Stor Elder Scrolls IV: Oblivion-läcka – blir en remaster

Jag undrar vad som blir nytt utöver grafiken. För det finns väl ändå inte en chans att det värdelösa nivåskalningssystemet från originalet finns kvar?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Det där med remaster och remake är ju ett begrepp som det kan diskuteras ganska friskt om. Det kan vara en remaster med ”ny” grafik från grunden, som till exempel Metroid Prime på Nintendo Switch.

jag förstår inte varför folk har så svårt för det där. en remaster är anpassad högre upplösning, kanske ett par QOL ändringar och på sin höjd uppiffade texturer (tex. legacy of kain nu senast). använder sig metroid prime av samma gamla modeller fast nya texturer så är det ju en remaster.

en remake är spelet omgjort från grunden (tex. ps5 demon's souls, mafia osv.)

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Trevligt men efter alla år man väntat på ett nytt spel så blir det en remake

Inte Bethesda som gjort den här, så det tog inte tid från nästa spel.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Ingår hästrustning?

Skribent

Spännande! Jag hoppas fortfarande på en rejält remake av Daggerfall, men det lär inte hända med tanke på jobbet som skulle krävas där.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Så kanske både en remaster av Oblivion samt Skyblivion samma år? Mumma.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spännande! Jag hoppas fortfarande på en rejält remake av Daggerfall, men det lär inte hända med tanke på jobbet som skulle krävas där.

rekommenderar att prova Daggerfall Unity om du inte har gjort det medas du väntar. riktigt roligt och "modernt" sätt att upleva Daggerfall igen

Medlem

Fantastiskt, sitter bara och väntar på ett Shadowdrop närsomhelst som ryktena säger. Blir grymt besviken om April blir klart utan ett släpp!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av lolipopapa1:

rekommenderar att prova Daggerfall Unity om du inte har gjort det medas du väntar. riktigt roligt och "modernt" sätt att upleva Daggerfall igen

Jo jag kör faktiskt det och det är en bra variant på ett retro-modernt vis. Men hade varit kul och se den stora världen i dagens grafisk, men tror det nästan är omöjligt också med tanke på Daggerfalls storlek.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jo jag kör faktiskt det och det är en bra variant på ett retro-modernt vis. Men hade varit kul och se den stora världen i dagens grafisk, men tror det nästan är omöjligt också med tanke på Daggerfalls storlek.

ja Daggerfalls värld är ju fortfarande den största spel världen någonsin tror jag. det kanske skulle funka att göra en remake på det om man delar upp alla ställen med loading screens etc. men ett fullt open world som skyrim och oblivion tror jag inte skulle funka

Medlem

Hoppas de tar bort den usla levelscalingen.

Medlem

Det ser helmysigt ut, jag är lockad!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Trevligt men efter alla år man väntat på ett nytt spel så blir det en remake

Men detta görs inte av Bethesda så dom jobbar nog på det nya spelet.. kanske får vi info i sommar.

Medlem

Om detta har även finslipat gameplay så blir det köp direkt!

Medlem

Står att det både är en remaster och remake i artikeln... which is it?

Medlem
Skrivet av Managor:

Ska enligt rykten vara samma gamla spel, fast är omgjord i UE och ligger ovanpå Gamebryomotorn. Får se hur det egentligen är när de visar upp det.

I en av artiklarna (länk) står det:

Citat:

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered will reportedly feature a visual as well as a mechanical overhaul of the game.

Improvements to the game’s blocking system have reportedly been inspired by Souls-like games, while sneak icons are now highlighted in the new system, according to MP1ST.

“The stamina system was modified to be less frustrating for the player, making the knockdown that occurs when stamina is depleted more difficult to activate through changes in calculation methods,” the publication claimed.

“The HUD was changed to make it easier to understand and more aesthetically appealing to young players. Hit reactions were also added to improve the response to damage inflicted on the player and NPCs. Finally, Archery was improved to make it more playable and modern in both third and first-person viewpoints.”

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Constantine:

Står att det både är en remaster och remake i artikeln... which is it?

vi vet inte än, vissa säger och vissa säger remaster

Medlem

Meh? Jag kör hellre på Skyblivion, delvis för att jag faktsikt kommer kunna köra det på min dator. Sen hade jag nog velat se mer än bara mindre förändringar. När de ända har en så pass stabil grund att stå på så borde de kunna ta ut svängarna mer och lägga till mycket, så lite synd att man göra bare minimum (inte för att det är något fel på det egentligen, bara inte så spännande).

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Kolla in Wayward Realms om du inte sett det. Nyss kickstartat och utvecklarna är de som jobbade på tidiga Bethesda som gjorde Arena och Daggerfall, både manusförfattare och programmerare.

Medlem

Skribenten på Fz rör till det i onödan, elller så har han inte koll på skillnaden mellan Remake och Remaster, när han skriver det blir en remaster och INTE en remake.

Utifrån bilderna så är spelet i en ny grafik motor, det krävs att man gör om spelet i grunden och då är det en Remake, en remaster är samma spel med lite bättre optimering av ljus, skuggor osv. Skyrim Anniversary edition kan kallas för en remaster, eller tex Assasins creed III remaster.

Varför den via läckan omnämns på omslaget som remaster är nog bara ett dåligt ordval. Detta är alltså en remake.

Medlem
Skrivet av Sleypner:

Skribenten på Fz rör till det i onödan, elller så har han inte koll på skillnaden mellan Remake och Remaster, när han skriver det blir en remaster och INTE en remake.

Utifrån bilderna så är spelet i en ny grafik motor, det krävs att man gör om spelet i grunden och då är det en Remake, en remaster är samma spel med lite bättre optimering av ljus, skuggor osv. Skyrim Anniversary edition kan kallas för en remaster, eller tex Assasins creed III remaster.

Varför den via läckan omnämns på omslaget som remaster är nog bara ett dåligt ordval. Detta är alltså en remake.

Ny grafikmotor eller en senare version av samma grafikmotor är väl det intressanta här om man ska kalla det en remake eller remaster? Utöver det så brukar en remake betyda mycket mer än endast en grafisk uppdatering.
Vad är din definition av en remake kontra en remaster?

Som någon skrev, ser ut som UE för hela slanten, det behöver inte vara något negativt. Bara trevligt om man får bort allt bloom.

signatur
Medlem
Skrivet av Sleypner:

enlight andra leaks så används bara UE5 för grafiken, allt annars kör fortfrande på Oblivions orginal engine. precis som med Diablo 2 Ressucrected och Halo 1/2 Anniversery,

så om dom bara har uppdaterat grafiken så är det ju en remaster. vi vet into om dom har ändrat gameplay

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

så jävla hyped. ser helt fantasikt ut. en Remaster är bättre än en remake för Oblivion tycker jag

Mm, visst gör det. Så otroligt smakfullt uppgraderad grafik. Det här har jag drömt om i mer än 10 år.

Återstår att se vilka gameplayförändringar de har gjort, alltså styrning och combat, så jag är fortfarande lite nervös.

Ska köpa så fort det blir tillgängligt även om det skulle vara 80 euros.

Tänk om den här versionen går att modda och ger spelet helt nytt liv!

signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av Sleypner:

Spelet verkar ju heta "Remaster", då blir det knas att kalla det remake. Definitionerna av remake/remaster är ju rätt mycket upp till vem man frågar - inga givna regler för vad som är vad. Bättre vänta med att spika att det är en remake tills vi vet mer om motor, vad som gjorts om osv. Nu "vet" vi ju ju bara att det heter "Remaster"

signatur
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Mm, visst gör det. Så otroligt smakfullt uppgraderad grafik. Det här har jag drömt om i mer än 10 år.

Återstår att se vilka gameplayförändringar de har gjort, alltså styrning och combat, så jag är fortfarande lite nervös.

Ska köpa så fort det blir tillgängligt även om det skulle vara 80 euros.

Tänk om den här versionen går att modda och ger spelet helt nytt liv!

Även musiken/ljudet blir intressant att höra om och hur de förbättrat. Den gjorde enormt mycket för spelet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Även musiken/ljudet blir intressant att höra om och hur de förbättrat. Den gjorde enormt mycket för spelet.

Ja, bästa soundtracket till ett spel någonsin. Musiken (och även många sköna ljudeffekter) bidrog verkligen till att man sögs in i världen. Ihop med de vackra landskapen var det ofta meditativt.

Det känns också lite nervöst, att se hur de ändrat ljudbilden. Jag hoppas de gått varsamt fram.

signatur

Memento Mori

Medlem

Jag är betydligt mer hyped inför detta än TES6, haha.

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag förstår inte varför folk har så svårt för det där. en remaster är anpassad högre upplösning, kanske ett par QOL ändringar och på sin höjd uppiffade texturer (tex. legacy of kain nu senast). använder sig metroid prime av samma gamla modeller fast nya texturer så är det ju en remaster.

en remake är spelet omgjort från grunden (tex. ps5 demon's souls, mafia osv.)

Ta det lugnt. Jag är inne på samma spår som du, men vissa anser att det ska vara omfattande förändringar i spelmekaniken samt ny grafik från grunden.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, bästa soundtracket till ett spel någonsin. Musiken (och även många sköna ljudeffekter) bidrog verkligen till att man sögs in i världen. Ihop med de vackra landskapen var det ofta meditativt.

Det känns också lite nervöst, att se hur de ändrat ljudbilden. Jag hoppas de gått varsamt fram.

Youre the Hero of Kvatch!! Nyinspelat med fem nya röster förhoppningsvis.

123
Skriv svar