandsuppbyggnaden för butiker i Sverige idag så måste de ha tillräckligt med påslag för att överleva.
Bergsala omsättning 2023: 1 409 312 TSEK samt resultat 3 622 TSEK: Alltså på en omsättning av knappt 1,5 miljarder gjorde de ett resultat på drygt 3,5 miljoner, alltså 0,25% av omsättningen.,.
Vad jag skulle ge för att betala som Amerikanerna.
Deras pris, $450 är utan sales tax som läggs på i kassan. Sales tax i USA varierar mellan 2.9% och 7.25% beroende på vilken stat det gäller.
Då jag läser spekulationer här så verkar en del av er tro att Bergsala driver någon form av social verksamhet utan knappt några påslag. Vad jag vill ha sagt är att det är omöjligt att säga, utan insyn, vad denna konsol kostar att köpa in för Bergsala och återförsäljare (som också i sin tur kan ha rabatter och kickbacks).
En sak är säker, med kostandsuppbyggnaden för butiker i Sverige idag så måste de ha tillräckligt med påslag för att överleva.
Bergsala omsättning 2023: 1 409 312 TSEK samt resultat 3 622 TSEK: Alltså på en omsättning av knappt 1,5 miljarder gjorde de ett resultat på drygt 3,5 miljoner, alltså 0,25% av omsättningen.,.
Jag skriver ju att de lagt på en tusenlapp i pris och inte 2000-2500 kr som andra påstår.
Jag skriver ju att de lagt på en tusenlapp i pris och inte 2000-2500 kr som andra påstår.
Citatet av din post gällde endast utan moms svaret jag gav.
Vad jag skulle ge för att betala som Amerikanerna.
Lade precis en bokning på Franska Amazon på standard Switch 2 för €465.27 med svensk moms och frakt. Till och med billigare än vad amerikanerna får betala (med svensk moms då). $449*1.25 ~= 5580:- mot €465.26 ~= 5130:-.
https://x.com/nweedle/status/1910637812543545510?s=46
https://x.com/NWeedle/status/1910640802994266166
Verkar som en till Direct är runt hörnet enligt Nash Weedle?
"🔥¡¡¡Atentos!!! Nintendo aún se guarda una “SORPRESA” para este año. 👀"
Översatt: "🔥 Watch out!!! Nintendo still has a “SURPRISE” in store for this year. 👀"
"Si pero hay algo sin anunciar, de Nintendo, que se lanza este año y que será una sorpresa importante."
Översatt: "Yes, but there is something unannounced from Nintendo that is being released this year and will be a major surprise."
Nn bild på Nintendo Direct i posten
Jag får inte konsolen på release fick jag mail om nu. Den finns fortfarande för att få på release från Komplett och Spelbutiken, men prisskillnaden är för stor. Får konsolen + Mario Kart fysiskt en tusenlapp billigare än vad bundlen kostar mig på de andra ställena. Värt att vänta extra på. Dessutom rabatt på Pro controller och kamera med.
https://x.com/nweedle/status/1910637812543545510?s=46
https://x.com/NWeedle/status/1910640802994266166
Verkar som en till Direct är runt hörnet enligt Nash Weedle?
"🔥¡¡¡Atentos!!! Nintendo aún se guarda una “SORPRESA” para este año. 👀"
Översatt: "🔥 Watch out!!! Nintendo still has a “SURPRISE” in store for this year. 👀"
"Si pero hay algo sin anunciar, de Nintendo, que se lanza este año y que será una sorpresa importante."
Översatt: "Yes, but there is something unannounced from Nintendo that is being released this year and will be a major surprise."
Nn bild på Nintendo Direct i posten
En traditionsenlig main direct i juni?
Jag får inte konsolen på release fick jag mail om nu. Den finns fortfarande för att få på release från Komplett och Spelbutiken, men prisskillnaden är för stor. Får konsolen + Mario Kart fysiskt en tusenlapp billigare än vad bundlen kostar mig på de andra ställena. Värt att vänta extra på. Dessutom rabatt på Pro controller och kamera med.
Varifrån beställde du?
