Tema tangentbord

Vem vill köpa Xbox idag?

Medlem
Skrivet av noreason:

Så du menar att om ett spel floppar så får jag aldrig spela en uppföljare? Men vänta, det är ju precis det jag menar! Om folk slutar köpa samma gamla spel om och om igen, kanske utvecklarna skulle få incitament att skapa något nytt och spännande istället för att bara mjölka samma gamla serier till döds. Men du har rätt, det är mycket bättre att köpa samma spel år efter år, för det är ju så man visar att man är en "smart" konsument.

Och du har såklart rätt, jag borde sluta tänka själv och bara lita på vad andra tycker. Recensioner är ju det viktigaste som finns, och om det står 1/10 så är det ju så. Inget utrymme för egen tolkning där inte. Eller vänta, minns du när FZ gav The Witcher 1 en 1/5? Det gick ju bra sen ändå, eller hur? Smak är ju som bekant olika.

Veckohandlar du på Statoil bara för du inte ska vara en i mängden och handla i vanlig mataffär?

Så tack för att du upplyste mig. Från och med nu ska jag bara köpa det som säljer bäst och har högst betyg. För det är ju så man lever sitt bästa liv, genom att vara en i mängden.

Om en sida ger ett spel 1 av 5 är det bara kolla fler sidor om de ger liknande. Eller du tar inte råd eller lyssnar på någon annan överhuvudtaget?

Men du sa att du inte bryr dig om något säljer bra, om något spel du älskar floppar så bryr du dig inte om du inte får spela fortsättningen?

Det handlar inte om att sluta tänka själv, man läser recensioner för att få råd. GTA fick höga betyg, säljer massor men jag gillar inte genren så jag köpte det inte. Jag köper inte spel bara för de har höga betyg, de ska se intressanta ut också och väldigt sällan ser spel med väldigt låga snittbetyg intressanta ut.

Betalar man 800 för ett spel vill man gärna att det ska vara bra.

Witcher ligger på 8/10 på metacritic i snitt från hemsidor och 8,3 i snitt av medlemsrecensioner. Så FZas 1/5 ligger långt ifrån snittet.

Varför ens hänga på en spelsida om du inte lyssnar på någon?

Medlem

Bakåtkompatibilitet tillsammans med återlanserande av gamla klassiker har faktiskts lyckats göra min series x till en formidabel retrokonsol men när det gäller mer moderna spel så väljer jag hellre ps5. Har väl inget bättre argument för det än att ps5 är enklare och trevligare att leva med (bortsett från oljudet då). Prestandan är ju likvärdig.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Bakåtkompatibilitet tillsammans med återlanserande av gamla klassiker har faktiskts lyckats göra min series x till en formidabel retrokonsol men när det gäller mer moderna spel så väljer jag hellre ps5. Har väl inget bättre argument för det än att ps5 är enklare och trevligare att leva med (bortsett från oljudet då). Prestandan är ju likvärdig.

Läst om andra som också tycker PS5 väsnas. Jag har aldrig tänkt på att min PS5 väsnas. Men jag hade en en 360 som jag trodde skulle lyfta när som helst. Dreamcasten lät som den skulle tugga i sig skivan. Och PS4an försöker nog också lyfta ibland.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Läst om andra som också tycker PS5 väsnas. Jag har aldrig tänkt på att min PS5 väsnas. Men jag hade en en 360 som jag trodde skulle lyfta när som helst. Dreamcasten lät som den skulle tugga i sig skivan. Och PS4an försöker nog också lyfta ibland.

Den väsnas inte så mycket som ps4 eller DC men den låter betydligt mer än series x som jag måste anstränga mig för att höra. Det är bara i undantagsfall som det surrar till lite extra.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Varför ens hänga på en spelsida om du inte lyssnar på någon?

Det märkligare av kommentarerna att döma, inte bara utifrån denna tråd, utan rent generellt, är hur han dissar konsolerna och hur "överlägset" PC är i jämförelse. Men ändå är han inne och kommenterar stup i kvarten om konsol/spel-relaterade nyheter.

Man kan fråga sig så här, om man har noll intresse för något, t.ex. spelkonsoler, varför är man inne och kommenterar varje gång? Jag har absolut inget intresse för varken PC eller Nintendo, och skulle inte få för mig att vilja lägga någon energi på att skriva inlägg i sådana trådar, eller t.ex. skriva att Nintendo är skräpp.

