Switch 2:s styrspakar inte immuna mot drifting
Är det någon kontroll som är immune mot drifting?
Min 360 kontroll som funkat bra i alla år har precis börjat drifta.
Min 64-kontroll började drifta, men det var efter hårdhänt användande och för att den satt så löst att man kunde använda den som gyroskopkontroll
Mycket märkligt val av Nintendo måste jag säga. Kommer de åter igen låta kunder få kontroller med stick drift reparerade utan kostnad eller kommer det kosta nu så att de kan sälja fler kontroller?
Haft samma PS1 kontroller sedan 95 inge stick drift alls. Så det du säger en konsol 6000+ kr och dom kan inte göra bättre än vad en konsol som kom ut 30 år sedan kan ?
Men det är ju klart som korvspad detta är inte bara Nintendo. Utan all teknik har sämre kvalitet än för 30 år sedan. När jag jobbade på Alina så hade vi alltid 20+ Iphone inne med trasig skärm eller trasig baksida för något dumsnut tyckte det var smart göra den i glas också. Medans en Gammal Nokia 3310 kan förstöra en bandvagn. I dag är det kvantitet över kvalitet. Dom ser dig hellre köpa nytt så ofta som möjligt.
Hur var det med driftingreparationerna, behövde man kontakta Nintendo direkt? Jag försökte med Bergsala efter den nyheten och de skulle definitivt ha betalt.
Hur illa det än är med mina driftande Joy-Cons så är ändå PS5:an värst i mitt hem. Där har jag gett upp efter två kontroller som börjat drifta efter max 2-3 månader. Mina Joy-Cons har väl klarat sig i iaf ett år innan de börjat dra sig.
8bitdo-kontrollen har varit överlägsen och verkar aldrig vilja drifta (peppar peppar, ta i trä etc.)
Mycket märkligt val av Nintendo måste jag säga. Kommer de åter igen låta kunder få kontroller med stick drift reparerade utan kostnad eller kommer det kosta nu så att de kan sälja fler kontroller?
Ja, mycket märkligt! Tanken med det nya magnetiska systemet är ju vad jag förstått för att förhindra detta men så garderar de sig inte ens riktigt mot det? Synd att de inte tycks måna om att hålla högre standard och kvalitet. Återstår att se om det blir lika problematiskt som på Switch då...
Mina dreamcast dosor är fortfarande mint
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Haft samma PS1 kontroller sedan 95 inge stick drift alls. Så det du säger en konsol 6000+ kr och dom kan inte göra bättre än vad en konsol som kom ut 30 år sedan kan ?
Men det är ju klart som korvspad detta är inte bara Nintendo. Utan all teknik har sämre kvalitet än för 30 år sedan. När jag jobbade på Alina så hade vi alltid 20+ Iphone inne med trasig skärm eller trasig baksida för något dumsnut tyckte det var smart göra den i glas också. Medans en Gammal Nokia 3310 kan förstöra en bandvagn. I dag är det kvantitet över kvalitet. Dom ser dig hellre köpa nytt så ofta som möjligt.
Nej, har du haft den sen '95 är det garanterat ingen stick drift eftersom att de inte fanns några styrspakar på de kontrollerna...
De släpptes inte förrän 1997 nämligen.
Ad hoc addendum
Nej, har du haft den sen '95 är det garanterat ingen stick drift eftersom att de inte fanns några styrspakar på de kontrollerna...
De släpptes inte förrän 1997 nämligen.
Okej jag var 2 år fel. Jag vet jag köpte PS1an när den kom ut och jag vet att jag har 1 utan sticks och 1 med sticks och jag haft dom enda sen jag var tonåring så länge som fasen är det.
Ska det vara så jävla svårt för tillverkare av kontroller (jag snackar de 3 stora, SONY, MS och Nintendo) att spendera en krona extra per kontroll och gå över till hall effect sensorer i stickorna? jamenar dom har det ju redan i analoga triggers.
Med det sagt. Jag har aldrig drabbats av stick drift, knappar som inte funkar som de ska, ja, men aldrig problem med spakarna.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Hur var det med driftingreparationerna, behövde man kontakta Nintendo direkt? Jag försökte med Bergsala efter den nyheten och de skulle definitivt ha betalt.
Hur illa det än är med mina driftande Joy-Cons så är ändå PS5:an värst i mitt hem. Där har jag gett upp efter två kontroller som börjat drifta efter max 2-3 månader. Mina Joy-Cons har väl klarat sig i iaf ett år innan de börjat dra sig.
8bitdo-kontrollen har varit överlägsen och verkar aldrig vilja drifta (peppar peppar, ta i trä etc.)
Om du har rätt verktyg hemma så kan du ganska lätt öppna upp Dualsense-kontroller och renföra dom där diskformade delarna i potentiometern, alternativt byta ut dom om dom är helt körda. Jag har gjort det själv med ett flertal kontroller, både Playstation och Xbox. Det är synd att man ska behöva göra sånt men bättre än att köpa nya kontroller iallafall .
Hm märkligt. Ign testade magnetiska joycons som liksom snappade. Minns inte vilken video det var.
Dom nya kontrollerna använder magneter för att fästas på konsolen, men nyheten handlar om spakarna.
Kontrollerna använder magneter för att fästas på konsolen, men nyheten handlar om spakarna.
Aha, ja men dåså.
Bra val. Min 8Bitdo-dosa med magnetstickor känns inte lika precis i spakarna vid finlir som Nintendos Pro Controller, något som verkar vara en vanlig trade-off med hall-effect. Bara att hoppas i övrigt att materialvalen inuti är av bättre kvalitet denna gång så spakarna håller en konsolgeneration i alla fall.
