Världens bästa hjälte – 32-delsfinaler (del 1 av 2)
Det blir lite knepigt med hjältar som har sitt ursprung i andra medier. Karaktärer som Spider-Man och James Bond har väldigt många upplevt via böcker, filmer och serier. Det blir svårt att hålla isär intrycken.
Håller med dig där. Mario och Lara Croft är liksom lite enklare. Sedan har vi Geralt som visserligen kommer från litteraturen, men som (enligt min mening) blivit en spelhjälte, tack vare hans framfart. Men ja, det är lite knepigare med vissa.
En Bamseponny av folket
Några riktiga tungviktsmöten direkt! Knepiga val men kändes rätt i magen.
Vill påpeka att bilden på CJ är fel, den ni har är på sidokaraktären Cesar Vialpando, en latinamerikan.

Detta är korrekt CJ.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Meh, hallå det är väl ändå Big Boss på bilden och inte Solid Snake.
På genetisk nivå så är det ändå ingen skillnad
Mer on topic.
Jag röstade nästan konsekvent på spelhjältar och inte på personer från andra media.
Sen var det lite klurigt med the Dragonborn vs BJ Blazkowicz
Men sen tänkte. BJ har skjutit ihjäl Hitler. Och fortsatt skjuta nazister.
Vad blir mer hjälte än det?
Mario mot Manny. Båda ikoner på vitt skilda vis, hade gärna sett båda gå långt i tävlingen.
Sen är jag lite kluven till att rösta på karaktärer som man i stor utsträckning skapar själv, exempelvis Commander Shepard och Dragonborn. Men gillar ju å andra sidan "min" Shepard väldigt mycket..
Mina svar:
Manny Calavera > Mario
Luigi > Zeratul
Cloud vs Bond - avstår pga att Bond borde inte vara med (har inte spelat FF7)
Guybrush Threepwood > Rayman
Darth Revan > Solid Snake
B.J. Blazkowicz > Dragonborn
Aloy > Ezio Auditore
Geralt > Zlatan - Geralt borde egentligen inte vara med heller, men vinner enkelt på walkover eftersom riktiga personer verkligen inte borde vara med
Lara Croft > Astro bot
Sarah Kerrigan > John Marston
Mega man > Altair
Shepard > Illidan
Tommy Vercetti > Agent 47
Nathan Drake > Foppa (borde inte vara med alls)
Spider-man > Sam Fisher - Spider-man borde förvisso inte heller vara med, men Sam Fisher är så tråkig karaktär att jag röstar emot honom ändå
CJ > Gordon Freeman
Håller med dig där. Mario och Lara Croft är liksom lite enklare. Sedan har vi Geralt som visserligen kommer från litteraturen, men som (enligt min mening) blivit en spelhjälte, tack vare hans framfart. Men ja, det är lite knepigare med vissa.
Ni hade kunnat sätta tydliga regler och gränser i nomineringsprocessen och fått ihop en mycket roligare turnering den här gången. Geralt är väl det enda exemplet som kan anses vara nån form av gränsfall då spelen blev mycket kändare än böckerna, men ingen av de andra är på något sätt knepigt. Att ha med riktiga sportutövare är ju bara ren wtf liksom?
Det finns så många otroligt bra karaktärer från spelvärlden som hade kunnat vara med istället för de dryga dussintal film/serie/sport-personerna som till 95% är kända för nåt helt annat.
Mina svar:
Manny Calavera > Mario
Luigi > Zeratul
Cloud vs Bond - avstår pga att Bond borde inte vara med (har inte spelat FF7)
Guybrush Threepwood > Rayman
Darth Revan > Solid Snake
B.J. Blazkowicz > Dragonborn
Aloy > Ezio Auditore
Geralt > Zlatan - Geralt borde egentligen inte vara med heller, men vinner enkelt på walkover eftersom riktiga personer verkligen inte borde vara med
Lara Croft > Astro bot
Sarah Kerrigan > John Marston
Mega man > Altair
Shepard > Illidan
Tommy Vercetti > Agent 47
Nathan Drake > Foppa (borde inte vara med alls)
Spider-man > Sam Fisher - Spider-man borde förvisso inte heller vara med, men Sam Fisher är så tråkig karaktär att jag röstar emot honom ändå
CJ > Gordon Freeman
Ni hade kunnat sätta tydliga regler och gränser i nomineringsprocessen och fått ihop en mycket roligare turnering den här gången. Geralt är väl det enda exemplet som kan anses vara nån form av gränsfall då spelen blev mycket kändare än böckerna, men ingen av de andra är på något sätt knepigt. Att ha med riktiga sportutövare är ju bara ren wtf liksom?
Det finns så många otroligt bra karaktärer från spelvärlden som hade kunnat vara med istället för de dryga dussintal film/serie/sport-personerna som till 95% är kända för nåt helt annat.
Jag tror du tar detta lite för seriöst. Det finns 64 karaktärer att välja på, det är bara till att rösta bort dem du inte tycker hör hemma. Alla är dessutom nominerade av folket här på FZ, så uppenbarligen tyckte ingen att de va värt att nominera/rösta på nån av de här övriga "otroligt bra karaktärer från spelvärlden".
Mario som spel stort JA men som spelhjälte nja samma sak med Luigi ganska lätta val men många tuffa val redan i första omgången måste jag hålla med om.
Nej, men Luigi tycker jag är en riktig hjälte. Det han gör i Luigi's Mansion-spelen trots sitt harhjärta tycker jag är väldigt fint. Mario är däremot "Njario" i mina ögon. Han har det ganska lätt för sig, kan jag tycka.
En Bamseponny av folket
Har en känsla av att Foppa kommer gå hela vägen, precis som i OS 2006!
Modo-röv
Shit.. Det slår mig när jag går igenom listan att alla är typ HELT intetsägande som individer eller karaktärer...
Spel lämpar sig inte till 'starka hjältar', tror jag inte.
Överlag i spel så är ju 'hjälten' någon som tar del av storyn och karaktärerna.. Mer än vara det själv. Eftersom den generellt till stor del representerar spelaren, då..
Ingen regel utan undantag, men...
Typ hälften i den här listan om man ställer dom emot varann... Så står dom ju bara där
Eventuellt så har dom något karaktärsdrag i stil med "hårdbiten" (B.J.B.), "smarmy-dryg" (N.Drake) eller "Hade blivit cancelled om det hittades på idag-stereotypisk italienare" (Mega Man) [Höhö närå, Mario :P]
Tror ifs inte det är en dålig sak i sig..
Känns rimligt att "spelaren" är väldigt neutral by default... Men det begår ju en hjälte-lista som är nästan parodiskt intetsägande.
subterranean homesick alien
Modo-röv
Nä, Tre Kronor vann OS 2006, inte Modo.