EA antyder: Dragon Age 4 visar att det inte räcker med bra singleplayer-spel
Påtvingad WOKE/DEI politik är stor bov i varför EAs ekonomi går dåligt. Ingen vill ha det nedkört i halsen.
Gäsp. Folk låter som en repig skiva. I verkligheten så tenderar "Woke" och "DEI politik" inte påverka försäljningen av spel direkt utan problemet med det senaste Dragon age spelet verkar helt enkelt vara två saker.
1. Det är olikt andra dragon age spel och det är negativt och
2. Det är tråkigt rent generellt.
Har läst igenom ett tusental negativa recensioner på forum och på steam och "Woke" verkar ligga långt ned i listan över folks kritik. Detta är dock inte medräknat pre-pubertala youtubeklipp.
Dead Space Remake är ett bra exempel på ett riktigt bra spel från EA som inte sålde som det förtjänade. Tyvärr har de flesta sk gamers usel smak när ett sånt spel inte flyger av hyllorna.
Medan Call of duty-spelen säljer som smör i solsken men är i praktiken bara remakes av en remake av modern warfare.
Woke = Broke
Och alla dessa Anti-woke bros som verkar leva i deras moders källare då?
Gäsp. Folk låter som en repig skiva. I verkligheten så tenderar "Woke" och "DEI politik" inte påverka försäljningen av spel direkt utan problemet med det senaste Dragon age spelet verkar helt enkelt vara två saker.
1. Det är olikt andra dragon age spel och det är negativt och
2. Det är tråkigt rent generellt.
Har läst igenom ett tusental negativa recensioner på forum och på steam och "Woke" verkar ligga långt ned i listan över folks kritik. Detta är dock inte medräknat pre-pubertala youtubeklipp.
Medan Call of duty-spelen säljer som smör i solsken men är i praktiken bara remakes av en remake av modern warfare.
Och alla dessa Anti-woke bros som verkar leva i deras moders källare då?
Wow, imponerande ändå att du läst tusentals recensioner av spelet för att bevisa din poäng att inslagen av woke hade absolut ingenting med någonting att göra, någonsin. Känns som att du måste få upp ögonen för att en rätt stor del av spelseriens målgrupp är just dessa ovärdiga personer i morsors källare och prepubertala-youtube kommentatorer. När ett storspel i en högt aktad spelserie säljer långt under förväntan och klagokören återkommande kommer in på DEI-inslag, så känns det onekligen som att det finns något riktigt att läsa av där om vad som gått på tok med spelet. Men vi får se hur det blir i framtiden, jag tror inte EA är redo för sådan rannsakan ännu, så det kommer säkerligen sabotera för Mass Effect också.
Wow, imponerande ändå att du läst tusentals recensioner av spelet för att bevisa din poäng att inslagen av woke hade absolut ingenting med någonting att göra, någonsin. Känns som att du måste få upp ögonen för att en rätt stor del av spelseriens målgrupp är just dessa ovärdiga personer i morsors källare och prepubertala-youtube kommentatorer. När ett storspel i en högt aktad spelserie säljer långt under förväntan och klagokören återkommande kommer in på DEI-inslag, så känns det onekligen som att det finns något riktigt att läsa av där om vad som gått på tok med spelet. Men vi får se hur det blir i framtiden, jag tror inte EA är redo för sådan rannsakan ännu, så det kommer säkerligen sabotera för Mass Effect också.
Läsförståelse?
Jag bokstavligen skriver att det verkar ligga lågt ned på listan över kritiken mot detta spel baserad på de recensioner och kommentaren jag läst. Det "Återkommande" inslaget av klagande mot DEI verkar snarare var en väldigt liten men väldigt högljudd minoritet. Sedan är det bara ironiskt att du nämner Mass Effect.. ett spel som blivit anklagad för exakt samma sak som Veilguard men som är en av EAs mest framgångsrika spelserier någonsin.
Läsförståelse?
