Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Robot
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
Medlem

Första spelet i serien som inte lockar in mig direkt!

Medlem

Tramsigt. Skippar detta.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Jozo:

Samma här faktiskt. Jag blev dessutom redigt besviken på hur Infinite Wealths story inte gjorde nåt med allt som byggdes upp i Y5-Y6 och Gaiden, samt att slutet totalt sket på Chitoses karaktär. Så min Yakuzahype är inte megahög just nu tbh.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Samma här faktiskt. Jag blev dessutom redigt besviken på hur Infinite Wealths story inte gjorde nåt med allt som byggdes upp i Y5-Y6 och Gaiden, samt att slutet totalt sket på Chitoses karaktär. Så min Yakuzahype är inte megahög just nu tbh.

Nej, de...

fegade verkligen ut med Kiryus story i slutet av Infinite Wealth tyvärr. Riktigt antiklimax bara för att de ska kunna använda sin mjölkko i kommande spel

Medlem

Låter ju nästan som Saints Row..

Skribent
Skrivet av Håkan:

Låter ju nästan som Saints Row..

Ja faktiskt, det är inte en dum liknelse. Men skulle säga sämre.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja faktiskt, det är inte en dum liknelse. Men skulle säga sämre.

Hua, tyckte saints row var absolut skräp. Trist att höra. Är förvisso inte klar med Infinite Wealth ännu och är väl inte helt förtjust i det. Är väl en 70-80% igenom det skulle jag tro och inte spelat på månader. Aldrig hänt med ett Yakuza-spel förut. Blev ju inte så sugen på detta heller om man säger så =/

Skribent
Skrivet av deezel:

Hua, tyckte saints row var absolut skräp. Trist att höra. Är förvisso inte klar med Infinite Wealth ännu och är väl inte helt förtjust i det. Är väl en 70-80% igenom det skulle jag tro och inte spelat på månader. Aldrig hänt med ett Yakuza-spel förut. Blev ju inte så sugen på detta heller om man säger så =/

Jag tänker mer på kanske de äldre Saint Row-spelen. Men ja, det är sämre.

Jag gillade Infinite Wealth men denna galenskap började ju lite där redan med 100 olika spelmoment och minispel. Det här spelet är 20 ggr värre så chansen att du gillar detta är ganska liten skulle jag säga. Fördelen är väl kanske att det nästan är en spin off så nästa del kanske backar tillbaka några steg?

signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av deezel:

Jag tänker mer på kanske de äldre Saint Row-spelen. Men ja, det är sämre.

Jag gillade Infinite Wealth men denna galenskap började ju lite där redan med 100 olika spelmoment och minispel. Det här spelet är 20 ggr värre så chansen att du gillar detta är ganska liten skulle jag säga. Fördelen är väl kanske att det nästan är en spin off så nästa del kanske backar tillbaka några steg?

Det finns en demo, bättre att börja där än att köpa på chans.

signatur
Skribent

Hmm, jag tycker ju att Yakuza-serien är som bäst när den faktiskt säger något om de invecklade maktstrukturerna i vissa sfärer av samhället. Jag vetefan om jag pallar ett helt spel med bara tramsandet. Det är en sorts humor som gör sig bäst som korta infall, inte som ett utdraget skval.

Medlem

Ser ändå rätt roligt ut, skulle nog blivit ett köp om inte grafiken var så ful.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Yakuza: Dead Souls lockade?

Medlem

Av att bara se rubriken, och se de senaste Yakuza/Like a Dragon-spelen, förstår jag att detta inte är ett spel för mig. Yakuza/Like a Dragon är alldeles för tramsigt, för överdrivet, för wacko.

Medlem

.

Like a Dragon: Pirate of Yakuza in Hawaii tar det flamsiga i serien och bränner av det på alla fyra cylindrar. Den blandar hejvilt: seriösa konversationer, våld, beat ’em up, rollspel, blöjhumor, Cooking Mama, musikalnummer, föda upp kycklingar, odla grödor, spela baseball mot exploderande tunnor, radioaktiva öar och strider till havs med piratskepp. Allt med en egen humoristisk tvist som jag ibland bara skakar på huvudet åt. Det är ren och skär galenskap – i kubik.

Jag gillar det jag spelat av Yakuza 0, men jag känner spontant att jag föredrar ha det galna som avloppling ifrån det mörka, än det galna som huvudnummer.

Det blir rea-backen på det här.

Edit:
En polare visade min en skön trailer.
Spelet ser ju riktigt kul ut!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Haha, "Goromaru"

Har en barndomsvän som lfta gjorde den där posen på bild.

Har bara kört yakuza 0 och kiwami. Spoilar man resten av serien/like a Dragon av att köra detta?

Medlem

Har hängt med Yakuza ända sen debuten på PS2, vilket var ett "loading hell" kan jag säga. 3-4-5 på PS3 var det stora lyftet kvalitetsmässigt men serien var i princip dödförklarad i väst med Y5 så redan där tog jag ett slags första mentalt farväl. Sen tog det väl fart med Yakuza 0 egentligen och att Sega äntligen frigjorde serien från Playstation. Problemet nu är att man börjar bli för gammal för att hinna med så många släpp som de gör med Like A Dragon. Det enda jag helt spelat igenom efter Y5 är Yakuza 7/Like A Dragon. Skönt spel men kändes lite utför när de gick över till turbaserat. Har väl en nästan klar Y0-sparning som jag ibland plockar upp. Bra är det men ändå pallar jag aldrig helt gå i mål med det. Dead Souls "stödköpte" jag i hopp om att det skulle rädda serien men det var ingen höjdare. Nu är väl min backlog av bara Like A Dragon-spel snart tvåsiffrig och har slutat förboka varenda spel efter Y7 och det här piratspelet hade jag ljumma förhoppningar kring, är väl det mest positiva jag kan säga. Men kul ändå att serien står förhållandevis stadigt idag.

