Sony patentsöker system för att auto-spela "tråkiga" delar av spel

Medlem
Skrivet av KoP:

Så meningslös "uppfinning". Är väl inte svårare än att man inte tvingar sig själv att göra tråkiga saker i spel?

#hittasjukatter i ffvii remaken, gick inte att hoppa över tyvärr och där var mitt äventyrande i spelet över, hade gärna sett en skipknapp.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Fasen va bra, då kanske jag kan klara av senaste horizon bland annat. Bara sätta på auto medans man har händerna i popcornskålen när man ser shitshow utspelas

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Svårt eftersom att människor är olika. Delar du tycker är tråkiga behöver inte vara detsamma som jag tycker är öken.

Spela spel är till stor del repetetiva moment, så det passar nog bra att köra en generativ AI lösning i cloud som får lära sig hur spelaren spelar spelet och sedan ta över där spelaren själv väljer. Att låta spelaren själv välja vad man spelar själv är bättre än att försöka sätta någon hård gräns på vad som är rolig gameplay eller inte och slakta content i spel därefter.

Så Sony har något på gång här.

Jag ser hellre smalare spel som riktar sig till en målgrupp som inte är "alla". Det gör inget om jag inte tycker ett spel är roligt för då spelar jag något annat som passar mig bättre. Jag ser ingen som helst vinst i att alla spel skall passa mig.

Nu skall alla spel passa en så bred kundkrets som möjligt vilket gör att alla spel blir "Jack of all trades but master of none", dvs mellanmjölk. Speltillverkarna är så fruktansvärt fantasilösa idag.

Medlem

Lösningen på tråkiga (delar av) spel är ju definitivt att låta en AI spela igenom det.
Tänk om det fanns en annan lösning på problemt.... hm.

Medlem

Det skulle jag behöva i Diablo IV.. typ hela spelet var ju 0 variation i gameplay. Skulle även uppskattas i Elden Ring istället för alla timmar jag grindat mig fram till level 300 😅

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Det skulle jag behöva i Diablo IV.. typ hela spelet var ju 0 variation i gameplay. Skulle även uppskattas i Elden Ring istället för alla timmar jag grindat mig fram till level 300 😅

Ja, jag och min polare orkade då fan inte grinda upp till torment, det är ju så pissenkelt att man somnar.


signatur

Trust is for fools...

KoP
Medlem
Skrivet av Ellakk:

#hittasjukatter i ffvii remaken, gick inte att hoppa över tyvärr och där var mitt äventyrande i spelet över, hade gärna sett en skipknapp.

Vad gick inte att hoppa över? Grind grejjer?Låter som väldigt dålig speldesign att bli tvingad till. Hoppar automatisk över sådana spel.

Medlem

Perfekt om man råkar ut för en korrupt sparfil.

Medlem

Skönt att slippa spela de tråkiga spelen, men hur slipper vi betala för dem?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Det skulle jag behöva i Diablo IV.. typ hela spelet var ju 0 variation i gameplay. Skulle även uppskattas i Elden Ring istället för alla timmar jag grindat mig fram till level 300 😅

Trodde hela meningen med spel som Diablo och WoW är att slå ihjäl tid och vaska bort livet, göra samma sak igen och igen utan mening.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Lösningen på tråkiga (delar av) spel är ju definitivt att låta en AI spela igenom det.
Tänk om det fanns en annan lösning på problemt.... hm.

Borde finnas en toogle-knapp där man kan kryssa i att man inte vill spela meningslösa side missions som inte på något sätt tillfogar något av värde spel till spelet i helhet.

ZF
Medlem

Gran Turismo hade detta inbyggt en gång i tiden innan det blev populärt att inte spela.

Och idag verkar merparten av mobilspel bestå av "Idle Whatever". Så en logisk investering att göra.

Men som ett billigare och miljövänligare alternativ till dessa rekommenderar jag istället ett vindspel.

ZF
Medlem
Skrivet av Poke_85:

Borde finnas en toogle-knapp där man kan kryssa i att man inte vill spela meningslösa side missions som inte på något sätt tillfogar något av värde spel till spelet i helhet.

Fast kan man inte oftast hoppa över side quests? Även om det så klart kan komplicera grundspelet ibland att göra det.

"Hoppa över pussel ✓" i The last of us är dock ett av få val jag sett att skippa omständiga repetitioner av moment i linjära spel. Har även för mig Silent Hill gjorde det till viss del.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag ser hellre smalare spel som riktar sig till en målgrupp som inte är "alla". Det gör inget om jag inte tycker ett spel är roligt för då spelar jag något annat som passar mig bättre. Jag ser ingen som helst vinst i att alla spel skall passa mig.

Nu skall alla spel passa en så bred kundkrets som möjligt vilket gör att alla spel blir "Jack of all trades but master of none", dvs mellanmjölk. Speltillverkarna är så fruktansvärt fantasilösa idag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om spel kunde klara pussel som man inte pallar med så skulle jag köpa betydligt många fler spel.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Tja, eller också bara installera Progress Quest på en gång. Finns nu även för Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.github.pkun...

