Dyr Switch 2 gör Nintendo till en av de andra

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Fast den reas ju efter några månader iofs

Ja, du har rätt. Kollade häromdan, då var det inte rea, men nu har Spelbutiken rea, 549 kr. Tog bara ett halvår.
Store har ingen rea dock. 769 kr. Gött pris på en remake.

Medlem

Fick precis beställt min via my nintendo store. Fick en inbjudan av Nintendo. Kostade 509 euro.

Medlem

Om Switch 2 kostat runt 3-4000kr som jag lite naivt hoppas på hade man ju kunnat spontanköpa den. 4-5000kr hade fortfarande känns rimligt och troligtvis fortfarande okej för många familjer. Men 6-7000kr utan OLED-skärm, 1200kr för pro-kontroll och 1000kr för vissa spel, där har man nog gått långt över gränsen för många. Och de lär nog få sänka priset en del för att få igång försäljningen, speciellt nu om vi kanske går mot ekonomiskt osäkra tider.

När det gäller innovation har väl Nintendo historiskt sett varit mer innovativa varannan konsol och en "uppgradering" emellan. Med NES > SNES, N64 > Gamecube, Wii > Wii U och Switch > Switch 2.

Men ja, har man varken bra prestanda eller nämnvärd innovation får de hoppas på att tillräckligt många fortfarande är intresserade av deras exklusiva spel.

Valve har ju annars en möjlighet nu att släppt sin nästa handhållna och kanske börja konkurrera på allvar. Kan se slogan framför mig...
Switch 2 Steam Deck 2 day!

Medlem
Skrivet av SunShine:

Nintendo har alltid stått för ockerpriser i min mening men nu har de fått totalt hjärnsläpp. Att de villa ha mer betalt för ett mario kart, som ser ut som de skulle kunna spel bra på en Wii, än vad ex senaste Call Of Duty kostar som ser mångt mkt mer välproducerat ut säger allt varför jag tänker hålla mig långt borta från Switch 2 såvida de inte ändrar på priserna.

Aj, dåligt exempel ta upp den minst prisvärda spelserien i världshistorien...där skulle jag nog påstå att MK är mycket mer värt pengarna. Helsnurrigt med Call of Duty "mycket mer välproducerat" än Mariokart 🤔

Medlem
Skrivet av Anwest:

Grym krönika, Tomas!

Jag tycker det är synd om alla som indirekt diskvalificeras från att kunna köpa en Nintendo-konsol på grund av priset. Konsolen + ett releasespel kostar cirka 7500 kr. Det är inga kaffepengar.

Såg statistik om att 40 procent av alla svenskar oftast lever från lön till lön, och ytterligare 25 procent gör det till och från. Ju dyrare en konsol blir, ju mindre sannolikt blir det att den ryms i månadsbudgeten och köps. I det stora maskineriet så kommer fler föräldrar att välja bort att köpa en konsol till familjen och istället förlita sig på hemska F2P-spel på mobil/surfplatta.

Jag raljerar förstås, men kortsiktiga vinster för Nintendo/Bergsala/återförsäljare kommer att få konsekvenser.

Statistiken stämmer. Men det man missar i analysen här är att samtidigt ökar privatlånen i Sverige markant. Sverige är redan ett av världens mest belånade folk. Men det ökar nu alltså ytterligare och inte en så liten andel är så kallade "konsumtionslån".

Så jag skulle tro att inte en så liten andel av dessa 65% som lever från lön till lön varje månad/någon gång, kommer klicka hem produkter som detta via tex Klarna, Resurs bank eller liknande och köra på avbetalning.

Så grattis miljardärer som äger dessa banker. Grattis även till de som har ambition att jobba för kronofogden. Rekryteringsbehovet lär bestå med tanke på att andelen Svenskar som inte kan betala sina skulder också ökar nu.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Trodde (och hoppades) att Switch 2 skulle bli mitt "billiga" insteg i Nintendos värld och testa lite spel som jag aldrig annars skulle ha provat. Men med dessa priser så föll den tanken lite...

PC ser ut att fortsatt bli min primära källa till spel under överskådlig framtid.

Japp, samma här (PC). Den dyraste av spelhobbyn!

Medlem
Skrivet av Gubnik:

Fick precis beställt min via my nintendo store. Fick en inbjudan av Nintendo. Kostade 509 euro.

ett mer rimligt pris!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

ett mer rimligt pris!

Tycker detta också. Gått och väntat sedan jag fick mailet om att jag kommer bli inbjuden att handla direkt från Nintendo.

Trots att man har råd kan jag inte motivera ett köp för 7000kr. Hade inte kunna låta bli att känna mig våldtagen medtanke på priset i övriga Europa.

Medlem
Skrivet av Gubnik:

Hmm hur går det till att beställa därifrån? Väljer du någon annan region än Sverige?

Medlem
Skrivet av Gubnik:

La en pre-order idag från franska Amazon, ca 5100 SEK. Känns betydligt mer lättsmält än ca 6800 SEK. Insåg dock att jag är bortrest första två veckorna, någon som vet om Amazon kan skicka till ett utlämningsställe eller om dom alltid vill leverera hem, alternativt lägga ett senare leveransdatum? Som det är nu stod det att den förväntas levereras den 11:e, kommer hem eftermiddag den 14:e.

Medlem
Skrivet av Querth:

Sen ska det väl tilläggas att Nintendo har rabatter på deras spel -tids nog- så om man är tålmodig kan man vänta ett tag och spara några slantar.

Mitt problem är att jag aldrig ser några rabatter Eller menar du julrean 10%?
På begagnatmarknaden står sig spelen väl. Svårt att hitta nintendos stora titlar för under 400kr på begagnatmarknaden även efter 10 år.

På PS och XBOX kommer alltid reorna.
De stora titlarna går som regel att köpa ganska snabbt till lågt pris. Ofta under hundringen nytt, annars begagnat inom 10 år.

Medlem
Skrivet av Querth:

Hmm hur går det till att beställa därifrån? Väljer du någon annan region än Sverige?

Kom fram till en special sida för pre order. Blev dessutom tillsagt i ett mail av Nintendo att se till att ha alla mina uppgifter och adresser redo för detta. Blev sedan inbjuden idag till att handla. krävdes aktivt medlemskap och att adress och betalkort fans till hands bara.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Inte nu, men i tidigare, liknande sammanhang (SNES Mini, t.ex.) De säger att det är butikerna som sätter priserna, Bergsala ger inga riktpriser. Playstations svenska representater säger samma sak när man frågar.

Men de måste väl kunna vara transparenta med pris till återförsäljare? Priset som Nintendo går ut med är till slutkund och inget annat. 😅

Redaktör
Skrivet av PGR1985:

Men de måste väl kunna vara transparenta med pris till återförsäljare? Priset som Nintendo går ut med är till slutkund och inget annat. 😅

Varken producenter eller distributörer brukar väl berätta vilka priser de sätter till butik. Bergsala säljer ju bara till återförsäljare, inte till kund.

signatur
Medlem
Skrivet av Majoren:

Switch 2 är inte särskilt dyr om man bortser från att just vi i Sverige fick ett vansinnigt prispåslag. Har bokat min med Mariokart World från Tyskland för runt 6100, vilket jag tycker är helt OK ändå för ny konsol med ett releasespel till, med tanke på att konkurrenterna vid lansering låg långt över det priset.

Värre är det tycker jag med priserna på spelen och tillbehören.

Ja, allt är ju på något sätt relativt. Köpte en ny gaming-pc för ett par veckor sen. Köpte i delar och byggde själv för att spara lite. Råkade visst kosta 53.000. Hrm. Så ja, relativt den så blir en switch2 hysteriskt billig.

Medlem

PS5 har sålt 75 miljoner, och visar att vi trots allt är beredda att betala 6-7 000 kronor för en konsol. Så Switch 2 kommer förmodligen gå åt.

Inte så säker på det.
De flesta som har köpt PS5 eller Xbox Series nöjer sig med en konsol och har redan en konsol den här generationen.
Att skaffa ytterligare en konsol för lika mycket pengar lockar inte. Hade vi fått ett lägre pris hade säkerligen flera köpt en Switch 2 som komplement med Nintendos spel.
Switich har även varit mångas primära konsol förra generationen. Anledningen för många är inte bara Nintendos spel utan även möjligheten att få spela multiplattformsspelen på en konsol med lägre pris än konkurrenterna. Många accepterar att det kanske är en sämre version.
Dessa konsumenter kommer kanske istället se till PS5 då den har ett lägre pris än Switch 2. Det blir då snarare Sony som gynnas av Nintendos prissättning.
Men visst kommer den sälja till en början. Den är ny och Nintendo har en stor följarskara. För visst sålde även Wii U slut till release?

Redaktör
Skrivet av ZakAntreaz:

Inte så säker på det.
De flesta som har köpt PS5 eller Xbox Series nöjer sig med en konsol och har redan en konsol den här generationen.
Att skaffa ytterligare en konsol för lika mycket pengar lockar inte. Hade vi fått ett lägre pris hade säkerligen flera köpt en Switch 2 som komplement med Nintendos spel.
Switich har även varit mångas primära konsol förra generationen. Anledningen för många är inte bara Nintendos spel utan även möjligheten att få spela multiplattformsspelen på en konsol med lägre pris än konkurrenterna. Många accepterar att det kanske är en sämre version.
Dessa konsumenter kommer kanske istället se till PS5 då den har ett lägre pris än Switch 2. Det blir då snarare Sony som gynnas av Nintendos prissättning.
Men visst kommer den sälja till en början. Den är ny och Nintendo har en stor följarskara. För visst sålde även Wii U slut till release?

Jag vet inte det. Möjligen väntar många på att startpriset ska sjunka, men Nintendo har väldigt trogna kunder. Det, plus väldigt bra spel, kan nog gör att den säljer trots priset, och Nintendos tro på det är väl ett skäl till att både hårdvaran och spelen kostar som de gör.

Men vi får se var priserna landar en tid efter att konsolen är släppt och den initiala hypen lägger sig.

signatur
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja, allt är ju på något sätt relativt. Köpte en ny gaming-pc för ett par veckor sen. Köpte i delar och byggde själv för att spara lite. Råkade visst kosta 53.000. Hrm. Så ja, relativt den så blir en switch2 hysteriskt billig.

PC för alla.

Medlem

Varken producenter eller distributörer brukar väl berätta vilka priser de sätter till butik. Bergsala säljer ju bara till återförsäljare, inte till kund.

Jo men så är det. Jag tycker ändå det är viktigt med transparens, för kunden som i slutändan köper produkten.

Medlem

Inte nu, men i tidigare, liknande sammanhang (SNES Mini, t.ex.) De säger att det är butikerna som sätter priserna, Bergsala ger inga riktpriser. Playstations svenska representater säger samma sak när man frågar.

Med andra ord borde vi nordbor gemensasmt rösta med plånboken engång för alla och beställa direkt av Nintendo EU eller andra utländska återförsäljare. Det kommer aldrig ske på stor skala, men jag kommer göra det.

Bestämma rakt av får dom ju inte göra såklart, men de flesta av våra leverantörer och tillverkare i IT branschen vill jag minnas har rekommenderade priser på sina varor som man kan ha som riktmärke. Sen är ju frågan vilket pris Bergsala säljer produkterna för till återförsäljarna för som gör att de känner att dom måste sätta ett pris som är 25% högre än övriga europa?

Medlem

Vanliga Switch var dyrare än Xbox one s och series s.

Medlem

Nintendo har väldigt trogna kunder.

De som är trogna är ju alldeles för få, annars hade inte Wii u floppat. Folk skyller det på namnet men om de har mängder med trogna kunder. Får man ju anta att de skulle förstå att det var en ny konsol och räddat den. Wii u var dessutom billig, fick tag på min för 1790kr inte allt för långt efter släppet.

Hoppas den floppar i Sverige så att de bryter bandet med Bergsala.

Medlem

Priset i detta landet borde väl påverkas av alla våra skatter med?

Hade mer sätt 4500- kanske 5k för switch 2. Inte för egen del men för många barnfamiljer tror jag det kan bli spiken i kistan för framtida generationer av konsoll gamers om konsollerna sticker iväg.

Nintendo tycker jag alltid varit konsollen med sunt pris hade man inte råd med PS eller xbox så hade folk iaf råd med ett Nintendo. Skrev det nån gång innan men tror den tiden är förbi tyvärr.

Medlem

Tror många kommer importera inom EU..hur funkar det med språket, kan man välja språket när man startar den första gången? Kommer inte riktigt ihåg hur det var med Switch 1?

Medlem
Skrivet av Atorak:

Priset i detta landet borde väl påverkas av alla våra skatter med?

Hade mer sätt 4500- kanske 5k för switch 2. Inte för egen del men för många barnfamiljer tror jag det kan bli spiken i kistan för framtida generationer av konsoll gamers om konsollerna sticker iväg.

Nintendo tycker jag alltid varit konsollen med sunt pris hade man inte råd med PS eller xbox så hade folk iaf råd med ett Nintendo. Skrev det nån gång innan men tror den tiden är förbi tyvärr.

Det finns lite mytbildning runt "alla våra skatter". Det som påverkar priset är Momsen på 25%, vilket är en skatt på konsumption som alla europeiska länder har i olika grad. Sedan har vi kemikalieskatten. Men den uppgår till dryga 96kronor eller i den häraden.

Privatkopieringsavgiften från Copyswede går inte att säga vad den ligger på då den oftast förhandlas om av branschen per produktkategori. Liknande skatt finns i övriga EU och 2025 så ligger det på regeringens bord att förändra den svenska avgiften så den stämmer med övriga EU efter en EU dom. Där kommer man även ta in radio och TV företag som blir ersättningsskyldiga.

Så skattemässigt på konsumtion så skiljer sig inte Sverige speciellt mycket från övriga EU. Så skatter är inte förklaringen till prisskillnaden. Det handlar förmodligen snarare om valuta samt marginaler hos mellanhänder. Man får då en "ränta på ränta" effekt där alla mellanhänder i kedjan skall ha en marginal på produkten för att få ut sin vinst. Ju fler mellanhänder desto högre blir priset för oss konsumenter.

Lite samma skräp vi ser på de Svenska matpriserna. Där har vi också en "ränta på ränta" effekt som späs på av mellanhänder. Men skillnaden där är att de stora livsmedelskoncernerna, eller "matjättarna" som de populärt kallas, äger i princip hela kedjan av mellanhänder. Trots detta tar deras dotterbolag som är mellanhänder i kedjan ut sina vinstmarginaler som trissar upp slutpriset för konsumenter. Alla dessa mellanhänders vinstmarginaler hamnar sedan i fickan på livsmedelskoncernen som kan lyfta ut stora vinster.

I kontrast så äger inte Nintendo leveranskedjan i Sverige. Så vi kan inte anklaga Nintendo för detta heller.

Medlem

Jag blir lite orolig för prissättningen på en konsol där risken är att spelet jag köpt (för mycket pengar) ändå kommer lagga och ha ungefär samma avancerad grafik som ett bättre mobilspel. Återstår att se men börjar ångra att jag gav bort switchen till syrran nu…

Medlem

Jag är inte super insatt, men en tellefon börjar på 8500 idag så en konsol för 6500 låter rimligt, sen håller jag med om att spelen är dyra.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Jag är inte super insatt, men en tellefon börjar på 8500 idag så en konsol för 6500 låter rimligt, sen håller jag med om att spelen är dyra.

Nu tar du väl i. Det går att få en helt okej telefon för under 3000. Alla måste inte ha en iPhone. Samsung Galaxy A26 och liknande finns ju.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nu tar du väl i. Det går att få en helt okej telefon för under 3000. Alla måste inte ha en iPhone. Samsung Galaxy A26 och liknande finns ju.

Det stämmer och det går att köpa en gammal switch under 3000.

123
Skriv svar