Jag bokstavligen skriver att det verkar ligga lågt ned på listan över kritiken mot detta spel baserad på de recensioner och kommentaren jag läst. Det "Återkommande" inslaget av klagande mot DEI verkar snarare var en väldigt liten men väldigt högljudd minoritet. Sedan är det bara ironiskt att du nämner Mass Effect.. ett spel som blivit anklagad för exakt samma sak som Veilguard men som är en av EAs mest framgångsrika spelserier någonsin.
Njae, läsförståelde...
Jag ironiserade över att du uppenbarligen just hittade på vad du skrev i inlägget, och klagomålen på cringe-scenerna ang. könstillhörigheter verkar snarare vara väldigt återkommande både här och på nätet i övrigt. Oklart vad du bygger det på att det skulle vara en pytteliten minoritet som retar sig på det, men med tanke på din slutsats övrigt så lutar det ju mest på att du låtit din bias bestämma hur det förhåller sig med den saken. Kulturkriget är väldigt starkt inte minst bland målgruppen man kan definiera som gamers i inte minst Nordamerika (unga män)...så känns väldigt märkligt att bara avfärda den kundgruppen som ovidkommande. Men men, alla gissar vi ju bara trots allt. Jag gissar på att dylika inslag kommer att försvinna även från EA-spel inom en hyfsat snar framtid.
Njae, läsförståelde...
Jag ironiserade över att du uppenbarligen just hittade på vad du skrev i inlägget, och klagomålen på cringe-scenerna ang. könstillhörigheter verkar snarare vara väldigt återkommande både här och på nätet i övrigt. Oklart vad du bygger det på att det skulle vara en pytteliten minoritet som retar sig på det, men med tanke på din slutsats övrigt så lutar det ju mest på att du låtit din bias bestämma hur det förhåller sig med den saken. Kulturkriget är väldigt starkt inte minst bland målgruppen man kan definiera som gamers i inte minst Nordamerika (unga män)...så känns väldigt märkligt att bara avfärda den kundgruppen som ovidkommande. Men men, alla gissar vi ju bara trots allt. Jag gissar på att dylika inslag kommer att försvinna även från EA-spel inom en hyfsat snar framtid.
Vi säger så.
"Tvingad" skrev jag med citat-tecken mest för att illustrera att man får något i famnen, man vet inte nödvändigtvis vad det är man har att vänta. Detta ställer jag i motsatsförhållande till en random gamer på Steam, som med stor sannolikhet har en ganska bra uppfattning om vad de har köpt. En kritiker, förmodar jag, får ofta ett recensions-ex utan kostnad, och därmed ökar sannolikheten att de kommer i kontakt med något de kanske nödvändigtvis inte suktat efter.
Absolut, en speljournalist ingår i kategorin "gamer". Alla speljournalister är gamers, och alla gamers är inte speljournalister. Helt enig!
Du har säkert rätt i att speljournalister sällan är anti-woke. Jag tror det skulle vara ett ganska effektivt sätt att bli av med uppdraget. Däremot tycker jag mig se motsatsen. Ett exempel där Eurogamer recenserar Kingdom Come och låter åsikterna kring Daniel Vavra skina igenom och påverka recensionen: https://www.eurogamer.net/kingdom-come-deliverance-review
Min hypotes är att även Veilguards betyg påverkats på liknande sätt då vissa speljournalister känner sig nödgade att försvara spelet på rent politisk grund.
Ingen recensent får ett storspel som Veilguard ”i knät”. Även om du har rätt om Eurogamer-personen så säger det noll om övriga branschen.
Det enkla är ofta det mest sannolika. EA är ett stort börsnoterat bolag, vars uppgift är att tjäna pengar till aktieägarna. De testar olika sätt att nå målet, som live service och leta nya målgrupper. Det försöker man bl.a. genom att ha ha med minoriteter, så att fler känner igen sig. För fler spelare = mer pengar. Så tror jag de tänker. Inte att det ligger nån suspekt ideologi bakom. För det är pengarna som styr.
Vad betyder ordet "Woke" i dagsläget? Känns som att det är något som innehåller allt möjligt nu för tiden?
För LGBTQ har ju alltid varit en del av Biowares spel, även på deras bästa spel? Även Baldurs Gate 3 som blev otroligt populärt innehöll ju sånt?
