I Microsofts och Sonys kamp om konsolköparna spelar alltid prestanda en viss roll. Och nu går Microsoft ut med siffror som ger en antydan om hur kraftfull deras nästa konsol, Xbox Series X, blir. Svaret: Xbox Series X blir 12 teraflops stark.
Om det inte säger dig så mycket står Microsoft dig bi. De förklarar att konsolen har fyra gånger mer beräkningskraft än Xbox One. Grafikdelen sägs bli dubbelt så kraftfull mot Xbox One X (som Microsoft ödmjukt kallat "Världens kraftigste konsol") och åtta gånger muskulösare än i Xbox One.
Man använder tekniken "variable rate shading" (VRS) för att kunna lägga mest renderingskraft där den behövs, vilket sägs borga för jämnare framerate och högre upplösning utan att det påverkar grafiken negativt. Maskinen får också stöd för ray-tracing, vilket hittills i pc-sammanhang effektivt hjälpt alla som tyckt frameraten varit för hög. Det blir intressant att se om Xbox-tolkningen gör bättre ifrån sig prestandamässigt.
Annat värt att nämna från Microsofts lockrop är SSD-lagring (vilket redan är känt). "Quick Resume" som är stöd för att kunna återuppta spelandet nästan direkt när konsolen är i viloläge, "Dynamic latency input" (DLI) är trimning av hur snabbt och stabilt kontrollen pratar med konsolen, och "Variable refresh rate" (VRR) är kort och gott dynamisk uppdateringsfrekvens av bilden. Och slutligen: konsolen har stöd för upp till 120 bilder per sekund.
Xbox Series X ska släppas i slutet av 2020, precis som Playstation 5. Microsoft har än så länge berättat mer om Xboxen än vad Sony gjort om PS5:an, så vi kan nog vänta oss ett rafflande taktiskt spel ända fram till premiärerna. Inte minst blir det högintressant att få veta hur mycket konsolerna kommer kosta.