Kontrollerna som jag fick med när jag köpte Oled-Switchen hösten 2021 har klarat sig än så länge. Mer fästena som glappar lite så kontrollerna tappar kontakten ned konsolen i handheld. Men om fästena är magnetiska i switch 2 lär det iaf inte länge vara ett problem. Hoppas bara sparkarna klarat sig ett par år iaf.
Bra val. Min 8Bitdo-dosa med magnetstickor känns inte lika precis i spakarna vid finlir som Nintendos Pro Controller, något som verkar vara en vanlig trade-off med hall-effect. Bara att hoppas i övrigt att materialvalen inuti är av bättre kvalitet denna gång så spakarna håller en konsolgeneration i alla fall.
Hoppas kontrollerna funkar till switch 2. 8Bitdos spakar är supersköna tycker jag
Ja, mycket märkligt! Tanken med det nya magnetiska systemet är ju vad jag förstått för att förhindra detta men så garderar de sig inte ens riktigt mot det? Synd att de inte tycks måna om att hålla högre standard och kvalitet. Återstår att se om det blir lika problematiskt som på Switch då...
Det värsta är ju att Hall effect sensorer inte är något nytt. Jag har en Thrustmasterjoystick från 2011 som har en hall effect sensor, och det va inte ny teknik då heller.
Det har jag aldrig hört, snarare tvärt om att hall effect sensorer ska ge högre precision än potentiometrar.
Jag vet om...
....hundratals Xbox-kontroller som driftar
...tusentals Playstation-kontroller som driftar
...Joy-Con-kontroller som driftar
Jag vet inte om några Switch Pro Controllers som driftar. Den har inte Hall Effect.
Nintendo kan göra en spak som inte driftar.
Många inser inte att detta inte är ett stort eller lika stort problem på Joy-Con längre. Nintendo lärde sig under tid sen releasen av Switch. I tystnad. Sedan har av allt att döma Sony anammat driftingen som om det vore något att vara stolt över verkar det. För Dualsense är en helt otroligt dålig kontroll som varje Fifa/FC- och CoD-spelare någon gång får problem med.
Vi får se vad vad Joy-Con 2 klarar av. Men jag skulle inte räkna med att den driftar så som första generationerna av Joy-Con gjorde. Speciellt inte med tanke på att senare generationer av Joy-Con inte gör det.
Inga kontroller som använder traditionella potentiometrar.
Det är en fysisk kontaktpunkt som glider på någon form av bana och båda dessa slits.
Sedan kan det bero på vad man spelar för något. Både vad det gäller slitaget och om man noterar det.
Din kontroll kan ha driftat länge men du har inte märkt det pga spelen du har spelat.
Jag noterade det endast i Halo: Combat Evolved Anniversary där dödzonen för "nolläge" antagligen var väldigt liten.
Karaktären "kröp" fram i 0,001 km/h.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Eftersom Hall effect drivs av magnet och själva joy conen har magnet fäste kanske det skulle uppstå värre problem om det faktsikt var hall effect?
Det skulle potentiellt kunna ställa till det ja. =P
Om magnetfältet från fästet inte var allt för stort så skulle det eventuellt gå att kalibrera bort.
Men det finns andra lösningar.
N64-kontrollerna hade/har inte mekaniska potentiometrar utan pulsgivare (rotary encoders).
Akilleshälen med dessa var istället den i övrigt kassa mekaniska lösningen med spaken och "koppen" som den gled i som båda var i plast och nöttes ned relativt fort.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Jag vet om...
....hundratals Xbox-kontroller som driftar
...tusentals Playstation-kontroller som driftar
...Joy-Con-kontroller som driftar
Jag vet inte om några Switch Pro Controllers som driftar. Den har inte Hall Effect.
Nintendo kan göra en spak som inte driftar.
Många inser inte att detta inte är ett stort eller lika stort problem på Joy-Con längre. Nintendo lärde sig under tid sen releasen av Switch. I tystnad. Sedan har av allt att döma Sony anammat driftingen som om det vore något att vara stolt över verkar det. För Dualsense är en helt otroligt dålig kontroll som varje Fifa/FC- och CoD-spelare någon gång får problem med.
Vi får se vad vad Joy-Con 2 klarar av. Men jag skulle inte räkna med att den driftar så som första generationerna av Joy-Con gjorde. Speciellt inte med tanke på att senare generationer av Joy-Con inte gör det.
Stickdrifting är ett hopplöst jobbigt problem med PS5TUTTERs Dualsense.
En Dualsense håller knappt ett år vid normal använding. Vi har stickdrift på 8 av 11 kontroller. Vi har slutat spela Apex Legends, NHL, Fifa, COD och samtliga multiformattitlar som kräver flinka fingrar och välfungerande spakar pga av att Dualsense är så dyr och är så dålig, budgetkontroller är bättre.
Även Xbox Series kontrollerna har problem, men inte alls i samma utsträckning som Playstation, vi har stickdrifting på två stycken sedan 2020 och båda är svarta kontroller och svarta analoger. Så färgen som kan vara kopplad till plastsammansättningen och hållfastheten tycks spela roll då vi har andra färger som funnits med ett bra tag.
Varje set joycons vi skaffar har drabbats av ohållbar stickdrifting. Däremot har endast en Switch Pro Controller drabbats sedan vi köpte kontroller på release, bra kvalité med andra ord.
IKEA-kvalité på kontrollerna leder till fler sålda kontroller.
Playstation har alltid haft sunkig kvalité på sina dual shock tyvärr.