Har du köpt något av en scalper?
Skulle hellre sadla om till ridning som intresse innan jag betalar en krona mer än vad scalpersen har betalat för hårdvaran. Förr i tiden var det olagligt med ocker, men numera är det fullt lagligt med ockerpriser.
Ocker är fortfarande olagligt.
Brb 9 kap 5 § "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."
Ocker är fortfarande olagligt.
Brb 9 kap 5 § "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."
Vilket tur då att inget av det där gäller en spelkonsol.
Finns många som köpt något för ett högre pris än nypris utan att de därmed har köpt från en scalper.
Att exempelvis köpa en PS5 för över nypriset behöver inte betyda att man köpt från någon som vill utnyttja bristen på produkter utan det kan mycket väl vara någon som säljer av andra anledningar.
Att sälja något man äger till ett pris som personer är villiga att betala behöver inte vara fel även om det är högre än orginalpris.
Det jag menar är att det är väldigt svårt att veta om man köper från en scalper eller ej när man köper något för överpris.
Nej.
Funderade dock ett ögonblick på att köpa den officiella strategiboken till nyversionen av FF12 som släpptes sommaren 2017 från scalpers. Hade förhandsbokat boken hos adlibris, men fick den inte och det enda sättet jag såg var att importera den från scalpers för fyra gånger mer. Men bestämde mig för att inte göra det, och har fortfarande inte boken.
Nej.
Funderade dock ett ögonblick på att köpa den officiella strategiboken till nyversionen av FF12 som släpptes sommaren 2017 från scalpers. Hade förhandsbokat boken hos adlibris, men fick den inte och det enda sättet jag såg var att importera den från scalpers för fyra gånger mer. Men bestämde mig för att inte göra det, och har fortfarande inte boken.
Jag har guideboken till originalspelet, köpte den för 2-300kr på webhallen när spelet va aktuellt
Köpte 3080 av scalpers, betalade typ 1000kr mer än butikspriset.
Dessutom så hade personen köpt kortet till de lägre priset som var vid release, eftersom jag missade det så hade jag fått vänta månader och betala samma pris till butik som jag nu köpte kortet för på Blocket. Win win alltså.
Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch
Räknas pre-orders från greedy spel företag som att köpa ifrån scalpers?
Vad tror du?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Både ps5a och 3090 inhandlades med viss premium på blocket.
Helt klart värt nån extra tusing för att få det direkt
Det är ju tack vare sådana som dig att du får köpa för någon tusing extra. Hade ingen handlat av scalpers så hade du hunnit få en konsol vid release 😎
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
När jag var liten lärde jag mig att ej mata fiskmåsarna, detta har många användningsområden 🙂
Haha
Biljetter i något sammanhang, men aldrig hårdvara. Det vore smutsigt. Skulle dock inte dra mig för att sälja, om orken och kunnandet fanns. Lika smutsigt, men pengar xD
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.