Phil Spencer: Vi försöker inte längre flytta alla spelare till Xbox
Håller helt med. Fler som kan njuta av lätt-tillgängliga spel är bara positivt. Förstår inte varför vissa (här i tråden) är så fast i ett företags-perspektiv när en positiv förändring sker i en annars smutsig spelbransch. Exklusivitet är något som hör hemma på medeltidens och bland religiösa dårar.
Utan exklusiviteter försvinner konsolens identitet, då finns det inget unikt med konsolen och då går antagligen fler till PC, finns det inget som lockar försvinner väll konsolerna till slut och så sitter vi alla fast i tråkiga Steam machines. PC är det sista formatet jag vill spela på, spelvärlden har blivit så fruktansvärt mycket tråkigare de 2 senaste generationerna.
Bryr mig inte ett dugg hur mycke en konsol säljer, Jag har kul med min PS5,XSS,Switch hur mycke dom säljer det skiter jag fullständigt i. Jag spelar för jag tycker det är kul inget annat
Jag spelar också på PS5, Switch och Xbox Series X. Det handlar inte om det. Vi för en diskussion om Xbox framtid här, inte om vilken konsol vi föredrar.
Nja jag tror inte på era domedagsprofetior och jag håller inte med om att Xbox ”säljer som skit”.
Jag har hållit mig till Xbox konsoler sedan OG. Kommer Xbox läggas ner så kommer jag hänga med in i det sista och hoppas att jag på något sätt kan spela mitt stora digitala bibliotek på något format. Men jag tänker inte oroa mig innan dess.
Jag tror inte att det spelar så stor roll vad du tycker om försäljningen, faktum är ju att Xbox säljer väldigt lite jämfört med sina konkurrenter.
Och jag har svårt att tro att Xbox hade börjat släppa sina spel på andra plattformar om dom hade sålt lika många eller fler konsoler än Sony.
Men Xbox har ju MS i ryggen så jag tror inte att Xbox kommer att försvinna. Faktum är att jag hoppas att dom kokar ihop något banbrytande till nästa generation för att sätta lite press på Sony.
PSN: OAKTHYR
Utan exklusiviteter försvinner konsolens identitet, då finns det inget unikt med konsolen och då går antagligen fler till PC, finns det inget som lockar försvinner väll konsolerna till slut och så sitter vi alla fast i tråkiga Steam machines. PC är det sista formatet jag vill spela på, spelvärlden har blivit så fruktansvärt mycket tråkigare de 2 senaste generationerna.
Fel.
Varför? PC är det ultimata, överlägsen grafik, överlägsen bakåtkompatibel, överlägsen med tillbehör som att spela Microsoft spel med DualSense eller Sony spel med Xbox Elite controller, Steam erbjuder otroligt mycket mer än låsta konsol-OS, samtidigt är det den överlägsna "konsolen" för övrig underhållningen som musik, film och streaming. Du kan ju till och med spela Nintendospel från 90-talet felfritt.
För att inte tala om spelpriserna, Sony förnedrar sina använder med 899kr-spel och tvångsavgifter för att spela online på ett spel du redan köpt.
Nej, enligt mig finns det ingenting som är bättre på konsol utom möjligen att vi får vänta på exklusiva spel men det beror mer på en affärsmodell från konsoltillverkare.
Sen är det såklart dyrare men värnar man om sin hobby så är det överkomligt.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Men sen ryktas det ju om att de ska öppna upp för externa stores som Steam och Epic på nästa Xbox
Här har vi nog ett vinnande förslag. Det här tror jag definitivt hade gynnat Xbox. Får hoppas att även Sony funderar i samma banor.
Varför? PC är det ultimata, överlägsen grafik, överlägsen bakåtkompatibel, överlägsen med tillbehör som att spela Microsoft spel med DualSense eller Sony spel med Xbox Elite controller, Steam erbjuder otroligt mycket mer än låsta konsol-OS, samtidigt är det den överlägsna "konsolen" för övrig underhållningen som musik, film och streaming. Du kan ju till och med spela Nintendospel från 90-talet felfritt.
För att inte tala om spelpriserna, Sony förnedrar sina använder med 899kr-spel och tvångsavgifter för att spela online på ett spel du redan köpt.
Nej, enligt mig finns det ingenting som är bättre på konsol utom möjligen att vi får vänta på exklusiva spel men det beror mer på en affärsmodell från konsoltillverkare.
På Nintendo trycker du in spelet och startar, på dator måste du starta datorn, för att logga in, Windows måste starta, Steam eller någon annan klient måste starta, drivrutiner ska fixas, delar kan behöva bytas. På konsol är det bara att starta, du kan till och med hålla in knappen på kontrollen för att starta konsolen. Splitscreen eller offline multiplayer är enklare.
