Diskutera – Vad är viktigt när du köper tangentbord?
Vissa köper färdigt, andra väljer delar med omsorg. Hur funkar du?
#diskutera, #tangentbord, #tema-tangentbord
Går typ inte att göra fel
Har kört på tangentbord för max 300kr ett bra tag... Går fan inte att ta sönder dom (brukar köra dom i duschen när jag snuskat ner dom för mycket)
Dom har nejlat tangentbord för länge sen. Vill du ha klippitoklop så får du köpa mekaniskt som kostar lite mer, även om det inte egentligen ger så mycket.
Vill du ha massa specialknappar så kan du väl köpa nån specialare - men du kan ju ändå binda typ dina num-knappar till vad du vill med olika program om du vill... Så... Who cares.. Har du extra-knappar så har du extra-knappar.
Tangentbord - olika knappar som ger signal när du trycker är vad du får oavsett om du betalar 199 eller 2999.. Så oklart för mig iaf varför någon skulle betala 2999.
What I'm saying is.. Dom blåser er när ni betalar massa pengar för same shit
subterranean homesick alien
Synd nog, när man bor i norr så finns det inte mycket man kan gå och röra på. Så för min del blir det att läsa om switcharna och hoppas på att de är sköna att skriva med när det dyker upp på posten.
Men för mig är det:
Nada numpad, jag slår i musen i sidan på fullstora tangentbord allt för ofta.
Linjär och tyst switch, linjära för jag är van vid det. Tyst för att inte driva mig galen.
Omkring 1500kr max.
Har kört på tangentbord för max 300kr ett bra tag... Går fan inte att ta sönder dom (brukar köra dom i duschen när jag snuskat ner dom för mycket)
Dom har nejlat tangentbord för länge sen. Vill du ha klippitoklop så får du köpa mekaniskt som kostar lite mer, även om det inte egentligen ger så mycket.
Vill du ha massa specialknappar så kan du väl köpa nån specialare - men du kan ju ändå binda typ dina num-knappar till vad du vill med olika program om du vill... Så... Who cares.. Har du extra-knappar så har du extra-knappar.
Tangentbord - olika knappar som ger signal när du trycker är vad du får oavsett om du betalar 199 eller 2999.. Så oklart för mig iaf varför någon skulle betala 2999.
What I'm saying is.. Dom blåser er när ni betalar massa pengar för same shit
En bil tar dig från punkt A till B. Är man blåst om man köper en Volvo V70 istället för en Volvo 142? Dom gör ju samma sak.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
I denna rank ordning
1. Känslan när man trycker på tangenterna.
2. Det tekniska är det bra låt latence anti ghosting etc och allt annat som kan vara bra att ha.
3. Ljudet i klicken.
4.Är det lätt att rengöra och ta bort/sätta dit knapparna.
5. Trådlöst är ett plus för mig nu förtiden, inte för att jag behöver det men jag gillar att ha skrivbordet fritt från sladdar så mycket jag kan.
6. numpad är bara för jävla skönt att ha när man ska skriva massa nuffror snabbt.
* Riktig Enterknapp - inte den lilla varianten
* Mediakontrollknappar och en volymkontroll som är lättillgänglig
* Full size tangentbord - klarar mig inte utan numpad.
* Bakgrundsbelyst
* Helst tyst
* Cherry MX red switchar el liknande känsla.
* Låsknapp för att stänga av WIN tangenten är bonus.
* Moddning av switchar/utbyte är nog krav i nästa tangentbord jag köper.
Skulle göra mycket för en re-release av 6GV2 med USB-hubb.
Trist att det inte säljs längre. Suverän byggkvalité, 6-key rollover, ingen j*vla RGB, bästa enter-tangenten som gjorts samt att det känns och låter fenomenalt efter dämpning. Kostade ofta runt 500:- dessutom! GOAT tamigfasiken. Har fyra och ett halvt liggande för reservdelar! Måste dock erkänna att det har börjat luta mer och mer åt att byta till något modernare. Hade det haft en ynka USB-port så hade jag nog fortsatt använda det så länge som möjligt.
Sambon har ett Das Keyboard Ultimate, gillar det skarpt (efter lite ghettodämpning) men lär nog i slutändan bygga custom.
Trådat, avslagbar/ingen belysning, full/96%, linjära switchar, bra vikt, extra USB och svart.
Lite kul ändå att så många vill ha numpad (vilket är helt sjukt, tar bara plats och är kass). Indikation på medelåldern på FZ? Skulle tro det
Arbetsskada då man sitter på kontor.
Man inser hur användbart det är då man behöver skriva mycket siffror eller göra beräkningar. Sen vill man inte vara utan det hemma heller.
Arbetsskada då man sitter på kontor.
Man inser hur användbart det är då man behöver skriva mycket siffror eller göra beräkningar. Sen vill man inte vara utan det hemma heller.
Jo absolut men för gaming hemma? Numpad behöver du aldrig för spel och det tar bara upp yta. Du får dessutom en mycket mer ergonomisk hållning om du kan ha armbågarna tätare ihop så ett litet tangentbord är att föredra:)
Jo absolut men för gaming hemma? Numpad behöver du aldrig för spel och det tar bara upp yta. Du får dessutom en mycket mer ergonomisk hållning om du kan ha armbågarna tätare ihop så ett litet tangentbord är att föredra:)
Muskelminnet är svårt att bli av med.
I mitt jobb skriver jag rätt många bokstäver per dag (japp), men förhållandevis få siffror. Men fingrarna letar sig högerut så fort en siffra ska skrivas. Använder laptop utan numpad hemma en hel del, det blir bökigt varje gång med sifferraden upptill. Så jag har svårt att välja ett mindre tangentbord, trots dess fördelar.
Var med om att en kille spillde sin öl över mitt tangentbord. Den fungerade inte efter det.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.