Vissa har kanske ett behov av att synas och höras överallt? Jag vet inte.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det märkligare av kommentarerna att döma, inte bara utifrån denna tråd, utan rent generellt, är hur han dissar konsolerna och hur "överlägset" PC är i jämförelse. Men ändå är han inne och kommenterar stup i kvarten om konsol/spel-relaterade nyheter.

Man kan fråga sig så här, om man har noll intresse för något, t.ex. spelkonsoler, varför är man inne och kommenterar varje gång? Jag har absolut inget intresse för varken PC eller Nintendo, och skulle inte få för mig att vilja lägga någon energi på att skriva inlägg i sådana trådar, eller t.ex. skriva att Nintendo är skräpp.

Det är en typisk översittare, bästa är att ignorera.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Konkurrens är överskattat. Se hur bra det går för Xbox. Kolla på bredbandsleverantörerna.
Nej, Sony och Microsoft bör gå ihop och göra de största och snyggaste spelen mänskligheten någonsin har skådat. Det är vad den moderna publiken vill ha. Större, mer, längre, mer, snyggare, mer. Och mer.

Känns avslappnat att man vet vilken konsol i ordningen som gäller också. Efter Playstation 6 kommer Playstation 7.
Inte Play X Ninja Station Box Ultra Series Supreme Stealth Version Drutten Pure Frontier S Hybrid Dyne Cyber i.

Konkurrens är överskattat? du har inte sett vad amerikanarna betalar för sina internetlinor, kabeltv eller mobilabonnemang med sina extremt få leverantörer (ibland bara en) att välja bland.

För övrigt, vad gjorde Nintendo när de var ensamma herrar på täppan, före Playstation och när Sega drog sig ur?
Inte ett jota.

Hela västvärldens välstående under 1900-talet är tack vare kapitalismen och konkurrensen som fanns då när man slog sönder bla Rockefellers monopolimperie på flera marknader.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Konkurrens är överskattat. Se hur bra det går för Xbox. Kolla på bredbandsleverantörerna.
Nej, Sony och Microsoft bör gå ihop och göra de största och snyggaste spelen mänskligheten någonsin har skådat. Det är vad den moderna publiken vill ha. Större, mer, längre, mer, snyggare, mer. Och mer.

Känns avslappnat att man vet vilken konsol i ordningen som gäller också. Efter Playstation 6 kommer Playstation 7.
Inte Play X Ninja Station Box Ultra Series Supreme Stealth Version Drutten Pure Frontier S Hybrid Dyne Cyber i.

Större längre och snyggare än inte vad folk vill ha. Spel som assassins creed Valhalla orkar man spela en fjärdedel av.

Snyggare verkar inte speciellt många heller bry sig om, annars hade inte switch varit störst.

Medlem

Har och kommer alltid köpa Xbox, äger alltid en PS på sidan som alltid får samla damm.

Medlem

Hade gärna ägt den nya portabla xboxen och den stationära som är påväg.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Men dom har ju vunnit, allt är en xbox!
Din playstation är en xbox!
Din brödrost är en xbox!
En sten ute i skogen är en xbox!

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag ser Xbox mer som en dedikerad speldator idag, snarare än en spelkonsol som man måste ha för att kunna spela några enstaka spel. Antingen köper du en Xbox eller en PC. Vad du väljer styrs av din budget och preferenser. Personligen så köpte jag ett Series X när det var omöjligt att komma över grafikkort, och sen jag väl fick tag på ett grafikkort så har Xboxet mest stått och samlat damm. Lite samma sak med Switch. Sen Yuzu släpptes så har jag spelat mindre på Switch och mer på PC. Spelar bara på Switch om jag vill spela multiplayer eller bärbart.

Medlem

det är ju en fem år gammal konsol. xbox har ju inte släppt en upphottad version som PS gjorde som lockar de som redan äger en att köpa nytt.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

det är ju en fem år gammal konsol. xbox har ju inte släppt en upphottad version som PS gjorde som lockar de som redan äger en att köpa nytt.

Det är inte där problemet ligger.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Xbox försäljning är katastrofal, den är väll nere på Dreamcast/Saturns försäljningssiffror nu. Playstation säljer 4-5 gånger fler konsoler, har många fler exklusiva spel, bättre operativsystem som inte är så rörigt, enklare att spela Coop, och ska nu dessutom börja få spel från Microsoft.

Sedan Xbox 360 har Xbox alltid varit min huvudkonsol, min PS3a har säkert under 300 timmars användning, då har jag klämt in några jrpgs där, och flera tusen på Xbox 360.

Xbox One blev huvudkonsolen med, det fanns några exklusiviteter men var ett rejält mycket sämre. Xbox Series X, finns det ens ett enda helt exklusivt spel? Knappt några konsol exklusiva heller.