Problemet är inte att Bergsala vill ha betalt. Utan att de är en helt onödig mellanhand nu när Nintendo of Europe finns. Tack för lång och trogen tjänst, men det är dags att gå vidare.
Om vi ska vara noga så var Bergsalas resultat snarare 76 miljoner kronor. De har sedan flyttat dryga 70 miljoner till ett annat bolag i organisationen och lämnat kvar de 3,5 miljoner du lyfter fram.
Tears of the kingdom storlek kanske?
Varifrån beställde du?
Arcadedreams, med rabattkod!
Tears of the kingdom storlek kanske?
Verkar luta mot det!
Lite test och intryck från Spawn!
https://arcadedreams.se/shop/nintendo-switch-2/nintendo-switc...
6490kr hos arcadedreams
Jag läste att en mindre svensk återförsäljare skrev på Facebook att de har en marginal på 800kr för MK Bundlen när de säljer den för 7300kr. Det innebär att Bergsala säljer den till återförsäljare för runt 5000kr.
7300 * 0.8 = 5840 //Utan Moms
5840 - 800 = 5040 //Inköpspris
800 / 5840 = 0,137 //Återförsäljarens marginal
En marginal på 13,7% är inte jättebra och återförsäljarna som säljer för 7490kr har då ännu högre marginaler.
Jag killgissar att återförsäljare har bättre marginaler på MK bundlen än på standard konsolen.
Är det rimligt att Bergsala tar 5000kr för MK Bundlen? Det beror helt på hur mycket Nintendo tar.
Jag har svårt att tro att Nintendo vill gå back genom att sälja till Bergsala när de själva kan sälja med vinst i andra länder. Så troligen vill de åtminstonde gå +- 0 för standard och göra en vinst för MK Bundlen.
Det cirkulerar att Switch 2 kostar $400 att tillverka vilket är ungefär 4000kr/360€.
Inte helt orimligt att Nintendo då vill ha 375/380€ för standard och 400€ för MK Bundlen av Bergsala.
400€ är c:a 4400kr, Lägg på en Bergsala marginal på 500kr (c:a 10%) och lite kemikalieskatt och du hamnar runt 5000kr. Så utifrån premisserna är priserna inte orimliga utan en konsekvens av att både Nintendo och Bergsala vill tjäna pengar.
Intressant men vet ej om den stämmer
Verkar luta mot det!
https://youtu.be/hwGaDo0vZFo?si=8JyW9FnHT5j-YqRh
Lite test och intryck från Spawn!
Kommer inte bli att man kan låsa upp kartan som i zelda med towers utan det verkar som att man måste börja med mario brothers circuit sen ta sig därifrån till DK spaceport, kartan är redan upplåst men man måste låsa upp banorna förhand, och komma till Bowsers bana osv.
För en som inte haft Nintendo sedan wii vad är strategin för att slippa bli skinnad. Går det köpa begade switch lir och uppgradera till switch 2 version? Breath of the wild kom väl till Wii u men de går inte uppgradera?
De allra flesta Switch-lir kommer att fungera fint via bakåtkompabilitet. Finns dock två listor på ca. 185 spel i nuläget som har problem av olika slag.
Vissa Switch-spel kommer att få Switch 2-uppgraderingar/förbättringar, vissa gratis sådana och andra mot en kostnad i så kallade ”upgrade packs”. Breath of the Wild-uppgraderingen (då spelet även släpptes på Switch) tillhör sistnämnda kategorin och kommer att kosta $10. Exakt pris i SEK är fortfarande oklart, men blir väl runt hundralappen nånstans. Kan få gratis om du kör Nintendo Switch Online + Expansion Pack-prenumerationsatjänst.
Kommer inte bli att man kan låsa upp kartan som i zelda med towers utan det verkar som att man måste börja med mario brothers circuit sen ta sig därifrån till DK spaceport, kartan är redan upplåst men man måste låsa upp banorna förhand, och komma till Bowsers bana osv.
Nä, förväntar mig inte att klättra i torn kommer vara inslag i MKW men det kommer ju finnas open world exploration som lär vara del av upptäcka kartan Vi är inte många dagar från Directen nu så snart vet vi nog mer exakt!
