Switch 2-priset officiellt – 470 euro
Med tanke på att det tyska priset inkluderar 19% moms så är drygt €90 av priset moms. Priset utan moms är alltså €379. Lägg till våran egen moms på 25% och du är uppe i €474, eller ca: 5100 kr, lägg på 75 kr i privatkopieringsavgift och 180 kr i kemikalieskatt då Switch 2 kommer väga långt under ett kilo, och du får då 5355 kr, och med en typisk återförsäljaravrunding så landar vi nog på 5395 kr. En krona över detta och du blir lurad av svenska återförsäljare och kan lika gärna importera.
Ja, och det är ju inte direkt svårt att importera nu för tiden, bara att beställa från valfri webshop inom EU, så jag kommer inte att betala mer än 5200 kr, vilket ändå känns ok.
Priserna på spel, handkontroller och tillbehör däremot... ouch!
Hur räknar du nu? DInkey Kong-spelet är listat för 69.99 dollar. Fysiskt exemplar bara, bör vara 10 dollar billigare digitalt eftersom Mario Kart är det. Det blir 692 kronor fysiskt.
Mario Kart står listat för 89,99€ = 968 kr. Jämfört med de flesta Switch-spelen som kostade 599 kr nya är det en ökning med drygt 50%.
Jätteintressant information.
Plus Bergsala skatt på det.
Ganska säker på att den kommer sluta på 6000Kr.
Ca 10K för konsol, extra handkontroll och 3 spel alltså😓
Om det blir som jag oroar mig över så tror jag inte att Switch 2 slår igenom alls som Switch 1 gjorde. Många kommer vänta(stora massan) på grund av priset.
Glöm inte bort att Switch 1 är en $300 konsol som nu ligger på 4000Kr. Switch 2 är $450 konsol, alltså 50% dyrare.
Tror du kan ha helt rätt här faktiskt. Det vassaste vapnet Nintendo hadde var att släppa mycket bra underhållning för en rätt ok prislapp. Detta är helt borta nu. Ska bli spännande och se om det håller ändå men man blir ju tveksam nu asså. Övertala en mamma om att köpa ett nytt video spel för 10 000 kr... har svårt att se detta bli något vanligt förekommande.
Högt pris men ... är vår kära moms och kemikalieskatt som ställer till.
Avsaknad av nytt mario svider.
Snarare en svag krona. Kemikalieskatten ligger på 179,38 kr/kg. Switch 2 väger med joy-cons 535 gram. Det blir alltså 96 kronor. Det påverkar knappt priset alls med andra ord.
Momssnittet i euroområdet är 21%.
Sammantaget blir väl konsolen 300 kr dyrare här mot snittet. Buhu. Det är väl lika mycket som tre herrgårdsostar idag. Eller typ mindre än två biobiljetter. Åh nej. Vi arma svenskar beskattas till döds och allt det där.
Mario Kart står listat för 89,99€ = 968 kr. Jämfört med de flesta Switch-spelen som kostade 599 kr nya är det en ökning med drygt 50%.
https://cdn.fz.se/forum/bild/6446?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9yd...
Ja, men du ser ju också att det skiljer en del. Nya Donkey Kong är listat fär 800 kronor, och bara drygt 700 kronor för digitalt, vilket bara är drygt en hundralapp mer än nuvarande Switch-spel. Sedan får man komma ihåg att just fysiska spelpriser ofta är billigare än det rekomenderade listpriset. Spel på spelbutiken.se är är ofta upp emot 100 kronor billigare än exempelvis Webhallen. Så det känns lite för tidigt att dra fulla slutsatser redan nu.
Ja, men du ser ju också att det skiljer en del. Nya Donkey Kong är listat fär 800 kronor, och bara drygt 700 kronor för digitalt, vilket bara är drygt en hundralapp mer än nuvarande Switch-spel. Sedan får man komma ihåg att just fysiska spelpriser ofta är billigare än det rekomenderade listpriset. Spel på spelbutiken.se är är ofta upp emot 100 kronor billigare än exempelvis Webhallen. Så det känns lite för tidigt att dra fulla slutsatser redan nu.
Om två månader får vi se vem som har rätt.
Jätteintressant information.
Snarare en svag krona. Kemikalieskatten ligger på 179,38 kr/kg. Switch 2 väger med joy-cons 535 gram. Det blir alltså 96 kronor. Det påverkar knappt priset alls med andra ord.
Momssnittet i euroområdet är 21%.
Sammantaget blir väl konsolen 300 kr dyrare här mot snittet. Buhu. Det är väl lika mycket som tre herrgårdsostar idag. Eller typ mindre än två biobiljetter. Åh nej. Vi arma svenskar beskattas till döds och allt det där.
