Sony + Nintendo = <3?

Medlem
Sony + Nintendo = <3?

När Lego Horizon Adventures utannonserades i början av Summer Game Fest var det många som blev förvånade - men också många som hade hört rykten om spelet och var glada över att det stämde (personligen tillhör jag första gruppen) - men ändå kom slutet som största chocken för de flesta: spelet skulle utöver Playstation 5 och PC även komma till Nintendo Switch!

Många spekulerade i att detta var ett krav från Lego, att det skulle släppas till den omåttligt populära Nintendo-konsolen, men i en intervju med VGC berättar James Windeler, narrativ director på Guerilla Games, att

“It was just a really unique opportunity for us. It was a natural fit for the ambitions that we had.

“I keep mentioning it, but we want this to be for everyone, and the Switch is really a platform that allows us to broaden the audience.

“That ethos goes all the way through the game, from the control schemes which are quite simple, [for example] it works on a single Joy-Con, and then also the simplification of the story, the lightening of the themes, the humour – it’s all part of the same ambition.”

Detta pekar allt på att det var Guerillas, och i grunden Sonys, beslut att ta fram spelet till Nintendo Switch. Att den mer lekfulla tonen och framställandet skulle göra sig väl på den familjekonsol många ändå ser Switch som känns logiskt. Men vad som är intressant är att de säger att de velat göra spelet tillgängligt till "så många som möjligt" - vilket är logiskt då Switch har en publik i över 100M-klassen - men ändå är både Xbox Series-konsolerna och Game Pass uteslutet helt för en release. På PC är det tillgängligt genom Steam och Epic och inte GP. Det motsäger det hela lite.

I en annan intervju - med Famitsu - pratar samma James om hur enkelt det varit att utveckla för konsolen (Switch) då flera av hans teamkamrater haft erfarenhet att utveckla för konsolen sen tidigare - vilket han själv inte haft. Men det låter helt klart som det finns en gnista där, att de verkligen vill jobba med formatet - och kanske göra det till en långtgående relation mellan Sony och Nintendo?

Nu är Super Smash Bros Ultimate färdiguppdaterat och kommer som bekant inte få fler DLC-tillägg med fler fighters, men i en intervju med Kotaku säger Tim Symons, franchise development lead producer, att "det vore trevligt om Aloy fick medverka i SSB". Så även om han är medveten om att detta inte kommer innebära Nintendo-spel på Playstation, låter det som han vill fördjupa relationen ytterligare och få in en fot i framtida spel från Nintendo som sedan kan få en annan publik att upptäcka deras karaktärer och därmed kanske köpa en Playstation 5 (eller senare) för att kunna spela spelen den karaktären medverkat i. Eller så kanske de släpper de båda Horizon-spelen till Switch 2 senare och hoppas kunna etablera serien redan nu för att locka nya och gamla spelare till serien senare under Nintendos nästa generations konsol.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag ser en relation blomstra upp mellan de tidigare konkurrenterna allt mer - och inte bara speldivisionerna, utan även rent generellt - speciellt om en påminns om att Sony Pictures Entertainment är med och producerar den uppkommande Zelda-filmen som ska bli av live action-natur. Det tyder allt mer på att relationen mellan Sony och Nintendo blir allt varmare...

ZF
Medlem

Har hört från säkra källor att Sony kommer göra skivspelaren till Switch 2.

Medlem

Precis som du är inne på ekar ju uttalandet ganska tomt när det finns andra konsoler som lämnas utanför. "Vi vill nå så många som möjligt" och "kontrollerna passar kanon på joy-con!". Antar att X-box får skylla sig själva då som har designat hårdvara som skiljer sig så pass mycket från PS5 och DualSense..

Aja, jag har inte spelat klart det senaste Horizon då jag tröttnade lite på open world-spel i vevan det släpptes, och jag har väl ingen direkt erfarenhet av eller koppling till Lego-spelen heller men det är ju lite märkligt formulerade uttalanden. Däremot tror jag absolut att både PS och X-box är sugna på att exponera sina varumärken för Nintendopubliken.

Fragtjuv
Skrivet av ZF:

Har hört från säkra källor att Sony kommer göra skivspelaren till Switch 2.

Så den kommer att ha en skivspelare? Det hade inte jag räknat med.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Så den kommer att ha en skivspelare? Det hade inte jag räknat med.

Skivor små som spagettiringar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av ZF:

Har hört från säkra källor att Sony kommer göra skivspelaren till Switch 2.

Skrivet av Joe Swallows:

Så den kommer att ha en skivspelare? Det hade inte jag räknat med.

Den kommer utöver kassetterna även kunna spela vinylskivor externt!

Skrivet av Ugly_Bob:

Precis som du är inne på ekar ju uttalandet ganska tomt när det finns andra konsoler som lämnas utanför. "Vi vill nå så många som möjligt" och "kontrollerna passar kanon på joy-con!". Antar att X-box får skylla sig själva då som har designat hårdvara som skiljer sig så pass mycket från PS5 och DualSense..

Aja, jag har inte spelat klart det senaste Horizon då jag tröttnade lite på open world-spel i vevan det släpptes, och jag har väl ingen direkt erfarenhet av eller koppling till Lego-spelen heller men det är ju lite märkligt formulerade uttalanden. Däremot tror jag absolut att både PS och X-box är sugna på att exponera sina varumärken för Nintendopubliken.

Ja, om konsolkriget är över är nog Nintendo den stora vinnaren (utöver vi spelare då) då de får spel från både Playstation och Xbox utan att lämna ifrån sig något av sina spel till dem När andra vill bredda sig är det till Nintendo de sträcker ut sin hand till helt enkelt. Det börjar redan nu och lär fortsätta under Switch 2-eran i början av nästa år! Får se om Microsoft lanserar sin bärbara konsol snart också så kanske den också får liknande spel iofs...

ZF
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Antar att X-box får skylla sig själva då som har designat hårdvara som skiljer sig så pass mycket från PS5 och DualSense..

Någon teknisk skillnad som kan komplicera portning finns det helt klart im man ska gå efter hur kraftigt vissa spel skiljer sig åt. Sen om det är mest i boxens minneshanterimg eller dess mjukvara kan säkert även de insatta diskutera i evigheter.

Tekniken är knappast problemet här, utan såklart helt på konkurrensen och det förväntade ointresset på grund av GP och typ av spelare i det här fallet.

Skrivet av Gertzy:

Den kommer utöver kassetterna även kunna spela vinylskivor externt!

Det är nog närmast garanterat att det åtminstone kommer släppas åtminstone några spel som har vinyl att spela på extern svarv.

1
Skriv svar