Det kan inte bara varit att just skriptet till DA4 var dåligt skrivet, utöver annat som eventuellt var dåligt gjort?
Vad betyder ordet "Woke" i dagsläget? Känns som att det är något som innehåller allt möjligt nu för tiden?
För LGBTQ har ju alltid varit en del av Biowares spel, även på deras bästa spel? Även Baldurs Gate 3 som blev otroligt populärt innehöll ju sånt?
Det kan inte bara varit att just skriptet till DA4 var dåligt skrivet, utöver annat som eventuellt var dåligt gjort?
Anti-woke-krigarna kastar uttrycket rätt vårdslöst mot allt som de upplever är fel. En Anti-woke-krigare kan dock skilja sig mycket från en annan, så uttrycket kan betyda precis vad som helst så länge det är något som vi, i deras världsbild, hjärntvättade ser som ickeinskränkt och progressivt. Obs, bara min observation.
Ungefärlig betydelse: En överkompensation för historiska eller inbillade orättvisor mellan en förtryckande och en förtryckt grupp. Ger sig uttryck i kvoteringar, forcerade moralkakor och mångfald som inte alltid passar in. Ibland välmenande, ibland bara för att uppfylla DEI-mål. Tänk typ: "Låt oss gå och hitta den magiska skatten. Du förresten, jag gillar män!".
Självklart är förklaringen till Veilguards misslyckande inte att de hade några enstaka sekvenser som var ren aktivism eller self-inserts. Men ofta är dessa inslag en indikation på att man lagt krutet på helt fel saker. All tid man lägger på dåliga saker är tid man inte kan lägga på bra saker.
Stick och brinn EA. Ni tar ett spel som Dragon Age med enorm fan base, historia och mörk atmosfär och sprutar in dialoger skrivna for en fem åring samtidigt som ni i varje hörn i spelet sprutar in budskap om identitets problem och hur man ska bete sig annars ska du göra armhävningar och säga förlåt. Ni tar bort allt mörkt och dystert från spelet som gör Dragon Age till Dragon Age. Spelet känns som om något Disney gjort och inte Bioware. Om ni slutar tänka pengar och snabba genvägar så kanske ni kan skapa något bra. Nä istället förstörde ni en hel fan base och samtidigt tagit död på ett Legacy. Nämn Dragon Age idag och folk skriker Chernobyl 2.
Tror också att det hade sålt bättre om det var live service det är vad kidzen vill ha. Och förmodligen hade dom en svag marknadsföring och nådde inte ut till den breda massan för kollar man på metacritic så verkar dom flesta tycka att det är ett bra spel i alla fall. Sen fanns det väl youtubers som pratade skit om spelet men jag vet inte hur mycket det kan ha påverkat.
I dags läget verkar "Anti-woke" falangen applicera det på lite vad som helst som de inte gillar. Att de sedan låtsas som EA inte haft med "inkludering" i deras spel i decennier utan problem gör ju bara saken tragikomisk.
I dags läget verkar "Anti-woke" falangen applicera det på lite vad som helst som de inte gillar. Att de sedan låtsas som EA inte haft med "inkludering" i deras spel i decennier utan problem gör ju bara saken tragikomisk.
Tondöv och förvirrad som vanligt. Jag hade gärna jagat pridetåget med vattenslang, men har bara goda intryck av Baldur’s Gate 3, som var ett väldigt ’woke’ spel; och ett spel med väldigt hög kvalité, något som skiljer det från Veilguard.
Vad Veilguard har är irrelevant, cringe och tråkig dialog och fula karaktärer. Jämför tönten Taash mot lättälskade Karlach, så kan man jämföra spelen i sin helhet.
När ett dåligt spel sminkas med virtuesignaling så som Veilguard; just för att lura småsinnade att de tar strid för något annat än en dyr och dålig produkt är spelet tacksamt att tycka illa om.