Hade jag inte haft min profil med alla achievements, att jag föredrar kontrollen och Gamepass så hade jag redan haft PS5 som huvudkonsol.

Jag kan inte direkt ge några vettiga argument för att någon ska köpa en Series X istället för en PS5.

7200kr för en konsol som saknar identitet. Gamepass finns ju även till PC, så Gamepass funkar där med, digitala köp funkar ibland till båda. Men även Xbox store har riktigt kasst utbud jämfört med Steam.

För 7200kr får man istället en PS5a med mycket bättre utbud och mycket säkrare framtid. Microsoft pratade redan 2020 om att lägga ner Xbox avdelningen. Hur kommer nästa Xbox se ut?

En traditionell konsol? Utan exklusiviteter kommer även den sälja uselt. En liten sticka man stoppar in i tvn som endast erbjuder streaming? Då är det tack och adjö med Xbox, Xcloud funkar idag riktigt värdelöst. Vem kommer ha förtroende för en 3e konsol när båda föregångarna sålde kasst och hade kasst utbud jämfört med konkurrenterna?

Det känns inte som Xbox behövs längre, men Sony hade behövt någon konkurrent då Sony tenderar att göra många dumma val när det går bra för dom.

Ganska små korkat upplägg? Xbox har altid varit nära att bli nedstängt. Dreamcast och Sega valde att hoppa ur, Nintendo sitter i den "Exclusiviteten" som de själva haft i 20år, för att de Aldrig valt att dela med sig. Sony sitter också i den båten.
Det MS kommer att hålla sig med nästa konsol generation kommer att vara ett stabilt Mitten, som konsoller alltid varit.
En måttlig PC för 7500kr? är svårt redan idag,

Det jag tror är att de kommer flytta fokuseringen mot att deras konsol kommer ha crossplay med alla de MP titlar som de kommer sälja samt från alla andra, så konsolen kommer vara en Spel fokuserad PC.

MS kommer nog vara kvar i affären så länge PC marknaden är såpass 'svajande' som alltid, och nu med Intels' framsteg så tror jag att det finns större anledning för dem, sedan PS4/XbOne eran så har AMD varit. MS, som de fleesta andra spel företag har insett att bara sälja på en platform, när de lika gärna kan sälja på alla.

+Sony har ALLTID gjort dumma val, det är det dom gör, som med deras flim-licenser. Eller den största elefanten i rummet, Concord.

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Större längre och snyggare än inte vad folk vill ha. Spel som assassins creed Valhalla orkar man spela en fjärdedel av.

Snyggare verkar inte speciellt många heller bry sig om, annars hade inte switch varit störst.

switch är störst för det är Asien, fattar ju vem som helst.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

switch är störst för det är Asien, fattar ju vem som helst.

Switch 46 miljoner bara i USA, endast slagen av DS
PS5 21 miljoner
Xbox Series 15 miljoner. Så även där är Nintendo totalt överlägsna i försäljning.

Så switch är både överlägset största i Asien och överlägset största i Usa.

I Europa

Switch 33 miljoner
PS5 23 miljoner.
Xbox Series 8 miljoner

Switch är överlägsen i alla världsdelar.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är inte där problemet ligger.

självklart inte enbart.

Medlem
Skrivet av Muthoz:

Ganska små korkat upplägg? Xbox har altid varit nära att bli nedstängt. Dreamcast och Sega valde att hoppa ur, Nintendo sitter i den "Exclusiviteten" som de själva haft i 20år, för att de Aldrig valt att dela med sig. Sony sitter också i den båten.
Det MS kommer att hålla sig med nästa konsol generation kommer att vara ett stabilt Mitten, som konsoller alltid varit.
En måttlig PC för 7500kr? är svårt redan idag,

Det jag tror är att de kommer flytta fokuseringen mot att deras konsol kommer ha crossplay med alla de MP titlar som de kommer sälja samt från alla andra, så konsolen kommer vara en Spel fokuserad PC.

MS kommer nog vara kvar i affären så länge PC marknaden är såpass 'svajande' som alltid, och nu med Intels' framsteg så tror jag att det finns större anledning för dem, sedan PS4/XbOne eran så har AMD varit. MS, som de fleesta andra spel företag har insett att bara sälja på en platform, när de lika gärna kan sälja på alla.

+Sony har ALLTID gjort dumma val, det är det dom gör, som med deras flim-licenser. Eller den största elefanten i rummet, Concord.

