När Switch visades upp första gången var vi många som skrattade åt de orealistiska scenarier Nintendo föreställde sig att konsolen skulle användas i. Fest på takterrassen? Dags att lira Switch! Intensiv basketmatch med grabbgänget? Ut med Switchen så spelar vi NBA 2K!
Men vet ni vad som inte är skrattretande? Att kunna spela Doom på bussen.
Eftersom Doom redan varit ute ett år (recension här) tänker jag inte gå in på dess story, mer än att säga att dess självmedvetna attityd och fingertoppskänsla gällande stil håller än idag. Istället tänker jag fokusera på det som faktiskt är intressant med Switch-versionen: teknologin.
Det första som märks när man spelar är vilken bedrövlig bildkvalitet spelet lider av. Detta är speciellt fallet i handhållet läge, där det ser ut ett smetfilter har lagts över hela skärmen. I dockat läge är det tacksamt nog bättre skärpa , men med tanke på att många är intresserade av just den portabla funktionaliteten i Switch-versionen är det lite synd att Id inte kunde få till det i det bärbara läget också.
Lyckligtvis är det det enda negativa med spelets prestanda. Visst, bilduppdateringen är 30 fps jämfört med de andra versionernas 60 vilket säkert förskräcker er Doom-puritaner, men den är så pass stabil att det ändå funkar. Fiffigt användande av motion blur gör dessutom att styrningen känns följsam och responsiv, och från vad jag kan se har Id till och med lyckats implementera mycket av de andra versionernas grafiska blingbling så som ljus- och partikeleffekter. Det känns helt enkelt som att spela Doom, fast med möjligheten att göra det på resande fot istället för att vara fastkedjad framför tv:n.
"Det hela är vansinnigt imponerande"
Det hela är vansinnigt imponerande, inte minst med tanke på hur svag Switch faktiskt är jämfört med Xbox One och PS4. För att inte tala om pc.
Spelet är i skrivande stund inte ute, och därför var det omöjligt att hitta matcher i multiplayerläget. Det återstår helt enkelt att se huruvida det står sig mot de övriga versionerna, men från vad jag kan se i menyerna är det rent funktionalitetsmässigt identiskt. Vilket ju är lovande, i alla fall. Fast banbyggarverktyget Snapmap får inte plats i Switch-versionen.
Allt detta har dock ett pris. Vid lansering kostar Switch-versionen tre gånger så mycket som till PS4 och Xbox One , och hur mycket arbete Id än lagt ned på porten så är Doom fortfarande ett gammalt spel som säljs till nypris. Vilket känns sådär.
Med Doom till Switch har Id lyckats erbjuda ett fullgott FPS på en konsol som är lika tunn som spelets omslag. Trots vissa uppenbara uppoffringar är det kusligt hur nära Switch-versionen ibland kommer sina mer kraftfulla kusiner. Är det värt den höga prislappen? Antagligen inte, men jag har för kul med att skjuta demoner på bussen för att bry mig.