Tror också att det hade sålt bättre om det var live service det är vad kidzen vill ha. Och förmodligen hade dom en svag marknadsföring och nådde inte ut till den breda massan för kollar man på metacritic så verkar dom flesta tycka att det är ett bra spel i alla fall. Sen fanns det väl youtubers som pratade skit om spelet men jag vet inte hur mycket det kan ha påverkat.
Dom flesta? Som vilka? Om du menar review kritiker så ja. User base så som i de som betyder något långt ifrån bra.
73 vs 7719 hur är det dom flesta?
Dom flesta? Som vilka? Om du menar review kritiker så ja. User base så som i de som betyder något långt ifrån bra.
<Uppladdad bildlänk>
Väldigt många user reviews. Över tusen fler än typ Skyrim.
<Uppladdad bildlänk>
Hur vet du att de 7719 som har röstat representerar den samlande åsikten från de som har spelat?
Väldigt många user reviews. Över tusen fler än typ Skyrim.
På den tiden var det de som spelat spelet som gav recensioner.
På den tiden var det de som spelat spelet som gav recensioner.
Jag anar ugglor i mossen
Hur vet du att de 7719 som har röstat representerar den samlande åsikten från de som har spelat?
Det vet jag inte och har aldrig sagt att jag vet. Men du tog upp vad meta critics visar och vad den visar är inte dom flesta som du säger. Sen var man än tittar och letar så är det bara ställen som IGN mm som säger gott om spelet, hmmm undrar varför medans överallt på nätet säger folk något annat.Om den var bra skulle inte EA överge spelet vilket de gjort och gått vidare. Spelet sålde dessutom långt under det man förväntade sig med en förlust som bara gud kan förlåta.
Jag menar det här är vad de flesta säger och jag håller med, jag spelade spelet själv då jag är ett stort fan utav de andra dragon age spelen och nej!
Renns Reviews https://www.youtube.com/watch?v=9_4h9NFab8g
Daniel Owen https://www.youtube.com/watch?v=xrsZxpvQSFY&t=518s
Angry Joe https://www.youtube.com/watch?v=FTt2_p9Mqzw
Bra info även här. https://www.youtube.com/watch?v=HoSN-N8pAiE
Självfallet säger jag inte vad du ska ha för uppfattning och hur du ser på det absolut inte. Men jag håller ej med om "dom flest"
<Uppladdad bildlänk>
Jag pratar givetvis om critic reviews, user ratings går ju inte att lite på det är ju bara review bombs.
Ungefärlig betydelse: En överkompensation för historiska eller inbillade orättvisor mellan en förtryckande och en förtryckt grupp. Ger sig uttryck i kvoteringar, forcerade moralkakor och mångfald som inte alltid passar in. Ibland välmenande, ibland bara för att uppfylla DEI-mål. Tänk typ: "Låt oss gå och hitta den magiska skatten. Du förresten, jag gillar män!".
Självklart är förklaringen till Veilguards misslyckande inte att de hade några enstaka sekvenser som var ren aktivism eller self-inserts. Men ofta är dessa inslag en indikation på att man lagt krutet på helt fel saker. All tid man lägger på dåliga saker är tid man inte kan lägga på bra saker.
Skulle säga att du tog fram en enkel och ganska träffsäker beskrivning där. Och som du är inne på så är inslag av DEI också något som ofta går hand i hand med andra negativa aspekter med spel, t.ex. tråkiga karaktärer, dåligt manus etc. Vilket inte är så konstigt när man tänker efter. Är ett produktionsteam noga med att bocka av saker som ska inkluderas så är det ju också sannolikt att berättelsen i spelet, och dess karaktärer, kommer vara avslaget och fegt då produktionsteamet även kommer vara rädda för att inkludera karaktärsdrag eller berättelser som riskerar att trampa på tårna.
Det vet jag inte och har aldrig sagt att jag vet.
Ok!
Men du tog upp vad meta critics visar och vad den visar är inte dom flesta som du säger.
Nu blandar du nog ihop mig med Rhymst.
Jag menar det här är vad de flesta säger och jag håller med, jag spelade spelet själv då jag är ett stort fan utav de andra dragon age spelen och nej!
