Det första gameplayet från Starfield är ute och vi har även fått reda på att protagonisten i spelet inte kommer att prata. Nu har IGN intervjuat Todd Howard, som delat med sig av en hel del intressant information.
Med över tusen planeter att utforska står det sig rätt självklart att de måste använda sig av processuell/procedurell generering, eftersom det blir omöjligt att skapa dem alla för hand. Howard säger att när man väl har tagit fram bra verktyg som kan generera dessa planeter, är det inte en jättestor skillnad i svårighet mellan att skapa en planet och att skapa tusen planeter.
Han tillägger dock att Bethesda i detta spel skapat mer innehåll för hand än de gjort i något annat. Det handskapade innehållet är främst vad vi kommer att se när vi spelar igenom spelets handling, men utöver det kommer vi alltså kunna ge vika för äventyrslusten och ge oss iväg ut i världen för att utforska och uppleva slumpmässigt genererat innehåll.
Å andra sidan är en gigantisk isboll ibland bara en gigantisk isboll, så på alla planeter kommer det kanske inte finnas jättemycket att göra, utöver att bygga en utpost och chilla.
Vill man ha något helt människobyggt kan man bege sig till de fyra storstäderna i spelet, där New Atlantis är den största stad som Bethesda någonsin skapat. Där finns även högkvarteret för organisationen Constellation, så mycket av spelets handling lär kretsa kring denna stad.
Och på tal om handlingen så ska Starfields bli något längre än tidigare Bethesda-spel – om de tidigare legat på 25 timmar så lär Starfield ligga på 30–40 timmar. Men det är alltså bara den huvudsakliga handlingen.
Vad gäller rymdstriderna så har de hämtat inspiration från spel som Mech Warrior, vilket innebär att det är en hyfsat långsam process som mer verkar handla om smart manövrering än blixtsnabba reflexer. Precis som vi skymtade i trailern går det även att docka med andra skepp för att borda dem.
Något flygrelaterat som det spekulerats i är huruvida vi kan flyga direkt från rymden ner till planeterna utan laddningsskärm, och Howard bekräftar att vi inte kommer kunna göra det. De ser på planetens yta och rymden som två olika verkligheter och säger att det inte är lönt att lägga en massa tid på att utveckla övergången mellan de båda, eftersom det helt enkelt inte är särskilt viktigt för spelarna.
Starfield ska släppas någon gång under den första halvan av 2023 till pc och Xbox Series X/S.