På konsolerna är det inte olika klienter som måste installeras och loggas in på, allt bara går.
Funkar bättre offline, spelen går att köpa på skiva för att sedan sälja när man är färdig. Konsolerna får enkelt plats under tvn, mindre fuskare online.
Ofta går spelen att hitta billigare fysiskt på konsol än på Steam. Så det är mycket billigare att spela på konsol.
Jag spelar hellre 30fps och full hd på konsol än 60 fps och 4k på PC.
Det enda jag hellre spelar på PC är Valorant.
Sen att spela emulator är oftast olagligt, emulator har alltid någon form av fördröjning jämfört med originalet. Att inte spela med original kontrollen är lite som att beställa märkeskläder från wish.
På Nintendo trycker du in spelet och startar, på dator måste du starta datorn, för att logga in, Windows måste starta, Steam eller någon annan klient måste starta, drivrutiner ska fixas, delar kan behöva bytas. På konsol är det bara att starta, du kan till och med hålla in knappen på kontrollen för att starta konsolen. Splitscreen eller offline multiplayer är enklare.
På konsolerna är det inte olika klienter som måste installeras och loggas in på, allt bara går.
Funkar bättre offline, spelen går att köpa på skiva för att sedan sälja när man är färdig. Konsolerna får enkelt plats under tvn, mindre fuskare online.
Ofta går spelen att hitta billigare fysiskt på konsol än på Steam. Så det är mycket billigare att spela på konsol.
Jag spelar hellre 30fps och full hd på konsol än 60 fps och 4k på PC.
Det enda jag hellre spelar på PC är Valorant.
Point taken.
Men angående installation och inloggning av launchers och drivrutiner så är det mer en engångs grej, de är inte varje gång och med varje spel. Precis som dina konsoler behöver uppdateras ibland.
Har du en snabb dator där tex Steam eller Gamepass-appen startar automatiskt så kommer det att ta under minuten att vara i spelet från du startar datorn.
En dator får plats bakom eller bredvid TV precis som en konsol.
Angående fuskare så har du en poäng, drabbar dock inte mig som till 99% spelar singel player.
Men som sagt, det som du beskriver som sämre med PC är överkomligt jämfört med resten av överlägsenheten. Enligt mig.
Jag ångrar mig att jag inte gick över tidigare till PC, spelade endast konsol från N64 till PS5/XSX.
Droppen var när de började släppa spel i 30fps till nuvarande generation samt de sinnessjuka priserna på PlayStation store.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Det är mer än dubbelt, ps5an är uppe i 75 miljoner nu.
Prata med en vän som jobbar hos microsoft o han säger att Xbox series endast sålt 28milj. Hade inte windows os gått som tåget så hade det varit Game Over.
Point taken.
Men angående installation och inloggning av launchers och drivrutiner så är det mer en engångs grej, de är inte varje gång och med varje spel. Precis som dina konsoler behöver uppdateras ibland.
Har du en snabb dator där tex Steam eller Gamepass-appen startar automatiskt så kommer det att ta under minuten att vara i spelet från du startar datorn.
En dator får plats bakom eller bredvid TV precis som en konsol.
Angående fuskare så har du en poäng, drabbar dock inte mig som till 99% spelar singel player.
Men som sagt, det som du beskriver som sämre med PC är överkomligt jämfört med resten av överlägsenheten. Enligt mig.
Jag ångrar mig att jag inte gick över tidigare till PC, spelade endast konsol från N64 till PS5/XSX.
Droppen var när de började släppa spel i 30fps till nuvarande generation samt de sinnessjuka priserna på PlayStation store.
Har varken plats bakom eller bredvid tvn, mina konsoler står i tvhyllan, det är knappt att Series X eller PS5an får plats.
När konsolerna uppdateras fixas allt själv. Jag fick aldrig igång Phantasy Star Online 2 på datorn, eller Sonic Allstars racing, de vägrade att starta, men har aldrig haft liknande problem med något spel på konsol.
Att konsolen är låst ser jag bara som positivt, inte massa krimskrams.
Datorn tar längre tid på sig om alla klienter ska starta. Jag vill heller inte behöva använda mus och tangentbord överhuvudtaget, det är massa extra steg. Allt styrs enkelt med en kontroll som jag har i soffan.
Ofta tar det en minut bara för att spelet ska starta efter att jag tryckt på det.
Vem handlar på ps store när spelen är extremt mycket billigare på skiva? Jag köpte Tekken 8 till Series X för 200kr för ett halvt år sedan. När har Tekken på pc varit så billigt? Aldrig, jag fick dessutom mer än 200kr när jag sålde det.
