Hela Annapurna Interactives personalstyrka har sagt upp sig

Robot
Hela Annapurna Interactives personalstyrka har sagt upp sig

Och spelutvecklare oroar sig nu över sina överenskommelser med utgivaren.

#Annapurna, #nyhetstips


Medlem

Bra gjort av dem. Hoppas de får chans att bilda någonting nytt och att alla får behålla jobben i någon form.

Medlem

Skulle vara kul att vara en fluga på väggen och höra hur diskussionerna går för att hela personalstyrkan säger upp sig samtidigt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Hur mycket leverage kan man egentligen ha i ett sådant företag som arbetare? De gör ju inga stora hits direkt, inte ens deras bästa, som till exempel Outer Wilds, var någon enorm ekonomisk framgång. Det är jättekul att bli en indie-darling och en favorit bland speljournalister, men man måste dra in pengar också. Om alla anställda dessutom kommer med krav och företaget de senaste fem åren bara har haft en titel med måttlig framgång "Stray", är det inte konstigt att det uppstår konflikter.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Skulle vara kul att vara en fluga på väggen och höra hur diskussionerna går för att hela personalstyrkan säger upp sig samtidigt.

Verkligen.
Tråkigt, jag tycker studion har släppt många bra spel sen den grundades 2016/2017.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Om den ursprungliga gruppen hade en bra backup plan kanske det här kan vara netto gott, när personalen som ersätter då också får chansen att starta något nytt. Resultatet kanske blir bra.

Edit:

Det blir väl som att vi får två nya studior om Annapurna originalteamet går ihop och bildar en ny, tänker jag.


signatur

*hjärtana hade utgått från sortimentet - finns ej kvar när man registrerar sig*

Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6600

Medlem

Du kanske blandar ihop "Vanishing of Ethan Carter" med "what remains of Edith Finch"?
Vanishing of Ethan Carter var det astronauts som utgav och utvecklade (ja, vi har haft den här diskussionen förut 😂)

It's not a lake, it's an ocean

"Personalen ersättas"... Jo, visst. Men att ersätta hundra procent av personalen lär ju rimligtvis betyda en hel del för vilka Annapurna är framgent.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Jäklar. Annapurna är lika med en kvalitetsstämpel. Visst, dom är ju utgivare men man jag har ändå fått en Annapurna-"känsla". Man blir nyfiken på vad som skett för det känns som en filmscen.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Generalen:

Du kanske blandar ihop "Vanishing of Ethan Carter" med "what remains of Edith Finch"?
Vanishing of Ethan Carter var det astronauts som utgav och utvecklade (ja, vi har haft den här diskussionen förut 😂)

Ooops! Lite Outer Worlds/Outer Wilds-grej på denna. Gissar nog attdom blandades ihop, så fixade till.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Känns som att det finns en plan hos denna grupp att starta i egen regi med högre kreativ frihet, om deras plan gick i stöpet.

Sen får det såklart lov att bli med nya IP:n och kanske är det början på ett helt nytt kapitel?

Blir spännande att se vad som händer!

Medlem

Hade varit intressant att veta varför utvecklarna ville bryta ut en del av företaget och varför dom valde att sluta för att det inte gick.

ELF
Medlem

Usch, jag hoppas få spela Stray någon gång.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Geeks Gaming
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jäklar. Annapurna är lika med en kvalitetsstämpel. Visst, dom är ju utgivare men man jag har ändå fått en Annapurna-"känsla". Man blir nyfiken på vad som skett för det känns som en filmscen.

Detta lär inte vara det sista vi gör om det hela, jag gissar/hoppas på att personalen redan ligger i startgroparna för något annat.

Locket kommer ju inte kunna hålla tätt så länge utan en del lär ju läckas ut.
Sjukt synd då det kom väldigt mycket väldigt bra saker från AP 😢

Medlem
Skrivet av Generalen:

Du kanske blandar ihop "Vanishing of Ethan Carter" med "what remains of Edith Finch"?
Vanishing of Ethan Carter var det astronauts som utgav och utvecklade (ja, vi har haft den här diskussionen förut 😂)

Been there, done that.

Fan att de inte gjort ett till spel liknande Vanishing of Ethan Carter, sjukt bra spel.

Medlem

De borde kanske rebranda Annapurna spelstudion när samtlig personal plus vd är utbytt. Inte viktigt för mig, men tror bara det blir snyggare varumärkesmässigt.


signatur

*hjärtana hade utgått från sortimentet - finns ej kvar när man registrerar sig*

Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6600

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Visst, dom är ju utgivare men man jag har ändå fått en Annapurna-"känsla".

Det tycker jag med. Det blir per automatik lite mer spännande när man ser att Annapurna är insyltade på något sätt. Om något verkar lite far out och sticker ut på Gamescom eller nåt, då är det ingen överraskning att Annapurna är med i leken.

För egen del hoppas jag mest att Mobius Digital inte tar stryk av det här och inte kan betala sina anställda eller nåt. Det var länge sen Outer Wilds gick i mål, och mig veterligen så håller de fortfarande på och labbar med sin nästa titel. Känns inte som den studion är så där hemskt stryktålig för strul (i synnerhet finansiellt) med utgivaren.

Geeks Gaming
Skrivet av marsipanbröd:

De borde kanske rebranda Annapurna spelstudion när samtlig personal plus vd är utbytt. Inte viktigt för mig, men tror bara det blir snyggare varumärkesmässigt.

Det var väl lite det som gjorde att folk sade upp sig, man ville bryta sig loss mer från moderbolaget.

Medlem

Kan nog plocka upp lite folk som blev utkastade från Microsoft. Inte direkt personalbrist just nu.

Medlem

Håller med er andra. The Pathless är nog min favorit från den utgivaren.

Medlem

Vad har de utvecklat själva? Enligt Wikipedia ingenting, men det behöver ju inte stämma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annapurna_Interactive

En utgivare är väl lite för en utvecklare som en manager/agent är för en fotbollsspelare. Dvs en sliskig typ som lurar sin klient på pengar.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Vad har de utvecklat själva? Enligt Wikipedia ingenting, men det behöver ju inte stämma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annapurna_Interactive

Deras utvecklingsavdelning verkar vara ganska ny så dom hade inte hunnit göra klart något spel än.

"In June 2022, Annapurna announced the formation of an internal game development studio headed by Chelsea Hash. Its first game, Blade Runner 2033: Labyrinth, was announced in 2023."

Medlem

Antar att det var de som schablade bort outer wilds archaeologist edition på ps5 så deras kompetens är/var inte på topp kan man säga.

1
Skriv svar