SoulCalibur V-recension utan genusdebatt
Den statistik och information jag har tagit del av har alltid pekat åt en ganska ensidig sexmarknad, där visserligen även män kan stå som säljare(utsatt) men där det fortfarande är en väldigt kraftig majoritet kvinnor.
Ett exempel:
[http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Se_mig.pdf]
"Delstudierna bekräftar delvis den tes som på senare år lyfts fram i ett flertal rapporter, att det är en större andel killar och unga män som har erfarenheter av sex mot ersättning än tjejer och unga kvinnor.
Bland elever i gymnasieskolans år 3 uppger 1,7 procent av killarna och 1,2 procent av tjejerna att de någon gång erbjudit sex mot någon form av ersättning. Sedan studien 2004 är det endast marginella förändringar. Andelen killar som uppger denna typ av erfarenhet har minskat medan den har ökat bland tjejer, från 1,8 procent 2004 till 1,7 procent 2009 bland killar och från 1,0 procent till 1,2 procent bland tjejer.
I Ungdomsstyrelsens Ungdomsenkät, riktad till unga mellan 16 och 25 år från 2009, uppgav 1,7 procent, bland såväl tjejer som killar, att de hade tagit emot ersättning för sex. Undersökningen visar också att andelen ökar med stigande ålder, vilket inte torde vara så anmärkningsvärt. En betydligt större andel unga vuxna jämfört med ungdomar mellan 16–19 år uppger denna erfarenhet och även med denna uppdelning fördelar sig killar och tjejer jämt."
Det är förvånande att du påstår att män inte har en dominerande roll i dagens samhälle, en snabb blick kan ju göras mot arbetsmarknaden och se lönebarriärerna mellan könen. Det om något är ett tydligt tecken på ett patriarkaliskt samhälle.
Vad är det egentligen som ger män denna påstådda dominans? Det finns mig veterligen inga speciella privilegier som märkbart skulle elevera män i samhällshierarkin. Skillnader i lön mellan könen är minimala. Att män generellt sett tjänar något mer totalt beror på att män generellt sett förvärvsarbetar något mer. Utslaget på faktisk arbetat tid är det försumbart.
Först när allt är jämlikt mellan könen, i allt från vem som måste stanna hemma med barnen och vem som har högst lön, då lever vi inte längre i ett mansdominerat samhälle. Feminism handlar om att utjämna dessa skillnader, som jag hävdat tidigare finns det extremister inom alla grupper, vissa extremister skulle säkert gärna se en kvinnodominerad värld, precis som världen idag är mansdominerad. Dessa kan ignoreras.
Extremister ska ignoreras, det håller jag med om. Att vi skulle leva i ett mansdominerat samhälle motsäger jag mig dock. I alla fall inte om man ser till Sverige och närliggande länder. Jag vet inte riktigt vad du åsyftar med "när allt är jämlikt mellan könen" men om du menar när personlig lämplighet, inte kön, är den avgörande faktorn då håller jag med till fullo.
Tills dess handlar den moderna feminismen om att utjämna skillnader mellan könen, du säger att det inte kan handla om jämlikhet när det fokuseras bara på en part, men jag hävdar att det visst handlar om jämlikhet för att det krävs stora satsningar för att den parten ska hinna ifatt den andra, då måste man lägga fokus på den för att öka jämlikheten.
Två fel gör inte ett rätt. Om man enbart fokuserar på ena parten begår man samma misstag som det man försöker motverka. Strävan mot jämlikhet måste vara könsneutral annars uppnår man aldrig balans.