Zelda kostar 10 dollar att Switch 2-uppgradera

Robot
Zelda kostar 10 dollar att Switch 2-uppgradera
Medlem

Jag gav just galla till det "nya" priset i en förgående tråd, så jag kanske får backa där. Men ändå...får man något för det? Har de lagt till något till spelet, eller betalar man 10$ för bakåtkompabiliteten per spel? Det kunde ju isf vara en ny milstolpe i girighet, och det är väl bara en tidsfråga innan Sony och MS hakar på.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag gav just galla till det "nya" priset i en förgående tråd, så jag kanske får backa där. Men ändå...får man något för det? Har de lagt till något till spelet, eller betalar man 10$ för bakåtkompabiliteten per spel? Det kunde ju isf vara en ny milstolpe i girighet, och det är väl bara en tidsfråga innan Sony och MS hakar på.

Det är som jag förstått det av annonersingsvideon en faktiskt uppgraderad version med inlagda nya features. Bland annat en GPS-röst (?).

10 dollar/100 spänn låter rimligt tycker jag - det kommer få mig att ta tag i och spela klart Tears of the Kingdom

Medlem
Skrivet av Ender:

Nu tycker jag det vore schysst och på sin plats om det var en gratis uppdatering. Med det sagt betalar jag hellre för sånt här än cosmetics osv

Medlem

Om de nu ska ingå i Online Expansion, så lär man ju inte betala för själva uppgraderingen i sig. Såg fram emot GameCube spelen, så man kommer ju att betalat för Online Expansion oavsett. Frågan är väl hur fucked ens save blir om man spelar den uppgraderade versionen och sedan längre fram i tiden inte har Online Expansion kvar. Då gissar jag på att man måste göra en ny save eller hosta upp pengarna. Något att tänka på kanske.

Medlem

Varför har spelkassetterna bara max 64GB, om ett spel kräver mer utrymme varför då inte kunna välja att använda ett med större kapacitet?

Fått Switch2 versionen+ all DLC på kassetten så hade det ju vart värt o köpa igen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Sony har redan haft den funktionen, den fanns på ps3 spel till playstation 4 så lär inte hända att de tar tillbaka den funktionen, i så fall till ps6 men skulle inte tro det, även microsoft skulle heller inte göra det, det är ju inte precis att de skulle tjäna på det, de spel man köper via deras tjänster går att köra på pc så ingen av dem skulle gå in i Nintendos fälla.

Medlem
Skrivet av Ender:

"Switch 2-patchen ger bättre prestanda i högre framerate, HDR-stöd och funktioner i Switch-appen på mobil. Spelen kommer också fungera på Switch 2 utan dessa uppgraderingar, fast då med Switch-versionens prestanda och grafik."

Känns ju som som ett positivt alternativ till att man släpper en "remaster" till nästa generations konsoller och tar fullpris igen.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Varför har spelkassetterna bara max 64GB, om ett spel kräver mer utrymme varför då inte kunna välja att använda ett med större kapacitet?

Fått Switch2 versionen+ all DLC på kassetten så hade det ju vart värt o köpa igen.

För de är snåla och vill kunna styra exakt hur du har tillgång till "dina" spel. Ett enkelt 128GB usb minne kostar dig som privatperson runt 70kr. Och nintendo betalar inte i närheten av det när de massproducerar sina minnen.
Förr fick man ju spelen på flera skivor om de inte fick plats på en men nu får man ladda ner från servern istället vilket är en okej lösning eftersom spelen ändå typ alltid ska uppdateras. Men man vet ju att nintendo kommer sluta driva servern inom kort är inte wii u servern på väg ner eller redan nerlagd?

Medlem

579kr kostade Zelda Breath of the wild (Nintendo switch) på Media Markt år 2017. Idag är lägsta pris 603kr via Amazon.
På WiiU har det gått för 399kr.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

I'm okay with this. Ett av de bästa spelen jag spelat, och en liten summa för att uppgradera? Jag ser det som en självklarhet. Om man gillar spelet så lär man uppgradera om man är sugen på att spela det, och jag tror ingen kommer tänka "Jag saknar den där hundralappen just nu" när man sitter och spelar. Man vet vad man betalar för. :v

...såvida det inte uppstår crashar och buggar och annat skit, men det låter inte riktigt som 'Nintendo' så inget jag hade oroat mig över.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

"Switch 2-patchen ger bättre prestanda i högre framerate, HDR-stöd och funktioner i Switch-appen på mobil. Spelen kommer också fungera på Switch 2 utan dessa uppgraderingar, fast då med Switch-versionens prestanda och grafik."

Känns ju som som ett positivt alternativ till att man släpper en "remaster" till nästa generations konsoller och tar fullpris igen.

Pest eller kolera Men visst, får man verkligen någon valuta för pengarna är det väl en sak, även ifall jag är lite skeptiskt till hur mycket man egentligen får.

Medlem

Så man behöver först köpa ny hårdvara för 6800kr och sedan vill de alltså ha extra betalt för att faktiskt låta en använda den? Det här är faktiskt värre än vad jag förutspådde.

