Diablo IV har nu ray-tracing, Game Pass-debuterar i morgon

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nej inte bara för RT men dock ska det väl komma eller har kommit en stor ändring på items bland annat som princip gör d4 till ett nytt spel, är väl helt klart värt en titt pga det.

https://youtu.be/-HnrfoszF5w?si=ki0-BBBJbR-p7oHo

Har inte sett den videon, eller hört något annat än att de ska göra *någonting framöver* med itemization. Får väl se ifall det räcker till, men det är inget jag riktigt förväntar mig.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

Utifrån den givna exempelbilden verkar raytracing vara ganska meningslös. Högre systembelastning för lite suddigare skuggor?

Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.

Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.

Skrivet av Ender:

Har inte sett den videon, eller hört något annat än att de ska göra *någonting framöver* med itemization. Får väl se ifall det räcker till, men det är inget jag riktigt förväntar mig.

Kanske kika på videon först innan du skriver då? Det är rätt stora förändringar i S4.

Rhykker har också en video om det hela.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/54IFFB0N4XP71...

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/KFLL45MQTJTE1...

Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.

Såg inte ut att tillföra något alls, kan inte ens säga vad som ser bäst ut men antar jag skulle gå på vad som ger bäst fps...

Medlem

Nice. Allt blir snyggare med RT. Gött att man köpte en nvidia kort och inte en kass AMD kort hehe.

Medlem

Skuggarna med RT på var väldigt buggiga då skuggorna helt försvinner när man springer runt (då och då). Prestandan är ju också dramatiskt mycket bättre än under closed beta. (verkar hamna strax över 60fps med ett 4090 i 5120x1440 native med allt på max). Om det är värt den marginellt bättre grafiken är väl upp till var och en. Men just nu så är det på tok för buggigt för att överhuvudtaget ha påslaget.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Kanske kika på videon först innan du skriver då? Det är rätt stora förändringar i S4.

Rhykker har också en video om det hela.
https://www.youtube.com/watch?v=RPeo9lzvII0

Ibland hinner man inte för att barnen ska ha mat först. Sedan skiter jag i vad Blizzard säger, det är vad de verkligen gör som är intressant. De har förbrukat all trovärdighet hos mig, nu är det upp till bevis istället. Är förändringarna bra i mina ögon kommer jag ge dem cred för det, ifall de nu är tillräckliga för att jag ska hitta tillbaka till spelet igen.

Skrivet av Ender:

Ibland hinner man inte för att barnen ska ha mat först. Sedan skiter jag i vad Blizzard säger, det är vad de verkligen gör som är intressant. De har förbrukat all trovärdighet hos mig, nu är det upp till bevis istället. Är förändringarna bra i mina ögon kommer jag ge dem cred för det, ifall de nu är tillräckliga för att jag ska hitta tillbaka till spelet igen.

Men att skriva ett inlägg är ändå så pass viktigt? Om du skiter i vad Blizzard säger, varför kommenterar du på varenda nyhet om Diablo 4?

Medlem

Tycker Raytracing är lite som PhysX när det kom, eller Nvidia hairworks, när det kom så skiter man i det för att få bättre prestanda, sedan under tiden kanske 10 år senare så finns det bara där inbäddat utan att man tänker på det, men då har det tagit ett bra tag innan grafikkortet har blivit starkare för det.

Medlem
Skrivet av nils45:

Tycker Raytracing är lite som PhysX när det kom, eller Nvidia hairworks, när det kom så skiter man i det för att få bättre prestanda, sedan under tiden kanske 10 år senare så finns det bara där inbäddat utan att man tänker på det, men då har det tagit ett bra tag innan grafikkortet har blivit starkare för det.

Så är det. Sällan något nytt introduceras som blir standard direkt. Måste börja någonstans.
Men Ray Tracing är garanterat framtiden inom spelgrafik. Det är bara positiva fördelar. Förutom just nu då det är krävande. Men som du säger grafikkortet blir starkare

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Men att skriva ett inlägg är ändå så pass viktigt? Om du skiter i vad Blizzard säger, varför kommenterar du på varenda nyhet om Diablo 4?

Därför att jag inte gillar vad de gjort i Diablo 4, jag anser att spelet kantats av en rad kassa beslut vilket gör mig besviken, för jag såg fram emot Diablo 4, och det hade sådan potential i början, innan alla små saker växte sig stora nog att förstöra det som gjorde Diablo roligt. Utöver det är jag rent förbannad på Blizzards (pre MS) hantering av IP't, med värdelös "buy early access" och allt annat skräp.
Jag antar att du redan hört mig säga det här, men du frågade, och det är min åsikt.

