Idag släpps Call of Duty: Black Ops 6, och årets CoD kommer i kölvattnet av Microsofts Activision Blizzard-affär med en stor nyhet: Game Pass. Redan från dag ett (a.k.a. idag) kan man spela Black Ops 6 via prenumerationstjänsten snarare än att köpa spelet. Planerar man exempelvis att bara köra kampanjen säger det sig självt att det kan vara en god affär att gå den här vägen.
Flera analytiker säger till Gamesindustry.biz att det kan innebär åtskilliga fler miljoner prenumeranter. Michael Pachter på Wedbush tror på tre–fyra miljoner nya (eller återvändande) prenumeranter, men också att spelet kommer sälja upp till sex miljoner färre exemplar.
Senast Microsoft redovisade Game Pass-prenumeranter (februari) låg totalsiffran på 34 miljoner.
Piers Harding-Rolls på Ampere tror inte på lika stor ökning, utan nöjer sig med 10 procent ökning för Game Pass Ultimate-prenumeranter (runt 2,5 miljoner). Han tror att en god del kommer från de som uppgraderar från lägre nivåer av Game Pass; "Standard" och "Core". Han tillägger:
Det råder ingen tvekan om att det kommer att bli dyrt för Microsoft att lägga till det senaste Call of Duty, åtminstone initialt. Men Call of Duty är i allt högre grad ett live-service-spel i första hand, som starkt tjänar pengar in-game. Microsoft kommer att byta ut premiumförsäljningar av hela spelet mot en större publik som istället kan generera intäkter genom köp inuti spelet.
I dagsläget vet vi inte exakt hur de förändringens vindar kommer blåsa. Noterbart är att Microsoft tagit bort tvåveckors-test av Game Pass för 10 kronor. Det gjorde man även inför Starfield.