Switch 2 kommer du köpa?
Ja. Den är redan fullbokad på många av de butiker som faktiskt stänger förbokningarna när deras allokering är slut. Som tex Webhallen.
Det var väl Webhallen som gjorde bort sig totalt när PS5 släpptes? De tog väl emot typ tio gånger så många förbokningar som de fick konsoler att kränga? Låter ju bra om de lärt sig något sedan dess.
Ja, detta är ett enormt antiklimax för mig som hypat konsolen i minst två år om inte mer och så kommer detta som slägga i magen. Det är främst priserna, konsolen som jag trodde skulle landa på 5500-6000 kanske och spel för 5-700 beroende på "storlek" men 800-1000 känns helt befängt.
Minns inte heller hur Switch kostade men tror det var närmare 4 än 5000? Bytte in mitt Wii U och några spel så betalade inte mycket alls hos Gamestop way back så har ingen exakt koll.
Ja, jag fattar. Själv känner jag mest att smärtgränsen går nånstans vid en 800-tusing per spel. Det är rätt trist, särskilt då just Nintendos egna spel ju knappt aldrig minskar i värde heller. Det har redan känts mycket att slanta upp 650 spänn eller så, iaf för mig personligen då jag lika gärna kör indie-spel till pc som kostar en bråkdel av den summan.
Men men! Ska ändå bli spännande att se hur konsolen säljer de första månaderna! Jag blev ju rätt så överraskad över det tidiga sommarsläppet, där hade ju iaf dina rykteskällor rätt ju.
5462kr från spanska amazon.
Får väl konsolen några dagar senare men det kan jag leva med. Löjligt att den är så mycket dyrare här.
Bergsala ska ha sin del också utöver de kopierngsavgift och kemikalieskatt då, den delen är väl inte jättehög även om det är en del extra men Bergsalas andel drar iväg lite?
Kommer jag köpa Switch 2? Nej. Kommer jag spela spelen på PC? Ja.
Ja. Den är redan fullbokad på många av de butiker som faktiskt stänger förbokningarna när deras allokering är slut. Som tex Webhallen.
Stämmer inte. Enligt deras (Webhallens) Discord är den tillfälligt avstängd pga byte av affärssystem och flytt av lager.
The truth is out there, but so are lies.
Ja, jag fattar. Själv känner jag mest att smärtgränsen går nånstans vid en 800-tusing per spel. Det är rätt trist, särskilt då just Nintendos egna spel ju knappt aldrig minskar i värde heller. Det har redan känts mycket att slanta upp 650 spänn eller så, iaf för mig personligen då jag lika gärna kör indie-spel till pc som kostar en bråkdel av den summan.
Men men! Ska ändå bli spännande att se hur konsolen säljer de första månaderna! Jag blev ju rätt så överraskad över det tidiga sommarsläppet, där hade ju iaf dina rykteskällor rätt ju.
Jo, jag har ungefär samma gräns men då vill jag ha en specialutgåva - som typ Ellies Edition eller vad det kallades med samlarutgåva av Last of Us 2 till PS4 - men nu kostar ju sådana typ 2000-2500 istället och du får mindre med (oftast ingen skiva, sällan steelbook, utan mest ganska trista digitala in game föremål) så hela spelindustrin går ju åt fel håll imo när standardutgåvor av spel kostar mer än samlarutgåvor för bara en generation sedan. Mer för mindre tycks utvecklingen ständigt gå mot.
Den bokas ju fullt så early adoptors bryr sig inte om högre priset, så personligen tycker jag det ska bli mer spännande att se hur den säljer efter första månaderna och se hur det håller i sig mot typ hösten när första hetsen lagt sig om den fortfarande säljer eller om Nintendo kanske tvingas pudla med priset om tillräckligt många "röstar med plånboken" och vägrar köp så det faktiskt kastar ringar på vattnet.
Stämmer inte. Enligt deras (Webhallens) Discord är den tillfälligt avstängd pga byte av affärssystem och flytt av lager.
Är inte alla Switch emulatorer nedstängda av Nintendo nu?
Nej, nej. Inte en chans. Det krävs ett erbjudande av Guds nåde först. Och spelpriserna kommer reta mig ändå.
Är inte alla Switch emulatorer nedstängda av Nintendo nu?
Nej, finns flera forks. Och skulle någon bli nedstängd kommer en fork av den, osv.
The truth is out there, but so are lies.
Hittar inget sådant inlägg på deras discord.
De själva går ut med detta på sin hemsida. Vilket snarare talar sitt tydliga språk.

Jag har inte följt nåt snack om priser eller sådär men är folk så förvånade över priset? Jag hade nog ändå inte räknat med under 5 000 i alla fall, men visst, nu är den ju uppåt 7 000 nästan för bara konsolen och det känns väl lite i överkant. Men gamla Switch kostade väl också runt 5 vid release, eller? Minns inte.
Den första Switch kostade väl 299 dollar och 329 euro vilket blev runt 3700 kr i Sverige. Gick att hitta lite billigare än så också, visar en snabb googling. Så det är nästan en fördubbling i pris, inflationsjusterat lite mindre än så förstås. Senare kom ju OLED-modellen för 4400 kr ungefär vilket jag minns att jag tyckte var mycket bara för en bättre skärm.
