Recension – No Man's Sky (del 1)
Jag har följt utvecklingen av detta sen ett par år tillbaka, och har faktiskt lyckats hålla ner förväntningarna. Alla tidiga omdömen och recensioner som börjar poppa upp är helt i linje med min uppfattning av spelet.
Ändå kommer jag vara lite återhållsam en stund innan det blir köp. Ser oerhört mycket fram emot vad framtida patchar kan medföra. T.ex. har dem nämnt att basbyggande och större fraktskepp är vad dem jobbar med nu.
Eftersom många efterfrågar innehåll och djup så tror jag räddningen inte är allt för långt bort. Däremot finns det säkert en gräns för vad HG är villiga att implementera då de redan har en hyfsat klar bild av hur spelet ska utformas, och vad de vill att spelet INTE ska vara.
I detta läge väntar jag som sagt en stund till. Rea eller kommande patch notes kommer förmodligen trigga mitt köp omedelbart.
600kr för ett jäkla "indie"-spel på Steam är lite väl, så jo, klart man har rätt att klaga. Något som känns lurt. Inte ens AAA-titlar kostar så mycket.
Sen är det lite synd att de aldrig slängde in riktig support för co-op/multiplayer, ett perfekt spel att bara springa runt med sin polare. Orka försöka hitta varandra i universumet, kan ju ta tusen år. Skulle kunna spawna vid varandra.
Låter precis som jag upplever det när jag tittat streams. Oavsett vilken stream jag kollar på är det exakt samma sak som visas. Har två kompisar, den ena älskar det (men har spelat 2h) och den andra har spelat 10h och tycker att spelet är...svårdefinierat. Han vet inte om han ska rekommendera det till mig eller ej, för just nu är det verkligen repetitivt. Han tycker att spelet är hur coolt som helst på alla sätt och vis, men det är inte direkt...kul.
Har ändå varit nära på att köpa det för det är något visst med att sitta en kväll med nedsläckta lampor och bara glida runt i rymden...men...det blir nog inget köp :/ typiskt...
Jag är också en som suttit och väntat och följt detta projekt ett långt tag, innan det blev hypat. Min bild av vad jag hoppats av slutprodukten har hela tiden legat i linje med de förväntningar jag hade med Minecraft vid första spelbara release och jag hoppas de bygger ut det och ger spelet lite mer själ precis som Mojang ändå gjorde med Minecraft.
Tiden för väl utvisa, för stunden förväntar jag mig ett evighets-hording-sim som har max 40 timmar innan man vill avinstallera, eller slita av sig håret.
Personligen väntar jag på PC release, hade aldrig mentalt klarat att spela ett sånt här spel med gamepad.
Det påminner (lite förlöjligat såklart) av Heroin Hero - Ett spel som man aldrig kan slutföra och där din arbetsinsats är så enkel att du kan spela spelet med 3 promille alkohol i kroppen.
Det är säkert snyggt och härligt men otroligt hypat. Om det inte finns ett "steg 2" som just nu är hemligt kommer det aldrig landa i min spelhylla
Det är ett extremt chill spel så inget för den som gillar typ jrpg eller liknande
Vilket passar mig perfa nått man kan softa med i lugn takt
quod similis saporem blandeque coruscant
Spelet är ju en total scam dock. Murray ljög bl.a om att spelet har MP.. numera är MP-delen to.m överklistrad på kartongen till spelet..
Man förstår lätt varför spelet är så dyrt (speciellt för ett rätt simpelt indie-spel), detta är själva definitionen av Hit and Run haha.. Ge detta en 1-2 veckor, de kommer bara sälja initialt, tills recensionerna kommer (finns redan och såklart har spelet bottenbetyg). Spelet är ett skämt, utvecklaren likaså.
Var köper du det så svindyrt? Du får det för under 500 kr på de ställen jag tittat. Fullpris för mig är ca 200 kr mer än jag gav till PS4, men visst, skillnaden fullpris vs spelets pris är större på konsol, jämför man dessutom med vad AAA-titlar tar för sina ultimate och diverse andra "utgåvor" så vill jag påstå att spelet är billigt och att du får valuta för pengarna om du vet vad spelet är och inte är innan köpet. Vet man inte det får man fan skylla sig själv, inte svårt att ta reda på.