Tycker Elon Musk borde ge sig in i spel branschen, snubben e ju god för några trillioner. Han kan lägga 1% av kassan. Borde ta över teknik världen. Konsoll, Tv, mobiler ja hela rubbet. Lägga sig 20-30% under i pris som Tesla och ta överallt. Alla blir nöjda och glada. Människor får mer över i plånboken och lever ett lyckligare liv
Jag är egentligen positiv till PC som format av samma anledningar som du listar. För mig är dock deal-breakern bristen på fysiska spel. Hör många som lyfter just den ekonomiska aspekten i att spelen på pc är billigare. Det är sant om man enbart jämför digitala spel men reor, konkurrens bland återförsäljare samt hela möjlighet att köpa och sälja begagnat gör att det generellt sett är billigare att spela konsol. Samt hela ägandeaspekten då.
Instämmer helt!
PC är det ultimata, överlägsen grafik, överlägsen bakåtkompatibel, överlägsen med tillbehör som att spela Microsoft spel med DualSense eller Sony spel med Xbox Elite controller, Steam erbjuder otroligt mycket mer än låsta konsol-OS, samtidigt är det den överlägsna "konsolen" för övrig underhållningen som musik, film och streaming. Du kan ju till och med spela Nintendospel från 90-talet felfritt.
Plug and Play och bara spel är ju hela grejen med konsol och att de är låsta till enbart det är ju det mest positiva i min mening.
Playstation hade intäkter på 30 Miljarder dollar under 2024.
Xbox hade intäkter på runt 20 miljarder.
(Ingen aning dock om vad någon av dom hade i vinst)
Så även om dom är efter i hårdvara så kan man inte säga att det går super dåligt.
Jämföra Konsol med PC är som att jämföra ett flygplan med en Rymdfärja.
PC så kan du punga ut 30.000kr för en bra setup (eller bara ett grafikkort) med flera multimedia funktioner.
Eller så spenderar du 8-10.000kr på en konsol som har ett syfte, och det är gaming.
Exclusiva spel är skit, Sony borde göra likadant som Microsoft. Alla tjänar på det
Eller inte.
Eller inte.
Man behöver inte ha hög IQ för att förstå om spelet släpps till flera Format så är det flera som kan köpa spelet & ju mer folk som köper så blir det ännu mer pengar, Alla tjänar på det.
PEACE✌️
Man behöver inte ha hög IQ för att förstå om spelet släpps till flera Format så är det flera som kan köpa spelet & ju mer folk som köper så blir det ännu mer pengar, Alla tjänar på det.
Exklusiviteterna är dragplåster för konsollerna som behöver säljas och konkurrera om vi ska få se några överhuvudtaget.
Ms är rätt uppenbart påväg åt ett helt annat håll, så självklart står Phil där och säger att alla borde göra samma sak då det ligger i deras intresse. De har helt tappat bollen de senaste två generationerna.
Vad gäller utvecklarna så är det en dröm att bara behöva bry sig om en hårdvarukonfiguration. Kunna skräddarsy och få ut så mycket som möjligt av maskinen har gett oss fantastiska exklusiviter på custom tech genom generationerna.
Exklusiviteterna är dragplåster för konsollerna som behöver säljas och konkurrera om vi ska få se några överhuvudtaget.
Ms är rätt uppenbart påväg åt ett helt annat håll, så självklart står Phil där och säger att alla borde göra samma sak då det ligger i deras intresse. De har helt tappat bollen de senaste två generationerna.
Vad gäller utvecklarna så är det en dröm att bara behöva bry sig om en hårdvarukonfiguration. Kunna skräddarsy och få ut så mycket som möjligt av maskinen har gett oss fantastiska exklusiviter på custom tech genom generationerna.
Jag skulle säga att tillverkarna verkligen kämpar för att göra exklusiva spel bra för att kränga konsolen. Om den släpps överallt, varför anstränga sig om de ändå inte ska ska försöka kränga hårdvara.
Här har vi nog ett vinnande förslag. Det här tror jag definitivt hade gynnat Xbox. Får hoppas att även Sony funderar i samma banor.
Ja, jag hoppas att om MS verkligen satsar på detta till nästa generation att det blir sådan succé att Sony känner sig "tvungna" att anamma det! Men det kanske är längre bort för dem då de tjänar mer på att sälja spel i unika exemplar och ha sitt konsol-os längre bort från pc än vad MS vill hålla xbox.
Ja, jag hoppas att om MS verkligen satsar på detta till nästa generation att det blir sådan succé att Sony känner sig "tvungna" att anamma det! Men det kanske är längre bort för dem då de tjänar mer på att sälja spel i unika exemplar och ha sitt konsol-os längre bort från pc än vad MS vill hålla xbox.
Det får vi hoppas. Alltid spännande tider när det börjar tisslass om nästa generation.