Tim Sweeney: "Epics program med gratisspel har varit magiskt"

Robot
Tim Sweeney: "Epics program med gratisspel har varit magiskt"

Men många exklusiviteter har varit riktigt dåliga investeringar.

#Epic-games-store, #Tim-sweeney


Testpilot

Så... kan man tolka det som att de kommer fortsätta med gratisspel, men struntar i exklusivitet framöver? Eller är jag för optimistisk nu?


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Medlem
Tim Dahmer?

Jag trodde först det var Jeffrey Dahmer.....

Medlem

Win win för både konsument och utvecklare då kanske? Vet inte vad det kostar Epic men det låter nästan för bra för att vara sant. Har klickat hem många spel men bara spelat en bråkdel. Vissa av dem har dock varit riktigt bra.

Gen
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så... kan man tolka det som att de kommer fortsätta med gratisspel, men struntar i exklusivitet framöver? Eller är jag för optimistisk nu?

Jag önskar inget annat

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så... kan man tolka det som att de kommer fortsätta med gratisspel, men struntar i exklusivitet framöver? Eller är jag för optimistisk nu?

Skulle tolka det mer som att de är mer försiktiga vilka spel de betalar för exklusivitet

Medlem

I mitt huvud har jag inte spenderat mer än ett par hundralappar hos Epic, men det blir rätt snabbt en ohållbar lögn att leva i. Har minst tre fullprisspel där idag, så på mig har deras taktik funkat. Tittar väl in en gång i veckan för att hoarda fler gratisspel till mitt bibliotek, och allt oftare blir jag snärjd av nåt. Steam är ju allt som oftast hutlöst dyrt om man inte lyckas tajma in nån rea. Ofta kan man hitta samma sak på Epic, eventuellt lite billigare. Det där fem-procent-tillbaka-på-köpet-systemet är inte heller så dumt. Varje krona som jag får "tillbaka" i rabatt, istället för att förvandlas till de fullständigt meningslösa Steampoängen, är också någonting att glädjas över sen i graven.

Medlem

Jag har köpt ett spel på Epic tror jag men biblioteket är ofsntligt stort med spel man fått.
Det är Snowrunner jag köpte på epic för det var exklusivt där i 12 månader eller så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har aldrig tackat nej till de gratis-spel som har varit relevanta för mig, men jag fick mig en tankeställare för en månad sen när jag tog mig an nästa spel i min backlog, Just Cause 4. Jag hade fått det gratis av Epic, så det naturliga hade varit att spela det där men jag ville ju helst ha alla DLC också, men det hade kostat flera hundralappar så jag köpte versionen med alla DLC för hundringen på Steam och spelade den versionen. Kändes lite snopet att det skulle vara en bättre deal än att spela versionen jag fick gratis av Epic.

Medlem

Jag hade en Docker-container med ett program som automatiskt claim:ade gratisspelen på Epic för mig och min dotter, men sedan Epic gjorde sådant svårare har jag blivit dålig med att komma ihåg att göra det. När jag väl ska göra det så var det så länge sedan sist att jag alltid är utloggad, och med 2FA blir det så jobbigt att jag ofta bara avstår om det inte är något extremt intressant 😅

Medlem

Jag ser det såhär:
Det är en liten Win för Epic iom att jag har fått en anledning till att använda mig av deras launcher, trots att jag mig veterligen aldrig köpt ett spel från dem (spelar mest Fortnite med familjen).
Det är såklart Win för mig som har ett gratis spelbibliotek där...ni vet, ifall jag någon dag skulle spela ut backloggen på Steam.
Det är stor Win för spelutvecklare som via Epic får betalt för ett spel jag aldrig skulle köpt annars.

Sååå...det blir lite av en win-win-win i slutänden.

Medlem

Har ett antal spel där som jag claimat men frågan är om jag kommer nånsin orka installera och spela dom.. föredrar steam alla dagar..

