Unity börjar ta betalt per installation, får hård utvecklarkritik
Om jag förstår rätt så, säljer jag 200 000 kopior av mitt spel så kommer jag sedan att få betala en del per såld kopia till Unity? ELLER om jag sålt spel för ett totalt värde på 200 000 USD?
Eh? Hur funkar det med spel som redan sålt för så mycket pengar? Detta låter ju sjukt dåligt.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Så om jag fattar det rätt så betalar nu alla lite granna per såld kopia, det är ju inte svårare än så att företagen höjer kostnaden för sina spel med 0.15$ så kommer det inte kännas ekonomiskt, och användarna kommer betala hiskeliga 0.15$ mer för ett spel.
Glöm inte att flera plattformar tar sina 30% också. Extra jobbigt för indie utvecklare helt klart.
Det är inte lovade att dom att dom gått kraftiskt neråt både i betalmodell samt kvalité och frekvens på uppdateringar till motorn (det som håller motorn "competitive").
När dom körde sin IPO så började domedagsklockan ticka - å den motorn kommer va död om några år.
Eventuellt kommer dom finnas kvar som go-to motor för äckliga freemium-spel längre - eller till och med lång tid framför.
Jag kan tänka mig att det ändå är via dom som dom får säkert minst 90% av sina intäkter... Så it makes sense for them I guess, att prioritera sånt.
Men jag tror att om ett par år så är tiden då det fortfarande gjordes genuint bra spel i Unity över.
(jag vet att det kommit massa sopig shovel-ware gjort med Unity - men typ 90% av alla dom största/bästa indie-titlarna som kommit dom senaste 10 åren typ är också gjort med Unity)
Det var aldrig att Unity var en "dålig" motor. Det var mer att den var så lätt och smidig att jobba med att du kunde rent tekniskt sett släppa ett eget spel även fast DU var dålig
Det ledde till en hel del förjävliga Unity spel
Den var typ för bra :P.
Är det svårt och meckigt så rensar det ju bort folk som inte är smart/tar det på allvar/vettig.
subterranean homesick alien
Glöm inte att flera plattformar tar sina 30% också. Extra jobbigt för indie utvecklare helt klart.
Vi pratar alltså om en kronas prispåslag (för de mer lyckade spelen, mycket billigare för de som säljer mindre).
IDKFA
Problemet är t.ex give-aways, free weekends och liknande initiativ som man inte tjänar något på direkt, men kan kosta extra mycket. Därutöver så passerar de en gräns där de korrigerar ett avtal som utvecklare signade upp på tidigt, men nu behöver lida under nya regler som kanske hade varit en "hard no" ifall de signade idag.
Dessutom så är spel typade hårt till motor, så det är "omöjligt" att ta sig ur och välja annan produkt.
Johan Pilestedt
Om jag förstår rätt så, säljer jag 200 000 kopior av mitt spel så kommer jag sedan att få betala en del per såld kopia till Unity? ELLER om jag sålt spel för ett totalt värde på 200 000 USD?
Eh? Hur funkar det med spel som redan sålt för så mycket pengar? Detta låter ju sjukt dåligt.
Båda skall vara uppfyllda och för 200 000 USD så gäller det de senaste 12 månaderna.
Annars så skulle det jobbigt med tex ett spel som har sålts på Steam, inte säljs längre, men som de som "äger" det fortfarande installerar, eftersom då detta tas ut inte per köpt spel utan per installation.
Edit: verkar som Unreal har ändrat sig och att det nu bara skall gälla för första installationen. Hur de nu skall kunna kontrollera det... Eller då att installationen är laglig.
Som Unity användare själv är detta alldeles förjävligt.
Vet att dett finns ignoranta människor som också säger: "Varför gnäller ni? Byt spelmotor bara höhö". Tyvärr är det inte så enkelt, särskilt för utvecklare som har spenderat år på att bygga verktyg specifikt för Unity, alternativt lagt ner enorma summor på att köpa verktyg skapade för unity.
