Xbox-chefen "förväntar" sig en bärbar Xbox

Robot
Xbox-chefen "förväntar" sig en bärbar Xbox

Prototyper testas, men är flera år bort.

#microsoft, #phil-spencer, #steam-deck, #xbox

Medlem

Kommer aldrig bli nån större framgång om det inte är så att den fungerar med befintliga xbox spel.
Att ha en enkom bärbar-konsol med spel bara för den. ja då blir det flopp. Den typen av bärbara konsoler har gjort sitt. Det insåg Nintendo

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kommer aldrig bli nån större framgång om det inte är så att den fungerar med befintliga xbox spel.
Att ha en enkom bärbar-konsol med spel bara för den. ja då blir det flopp. Den typen av bärbara konsoler har gjort sitt. Det insåg Nintendo

Det har länge ryktats om denna bärbara enhet som från början ryktades vara den svagare Series S-varianten av nästa generations konsoller men i senare skede börjat visat sig vara en egen grej. Men kommer nog ha app för Game Pass och Steam och andra tredjepartsklienter som även nästa generations stationära konsol förväntas få. Det är ditåt MS tycks jobba, att få konsolerna mer som PC-konsoler med mer öppet klimat med fler stores än deras egna officiella Xbox. Så tror inte det kommer kapas på denna bärbara, det är nog ingen Game Boy Advance direkt utan mer en bärbar Xbox med mer öppen plattform. Så tror det blir riktigt bra!

Medlem

Man börjar ju undra vad Microsofts hårdvaruteam gjort i typ fem år.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det har länge ryktats om denna bärbara enhet som från början ryktades vara den svagare Series S-varianten av nästa generations konsoller men i senare skede börjat visat sig vara en egen grej. Men kommer nog ha app för Game Pass och Steam och andra tredjepartsklienter som även nästa generations stationära konsol förväntas få. Det är ditåt MS tycks jobba, att få konsolerna mer som PC-konsoler med mer öppet klimat med fler stores än deras egna officiella Xbox. Så tror inte det kommer kapas på denna bärbara, det är nog ingen Game Boy Advance direkt utan mer en bärbar Xbox med mer öppen plattform. Så tror det blir riktigt bra!

Ja jag tror att xbox kommer gå att bli en "PC Konsol" med ett special anpassat OS som i grunden är Windows och på så sätt kommer man kunna köra Steam mm också.
På ett sätt så har jag alltid tänkt att det är "end game" för konsoler när Valve började med sina misslyckade Steam Machines, sen SteamOS, proton utvecklingen och sen Steam Deck.
Funnits rykten på att Valve ocskå håller på med en "home console" som kör SteamOS

signatur

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Man börjar ju undra vad Microsofts hårdvaruteam gjort i typ fem år.

De jobbar på nästa generations konsol som förväntas lanseras nästa år då de inte gjort någon mid-gen-refresh likt PS5 Pro denna vändan.

Skrivet av Molotov:

Ja jag tror att xbox kommer gå att bli en "PC Konsol" med ett special anpassat OS som i grunden är Windows och på så sätt kommer man kunna köra Steam mm också.
På ett sätt så har jag alltid tänkt att det är "end game" för konsoler när Valve började med sina misslyckade Steam Machines, sen SteamOS, proton utvecklingen och sen Steam Deck.
Funnits rykten på att Valve ocskå håller på med en "home console" som kör SteamOS

Ja, det är ditåt det lutar Och sen verkar det som även Apple satsar på att göra en starkare AppleTV-variant som ska vara deras motsvarighet till en dedikerad spelkonsol och erbjuda mer än bara Arcade-titlar. Så inom några år kan vi nog få se hemkonsolen omdefinerad och breddad på flera olika sätt än vi ser den som idag.

Det krävs nog att man kommer kunna köra vanliga PC-spel på den annars kan jag inte se varför man väljer köpa en Xbox-handheld istället för en PC-handheld (Rog Ally tex) som kan spela allt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De jobbar på nästa generations konsol som förväntas lanseras nästa år då de inte gjort någon mid-gen-refresh likt PS5 Pro denna vändan.

Är det bekräftat av Microsoft eller enligt läckan där även en bärbar fanns med i planerna?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är det bekräftat av Microsoft eller enligt läckan där även en bärbar fanns med i planerna?

Enligt läcka och ej bekräftat av Microsoft, det är för tidigt då den kanske kommer 2026. Series X|S var väl utannonserade ungefär 1,5 år innan så vi kanske hör om den till sommaren eller så i alla fall.

Medlem

Haha dom är verkligen ute ur leken, flera år bort? flopp

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Haha dom är verkligen ute ur leken, flera år bort? flopp

Varför skulle dom vara ute ur leken då? Det är ju inte så bärbara konsoler kommer försvinna. Släpper dom en som är bättre än konkurrenterna vid rätt tid och tillsammans med xcloud så kan det bli hur bra som helst. Har redan börjat spara på ett konto för när den släpps. Får Kosta vad den än kostar. Min steam deck används nästan uteslutande för xcloud juat nu.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Spel på fysiska kassetter liknande Switch vill jag ha i så fall... meeeeeen det kommer så klart aldrig hända när det gäller MS.