Eller otaliga andra Idle/Incremental/clickerspel.

Medlem

Hade väl varit bättre att använda en form av auto-funktion i multiplayer survival spel med basbyggande?

Då kan man gå och lägga sig och vet att om någon elak jäkel attackerar din bas så vaknar din karaktär och går ut o vevar i underkläderna

Medlem

Jag trodde att det handlade om att de automatiskt skulle kunna testa spelet istället för att ha en QA-person som gör det. Eller så är det det som är det riktiga användningsområdet fast de inte vill säga det?

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast kan man inte oftast hoppa över side quests? Även om det så klart kan komplicera grundspelet ibland att göra det.

"Hoppa över pussel ✓" i The last of us är dock ett av få val jag sett att skippa omständiga repetitioner av moment i linjära spel. Har även för mig Silent Hill gjorde det till viss del.

Vissa side quests kan ha en koppling till storyn eller leda till något som är intressant men det är svårt att veta om man bara bär lådor för någon ointressant person utan att det ger något eller om det är ett bra side mission. Side missions kan vara jättebra exempel i Batman Arkham serien är side missions nästan lika bra som story missions.

Men ett random Ubisoft spel så kan side missions exempel Assassins Creed vara det mest random tråkiga meningslösa där man bara blir deprimerad, det är dom side missions som skulle vilja undvika så att inte ens behöver riskera att råka ut för dom. Gärna intressanta pussel bara slipper bära lådor åt någon random NPC.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag tycker att alla ska kunna spela tv-spel så om det här kan hjälpa folk som har funktionsnedsättningar och liknande så är det ju kanon. Men om man ska använda det bara för att t.ex. grinda så känns det märkligt, då är det bättre att utvecklare designer sina spel bättre.

"Alla" kan spela tvspel, men inte alla spel. Det måste vara så, annars blir alla spel bara en tyst fyrkant där det står "You win - life time achievement unlocked" på.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Detta är bara plåster på en dålig spelidé.
Förstå om Åreskutan skulle säga, "De här backarna har vi gjort lite tråkigare så vi har en kille här som åker dem åt dig idag, sen kan du åka de roliga imorgon bitti"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

"Alla" kan spela tvspel, men inte alla spel. Det måste vara så, annars blir alla spel bara en tyst fyrkant där det står "You win - life time achievement unlocked" på.

Fast det är ju upp till dig om du vill använda dom där hjälpfunktionerna eller inte? Det finns ju redan tillgänglighetsinställningar i spel idag men ingen tvingar dig att använda dom.

Medlem

Om man inte vill spela spelet för dess utmaning eller om man tröttnar på att grinda... då slutar man ju spela spelet. De flesta spel har ju inte grinding som koncept för grundspelet. Ja visst kan du döda samma mobs sjuttielva gånger i WoW men du måste ju inte göra det. Du kan mycket väl spela spelet som ett singelplayerspel med inslag av co-op och när du kommit upp till en nivå när du är nöjd med allt helt enkelt bara slutar spela spelet eller börja om med en ny karaktär typ.
Men tycker du det är kul att spela om samma instans eller gå ut och bara kötta goblins nånstans och sakta gå upp i level så gör man väl det för att man vill, inte för att man måste.... och nej, du måste inte komma upp i maxnivå på varenda reputation-stege, vill du det får du skylla dig själv om du måste grinda men det är ju faktiskt frivilligt.

Det är ett lätt sätt att förlänga livstiden på WoW/Diablo-liknande spel och jag håller med om att det är skittråkigt att grinda och ser ingen nytta med att låsa upp det där skinnet på vad vet jag, din flygande häst men om du kämpat dig upp till maxlevel på varenda ställe i WoW så är det ju en bragd i sig och bör faktiskt hyllas lite... om då en snöflinga till snorunge har samma status på sin karaktär men inte gjort jobbet när då är det ju ännu mindre anledning att göra "jobbet" alls och de som faktiskt gillar att maxa sina karaktärer vill ju ha utmaningen i just DET får man anta.

Det jag däremot skulle vilja se på alla spel är att de raderar de korta sekvenser där man ser samma animation och text varenda gång man gör något ordinärt. Eller bara visar dem ett par tre gånger i början.
T.ex om man böjer sig ner för att plocka upp en blomma i Kingdomcome: Deliverance så är det en animation, efter de tio första gångerna räcker det. Gör som i Witcher3 där du magiskt plockar på dig blomman om du springer över den och trycker på knappen. Bättre på alla sätt.

Ett ännu värre exempel är Zelda-spelen när du skall öppna en kista och hittar något t.ex en BOMB... då måste spelet förklara hur du använder bomber med en seg textruta som du måste trycka dig igenom... okey de två, tre första gångerna i en genomspelning men när du öppnar kista 142 och måste läsa "You found bombs. etc etc"... gaaah!

Medlem

Den här funktionen lär ju säkert vara bakom en betalvägg ändå. Så det lär ju krävas ett par steg innan folk börjar fuska i sina köpta singelplayerspel. Men för folk som är trophyhunter och gillar sin e-penis lär de säkert köra på detta.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar