Skull & Bones släpps, om allt går vägen, den 8 november. I FZ:s förhandstitt konstaterades att co-op var i fokus för spelet, att utvecklingsteamet "sett alltsammans genom ett co-op-objektiv".
Storyn får finna sig i att spela andrafiol. Det är slutsatsen som är enkel att dra av orden från Ryan Barnard, game director. För True Achievements berättar han att spelet inte är narrativt drivet.
Skull and Bones is not a narrative-driven game. We have narrative pieces – in the game, you'll meet important NPC:s called Kingpins which have their own stories that you'll learn as you develop rapport with them by taking on contracts with them. There is an underlying story to the game with which we build the entire world lore, but that's not the main focus.
I stället hoppas Barnard att spelarna, tillsammans, ska skriva sina egna berättelser och välja "den typ av sjörövande" de dras till. Det som driver spelet framåt är snarare ett "Infamy"-system. Ju mer ökänd du är desto vräkigare och starkare sjörövarskepp kan du bygga och lätta ankar med.
Skull & Bones har varit under utveckling i närmare tio år. Om det var värt det? I höst får vi facit.