Medlem
Skrivet av 9-11:

Spel på fysiska kassetter liknande Switch vill jag ha i så fall... meeeeeen det kommer så klart aldrig hända när det gäller MS.

Haha nä, de går ju nästan all in på digital redan nu på konsolerna (Series X har ju också släppts utan skivläsare nu) så det kommer nog högst sannolikt bli mediefritt på den bärbara enheten för strömning och nedladdning av spel endast. Skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det krävs nog att man kommer kunna köra vanliga PC-spel på den annars kan jag inte se varför man väljer köpa en Xbox-handheld istället för en PC-handheld (Rog Ally tex) som kan spela allt.

Hade hellre köpt en bärbar som bara kan köra Xbox spel istället för en bärbar pc. Har Ally X, för det finns ju inte några alternativ. Då slipper man Windows och behöver bara Xbox egna operativsystem.

Skrivet av Siegfried:

Hade hellre köpt en bärbar som bara kan köra Xbox spel istället för en bärbar pc. Har Ally X, för det finns ju inte några alternativ. Då slipper man Windows och behöver bara Xbox egna operativsystem.

Finns ju massor av olika PC-handhelds.
Ser ändå ingen större framgång för en dedikerad Xbox-handheld. Xbox som platform är ju redan rätt liten jämfört med PC, Playstation och Nintendo.

Med det sagt är det inte omöjligt att jag skulle köpa en ifall det innebär att NHL skulle gå att köra bärbart

KoP
Medlem

Tvek på detta.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

ryktats om denna bärbara enhet som från början ryktades vara den svagare Series S-varianten av nästa generations konsoller men i senare skede börjat visat sig vara en egen grej. Men kommer nog ha app för Game Pass och Steam och andra tredjepartsklienter som även nästa generations stationära konsol förväntas få.

Skrivet av Molotov:

Jag tror team Xbox kommer att få det svårt om dom inte gör det så. Skulle de släppa en bärbar Xbox som enbart kör Xbox spel så undrar jag hur många de egentligen kommer att sälja.

De skulle definitivt få mer försäljning om även deras stationära konsoler hade möjlighet för allt PC erbjuder men är de redo för att släppa en sådan konsol?

Kanske rent av att Xbox skulle dominera marknaden sedan eller åtminstonne bli jämt skägg mellan Playstation.
Valve skulle inte behöva släppa någon steam machine längre om Xbox har möjlighet att använda Steam. De skulle dock behöva släppa anpassad shaders osv så att PC spel kan vara perfekt anpassat likt de är till Steam Deck.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det är ditåt det lutar Och sen verkar det som även Apple satsar på att göra en starkare AppleTV-variant som ska vara deras motsvarighet till en dedikerad spelkonsol och erbjuda mer än bara Arcade-titlar. Så inom några år kan vi nog få se hemkonsolen omdefinerad och breddad på flera olika sätt än vi ser den som idag.

Finns inte på kartan att MS släpper uppföljaren till Series X nästa år. Inte en chans att de gör det 5 år efter Series S/X-releasen. Hur mycket vi än skulle vilja det så kommer det inte ske.

Medlem

Finns ju massor av olika PC-handhelds.
Ser ändå ingen större framgång för en dedikerad Xbox-handheld. Xbox som platform är ju redan rätt liten jämfört med PC, Playstation och Nintendo.

Med det sagt är det inte omöjligt att jag skulle köpa en ifall det innebär att NHL skulle gå att köra bärbart

Kör NHL 24 då och då på telefonen via xbox cloud gaming, rullar på bra med 5G.

Medlem

Bara bra.
Om den kommer spela Xbox spel så ännu bättre.

Man måste se det från en förälders perspektiv
Dom vet de tre stora, Nintendo, Playstation, Xbox.
Men vissa såklart vet bara Nintendo och Sega.

Det är skit samma om det finns företag som Valve, Asus, Ayaneo etc etc som gör handhelds
Föräldrar vet inte ett skit om sånt

Kommer det en av de tre stora in på marknaden med sin branding, och konsollspel
Jäklar det kan få Nintendo att få ont i rumpan med att kanske behöva uppgradera sin out of date POS hårdvara.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Finns inte på kartan att MS släpper uppföljaren till Series X nästa år. Inte en chans att de gör det 5 år efter Series S/X-releasen. Hur mycket vi än skulle vilja det så kommer det inte ske.

Nä skrev fel. 2026 lutade det åt först men kan även bli 2027.

Medlem

Förvänta er också allt till PlayStation. Kan inte vara lätt för deras marknadsföring avdelning (ja de har tydligen en) att göra en hel reklam kampanj för en sak. 2 veckor innan de ska släppa den, byter riktning och jobba fram den reklam kampanjen för att sedan få reda på att de ändrar riktning igen.

Medlem

Vore lite coolt om dem använde sig av "Surface Book" teknologin. En svagare bärbar enhet som klarar enklare spel och att streama tyngre spel. Men sen att man har en docka för stationärt läge som har en extra gpu (likt Surface Book har när den dockas med tangentbordet, inte bara lite extra ström likt Switch) som då även klarar att köra tyngre spel lokalt.

Medlem

Skrivet av JompaSmash:

Kör NHL 24 då och då på telefonen via xbox cloud gaming, rullar på bra med 5G.

Kör NHL via xcloud på Steam Deck och det funkar hur bra som helst. Ser stora potential men bärbar xbox. Nu vet jag inte om det egentligen behövs med tanke på att det finns andra enheter som klarar av just cloud delen, men att kunna köra direkt från enheten hade varit nice. Speciellt när man är på resande fot och inte har stabilt internet som tex tåg.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Börjar bli trångt på den marknaden, finns ju inte brist på alternativ. :).

Steam deck, Asus, MSI, Lenovo är bara ett axplock av dom pc-handhelds som finns idag.

Sen Switch och Switch 2 som är på g på konsol-sidan.
Är inte så säker på att en xbox handheld hade sålt bra, men det är väl inte heller uteslutet.

Både jag och sambon har varsin steam deck, men den är väldigt mångsidig och kan användas till så mycket mer än PC-spel.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vore nog bäst för Xbox att släppa den hösten 2026. För att få till en nystart för generationen och att inte vara för nära PS6 tidsmässigt. De ligger förmodligen då också tillräckligt nära GTA6 för att få lite boost.

Ett Problemet är dock prestanda. Lite svårt att se att prisutvecklingen av komponenter skulle kunna bidra till någon större prestanda lyft ifrån PS5 Pro. Den ligger redan på över 10K och jag tror inte att Xbox standard vill hamna så högt i pris.
De lär inte heller vara intresserade av att subvenktionera konsolen som tidigare generationer, speciellt inte ifall de släpper in andra butiker som de inte kommer kunna tjäna några pengar på.

Next-gen ser tufft ut för Xbox. Lösningen är dock samma som det varit de senaste 10 åren, mer bra måste ha spel helt enkelt.
Att supporta Series S till 2030 lär också bli en väldigt stor utmaning.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Skrivet av Gertzy:

Jag har också läst att flera källor har antytt detta, så det är nog ingen omöjlighet.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vore nog bäst för Xbox att släppa den hösten 2026. För att få till en nystart för generationen och att inte vara för nära PS6 tidsmässigt. De ligger förmodligen då också tillräckligt nära GTA6 för att få lite boost.

Ett Problemet är dock prestanda. Lite svårt att se att prisutvecklingen av komponenter skulle kunna bidra till någon större prestanda lyft ifrån PS5 Pro. Den ligger redan på över 10K och jag tror inte att Xbox standard vill hamna så högt i pris.
De lär inte heller vara intresserade av att subvenktionera konsolen som tidigare generationer, speciellt inte ifall de släpper in andra butiker som de inte kommer kunna tjäna några pengar på.

Next-gen ser tufft ut för Xbox. Lösningen är dock samma som det varit de senaste 10 åren, mer bra måste ha spel helt enkelt.
Att supporta Series S till 2030 lär också bli en väldigt stor utmaning.

Ja, tror också de vill satsa på slutet av 2026 - kanske november som Series-konsolerna - och kan de få till nån deal och ha bundle med GTA VI t.ex. så kan de säkert locka köpare med att det är bästa upplevelsen av det spelet är på deras konsol (tveksamt att PC-versionen hunnit ut då) så ja där håller jag med dig om att det kan ge en boost. Och om de har nytt Halo eller Forza Horizon 6 t.ex.

Ja, ska bli spännande att se vart den landar prestandamässigt. Då det tidigt ryktades om att de går direkt på nästa generation istället för en mid gen refresh som PS5 Pro för att få "försprång" på nästa generation ska det bli intressant att se om det ändå är nära en sådan maskin den hamnar eller om den verkligen är true next gen. Då den ska "hålla" flera år måste den ju ändå vara redig. Så tror ändå den hamnar runt 6-7 tusen men nä 10+ vill de nog inte landa på. Speciellt inte efter de sett backlashen Sony fick nu för det priset.

Ja, de måste återvända till primen i 360-eran och leverera mer bra (grymma) spel! Och series S måste de nog droppa betydligt tidigare - eller åtminstone låta next gen spel hoppa över den och inte behöva halta framöver också.

Medlem

Playstation 5 + en billig Nintendo Switch Lite = win.

Medlem
Skrivet av pazu:

Playstation 5 + en billig Nintendo Switch Lite = win.

Alldeles för avancerat.

signatur

1
Skriv svar