De gjorde det mesta rätt under PS2 och PS4 eran, PS3 gjorde de många enorma misstag, för dyr konsol som de trodde alla skulle köpa. De sänkte priset och slängde in 2 spel och en extra kontroll, sen började det gå bra igen.

De fick kämpa när Xbox 360 låg jämt skägg hela generationen. Nu behöver de inte ens försöka

Medlem

Nej Xbox behövs inte. När vi väl pratar om PC så behövs inte PS5 heller då PS5 bara har ett fåtal exklusiva spel som man kan klara sig utan, alternativt köpa en PS5 och klara ut dessa spel på någon månad för att sedan sälja vidare.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Switch 46 miljoner bara i USA, endast slagen av DS
PS5 21 miljoner
Xbox Series 15 miljoner. Så även där är Nintendo totalt överlägsna i försäljning.

Så switch är både överlägset största i Asien och överlägset största i Usa.

I Europa

Switch 33 miljoner
PS5 23 miljoner.

Switch är överlägsen i alla världsdelar.

Ja Switch är störst i alla regioner, bra spel som tilltalar många demografier.

Medlem

är operativsystemet på ps5 helt annorlunda kontra ps4? för ps4 operativsystemet är fullständigt värdelöst 🤔

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Nu har Microsoft godkänt nästa generations Xbox konsol
https://www.ign.com/articles/xbox-next-gen-console-confirmed-...

Men gamla konsolkriget är över. Xbox kommer handla mer om att bli spelvärldens Netflix a.k.a Game Pass med sin cloudtjänst.
Sedan är dragplåstret att man får spela nya Microsoft studios spel day-one på Game pass medan du får betala fullpris om du sitter på Playstation.

Nu slår PC både PS och Xbox på alla håll och kanter. Jag har själv en gaming PC, men spelar 90% av alla stora titlar på Xbox och använder datorn mer för RTS och indie spel som inte droppas på konsolerna.
För mig personligen är det bara bekvämt att från att jag sätter igång mitt xbox så är jag inne och gamar inom en minut.
Jag tar inte med Nintendo för dom lever i sin egen bubbla och kommer alltid göra det.

Sedan har spekulationerna varit stora att nästa Xbox kommer va en PC hybrid.
Kan bara fantisera vad som skulle hända om EPIC store blev tillgängligt på Xbox eller någon annan butik. Det skulle bli en riktig game-changer. Men vi får se.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag noterar att du i ditt inlägg väljer att fokusera på min person och mina påstådda motiv, snarare än att bemöta mina argument om spel och konsoler. Det är ett vanligt grepp att försöka misskreditera någon genom att attackera personen istället för sakfrågan.

Vidare tillskriver du mig åsikter jag inte nödvändigtvis har uttryckt. Du påstår att jag skulle ha "dissat konsolerna" och anser att PC är "överlägset". Det är en förenkling av mina eventuella åsikter, och du bortser från de nyanser som kan finnas i mina argument.

Du påstår också att alla som kommenterar om konsoler skulle ha ett "behov av att synas och höras överallt". Det är ett påstående som saknar grund, och det finns många olika anledningar till att man deltar i diskussioner.

Slutligen delar du med dig av dina egna intressen, vilket är irrelevant för den bredare diskussionen om spel och konsoler.

För att föra en konstruktiv diskussion, föreslår jag att du i stället fokuserar på att bemöta de argument jag faktiskt framför, och undviker att göra antaganden om min person och mina motiv.

Skrivet av kalaspuffar:

Det är en typisk översittare, bästa är att ignorera.

Översittare? Det var ju snällt sagt. Men jag tror att du borde ta en titt i spegeln innan du delar ut fler komplimanger.

Medlem

alla som har gamepass?

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Köpte en Series S för att kunna spela i soffan.

En månad senare upptäckte jag Sunshine (server) och Moonlight (client), gratisprogram som streamar min dator till min lilla Nvidia Shield med obefintlig delay (1-2ms).
Kopplade xbox-kontrollen till Nvidia Shielden. Inga problem. Lika bra grafik som på datorn i 60 fps.

Detta gjorde xboxen helt överflödig.
Gav bort xboxet till tjejens syrras ungar.
Och nu börjar Playstations spel komma till dator med om man har lite tålamod. Så konsol över lag är helt bortglömt för mig.

Medlem

Köper bara en om jag kan använda Xcloud med min Samsung TV. 😏 iykyk

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

De flesta som vill köpa en bor i Skåne och deras namn börjar på H.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

De flesta som vill köpa en bor i Skåne och deras namn börjar på H.

Hanna och Håkan?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar