Diskutera – Vilket var ditt allra första spel?

KoP
Medlem

Spelade säkert en del hemma hos polarna (NES, MSX) innan jag själv fick något. Jag var väl 8 år gammal då jag och brorsan fick en Atari 2600 med spelet Dig Dug.

Senare följdes det upp utav en Commodore 64 och senare en Amiga 500 och ytterligare några år senare en Amiga 1200.

Sen blev det en vända pc då man främst lirade mycket BF1942 och efter det en radda konsoler. Första Xboxen, Xbox 360, PS3, PS4, Xbox One.

Det mesta av detta har man kvar förutom ett par av dom äldre konsolerna som man hivat iväg och dessutom har man utökat sitt förråd med ytterligare en C64'a, 4 extra bandstationer, en drös med joysticks, en A600 och en extra A1200.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag gissar Combat på Atari 2600, jag minns iallafall inget tidigare spel.

Samma här, Combat på Atari 2600. Jag minns att jag tyckte bäst om att flyga med planen, och då valde jag helst de små.

signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Jag var 3år när jag fick Donkey Kong Jr. (Game & Watch) av farsan.

Medlem

Det allra första spelet jag spelade var någon slags 3d-labyrint på farsans IBM runt 1986 eller så. Minns att det första spelet vi köpte var det här, men det kunde vi aldrig spela eftersom vi inte hade färgskärm:

https://www.pcjs.org/software/pcx86/game/other/1983/adventmat...

Annars var nog första spelet Dynamite Dux på MSX eller kanske Gumshoe till Nes. Ljuva minnen!

Medlem

Lemmings och Super Mario Bros var bland dom första som jag kommer ihåg iaf.

Minns faktiskt inte exakt vilket spel men det hos en kompis på hans storebrors VIC-20. Det var svartvitt iaf. Runt 1981 eller däromkring. Det var inte förrän ett par år senare jag blev riktigt intresserad av dator/tv-spel. Mycket C64 och NES. men också en hel några Game & Watch (Parachute, Fire och Octopus). Donkey Kong Jr i table top-versionen tyckte jag var fantastiskt kul.

Det fanns en charm i att bara kunna knata iväg till nån av ens kompisar och plinga på dörren och fråga, "hej ska vi spela?"

Fan, nu blev man lite sentimental.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards (MS-DOS)

Far min fick svara på frågorna i början, som avgjorde ifall du var ett barn eller vuxen som skulle spela spelet.
Över tid lärde jag mig svaren, så hjälp att komma in i spelet behövdes inte därefter.

Medlem

Arkad Pacman ca 1985

Andra sidan rummet fanns också Arkad Karate Champ

Medlem

Det var när jag var 3-4 år, -89 eller -90, en jul hos min kusin. SMB... Fast sen dess 😅

Medlem

Giana Sisters på C64!

Medlem

Hm, det var antingen Police Quest 1 på en Apricot PC eller Shark Shark (och flera andra) på Intellivison.

Det kan vara bortglömt vilket som var först, men det jag kommer ihåg var Lemmings. Säkert på första datorn win95. Ostmacka o stort glas oboy o nörda😊

Medlem

Super Mario Bros 1 hos mina kusiner 1987, jag var 8 år gammal.

Medlem

Kung fu till NES. Tror jag var 7 år, fick spela ett liv och var sedan tvungen att åka bort. Kändes fruktansvärt...hade just hittat något fantastiskt.

Medlem

Kommer ej ihåg första spel tyvärr.
Men Ice Climbers var första favoriten!

Medlem

Detta spel var nog bland det första jag spelade, sedan var man fast...

Medlem

Kommer inte ihåg hur gammal jag var men det var NES hemma hos kusinerna. Spelade 3 spel då, Super Mario, Top Gun och Metal Gear.

Medlem

Kan inte minnas exakt men skulle tro att det var The Last Ninja på min äldre kusins Commodore 64, innan jag fick ta över den efter honom. Minns att det var svårt. För att vara ett spel från 1987 är det galet snyggt!

Medlem

Tror det första jag spelade var Pong på en sån där riktigt illalåtande orange låda.

Spelen som jag spelade mycket och fastnade i som liten var dock Sopwith Camel och någon sidoscrollare där man var en katt(?) på en 8086. Tidiga favoriter var efter det A-10 Tank Killer (tror vi hade en 286 vid det laget, men lite osäker) - värsta grejen när jag och pappa spelade det hos en av hans bekanta på FÄRGSKÄRM för första gången! Andra favoriter var Silent Service 2, Lemmings och Prince of Persia (som var alldeles för svårt för en liten valp som mig).

Tror NES kom senare för min del, men där var Mario, Zelda, Turtles 2 och Battletoads klara favoriter

Farornas Konung

Samantha Fox Strip Poker! Hade bånge hela tiden..

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Kan inte minnas exakt men skulle tro att det var The Last Ninja på min äldre kusins Commodore 64, innan jag fick ta över den efter honom. Minns att det var svårt. För att vara ett spel från 1987 är det galet snyggt!

<Uppladdad bildlänk>

Bästa musiken på c64.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Minns inte exakt men på PC var det Prince of Persia eller Commander Keen.

På konsol var det Ice Climber. Fortfarande mardrömmar om den där jävla isbjörnen i rosa speedos och solbrillor.

Medlem

Var nog inte så gammal. Kanske 6-7år ungefär. Det här var på en gammal dator vi hade fått från våran mormor (som hon hade haft via jobbet). Den datorn hade ett Spel som hette The Adventure of microman. Ett spel som jag än idag kan tänka tillbaka till och få nostalgi tankar om :).

Medlem

Atic Atac på Spektrum måste varit ett av de första iaf, runt 1984-85. Ett spel som verkligen fick mig såld på datorspel var Kings Quest 1 på PC. Det bör ha varit någonstans runt 1986-87. Jag var 10-11 år. Idag är jag 48 och intresset för datorspel är fortfarande stort.

Never grow up, it's a trap.

signatur

-----------------------------
Death Before Dishonor

Medlem

En Game&Watch clone min storebror hade där man anföll ett slott genom att få in folk genom en fallbrygga eller vad det nu heter.

Medlem

Pong, 1982 eller dylikt, ca 6 år gammal. Så simpelt men likväl magiskt.

Medlem

Little Nemo: The Dream Master

Lika bra nu som då. Var inte längesedan jag spelade det och det har faktiskt åldrats ganska väl. Kreativiteten på de olika nivåerna ligger på en hög nivå och plattformandet är förvånansvärt bra, även om några delar kan vara lite frustrerande.

Medlem

Spelade Stunts på mina bröders dator som fyra-fem åring och älskade spelet men jag tror att ett annat spel faktiskt var lite före som jag inte minns så mycket. Det har ett simpelt spel att spela för ett barn 😀

https://www.retrogames.cz/play_510-DOS.php

Medlem

Ice climber, julen 86 hos en kompis. Efter det så var det Duck Hunt hos samma kompis.
Fågeln högst upp på berget var ett helvete att fånga, så banorna slutade ofta i gråt och frustration.
Tårarna kom från spelets protagonister och frustrationen från de små killarna som fick kämpa med spelets rätt dryga kontroll. Men man visste inte bättre på den tiden, antagligen för att det inte fanns så mycket bättre så man kämpa vidare och uppskattade spelet för vad det var.

Medlem
Skrivet av ProPain:

En Game&Watch clone min storebror hade där man anföll ett slott genom att få in folk genom en fallbrygga eller vad det nu heter.

Detta kanske?

123
Skriv svar