Har förbokat från Inet, men får se om jag behåller den när det väl närmar sig. Hade räknat med typ 4990:- eller kanske 5490:- om det verkligen skulle bli dyrt. 6795:- hade jag inte i mina vildaste drömmar kunnat föreställa mig. Det enda positiva i det hela är väl att gamla kontroller verkar fungera bra och jag därmed inte behöver köpa några tillbehör. Tänker inte betala över 1000 kronor för en Pro Controller 2 när mina vanliga Pro Controllers fungerar utmärkt. Priset tog lite av hypen.
Får se, inte omöjligt. Den kommer vara värd pengarna.
De som gnäller är samma som gnäller på att GTA 6 blir dyrt.
"Silent Hill 2" och Jedi Survivor var ju billiga. När jag köpte Jedi kostade det 699:-, sen blev det dyrare ett tag. Det var det trasigaste spelet jag haft. Om jag tycker att ett nytt GTA är mer prisvärt och gärna betalar ett par hundra extra för ett bra spel?
You bet.
Inget av spelen jag splat på Switch var trasigt. Inget behövde ens en update. Det är vad jag kallar kvalitet.
Den första Switch kostade väl 299 dollar och 329 euro vilket blev runt 3700 kr i Sverige. Gick att hitta lite billigare än så också, visar en snabb googling. Så det är nästan en fördubbling i pris, inflationsjusterat lite mindre än så förstås. Senare kom ju OLED-modellen för 4400 kr ungefär vilket jag minns att jag tyckte var mycket bara för en bättre skärm.
Ah, okej. Ja, blir nog inget köp det första året iaf, för min del. Priset känns lite saftigt men gör det också svårmotiverat att köpa bara för att kasta spel på backlog-högen. Det som kommer få mig att köpa en Switch 2 förr eller senare är nästa Animal Crossing, allt annat kan jag vänta med!
Ah, okej. Ja, blir nog inget köp det första året iaf, för min del. Priset känns lite saftigt men gör det också svårmotiverat att köpa bara för att kasta spel på backlog-högen. Det som kommer få mig att köpa en Switch 2 förr eller senare är nästa Animal Crossing, allt annat kan jag vänta med!
Är det nåt som är billigt nu? Kaffet är redan dyrt, kommer höjas till veckan.
Allt jag handlar är dyrare nu.
Jag handlar på ICA.
Jag säger det igen: ICA. Man ska inte handla där har jag läst.
Funderat på ny gitarr men herregud vad priserna skjuitit i höjden.
Helt ärligt – nä. Jag var extremt taggad innan och under Directen, men de här priserna är helt åt helvete, rent ut sagt.
Hoppas att konsolen säljer som skit och reas ut, så att jag åtminstone kan få uppleva Metroid Prime 4.
Släpps till vanliga switch oxå så du kan uppleva det där oxå.
1# FZ Troll
I sinom tid, men blir inget releasedagsköp. Jag kommer nog ha fullt upp i sommar och då fyller min gamla Switch behovet en Switch 2 skulle fylla. Väntar nog kanske tills nästa Mario eller Zelda kommer innan jag switchar på tåget? Metroid Prime 4 får jag ju lira på Switch så det blir inte före jag klarat det spelet i alla fall
"Writer and Fighter"
Antagligen. Men det handlar också om princip för egen del.
Håller helt klart med om att man ska ha sina principer, men vem är den här principen emot? Bergsala? Svenska skatter? Det är ju Nintendo som satt priset från början och sedan är det procentuella påslag och våra svenska inhemska avgifter och skatter som gör priset. Nintendo får ju sina pengar från konsolen även om du köper den från Spanien och sedan kommer Bergsala få pengar från framtida spelköp och Nintendo får ännu mer pengar från digitala spelköp, och anser sig ha en bra prisnivå.
Är det inte bättre att strunta i att köpa helt och hållet? Så Nintendo inte får in sina pengar?
Har förbokat med pro kontroll samt rattar. 9300kr drygt. Inte långt ifrån de 11k+ jag fick lägga ut för PS5 pro + Diskdrive för inte så länge sedan. Det är dyrt att vara gamer idag.
Jag har råd, men det betyder inte att det inte svider när allt annat går upp i pris samtidigt.
Tror man valt fel hobby om man vill ha saker billigt. Alla vill inte vänta i flera år på rea. Och Nintendos spel ligger väl på samma nivå prismässigt år efter år? Jag betalar gärna för kvalitet. Trasiga och fantasilösa spel till PS5 kostar mer.
"Silent Hill 2" (PS5) är en remake på ett spel från 2001. Det är dyrare än de stora Zelda-äventyren och Super Mario Odyssey.
De är inga remakes, de var helt nya äventyr när de släpptes. Fulla av kreativitet.
Förresten. Som jag förstår det så kommer Nintendo köra en rak övergång för nya spel. T.ex. Mario Kart World fungerar bara till Switch 2?
Förstår att de vill få över folk till nya hårdvaran och sälja konsoler, men rätt modigt ändå att stänga ute en marknad med ~143 miljoner konsoler där ~67 miljoner köpte föregångaren.
Nej.
Aldrig varit nåt stort Nintendo-fan.
För mycket gulligheter.
Sen jag fyllde 10 och fick min första dator har jag alltid lutat mer åt våldsamma shooters eller realistisk taktik.
Satt hellre och körde Rainbow Six, Delta Force, Ghost Recon etc.
Mario Kart var kul några rundor. Super Smash Bros var kul några rundor när man körde med polarna i soffan. Zelda var väl ganska najs, men inget jag köper en hel konsol för.
Alldeles för färgglatt och barnsligt för mig och min bleka syn på världen helt enkelt. 😆