Av de som har gjort sin åsikt om spelet publikt på internet så är det möjligt att det är mest negativt. Det betyder dock inte att majoriteten av spelarna tycker så.
Här är en som är väldigt positiv:
https://youtu.be/xCz1ITSy2O8?si=xVzzXfs7Xw9-eMwu
Ok!
Nu blandar du nog ihop mig med Rhymst.
Av de som har gjort sin åsikt om spelet publikt på internet så är det möjligt att det är mest negativt. Det betyder dock inte att majoriteten av spelarna tycker så.
Här är en som är väldigt positiv:
https://youtu.be/xCz1ITSy2O8?si=xVzzXfs7Xw9-eMwu
Sorry Stephan900 korrekt det var till Rhymst.
Ingen recensent får ett storspel som Veilguard ”i knät”. Även om du har rätt om Eurogamer-personen så säger det noll om övriga branschen.
Det enkla är ofta det mest sannolika. EA är ett stort börsnoterat bolag, vars uppgift är att tjäna pengar till aktieägarna. De testar olika sätt att nå målet, som live service och leta nya målgrupper. Det försöker man bl.a. genom att ha ha med minoriteter, så att fler känner igen sig. För fler spelare = mer pengar. Så tror jag de tänker. Inte att det ligger nån suspekt ideologi bakom. För det är pengarna som styr.
Ok så det inte idelogi som styr.
De är "inkluderande" för att fler ska gilla dem.
Så man ska tjäna mer pengar.
Låter rimligt.
Så du menar att de bara är dumma och saknar all förmåga att läsa av marknaden?
Tror du på riktigt att man släpper en manus som Veilguard för man trodde det skulle sälja?
Tror du på riktigt att ett rollspel utan val ock konsekvenser var det som marknas analytikerna tog fram som bästa sättet att tjäna pengar?
Så du menar att de inte har en agenda de är bara hjärndöda?
Ok så det inte idelogi som styr.
De är "inkluderande" för att fler ska gilla dem.
Så man ska tjäna mer pengar.
Låter rimligt.
Så du menar att de bara är dumma och saknar all förmåga att läsa av marknaden?
Tror du på riktigt att man släpper en manus som Veilguard för man trodde det skulle sälja?
Tror du på riktigt att ett rollspel utan val ock konsekvenser var det som marknas analytikerna tog fram som bästa sättet att tjäna pengar?
Så du menar att de inte har en agenda de är bara hjärndöda?
Det är definitivt en agenda. Kolla länken detta är i Sverige. https://youtu.be/yy5ArLmd2nw?si=rfxQGPUD5USux_pV
De fick höga betyg främst av politiska skäl. Faktiskt samma som många intellektuella störde sig på prackades på dem.
Liret pratar med en som man är fem och ska lära sig läsa
Dock så gällande snittbetyget är metacritic lite närmare och det recensionsbombas med rätta då det nästan är kriminellt vad de gjort med licensen. Men gameplay om man är en ung ungdom eller bara vill ha det super casual är helt ok.
Själv skulle jag vilja ge det två betyg. 1/10 och 7/10
De fick höga betyg främst av politiska skäl. Faktiskt samma som många intellektuella störde sig på prackades på dem.
Liret pratar med en som man är fem och ska lära sig läsa
Dock så gällande snittbetyget är metacritic lite närmare och det recensionsbombas med rätta då det nästan är kriminellt vad de gjort med licensen. Men gameplay om man är en ung ungdom eller bara vill ha det super casual är helt ok.
Själv skulle jag vilja ge det två betyg. 1/10 och 7/10
Vänta lite nu, är reviewbombing något bra? Jag trodde det underminerade betygsysten?
Jag trodde att man skulle rösta med plånboken, inte reviewbomba?
Vänta lite nu, är reviewbombing något bra? Jag trodde det underminerade betygsysten?
Jag trodde att man skulle rösta med plånboken, inte reviewbomba?
Ja om bombningen är berättigad. Liret har 1/10 kvaliteter när det gäller Dragon Age uppföljning, manus. Det är ofantligt dåligt som ett Dragon Age lir. Som ett casual lir utan story för 7-10 är det okay