Medlem

Har varit ganska många guldkorn man plockat in gratis via Epic.
Har åt andra sidan belönat dem med att köpa något enstaka spel i deras butik, även om jag till 90% håller mig till Steam.

Medlem

Handlar ju om att få de som säger "Jag har alla mina spel på steam, varför skulle jag köpa spel på EGS?" till att köpa spel på EGS eftersom man redan har en massa där, att få ner muren, vilket jag har svårt att tro att reklam skulle kunna fixa.

Sen är gratis är gott och gör ju också många fler vänligt inställda till EGS, även om det finns en högljud minoritet som bara är arg...

Medlem

Har klickat hem många gratisspel men kommer nog aldrig spela dom. Aldrig spenderat en krona i deras butik. Håller mig till DRM-fritt (GOG, itch, ZOOM Platform...). Tänker att om Epic mot förmodan blir DRM-fria i framtiden kanske man får det på sitt existerande bibliotek...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har köpt ett spel på Epic tror jag men biblioteket är ofsntligt stort med spel man fått.
Det är Snowrunner jag köpte på epic för det var exklusivt där i 12 månader eller så.

Skrivet av Kyraal:

Jag hade en Docker-container med ett program som automatiskt claim:ade gratisspelen på Epic för mig och min dotter, men sedan Epic gjorde sådant svårare har jag blivit dålig med att komma ihåg att göra det. När jag väl ska göra det så var det så länge sedan sist att jag alltid är utloggad, och med 2FA blir det så jobbigt att jag ofta bara avstår om det inte är något extremt intressant 😅

Skrivet av SWEBarb:

Har ett antal spel där som jag claimat men frågan är om jag kommer nånsin orka installera och spela dom.. föredrar steam alla dagar..

Skrivet av fzusr:

Har klickat hem många gratisspel men kommer nog aldrig spela dom. Aldrig spenderat en krona i deras butik. Håller mig till DRM-fritt (GOG, itch, ZOOM Platform...). Tänker att om Epic mot förmodan blir DRM-fria i framtiden kanske man får det på sitt existerande bibliotek...

Allt det här är så djupt osunt beteende. Som en äldre herre med hela hyresrätten full med tidningar, rörtänger och annat bra-att-ha aka hoarding.

Är det den av internet och moderniteten nedestillerade rena gnidenhet och korpbeteendet vi bevittnar? För det är det enda som tillfredsställs. Och sen är företag som vill ha betalt för tjänster giriga kapitalister...

Medlem
Skrivet av kingzla:

Allt det här är så djupt osunt beteende. Som en äldre herre med hela hyresrätten full med tidningar, rörtänger och annat bra-att-ha aka hoarding.

Är det den av internet och moderniteten nedestillerade rena gnidenhet och korpbeteendet vi bevittnar? För det är det enda som tillfredsställs. Och sen är företag som vill ha betalt för tjänster giriga kapitalister...

Jag vet inte riktigt. Av alla i den här tråden är du den enda som visar osunt beteende. Vi andra samlar bara på oss gratisspel på Epic medan du... ja, vetefan vad det är du gör, men ditt inlägg låter ju inte som att det kommer från den sundaste platsen direkt.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Allt det här är så djupt osunt beteende. Som en äldre herre med hela hyresrätten full med tidningar, rörtänger och annat bra-att-ha aka hoarding.

Är det den av internet och moderniteten nedestillerade rena gnidenhet och korpbeteendet vi bevittnar? För det är det enda som tillfredsställs. Och sen är företag som vill ha betalt för tjänster giriga kapitalister...

Som ovan skrev är du den som visar på osunt beteende itråden och ofta på forumet i övrigt.
Du brukar citera flera och dra alla över nån kam med nå väl valda meningar som får dig antagligen att känna dig duktig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har Epic-applikationen tagit sig nånstans att bli ens i närheten lika kraftfull som Steam? Förstår inte poängen med detta när deras klient har sugit balle i flera år. Tror att det måste vara likvärdigt för att detta gratisprogram ska bära frukt, mig veterligen finns det ingen anledning att använda Epic Games om inte ett av deras gratisspel är något jag är mycket intresserad av. Sen är det avinstallation igen..


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Jag har plockat snart över 300 spel. Spelar bara ett. Forre. Tack Epic!

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag vet inte riktigt. Av alla i den här tråden är du den enda som visar osunt beteende. Vi andra samlar bara på oss gratisspel på Epic medan du... ja, vetefan vad det är du gör, men ditt inlägg låter ju inte som att det kommer från den sundaste platsen direkt.

Jo precis, att ägna tid och möda åt att sätta upp tekniska lösningar för att åstadkomma någonting man inte har nytta av och dessutom involvera familjemedlemmar i fantasin är ju tid i livet man inte får tillbaka och som dessutom är stulen från träning och förkovrande eller produktiva ansatser.

Men du har rätt, vill man som vuxen samla på kapsyler, tuggummin och digitala licenser så får man det, det fascinerande är snarare den psykologiska mekanismen. Andra köper sina spel och spelar bara liksom.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Som ovan skrev är du den som visar på osunt beteende itråden och ofta på forumet i övrigt.
Du brukar citera flera och dra alla över nån kam med nå väl valda meningar som får dig antagligen att känna dig duktig.

Det är inte konstigt om det är sakfel. Jag försöker vara en motvikt till fake news och desinformation och skickar man sådant så blir man citerad. Det är sunt, lokalt preventivt arbete.

Att samla på skrot är inte det. Men det kanske är så ekonomiskt illa i landet att föräldrar måste sätta upp digitala övervakningstjänster för att korpa hem spel till familjen som sedan aldrig spelas. Eller så är det ett uttryck för patologi. Vem vet.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det är inte konstigt om det är sakfel. Jag försöker vara en motvikt till fake news och desinformation och skickar man sådant så blir man citerad. Det är sunt, lokalt preventivt arbete.

Att samla på skrot är inte det. Men det kanske är så ekonomiskt illa i landet att föräldrar måste sätta upp digitala övervakningstjänster för att korpa hem spel till familjen som sedan aldrig spelas. Eller så är det ett uttryck för patologi. Vem vet.

Att "köpa" spel gratis på epic det erbjuds ju gratis och kräver ingen insats.
Ta hellre hem spel gratis på epic än köp greymarket säger jag.

Ja det finns säkert dom som har det sämre ekonomiskt som tycker det är väldigt bra.
Inte osunt det heller.

Du är inte på nått sätt nån sakfels påpekare eller rättare av fakenews utan försöker som sagt bara få dig själv att känna dig bättre då du i sak mer drar saker ur arslet.
Nu har du "upprört dig" över PC spelare, folk som klagar på spelindustrin och nu folk som drar ner gratis spel på epic.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag gillar att Tim ofta säger lite som det är, vad alla vet, att de där spelen som de betalat troligen sjukt mycket för att ha exklusiva, lite som att de betalar för att synas i media bara... lär förlorat på det mesta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Har klickat hem många gratisspel men kommer nog aldrig spela dom. Aldrig spenderat en krona i deras butik. Håller mig till DRM-fritt (GOG, itch, ZOOM Platform...). Tänker att om Epic mot förmodan blir DRM-fria i framtiden kanske man får det på sitt existerande bibliotek...

Du kanske vet det redan men väldigt många spel på Epic är redan DRM-fria och kan köras utan launchern. Sen är det väl inte på samma nivå som GOG där man får en installer, men det är något iallafall.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_DRM-free_games_on_E...

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Du kanske vet det redan men väldigt många spel på Epic är redan DRM-fria och kan köras utan launchern. Sen är det väl inte på samma nivå som GOG där man får en installer, men det är något iallafall.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_DRM-free_games_on_E...

Tack, det visste jag inte!

Medlem

Jag köper faktiskt spelen på Epic numera istället för Steam. Oftast är det billigare och reorna är på riktigt.

Jag ser det som att betala tillbaka lite för alla gratis spelen vi fått. 🙂

1
Skriv svar