Medlem

Har aldrig spelat ett spel i denna serie och var sugen på detta pga pirattemat. Men är infinite wealth ett bättre val då? Jag föredrar turbaserade strider också.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Har aldrig spelat ett spel i denna serie och var sugen på detta pga pirattemat. Men är infinite wealth ett bättre val då? Jag föredrar turbaserade strider också.

Om du föredrar turbaserat så är de båda föregångarna ett bättre val. Men de är också helt galna och proppfulla med fånerier.
Infinite Wealth är skitkul om man gillar att pyssla lite som i Animal Crossing, bygga hus och så.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Yakuza: Dead Souls lockade?

Okej, andra spelet i serien då. Hade helt glömt bort det

Skrivet av Sunstalker:

Jag skulle börja med Yakuza: Like a dragon om jag var du. Det är det första med turbaserade strider och starten av Ichibans story.

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Haha, "Goromaru"

Har en barndomsvän som lfta gjorde den där posen på bild.

Har bara kört yakuza 0 och kiwami. Spoilar man resten av serien/like a Dragon av att köra detta?

Jag skulle säga att du är ändå rätt säker med detta spel. Det nämns saker som har hänt, men jag tror inte man direkt förstår eller plockar upp det om du inte har spelat de tidigare spelen. Kanske lite spoilers, men det är mer att när du sen spelar de andra så blir det "Aaaah nu förstår jag vad de sa i Pirates!"

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Jag gillar det jag spelat av Yakuza 0, men jag känner spontant att jag föredrar ha det galna som avloppling ifrån det mörka, än det galna som huvudnummer.

Det blir rea-backen på det här.

Jo det är lite så jag känner också. Infinite Wealth balanserade på gränsen. Detta spel går över den rätt rejält. Men det är som sagt mer problem med spelet, galenskapen kan ju ändå vara kul. Spelmekanikerna är ju även de rätt haltande i jämförelse med tidigare delar, likväl story.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Klaga på att det är för mycket galenskaper när självaste Goro himself är huvudkaraktären. 🤔 Make it make sense. 😆

Skribent
Skrivet av Zerox_no1:

Klaga på att det är för mycket galenskaper när självaste Goro himself är huvudkaraktären. 🤔 Make it make sense. 😆

Fast nu säger jag ju att räddningen är Goro och att galenskapen passar in just på grund av honom. Däremot så är inte storyn speciellt bra, något som varit en stor dela av Yakuza-serien. Striderna haltar även de och är obalanserade så det känns som de mest fokuserat på galenskapen och trycka in så mycket konstiga saker som möjligt i stället för att lägga fokus på story och spelmekanik.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har sneglat länge på denna serie men aldrig tagit steget att testa något. Kan man börja med vilken del som helst eller bör man börja från första spelet för storyn?
I inväntan på nytt GTA vore det skoj med något kul liknande spel, senaste Saints Row fastnade jag inte för men Yakuza ser kul ut.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Har sneglat länge på denna serie men aldrig tagit steget att testa något. Kan man börja med vilken del som helst eller bör man börja från första spelet för storyn?
I inväntan på nytt GTA vore det skoj med något kul liknande spel, senaste Saints Row fastnade jag inte för men Yakuza ser kul ut.

Jag var i samma båt som du. Började med 0:an och det kändes helt rätt.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Yakuza 0 är en perfekt start i serien, då det är den det första kronologiskt i ordningen (Ishin ej inräknat då det är en spinoff).

0 är även ofta ansett som det bästa spelet i serien.

Medlem

Testade demon och märkligt nog föll jag inte för det.
Får nog invänta en rea.

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Skrivet av AdamMK:

Jag var i samma båt som du. Började med 0:an och det kändes helt rätt.

Skrivet av Jozo:

Yakuza 0 är en perfekt start i serien, då det är den det första kronologiskt i ordningen (Ishin ej inräknat då det är en spinoff).

0 är även ofta ansett som det bästa spelet i serien.

Instämmer! Jag började också med 0 och det har fungerat bra för mig

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är ett så stort fan av Yakuza serien att jag har fullt stockholms syndrom när det kommer till dessa spin-offs. Jag är fullt medveten om att det kommer vara asset-reuse och nedskalat mycket för nästan fullpris. men vill bara ha mer och deras mainline lir är så oerhört fantastiska så detta känns nästan som att man donerar lite pengar till dom och får en liten trevligt flammsig produkt som tack, i väntan på nästa stora spel.

Hela Yakuza serien är en sån unik grej i spelvärlden, Det finns någon form av paradox närvarande i dom, Dom är stundtals galna och tramsiga men har sån oerhört genuinhet trots allt det (och kanske delvis pga det också). Om man lirar 7 och 8 så har man sett så mycket galenskap och rentav trams, men ingen avslutade dom 2 spelen utan att älska Ichiban och hans Golden-terrier liknande spirit.

Antar att det är nått japanskt då MGS serien delar samma teman, galna/tramsiga grejer blandat med oerhört seriösa frågor/stories.

1
Skriv svar