Tror du att du kan höra om en röst är AI? – Delta i studie

Medlem
Tror du att du kan höra om en röst är AI? – Delta i studie

Tror du att du kan höra skillnaden mellan AI och mänsklig röst?

Testa dig själv här – det tar bara 5–8 minuter:
Gör testet här

Vi är två studenter som genomför en studie om hur bra människor är på att avgöra om en röst är AI-genererad eller mänsklig.
Testet bygger på ljudklipp från Storytel Original och vi har fått tillstånd att använda deras material.
Du får lyssna på 11 korta ljudklipp. Efter varje klipp gissar du om rösten är AI eller människa och i slutet får du direkt veta hur många rätt du fick.
Dela gärna hur det gick för dig eller kommentera vad du tyckte var svårt, oväntat eller intressant. Diskussion och reflektioner kring ämnet är varmt välkomna!
Om cirka tre veckor kommer vi att presentera vilka klipp som var AI och vilka som var mänskliga samt lite resultat från studien.

Tack för att du deltar och bidrar!

Om detta inlägg hamnat i fel kategori, får moderator gärna flytta det till rätt plats – tack på förhand.

Medlem

Jäklar vad svårt det var.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

5 av 10 haha. Var väl bara en jag tyckte var solklar, men det kanske också visar sig vara fel...

Skribent

5 av 10 här med. Klurigt.

Backloggens befriare

8/10 - rätt säker på en av de jag hade fel på, som jag var väldigt osäker på.

Edit:
Alla röster var ju väldigt bra, det var bara det att en del inte alls lät som Stefan Sauk

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

4 av 10 det där var inte lätt.

signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Det är skit svårt 😅 Är ju bara att kolla musiken. Här är en låt jag gjorde till pappa med hjälp av AI. Förutom upprepande av text och något ord som sägs fel, så skulle detta spelas på radio skulle man ju aldrig ens tänka tanken att det var AI egentligen.

https://suno.com/song/ea49edd3-34e8-4d32-be95-50dfe0537325?sh...

Och den här:

https://suno.com/song/1fddc062-d123-40dc-830d-fe958fd6e21b?sh...

Medlem

Också 5/10 - det har var verkligen svårare än man kanske hade väntat sig. (Sen lyssnar jag aldrig på ljudböcker (eller Stefan Sauk) heller.) Faktiskt lite kul att man inte delges exakt vilka som var det ena eller det andra efteråt heller.

EDIT: Däremot verkar Mittuniversitetets server som klippen ligger på fungera... sådär. Jag var tvungen att refresha (Firefox på W10) för att de skulle dyka upp för mig, och när jag en stund senare skickade studien till en bekant funkade inte själva klippen alls (Androidmobil). Jag får samma problem på min Androidenhet (testat att refresha och att ge lite olika svar innan för att komma till första klippet (testklippet), ingen skillnad):

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

signatur

Medlem

Får samma sak som PeTTs0n (Brave Win11), och får inte rätt på det hur jag än försöker. Synd, hade vart kul att testa!

Medlem

Riktigt svårt! Fick dock 7/10 rätt.

signatur

Konsolgubbe

Medlem

Ja tyvärr som några av er har märkt är Mittuniversitetets server nere där vi har våra ljudklipp. Förhoppningsvis är detta bara tillfälligt så det borde fungera i morgon. Och tack alla som har gjort testet och som kommenterar i tråden. Själv tycker jag det är helt otroligt svårt att avgöra vad som är AI eller mänskligt.

Medlem

Ja det där var ju inom felmarginalen.... 6/10. Ett snäpp bättre än att bara klicka igenom det på elva sekunder. Jättesvårt.

Medlem

Nu ska testet fungera igen. Vi har flyttat våra ljudklipp till en stabilare server.
Gör testet här

Vad tycker ni annars om utvecklingen inom AI just då att kunna generera trovärdiga ljud och röster. Att det är så svårt att urskilja om det är en människa man hör eller om det är AI. Finns såklart många fördelar med att AI blir så bra på att efterlikna människor men det kan ju finnas baksidor också.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Det är skit svårt 😅 Är ju bara att kolla musiken. Här är en låt jag gjorde till pappa med hjälp av AI. Förutom upprepande av text och något ord som sägs fel, så skulle detta spelas på radio skulle man ju aldrig ens tänka tanken att det var AI egentligen.

https://suno.com/song/ea49edd3-34e8-4d32-be95-50dfe0537325?sh...

Och den här:

https://suno.com/song/1fddc062-d123-40dc-830d-fe958fd6e21b?sh...

Oj, tycker själv det är otroligt tydligt. Det låter som att rösten har ett skitkonstigt filter på sig, och mixen på instrumenten låter helt off.

Medlem

Nu har jag gjort det också, fick 7/10 men det var väldigt svårt!
Det hade vart kul att se resultaten (alltså vilka som var AI och vilka som inte var det) sen när studien är klar.

Medlem

Fick bara höra introt men kom inte ens till första testljudet och ännu mindre till själva ljudspåren.

Medlem
Skrivet av ölandsbocken:

Fick bara höra introt men kom inte ens till första testljudet och ännu mindre till själva ljudspåren.

Menar du att ljudklippen inte fungerade? Har kollat igenom formuläret och ljudklippen verkar fungera som de ska

Medlem

4/10, herregud. Tur att jag är positivt inställd till AI.

Medlem
Skrivet av Force:

Oj, tycker själv det är otroligt tydligt. Det låter som att rösten har ett skitkonstigt filter på sig, och mixen på instrumenten låter helt off.

Så om den här låten hade spelats på radion i bilen menar du att du hade reagerat på att den låter AI genererad? Låter lite som när folk säger att dom känner smak skillnad på gasol- och kolgrill

signatur

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Så om den här låten hade spelats på radion i bilen menar du att du hade reagerat på att den låter AI genererad? Låter lite som när folk säger att dom känner smak skillnad på gasol- och kolgrill

Ja, utan tvekan. Sen är jag också musiker så jag kanske lyssnar på ett annat sätt än icke-musiker.

Skulle mer säga att det är som ifall någon säger att dom känner smakskillnad på kolgrill och mikrovågsugn

Medlem
Skrivet av Force:

Ja, utan tvekan. Sen är jag också musiker så jag kanske lyssnar på ett annat sätt än icke-musiker.

Skulle mer säga att det är som ifall någon säger att dom känner smakskillnad på kolgrill och mikrovågsugn

Aha, då förstår jag. Jag lyssnar bara på musik som enkel lekman

signatur

Medlem

5/10. Vissa var väldigt svåra.

signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Force:

Du har nog ett väldigt bra öra för sånt här 😃

Medlem

5/10, snart behöver vi inga musiker längre, AI kan göra jobbet och snabbare.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Force:

Vissa saker beror väl på en del individuella aspekter (så som gehör), medan annat kan bero på den tekniska utrustningen - jag ser mig inte själv som audiofil på något sätt, men jag hör definitivt "lite" skillnad på mina öronsnäckor till telefonen för ett par hundralappar och ett par hörlurar för en tusenlapp i alla fall. 😅 Hur långt bortom det som det skalar... det är en diskussion vi inte behöver gå in på, dock. ^^

Mer OnT: jag tyckte det var intressant i ljudklippen som användes i enkäten/testet, att lyssna och faktiskt tänka på saker som intonation, rytm, styrka, o.s.v. Sen visar å andra sidan resultatet jag fick att jag antingen inte är särskilt bra på att bedöma röster i tal, alternativt att det faktiskt börjar bli ett mer människolikt resultat med artificiella metoder. ^^

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Mer OnT: jag tyckte det var intressant i ljudklippen som användes i enkäten/testet, att lyssna och faktiskt tänka på saker som intonation, rytm, styrka, o.s.v. Sen visar å andra sidan resultatet jag fick att jag antingen inte är särskilt bra på att bedöma röster i tal, alternativt att det faktiskt börjar bli ett mer människolikt resultat med artificiella metoder. ^^

Håller med, det var intressant! Det som fick mig att tro att vissa klipp var AI var just att rösten nästan höll samma ”melodi” omänskligt länge, med exakt samma rytm och tonläge. Men då man inte fick se vilka som var ai och inte så har jag ingen aning om jag tänkte rätt 😅

Medlem

Jag fick 5 av 10. Men man hade velat veta vilka som var rätt och fel.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

När jag hör vissa låtar på radion brukar jag kunna höra tydligt att sången använder autotune då jag själv leker med både autotune och vocoder.

Är dock inte så säker på att jag lyssnat på ai musik på radio.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar