Sci-fi-böcker med bra världsbyggande
Jag är ute efter lite tips på böcker. Någon bra sci-fi-bok som har en bra, storskalig och intressant värld (som alltså inte tar alltför stort avstamp i "vår nuvarande verklighet"). Gärna med fokus på äventyr och utforskande.
Favoriterna är Hyperion och The Expanse.
Påbörjade Silo och The Demolished Man, men de föll mig inte i smaken.
Har nyligen påbörjat Ringworld, får se om det är något för mig.
Dune förstås, men den har stundtals för långsamt tempo och långa teologiska utläggningar för min smak...
Läser gärna helst på engelska.
Så, några andra tips?
BlackBozze - the man, the myth, the concept
The Three-Body Problem. Kan vara den sci-fi serie jag tyckt bäst om.
Den har ju fått ganska mycket uppmärksamhet, vet inte varför jag inte har vågat mig på den. Lägger till den på listan, tack!
Jag gillade Seveneves. Den börjar med avstamp i nutid, med nuvarande verklighet som grund i sci-fi-delarna. Månen har exploderat av någon anledning, och bitarna av den kommer ramla ner och göra jorden obeboelig. För att överleva måste de skicka upp ett gäng i omloppsbana som kan bo där tills jorden återhämtat sig. Sen sker ett tidshopp där man hoppar fram 5000 år, och man får se hur det hela utvecklat sig, och de börjar flytta tillbaks ner på jorden igen. Denna del tyckte jag inte var lika bra. Men gillade verkligen första 2/3 när det var "nutid".
Kan tipsa om Revelation Space. Tror det är första boken i en triologi + ett par spin-offs. Har bara hunnit läsa den och fastnade direkt.
Ser intressant ut, tack!
Började formulera ett svar, men sedan när jag läser ditt inlägg igen så ser jag att du kanske vill ha lite högre tempo och mer äventyr och kanske inte har så mycket av de där långsammare delarna som många episka scifi-böcker har.
Men intressant värld, beror ju på om det är mer fantasy man letar efter, eller om vi pratar virtuella världar eller bara att hela bokens värld är på t.ex ett rymdskepp eller liknande.
Första jag tänkte på Bobiverse-böckerna.
Den kanske börjar på vår värld, men eskalerar rätt snabbt till rymden och det okända.
Enders Game är definitivt också där med lite högre tempo, äventyr men lite mindre världsutforskande iaf bok 1.
Kanske John Scalzis "Old mans war" är en annan sån där lättläst militärscifi, även om den har lite mer humor också.
Gateway av Fredrik Pohl har jag för mig är rätt mycket utforskande, bra tempo och äventyr.
Jag måste säga att "The Three-Body Problem" har extremt långsamma och tröga delar i sig
I princip hela första boken, så vill man ha fokus på äventyr är det inte något jag skulle rekommendera.
Dune och sådana böcker är ju mer fantasy än science fiction om man tänker sig världsbeskrivningar etc. vilket gör det tycker jag lite svårt att svara på frågan ur ett scifi-perspektiv.
GIllar Foundation tv serien, men hört många som säger att böckerna är betydligt bättre.
Beror nog på, böckerna och serien har i princip inget gemensamt förutom några namn. Handlingen, karaktärerna, personligheterna är allt helt oigenkännligt.
Så gillar du serien är set inte säkert du skulle gilla böckerna för du skulle inte känna igen nått.
Serien är bra nog för att kunnat stå på egna ben, att klistra på namnet från en klassisk bokserie som inte har något gemensamt med den blev bara patetiskt.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Här kommer lite bra military sci-fi:
Starship troopers - Robert A Henlein
Armor- John Steakley
Old mans war - John Scalzi
The forever war - Joe Haldeman
Starfire serien - Steve White och David Weber
Troy Rising serien - John Ringo
Posleen war serien (legacy of the aldenata) - John Ringo
Utöver redan nämnda The Expanse och Revelation Space kan rekommendera Commonwealth och Nights Dawn serierna av Peter F. Hamilton. Han är en av mina favorit författare inom Sci-fi som skriver episka rymdoperor med detaljerade världsbyggen. Varning dock, varje bok är i tegelstensformat på ca 800-1000 sidor (finns som ljudbäcker också)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"
The long earth. Utspelar i nutid där människan har lärt sig att hoppa till andra Jordar. Jordar som skiljer sig lite för varje hopp du gör. Det enda de har gemensamt är att de från början saknar människor.
Det är ett spännande tankeexperiment när våra resurser helt plötsligt blir oändliga. Finns även en rad uppföljare men jag har inte kommit dit.
Omega Force-serien av Joshua Dalzelle
Grimms War-serien av Jeffrey Haskell
Sunken Spaceship-serien av Anthony Melchiorri
Wayward Galaxy-serien av Jason Anspach
Expeditionary Force -serien av Craig Alanson
Shakedown av Scott Siegler
Rise of the Republic -serien av James Rosone
Eternal Frontier-serien av Anthony Melchiorri
The Space Legacy -serien av Igor Nikolic
Jack Foster Space Opera-serien av John Hindmarsh
Sen orkade jag inte scrolla mer i min goodreads-lista. De två sistnämnda är snabbt tempo och feelgood-action
The Murderbot Diaries är fantastisk högoktanig action. Böckerna är dessutom föredömligt korta. Och roliga.
Kom inte in i första (ljudbok) och övergav den i förmån för en annan. Värt att plocka upp igen alltså?
- The martian
- Project hail mary
- Randeveuz with Rama
Läs dem!
Edit:
Sorry, läste lite dåligt.
Ingen av ovanstående är direkt ”storskaligt” på den nivå du efterfrågar.
Men läs dem ändå! 😄
Håller med. The martian var bra, men tycker Hail Mary utklassade den
Kom inte in i första (ljudbok) och övergav den i förmån för en annan. Värt att plocka upp igen alltså?
Definitivt! Jag har både läst och lyssnat, och jag kände mig till en början obekväm med uppläsaren men har antingen tjusats eller bara lärt mig att stå ut. Men papper är bäst!
Last one to heaven is a loser!
Castle Federation- samt Dakotan Confederacyserierna av Glynn Stewart, militär sci-fi med rätt högt tempo. Han har skrivit en hel del andra serier också (som jag dock inte läst).
Gaunts Ghosts, även om man inte gillar WH40K särskilt så är det rätt bra böcker, även om det är fokus på infanterister.
Tycker också, som ovan nämnts Old Mans War är värd att läsa, samt Enders Game och framförallt spinoffserien om Bean som börjar med Enders Shadow.
Beror nog på, böckerna och serien har i princip inget gemensamt förutom några namn. Handlingen, karaktärerna, personligheterna är allt helt oigenkännligt.
Så gillar du serien är set inte säkert du skulle gilla böckerna för du skulle inte känna igen nått.
Serien är bra nog för att kunnat stå på egna ben.
kk!
Såg denna posten nu på imgur, kanske kan vara nått för OP
https://imgur.com/gallery/imgur-loves-books-version-2024-hJey...
kk!
Såg denna posten nu på imgur, kanske kan vara nått för OP
https://imgur.com/gallery/imgur-loves-books-version-2024-hJey...
Enligt OP har han redan läst The Expanse, Leviathan Wakes är första delen!
Stephen Baxter - Flood/Ark
Hard sci-fi i en nära framtid. Första boken skildrar mest världen och samhällens förändring när civilisationen sakta bryter samman, andra boken tar ut svängarna och blir mer sci-fi.
Man får följa ett par olika karaktärer som på ett eller annat sätt är en del i samma följetång. Är längesedan jag läste dem nu men minns dem som både trovärdiga och spännande.
Stephen Baxter - Xeelee Sequence är ett gäng böcker som handlar om vårt hela universums eventuella öde. Som nämnts tidigare, riktigt hård science fiction som vågar utforska allt från ändrade fysikaliska grundstenar till vad som kommer hända fram emot tidens slut. Sinnesvidgande men i princip alltid grundat i trovärdiga personliga öden på ett sätt som jag tyckte Three Body Problem helt missade.
Jag är ute efter lite tips på böcker. Någon bra sci-fi-bok som har en bra, storskalig och intressant värld (som alltså inte tar alltför stort avstamp i "vår nuvarande verklighet"). Gärna med fokus på äventyr och utforskande.
Favoriterna är Hyperion och The Expanse.
Påbörjade Silo och The Demolished Man, men de föll mig inte i smaken.
Har nyligen påbörjat Ringworld, får se om det är något för mig.
Dune förstås, men den har stundtals för långsamt tempo och långa teologiska utläggningar för min smak...
Läser gärna helst på engelska.
Så, några andra tips?
Jag rekommenderar alltid Möte med Rama av Arthur C Clarke. Hisnande och fantastisk.
Oj oj! Tack för alla tips, jag ska beta mig igenom dem och se vilka som verkar passa mig. Peter F Hamilton är det många som nämner, blir nog första anhalten för utforskning. Även Stephen Baxter verkar intressant. Arthur C Clarke måste man ju också utforska lite mer...
Bland många andra förstås. 😊
Karl Schroeder - Lady of Mazes och dess efterföljare är också vansinnigt intressanta och välskrivna. Rekommenderas varmt.
Om du pallar jordnära saker tycker jag Richard Morgans Altered Carbon och dess två efterföljare är riktigt välbyggda. TV-serien som bygger på dem hade i mitt tyckte en bra första säsong som skiljer sig rätt mycket från boken.