Med det sagt, Rhykkers video innehöll gott om spännande saker, och kanske spelet äntligen är på rätt väg, vi får väl se.

Skrivet av Ender:

Därför att jag inte gillar vad de gjort i Diablo 4, jag anser att spelet kantats av en rad kassa beslut vilket gör mig besviken, för jag såg fram emot Diablo 4, och det hade sådan potential i början, innan alla små saker växte sig stora nog att förstöra det som gjorde Diablo roligt. Utöver det är jag rent förbannad på Blizzards (pre MS) hantering av IP't, med värdelös "buy early access" och allt annat skräp.
Jag antar att du redan hört mig säga det här, men du frågade, och det är min åsikt.

Med det sagt, Rhykkers video innehöll gott om spännande saker, och kanske spelet äntligen är på rätt väg, vi får väl se.

Jo, jag har noterat vad du tycker om spelet. Svårt att missa så att säga.

Iaf, en stor grej som är väldigt bra är att PTR är tillbaka och vi slipper, förhoppningsvis, få uppdateringar som måste patchas på en gång. Så vi som spelar ska slippa beta-testa nya features. Det har jag undrat mycket över varför det inte var med från scratch.
Men Diablo 3 var ju inte direkt fantastiskt i början heller, riktigt bra blev det inte förrän Reaper of Souls släpptes.

Vi får hoppas det blir tillräckligt bra så att du också kan börja kötta demoner.

Medlem

Undrar om Blizzard någonsin kommer kunna rädda det här spelet..


signatur
Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Jo, jag har noterat vad du tycker om spelet. Svårt att missa så att säga.

Iaf, en stor grej som är väldigt bra är att PTR är tillbaka och vi slipper, förhoppningsvis, få uppdateringar som måste patchas på en gång. Så vi som spelar ska slippa beta-testa nya features. Det har jag undrat mycket över varför det inte var med från scratch.
Men Diablo 3 var ju inte direkt fantastiskt i början heller, riktigt bra blev det inte förrän Reaper of Souls släpptes.

Vi får hoppas det blir tillräckligt bra så att du också kan börja kötta demoner.

Även om det är tråkigt att bli igenkänd p.g.a. ens negativa åsikter så är det ändå glädjande på något sätt. Jag beklagar mig i forumet för att jag vill väcka uppmärksamhet kring något som jag i grund och botten vill tro är fel, och för att det är skönt att ventilera (all denna frustration!).

Med Diablo 4 har jag ändå försökt vara konstruktiv och rosat det som faktiskt är bra. Jag var trots allt lyrisk över spelet i början, och skrev det...vill gärna känna så igen

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/54IFFB0N4XP71...

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/KFLL45MQTJTE1...

Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.

De där bilderna gör RTX mycket mer rättvisa.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nej inte bara för RT men dock ska det väl komma eller har kommit en stor ändring på items bland annat som princip gör d4 till ett nytt spel, är väl helt klart värt en titt pga det.

https://youtu.be/-HnrfoszF5w?si=ki0-BBBJbR-p7oHo

Helt nytt spel ja. Men är det till det bättre? Folk har ju varit bittra på D4 för att det känts neddummat och för simplifierat. Vad gör det i den här updaten? Man simplifierar det ännu mer. Tar bort en massa olika affixes så som "on shadow over time afflicted, do X extra damage" eller "lucky hit: XX% chance to execute monsters under XX health". Man dummar alltså ned spelet ännu mer så det ska bara vara stats (intelligence etc), damage (%damage increase) eller health i någon form i princip på items.

  • Man dummar ned crafting ännu mer. Man gör Rares helt värdelösa genom att sänka antalet affixes till 2 från 4 så bara legendaries betyder något. Items kommer bara ha stats för din klass osv.

  • Man kommer kunna spara legendary affixes i codex of power, så efter man får en legendary så kan man spawna den ur boken hur många gånger man vill. Så det kommer bli en grind att uppgradera de legendaries man har i codex of power istället.

  • Man snor Exalted item systemet från Last Epoch och ger affixes en chans på ancestral items och unique att få en högre roll än 100%

  • Ännu en XP increase till de tidigare som varit vilket tydligen ska göra resan till max level ännu mer meningslös.

  • Greater rifts från D3 är tillbaka. I princip. The Pit. Där man måste farma allt nytt crafting material.

  • Så nya game loopen. Regular world tiers, grinda upp affices i Codex of power. Lvl 100, grinda RNG i the pit för crafting. Thats it.

Class changes som man implementerar är dock positiva.

Spelet kommer tilltala precis samma grupp som är kvar och spelar det. Få kommer återvända bara för att man gjort spelet ännu enklare.