De lägger alltså en paywall på inställningarna för upplösning, framerate och bitdjup i sin emulator.

Medlem

Istället för att köpa denna uppgradering så kommer jag sälja min Switch och mina Switch-spel. Nintendo får gå multiplattform om de vill ha mina pengar framöver. Det räcker.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

jag har väldigt svårt att se något positivt med att Nintendo tar extra betalt för högre framerate och upplösning. Jag skulle faktiskt gå så långt som att kalla det ett väldigt klandervärt beteende. Jag skulle kunna uttrycka det med mer svulstiga formuleringar men misstänker att språkbruket inte skulle uppskattas av mods (eller sykofanterna som ständigt gaggar om hur tråkigt det är med allt gnäll på stackars Nintendo)

Medlem
Skrivet av pazu:

Istället för att köpa denna uppgradering så kommer jag sälja min Switch och mina Switch-spel. Nintendo får gå multiplattform om de vill ha mina pengar framöver. Det räcker.

Good for u!👍

Medlem
Skrivet av Algustafa:

jag har väldigt svårt att se något positivt med att Nintendo tar extra betalt för högre framerate och upplösning. Jag skulle faktiskt gå så långt som att kalla det ett väldigt klandervärt beteende. Jag skulle kunna uttrycka det med mer svulstiga formuleringar men misstänker att språkbruket inte skulle uppskattas av mods (eller sykofanterna som ständigt gaggar om hur tråkigt det är med allt gnäll på stackars Nintendo)

Den här utvecklingen har vi dessvärre sett även med Sony.

Medlem
Skrivet av Therant:

Good for u!👍

Faktiskt. Känns som en stor lättnad att överge alla redundanta plattformar.

Medlem
Skrivet av genomelak:

Så man behöver först köpa ny hårdvara för 6800kr och sedan vill de alltså ha extra betalt för att faktiskt låta en använda den? Det här är faktiskt värre än vad jag förutspådde.

De lägger alltså en paywall på inställningarna för upplösning, framerate och bitdjup i sin emulator.

Det är nog inte riktigt så enkelt att allt bara funkar automagiskt på den nya hårdvaran. Det är folk som jobbat med att optimera spelet och skapat ny content till den nya hårdvaran, och dom vill ju också ha lön för sitt arbete precis som du och jag.

Medlem
Skrivet av hellmountain:

Det är nog inte riktigt så enkelt att allt bara funkar automagiskt på den nya hårdvaran. Det är folk som jobbat med att optimera spelet och skapat ny content till den nya hårdvaran, och dom vill ju också ha lön för sitt arbete precis som du och jag.

Jag håller helt med företag ska kunna ta betalt för sina produkter och deras anställda leva på det arbete de utför.

De som utvecklar Switchemulatorer för andra plattformar verkar dock inte ha några problem med att konstruera program som automatiskt ger spelen ökad upplösning och framerate. Jag tror därför att Nintendo inte heller har några problem med just den biten. Att lösa kompatibilitetsproblem och skapa nytt innehåll är givetvis en helt annan femma.

Medlem

Tydligen ingår inte BotW dlc:t i uppgraderingen vilket känns sniket. Men har du köpt det till Switch behöver du inte köpa om det så att least we have that!

Medlem
Skrivet av genomelak:

Nu är det väl inte riktigt som en emulator.

Rakt av Switch 1 spel körs genom en translation layer för att fungera likt hur Steam Deck gör med proton.

Men Switch 2 enhanced spel gissar jag inte blir emulerade/ translation layer utan får en äkta Switch 2 version. Då kan de leka med uppdaterade texturer, framerate HDR osv, samt nytt content i exempelvis Kirby.

Det är vad jag tror.

Om man har exempelvis Switch 1 breath of the wild, köper Switch 2 edition pack så gissar jag att man installerar hela Switch 2 edition på Switch 2 och då agerar Switch 1 kassetten som en nyckel licens. Du behöver alltså mer utrymme än om du köper Switch 2 kassetten direkt då spelet finns på den switch2 kassetten.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu är det väl inte riktigt som en emulator.

Rakt av Switch 1 spel körs genom en translation layer för att fungera likt hur Steam Deck gör med proton.

Men Switch 2 enhanced spel gissar jag inte blir emulerade/ translation layer utan får en äkta Switch 2 version. Då kan de leka med uppdaterade texturer, framerate HDR osv, samt nytt content i exempelvis Kirby.

Det är vad jag tror.

Om man har exempelvis Switch 1 breath of the wild, köper Switch 2 edition pack så gissar jag att man installerar hela Switch 2 edition på Switch 2 och då agerar Switch 1 kassetten som en nyckel licens. Du behöver alltså mer utrymme än om du köper Switch 2 kassetten direkt då spelet finns på den switch2 kassetten.

Det är möjligt att det är så det fungerar och det skulle i sådana fall ursäkta prissättningen.

Medlem

Hur tankas den där extra uppgraderingen till Zelda ner? Hamnar den i spelets fysiska kort och på så sätt sitter den fast i spelet för alltid eller hamnar den kopplad till kontot så att man inte riktigt äger uppgraderingen?

1
Skriv svar