Kommer definitivt att fortsätta att spela det för den sköna känslan, men folk verkar av helt obegripliga anledningar ha uppfattningar om att spelet är något eller skulle bli något som de aldrig har påstått. Gissar att Minecraft-folket gillar det mer än (sådana som mig) Elite Dangerous-folket. Känns dessutom som - win-win - ett fantastiskt bakfyllespel/40 graders feber-spel.
Dessutom har utgivaren redan kommenterat innehåll i första content patchen (inte DLC) så... Tror och hoppas att det blir en resa för utgivaren som liknar Minecraft (inte spelet, utan utvecklingen runt det fram till MS-köpet).
Jag var sugen på detta spelet när de bara skrev vad det skulle handla om. Men nu är jag inte alls så sugen längre. Grafiken tycker jag ser bitvis väldigt kass ut. Jag kanske bara har drömt detta, men skulle inte No Mans Sky vara ett gratis spel på playstation, var det inte sagt så från början? Jag väntar på en bra recension innan jag tar mitt beslut. Men just nu lutar det rätt mycket åt att inte köpa.
Wasted.White.Boys
Det kommer mest troligt att utvecklas en hel del under de kommande månaderna. Bättre grafik är redan utlovat, och man har även sagt att man kommer se över multiplayer-delen om spelet säljer bra och efterfrågan är stor. Och med tanke på att det mesta av kritiken gäller brist på multiplayer så tror jag att det kommer stöd för det framöver. Dock lär de vilja fokusera på singleplayer först och främst.
Edit: 5 min kvar till PC release!
Om det hade varit en kickstarter, eller early access hade jag förstått dig, men det är ju klart sedan MÅNADER att det inte handlade om pvp/mp, ASTYDLIGT vid release att det är ett singelspel även om det ett tag lät som om det fanns en liten teoretisk möjlighet att träffas in-game, men att den möjligheten var i princip "akademisk". Har man missat det är man nog inte så himla intresserad av spelet trots allt. Tycker de har PUMPAT ut info om att man inte ska räkna med att kunna träffa varandra och DEFINITIVT inte att kunna spela tillsammans. Om det var "teoretiskt möjligt" har han varit en aning luddig med, men att man inte skulle räkna med det var väldigt klart. Även om det fanns skulle det kunna ta månader att hitta varandra även om man hamnade på samma server. Att två personer som inte kände varandra ändå hittade samma system rätt snabbt är en aning förvånande. För mig blev det avgörande för att jag - lyckligtvis - förbeställde till konsol. Det här är ett skönt soffspel.
Att målen och utvecklingen i en liten studio förändras över tid är dessutom inget ovanligt, det händer även i stora studios med AAA-titlar, bara det att du som utomstående under arbetet inte har någon insyn. Bara titta på hur de f'ade SWTOR, en AAAAAA-titel budgetmässigt som kunde blivit väldigt intressant om originalplanerna från de första årens utveckling hade förverkligats. Star Citizen, som redan är typ två år försenad ska vi väl inte ens börja diskutera.
Nu har spelet en prislapp avsevärt lägre än AAA åtminstone på konsol, och något billigare även på PC om man inte gör idiotköp utan att kolla upp och de har redan mer & riktigt intressant innehåll på gång, och en rejäl patch redan innan släppet som utökade "innehållet" rejält (Patch notes finns på FZ om någon missat det).
Jag tror förr att det kommer att växa stadigt, särskilt när prislappen faller ännu mer. Spelet växer långsamt i ens skalle, känns lite segt och grindy i början, lite klumpigt interface som de kan göra en hel del åt, men allteftersom blir det en väldigt mysig upplevelse, trots att det inte riktigt är min "grej". Definitivt en titel jag kommer att återvända ofta till och mysa, slappa i soffan med, lite småmeditativt.
...men en del hade nog bestämt sig för att det här var ett rymdlir med pvp oavsett vad de säger om och om igen, trots alla sneak peeks, trajlrar osv. Har man följt titeln på senare tid så tycker jag man fick ganska så exakt det man förväntade sig. Personligen hade jag velat ha mer rymd-lir och mindre planetgrind, men jag visste att det inte var så - inte i nuläget i alla fall. Föredömligt tydliga tycker jag.
Om du ska använda ord som "total scam" så snackar vi Godus! Men det är ju också vad man förväntar sig om man känner till Molyneux.