Medlem

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det blev helt ospelbart med detta igång på PS5 så jag förstår inte riktigt varför man brytt sig om att ha med det där.. Vet inte om det är jag som är känslig nu men finns det någon som tycker att ett spel som diablo är kul att köra under 30 fps?

Medlem

Känns ju jätteonödigt när kameran är snudd på statisk

Medlem
Skrivet av Gaara:

Såg inte ut att tillföra något alls, kan inte ens säga vad som ser bäst ut men antar jag skulle gå på vad som ger bäst fps...

Jag tycker exemplen med RT visade på en stor skillnad.
Med RT i exemplen ser världen mer trovärdig ut.
Reflektioner i vatten och bättre skuggor från diverse objekt på inomhusbilden.
Ser ut att vara mer trovärdigt och finslipat.

Gen
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Kan bara svara för min upplevelse på PS5, men där var det mycket delay och rubberbanding, så mer server problem än kanske prestandaproblem för att förtydliga.

Jaha, jag trodde du menade på dator.

Skrivet av ELF:

Har inte spelat detta. Men ser inte heller någon nytta med raytracing i ett sådant här spel. Visst, i framtiden när raytracing är standard och det finns raytracing prestanda att slösa, men än så länge är det bättre att optimera spelet med "vanliga" skuggor. Att skuggorna är skarpa i spelet är troligtvis pga att man kör en för hög upplösning på dem.
Jag kör många gånger lägre upplösning på skuggor för att få naturligare skuggor, vilket också ger en bonus på fpsen.

Soft shadows är väl snarare det du är ute efter?

Skrivet av Bojkott:

Mer realistiska skuggor, och det är inte bara skuggor, utan även RT-reflektioner och RTAO.
https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/54IFFB0N4XP71...

https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/page_media/KFLL45MQTJTE1...

Som vanligt när det kommer till ray tracing så är det en balansgång mellan huruvida det är värt det visuellt i förhållande till prestanda.

Mycket bra jämförelse.

Skrivet av nils45:

Tycker Raytracing är lite som PhysX när det kom, eller Nvidia hairworks, när det kom så skiter man i det för att få bättre prestanda, sedan under tiden kanske 10 år senare så finns det bara där inbäddat utan att man tänker på det, men då har det tagit ett bra tag innan grafikkortet har blivit starkare för det.

RTX4000 serien har dock faktiskt kommit långt gällande RT prestanda men framförallt Path Tracing vilket jag tycker är ännu mer intressant. Se bara Portal RTX för bäst exempel på vad Path Tracing kan göra i ett spel.

Medlem

Borde heta shadowtracing istället.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jaha, jag trodde du menade på dator.

Soft shadows är väl snarare det du är ute efter?

Mycket bra jämförelse.

RTX4000 serien har dock faktiskt kommit långt gällande RT prestanda men framförallt Path Tracing vilket jag tycker är ännu mer intressant. Se bara Portal RTX för bäst exempel på vad Path Tracing kan göra i ett spel.

Låter bra, men då har det ändå tagit 6 år från deras första RTX till att komma dit vi är nu :).

ELF
Medlem
Skrivet av Gen:

Soft shadows är väl snarare det du är ute efter?

Jag vet inte vad vanliga skuggor heter. Sökte nu och såg att det finns både hard och soft shadows.
Men jag går bara efter vad det brukar stå i spel. Om du möjligen tänkte på att jag snackade upplösning på skuggorna?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Masato:

<Uppladdad bildlänk>

Raytracing verkar även lägga till flygande hästar/karaktärer...

En galopperande häst har inte hovarna i marken hela tiden, vid vissa väldigt korta tillfällen tar inte en enda hov i marken, precis som på den där bilden.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Undrar om Blizzard någonsin kommer kunna rädda det här spelet..

Kunde varit värre för dom, kunde varit starfield....

Medlem

Spelat i ca 7h.. de är helt ok men än så länge är 3an bättre.

Ska man skippa kampanjen?

Skrivet av Masato:

<Uppladdad bildlänk>

Raytracing verkar även lägga till flygande hästar/karaktärer...

Medlem

Oh shit, har verkligheten också börjat lägga till flygande hästar? 😆

Medlem
Skrivet av Maguz:

Ännu en totalt meningslös implementering. När det infördes i World of Warcraft var fps-droppet det enda sättet att urskilja om det var påslaget eller inte, inte mycket som hänt sen dess med blizzards grafikmotorer uppenbarligen. Antagligen enbart för att det ska läggas till på Nvidias lista.

Som sagt.. mycket viktigt tydligen.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

12
Skriv svar