#Bethesda upphör med att skicka ut tidiga recensionsexemplar av sina spel till journalister, meddelade man i går. Framöver kommer man släppa recensionskod tidigast dagen innan release, så du kommer inte läsa vad journalistkåren tycker om #Dishonored 2 och Skyrim: Special Edition förrän några dagar efter att de släppts.
Bethesdas luddiga motivering går i stil med att man vill att alla ska uppleva spelen samtidigt. Oklart varför. Men klart är att det här får konsekvenser, både för dig som läser om spel och oss som skriver om dem. Klart är också att det inte behöver vara dåligt för dig. Men då måste du ha lite tålamod.
"För tänk om det obegränsade antalet digitala koder tar slut!"
Bethesda har kört med den här strategin ett tag, bland annat för #Doom som lanserades i våras. Spelet fick ett varmt mottagande, men tänk dig det omvända: #Id Software lägger åtta års utveckling på spelet, Bethesda slänger reklambränsle för ett par hundra miljoner på hype-brasan – men kritikerna delar ut tvåor och treor i betyg en vecka innan release. Tvår och treor bygger inte hype, särskilt inte när de översätts till närmast oköpbara 40 och 60 Metacritic-poäng.
Dishonored 2 släpps den 11 november, recensionerna något senare.
Om inga recensioner släpps innan releasen slipper Bethesda sånt. Åtskilliga som förbokar av gammal vana kommer ändå plocka ut sina spel i samma sekund de släpps. "Id Software gör ju alltid bra spel, så jag kan lika gärna förboka. För tänk om det obegränsade antalet digitala koder tar slut!" Eller om jag måste vänta tre dagar till på att kanske köpa ett spel jag väntat 3 000 dagar på!!"
För oss som recenserar innebär det här snävare tidsramar, och i värsta fall sämre genomarbetade recensioner. Vi vill givetvis ge en så välgrundad bild som möjligt av spelen, men samtidigt kommer vi inte ifrån faktumet en sajts hela ekonomi i många fall bygger på antalet besökare. Och ju tidigare en recension kommer ut, desto fler läsare får sajten. Mot den bakgrunden är tidiga recensionskoder med samma embargotid för alla bra för kvalitén: ingen jäkt för att hinna först. Undantaget är spel med onlinekomponenter som visar sig paja när den breda massan kopplar upp sig efter embargoslut och spelsläpp, men många sajter (däribland vi) har lärt läxan från #Battlefield 4 och #Assassin's Creed: Unity och sätter numera betyg först efter release.
Bethesdas beslut har en PR-strategisk baktanke. För att slippa stress-recensioner kommer fler recensioner göras i flera delar: första intryck kort efter release, och betyg och avslutande recension några dagar senare. Det ger Bethesdas spel bredare täckning under längre tid, och är förstås bättre än framtävlat stresstyckande. Och vi som fått tidig recensionskod serverad på silverfat får krasst vänja oss av med den lyxen, och börja sätta snävare tidsramar för våra skribenter. Samtidigt kostar beslutet skribentresurser och pengar (i alla fall de redaktioner som betalar sina skribenter med pengar, inte bara spel), och vetskapen om att tidiga betyg kan ge fler läsare kommer fortsätta gnaga i bakhuvudet.
"Om du visar oss att du är beredd att vänta på kvalitet kommer vi anpassa oss."
Också du som konsument måste tänka om: du får räkna med att recensionerna kommer dröja ett tag. Vilket också är en del av den PR-strategiska baktanken: många "orkar" inte vänta på recensioner utan chansköper spelet ändå. Men för konsumenterna kan det ändå ha en positiv effekt. Fast då måste du ställa upp på en sak: sluta jäkta. Du får leta upp ett par dagars tålamod och vänta på att speltestarna hinner samla ihop sina intryck och få ner dem i skrift och betyg.
För någonstans anpassar vi som skriver om spel oss efter vad ni läsare vill ha, av den enkla anledningen att det är era besök som gör vår existens möjlig. Om du visar oss att du är beredd att vänta på kvalitet kommer vi anpassa oss. Och om du kräver en #Quake Champions-recension samma sekund som din förhandsbokning landar i inboxen kommer du få det. Kanske inte av FZ, men garanterat av någon. Kanske en influencer, som kryddar sin "kritik" med ett par "Awesome!".
Du väljer. Men först vill jag ge dig ett tips: sluta jäkta. Du hinner spela ändå.