När pc-sajten RPS intervjuade Peter Molyneux kring misstagen med #Curiosity-lanseringen och hans nya Kickstarter-initiativ #Project Godus så tystnade plötsligt den excentriske speldesignern och föll i gråt. Han förklarade att han är så orolig över att fansen ska döma honom efter tidigare löften som inte infriats, och att om folk väljer att strunta i hans Kickstarter på grund av detta så "måste jag leva med det".
– Jag vet att jag sagt saker... Jag önskar att jag inte skulle säga dem, antar jag. Jag bara... jag tror fortfarande så mycket. Jag svor att, när vi startade 22 Cans, att vi inte skulle lova för mycket, men jag antar att vi har det på grund av dumma misstag. Jag måste leva med dem. Om det betyder att projektet inte kickstartas, om det betyder att folk använder Kickstarter för att ventilera sina frustrationer, så antar jag att jag måste leva med det, säger Peter Molyneux.
Han själv kallar Curiositys lansering för en "katastrof" och hävdar att det var hans fel eftersom han grovt underskattade hur många spelare som skulle vara intresserade av att testa på experimentet.
Peter Molyneux har tidigare sagt att de 22 experiment som ska komma från hans nya spelstudio 22 Cans blir hans slutgiltiga spel, och på frågan om det här är hans svanesång ger han ett ganska nedslående svar.
– Jag är en av de mänskliga varelser som överraskas av att jag fortfarande lever varje gång jag vaknar upp på morgonen. Jag tror jag kommer göra spel tills dagen jag dör. Jag tror inte att, som det ser ut just nu, med det tempot jag håller i mitt liv... Jag tror inte att jag kommer leva särskilt mycket längre.
FZ rapporterade om Populous-återupplivningen Project Godus under gårdagen – läs mer om det här.