För en som inte haft Nintendo sedan wii vad är strategin för att slippa bli skinnad. Går det köpa begade switch lir och uppgradera till switch 2 version? Breath of the wild kom väl till Wii u men de går inte uppgradera?
Switch-versionen av Breath of the Wild kommer gå att uppgradera mot en kostnad, eller gratis om du prenumerar på NSO, men Wii U-spelet kan inte uppgraderas om det var din fråga?
En traditionsenlig main direct i juni?
Jag är nästan 100% säker att så blir fallen. Mario 3D kommer vara den stora titeln. Det måste ju ändå vara en year 1 titel som släpps i Oktober/Novembet och den visar man upp så fort konsolen är ute. Har svårt att se något annat.
Ser man på nästan alla stora spel som har visats upp till Switch 2 (bortsett metroid/pokemon) så kommer allt nära lansering. Juni-juli-augusti
Nintendo har inte alls fokuserat allt på julfönstret ännu. Vi vet 0 Switch 2 exklusiva titlar som kommer till julhandeln än så länge. För mig råder det inga tvivel om att 3D Mario är ett av dom och det kommer visas upp i Juni.
Donkey Kong: Bananza är samma team eller en del av studion. Men att dom sitter på 3D Mario med kan jag nästan garantera till 100%. Nintendo släpper inte ny konsol utan gigantiskt 3D Mario första året. Det är inte i deras DNA.
Jag hoppas ändå på ett spel också från Intelligent System i år. Kommer ett 3D Mario så räknar jag bort Paper Mario och jag hoppas inte det är ett Wario Ware eftersom det var deras senaste nya spel. Fire Emblem eller Advance Wars kommer deras nästa spel vara. Ryktet lutar mot Fire Emblem - i så fall blir jag glad! Frågan är dock om det kommer i år eller om det är reveal i år och lansering nästa år.
Jag är nästan 100% säker att så blir fallen. Mario 3D kommer vara den stora titeln. Det måste ju ändå vara en year 1 titel som släpps i Oktober/Novembet och den visar man upp så fort konsolen är ute. Har svårt att se något annat.
Ser man på nästan alla stora spel som har visats upp till Switch 2 (bortsett metroid/pokemon) så kommer allt nära lansering. Juni-juli-augusti
Nintendo har inte alls fokuserat allt på julfönstret ännu. Vi vet 0 Switch 2 exklusiva titlar som kommer till julhandeln än så länge. För mig råder det inga tvivel om att 3D Mario är ett av dom och det kommer visas upp i Juni.
Donkey Kong: Bananza är samma team eller en del av studion. Men att dom sitter på 3D Mario med kan jag nästan garantera till 100%. Nintendo släpper inte ny konsol utan gigantiskt 3D Mario första året. Det är inte i deras DNA.
Jag hoppas ändå på ett spel också från Intelligent System i år. Kommer ett 3D Mario så räknar jag bort Paper Mario och jag hoppas inte det är ett Wario Ware eftersom det var deras senaste nya spel. Fire Emblem eller Advance Wars kommer deras nästa spel vara. Ryktet lutar mot Fire Emblem - i så fall blir jag glad! Frågan är dock om det kommer i år eller om det är reveal i år och lansering nästa år.
Det vore väldigt konstigt om det inte kommer något Mario-relaterat iår med hänsyn till 40 års jubileet.
Bring back Mario 35!
Det vore väldigt konstigt om det inte kommer något Mario-relaterat iår med hänsyn till 40 års jubileet.
Arff
Nu har de haft en stor presentation med mycket fokus på själva konsolen och spelen som kommer vid och strax efter lanseringen, så det behövs en till Direct med fullt spelfokus för resten av 2025 för att komplettera.
Jag tror vi kommer se den i slutet av maj eller precis i början av juni, strax innan konsolen är ute i handeln. Det skulle vara ett prima fönster att visa upp planerna och bygga hype, precis innan media börjar pumpa ut recensioner (som då kan nämna nyligen utannonserade kommande spel) och konsumenter börjar få hem konsolen.