Själv har jag assets för tiotusentals kronor på mitt konto.
Vi pratar alltså om en kronas prispåslag (för de mer lyckade spelen, mycket billigare för de som säljer mindre).
Inte rätt, ju mer som installeras, desto billigare blir det. Om man då använder sig av några av de versioner av Unity som kostar annars så kostar de lika mycket om man går över Unitys gränser.
20 cent, så 2,25 kronor för de som använde Unity Personal eller Plus.
Mellan 15 och 2 cent för de som använde Unity Pro, så mellan 1,69 och 0,23 kr.
Mellan 12,5 och 1 cent för de som använde Unity Enterprise, så mellan 1,41 och 0,11 kr.
Haha, the good old days are coming back!
Menar dom verkligen att ta betalt per installation och inte per sålt exemplar? Om personer installerar på 10 datorer över sin livstid, betyder det alltså 10x ersättningen ? Vad händer om man installerar om spelet på samma dator? :)....
Förr i tiden fanns en lösning på detta. Installations-disketter (ja disketter) som gjorde sig själva obrukbara efter t.ex. 5 installationer.... the good old days are coming back!
Hoppas inte spelutvecklare känner sig tvingade till detta
"Det verkar också som att avgiften dras varje gång ett spel installeras, även om det är samma användare som ominstallerar det. "
Detta lät ju inte direkt genomtänkt och som någonting som direkt kan utnyttjas för att sänka utvecklare som använder Unity.
Låter nästan som att Unity själva planerar att sätta upp en serverpark där de ominstallerar diverse Unity-spel för att kunna ta avgiften om och om igen.
Nu börjar min möda med att skrivit egen motor i 10 år ge värde!
https://www.levelstars.se
Testa 3D-spelet Dial Pilot om du har smartklocka! =)
Kort trailer: https://youtu.be/7RiqqBg3or8
Haha, the good old days are coming back!
Menar dom verkligen att ta betalt per installation och inte per sålt exemplar? Om personer installerar på 10 datorer över sin livstid, betyder det alltså 10x ersättningen ? Vad händer om man installerar om spelet på samma dator? :)....
Förr i tiden fanns en lösning på detta. Installations-disketter (ja disketter) som gjorde sig själva obrukbara efter t.ex. 5 installationer.... the good old days are coming back!
Hoppas inte spelutvecklare känner sig tvingade till detta
Var mesta dels filmer man provade att förstöra och Disney och några till började med engångs filmer som man såg en gång sedan startade en kemisk process som förstörde skivan in 48h eller något.
Däremot är sådant mest troligen olagligt och skulle blir dyrt för de företag som försökte.
Per såld kopia är helt förståeligt. Då kanske beroende på vad spelet kostar så det inte blir för dyrt för utvecklare av små billiga spel.
Men per installation låter helt galet. Som andra har varit inne på tidigare. Hur håller de reda på att det verkligen är legitima installationer och inte spaminstallationer för att det bara ska kosta extra för utvecklaren?
Hur gör de dessutom med spel som säljs på ex. GOG? Kommer bli jäkligt svårt för dem att se alla installationer.
Börjar låta som Oracle...
Inga är värre än Oracle.
Så om jag förstår det rätt, användarna som installerar spelet behöver inte betala extra utan spelskaparen ska betala per installation?
Då kan ju alla som köpt ett värdelöst spel sitta och installera och avinstallera överdrivet många gånger bara för att jäklas med spelskaparen?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Glöm inte att flera plattformar tar sina 30% också. Extra jobbigt för indie utvecklare helt klart.
Tror och hoppas många har sänkt den avgiften dom tar ifrån indie utvecklare. MS tar t.ex bara 12%.
edit, bilden kommer inte upp av någon anledning.
https://www.reddit.com/r/greentext/comments/dm42yy/anon_pirat...
var den här bilden som skulle komma upp
Nostalgia is a hell of a drug Benny.