Förra året utannonserades till slut Titan Quest 2, dessvärre med en förrenderad trailer istället för faktiskt gameplay. Och vi får hålla oss till tåls lite till, för gameplay-avtäckandet ska ske under THQ Nordic Showcase den 2 augusti, och spelet ska dessutom vara spelbart på Gamescom-mässan i slutet av augusti.

Under tiden får vi hålla till godo med vad utvecklarna berättar om spelet, och senast att behandlas är strider, loot, karaktärsstilar och vapen. De utlovar bland annat en rad olika fiendetyper, inklusive starkare varianter med mäktiga attacker och episka bossar.

De förmågor man har tillgång till beror på vilka två "masteries" man väljer, och man kan ha utrusta sig med många förmågor samtidigt, och därtill skräddarsy dem med modifierare. Vidare kommer man att kunna använda svärd, spjut, dolkar, yxor, pilbågar, stavar och sköldar, såväl som diverse rustningsdelar och smycken.

Utrustningen kommer i sex olika stilar som riktar sig till olika karaktärstyper, inklusive "might" för mer aggressiva karaktärsbyggen; "knowledge" för mer taktiska spelstilar; "resolve" för de som vill mixtra med eld- och ismagi; etc.

Det finns även fem olika grader av sällsynthet, som skiljer sig vad gäller basegenskaper och antalet "affixes" som ger ytterligare bonusar.

De lovar även obegränsat förvaringsutrymme i form av kistor man kan köpa i spelet, och man kan även bestämma huruvida man inte vill att specifika karaktärer ska ha tillgång till detta delade lagringsutrymme.