Många spelföretag har fått slå igen portarna de senaste par åren, varav Redfall-utvecklaren Arkane Austin var ett av dem. De slogs igen av Microsoft samtidigt som Tango Gameworks, men någon som anser att studion borde ha fått leva vidare är Raphael Colantino – vd för Arkane Austin fram till 2017.

Han är numer vd för Wolfeye Studios och säger i en intervju med PC Gamer att Arkane Austin var en väldigt speciell grupp som hade skapat en hel del häftiga saker, vilket de hade kunnat göra igen om studion inte hade stängts.

Han tror att det för ledningen handlade om att hitta något att stänga för att möjligen göra investerare nöjda, och att valet blev Arkane Austin.

Vi kanske inte förstår reglerna de spelar efter. Det är något helt annat. Det är svårt att veta varför de gjorde vad de gjorde. Det enda jag står fast vid är att säga att valet att döda specifikt Arkane Austin inte var ett bra beslut.

Han tror heller inte att vi kommer att få en sån här grupp igen, eftersom de tar evigheter att skapa. Varför blev det då som det blev? Mycket pekar mot att Redfall helt enkelt inte var ett spel som särskilt många i studion ville jobba med och att de saknade erfarenhet inom utveckling av multiplayer-spel.