Många har vid det här laget en diger spelsamling på Epic Games Store, trots att de inte har spenderat en enda krona på Steam-konkurrenten. Detta tack att butiken varje vecka i runt sex år har skänkt bort diverse spel, som har inkluderat allt från små indiespel till stortitlar som GTA V.
I ett samtal med journalister (via Pcgamer) har vd:n Tim Sweeney berättat att det har varit ett väldigt ekonomiskt sätt att locka till sig användare på, med bonusen att pengarna går till spelutvecklare snarare än till Facebook eller Google, vilket hade varit fallet om de hade valt att använda traditionell reklam.
Att ge bort gratis spel kan verka som en kontraproduktiv strategi, men företag spenderar pengar på att få in användare i spel. För runt en fjärdedel av vad det kostar att få användare via Facebook-annonser eller Google Sök-annonser, kan vi betala en spelutvecklare mycket pengar för rätten att distribuera deras spel till våra användare, och vi kan få in nya användare till Epic Games Store till ett väldigt ekonomiskt pris.
Men även om gratisspelen har fungerat bra, kan han inte säga samma sak om alla exklusiviteter de köpt sig till.
Vissa av dem har fungerat extremt bra. Många av dem var inte bra investeringar, men programmet med gratisspel har varit helt magiskt.