Vi får se vad det slutgiltiga svenska priset blir, men har inga höga förhoppningar. Bara att vänta en vecka till så vet vi med säkerhet. Troligen kommer switch 2 få ett långt liv även som switch 1, så säg 7 år för 6000-6500 kr (om det stämmer) kanske inte är så pjåkigt ändå? Kommer spelen kosta 800-900 kr så får man verkligen välja med omsorg. Precis som jag gjorde som barn under tidigt 90-tal. Fick kanske 2 spel om året till sega megadrive om jag hade tur (ett när jag fyllde år och ett runt julafton). Spelade då Sonic 1 och Castle of illusion så många ggr att man kunde banorna utantill
Förutom att inte ha utannonserat något nytt Mario (förutom Mario Kart) var det en miss i min bok att inte släppa en OLED-version direkt. Visst kan man köra via TV:n istället men halva poängen med en sån här konsol är att ha med den på resor. LED kanske får ner priset lite, men vem vet?
Finns priser ute på prisjakt nu, men tveksamt om det stämmer: https://arcadedreams.se/shop/nintendo-switch-2/nintendo-switc...
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Man kan köpa en Steam Deck 1 TB OLED för 7 303 kr via Steam.
Nu vet vi inte än, men jag har inte svårt att tänka mig runt 6500kr för Switch 2...
Riktigt ovärt det, i min åsikt.
Köpte en Steam Deck för några veckor sedan! Riktigt najs är den
Som du säger svårt att tänka mig en switch 2 speciellt när Steam Deck en låter en spela allt man hoardat under reorna
Man kan köpa en Steam Deck 1 TB OLED för 7 303 kr via Steam.
Nu vet vi inte än, men jag har inte svårt att tänka mig runt 6500kr för Switch 2...
Riktigt ovärt det, i min åsikt.
Jag köpte min Deck utan OLED för 3300Kr från Valve😅
Men jag tycker ändå att det är lite äpplen och päron, de erbjuder ofta ganska skilda upplevelser.
Jag är astaggad. De nintendoutvecklade spelen enbart till Switch 2 är ju bara fram till juli.
Och då släpper dom ett nytt mario kart och 3D donkey kong!?
Vad släpper dom då till hösten/julen?
Jag kommer garanterat köpa det....i alla fall så fort min musarmbåge försvinner. Kan inte spela spel med handkontroller utan smärta.
Hoppas att vanliga ergonomiska möss fungerar till switch 2:an.
Jag köpte min Deck utan OLED för 3300Kr från Valve😅
Men jag tycker ändå att det är lite äpplen och päron, de erbjuder ofta ganska skilda upplevelser.
Du kan köra Switch spel på Decken, helt lagligt dessutom! Switch 2 spel lär man också kunna spela tids nog
Men jag medger att det är lite småpill
Missbrukare av Souls
Jag kommer troligen vänta några år som vanligt när det gäller Nintendos konsoler. Inget av det jag sett hittills av Switch 2 ger mig något köpbegär.
Intressant situation. Switch 2 verkar vara precis så bra som jag hoppades. Men för dyr för min smak så kommer inte köpa den på ett tag. Och jag kommer sluta spela Switch-spel som kommer med förbättringar för jag vill inte spela de på en undermålig konsol. Så summan med Nintendos nyhet om Switch 2 är att jag nu kommer ignorera Nintendo Switch (dålig prestanda) och Switch 2 (för dyr) under några år.
Sedan är jag inte intresserad av den bärbara aspekten av Switch. Borde de inte släppa en stationär version utan skärm, batterier och skit för en mindre summa?
Jag var 100 % inställd på att köpa en Swirre2 vid släppet men är mer tveksam nu pga. prislapp på både konsol och spel. När det gäller det senare så är jag dock generellt skeptisk till att Nintendo lyckas etablera det där som "nya normala" - vi lever i tider då folk håller hårt i plånboken och Sonys försök att lägga alla PS5-spel permanent högre har mig veterligen inte lyckats. Jag köpte senaste Zelda-spelet för ungefär 400 kr så även Nintendos egna spel går ner i pris om de inte säljer tillräckligt bra.
Tror du kan ha helt rätt här faktiskt. Det vassaste vapnet Nintendo hadde var att släppa mycket bra underhållning för en rätt ok prislapp. Detta är helt borta nu. Ska bli spännande och se om det håller ändå men man blir ju tveksam nu asså. Övertala en mamma om att köpa ett nytt video spel för 10 000 kr... har svårt att se detta bli något vanligt förekommande.
Nej sitter familjen redan på Switch 1 blir det nog svårt att övertala. Maskinen skiljer sig för lite.
Jag köpte senaste Zelda-spelet för ungefär 400 kr så även Nintendos egna spel går ner i pris om de inte säljer tillräckligt bra.
Det kallas REA och Nintendo har det på alla sina spel med jämna mellanrum. Inte för stt de säljer dåligt. I eshopen brukar de lägga den på 33 procent av fullpris som standard. Faktum är att spel som skulle behöva en försäljningsökning, som Arms, sällan får vara med i reorna.
6499kr kommer den kosta här i Svergiet. 100%
Inte värt det utan spel som zelda eller metroid vid launch.
Trodde det skulle vara OLED direkt . . .
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
5000 kr-ish för 120fps på 1080 och 4k 60fps, 256 GB, större skärm och bättre kylning för konsolen? Det är ju ett kap, blir nog day one buy för min del särskilt när så jäkla mycket titlar är påväg! Själva spelen är dock en bit overprized.
6k+ är mer troligt i Sverige. 💀