Sweclockers: Radeon RX 9070-grafikkorten ofta dyrare än riktpriset

Robot
Sweclockers: Radeon RX 9070-grafikkorten ofta dyrare än riktpriset
Medlem

Såklart att dom försöker mjölka ur varje krona av konsumenterna.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag köpte 2 bara för att vara på den säkra sidan!

Medlem

Väntar nog till nästa år med GPU-byte. Visserligen börjar 2080s bli lite till åren men måste fundera på vad jag ska ersätta den med som inte flaskas av en RX5700x . Frågan är bara vilken prisnivån som kommer att gälla nästa år.

Medlem

Jaha och varför är det ett nyhetsvärde för amd kort och inte nvidia kort?

Medlem

Detta är ju inte första gången de gör så här heller.
Var väl Radeon VII de släppte några kort till MSRP.

Så nu funderar jag på att skaffa en dator med 5080 fast jag var sugen på ett rent rött system.

Medlem

Ja, men det funkar trots allt fint att spela på betydligt billigare kort. Skulle aldrig betala de här summorna för lite bättre grafik. Har råd men det känns bara onödigt.

Medlem

Älskar att vara pc gamer i sverige :):):):):) fuck off med dom här jävla skit priserna

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Älskar att vara pc gamer i sverige :):):):):) fuck off med dom här jävla skit priserna

Så låt oss gå köpa en ps5 pro då ?

Medlem

Tur man kan luta sig tillbaka till konsoller för spelande. Inte allt för kul nuförtiden o bygga ny PC

Medlem
Skrivet av noreason:

Det blir för mycket nyheter om det är nVidia, sidan måste spara utrymme för alla Sonyavhoppare som avslöjar saker som hände för 10 år sedan som alla ändå vet om.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Jag köpte 2 bara för att vara på den säkra sidan!

För att kunna sälja den ena?

Jag är grymt sugen på att bygga en Steam machine men behöver verkligen inte en så länge min nuvarande dator fungerar.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Så låt oss gå köpa en ps5 pro då ?

Vet inte om du är sarkastisk men en spelkonsol är inte ett alternativ till en dator, inte ens om du bara ska spela.

AMD säger att fler kort är på väg in för riktpris, men vi får väl se hur det blir med det.

Medlem

Man kan ju också sitta lugnt och vänta på att marknaden lugnar ner sig, lagren fylls på och priserna normaliseras.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Man kan ju också sitta lugnt och vänta på att marknaden lugnar ner sig, lagren fylls på och priserna normaliseras.

60-serien kommer snart också som blir spännande eftersom de har 16GB variant

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem

Alla grafikkort är dyrare än riktpriset, tycker synd om folk som inte klarar av att vänta och måste slösa pengar på något överprisat istället för att vänta så alla tillverkare ser att ingen vill ha överprisat skit.

Medlem
Skrivet av Workout51:

60-serien kommer snart också som blir spännande eftersom de har 16GB variant

De ska komma i både 8 och 16GB modeller och jag har en känsla av att de kommer passa på att ta orimligt mycket för de extra 8 GB video minnet. Personligen skulle jag kört minst 16GB om jag köpte nytt idag.
12GB är väl ok på en budget gpu som b580 men inte något i 5070 klassen.

Medlem
Skrivet av lonian:

För att kunna sälja den ena?

Jag är grymt sugen på att bygga en Steam machine men behöver verkligen inte en så länge min nuvarande dator fungerar.

Faktiskt inte, ena blir till min gamla dator och den andra till den jag bygger nu. Jag gillar faktiskt AMD mycket mer än Nvidia, och har följt utvecklingen mycket noga med RDNA 4, och är rädd att priserna kanske går upp ännu mera. Det vill vi ju inte, ingen av de var heller MSRP modeller, så det blir inget scalpande från mig :]

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Alla grafikkort är dyrare än riktpriset, tycker synd om folk som inte klarar av att vänta och måste slösa pengar på något överprisat istället för att vänta så alla tillverkare ser att ingen vill ha överprisat skit.

problemet är ju att grafikkort kommer troligst inte gå ner i pris. det kommer antaligen stanna på samma pris som nu eller till och med gå upp i pris

Medlem

sitter med ett gammalt gtx1080, det funkar till de spel jag är intresserad av.
Förr byggde jag ny dator vart tredje till vart femte år, nu är burken inne på sitt nionde år och puttrar på stadigt än.
Jävla tur att man slutade spela AAA tittlar när den var relativt ny. På inndie sidan finns många nya spel som kan köras på en potatis.

Grafikslav
Skrivet av noreason:

Nu är det några dagar sedan den här nyheten men:
För AMD var detta en strategi som kommunicerades till återförsäljare från tillverkare. Alltså ett lanseringspris på en begränsad mängd kort som subventioneras av AMD som sedan försvinner även om AMD verkar ha fått kalla fötter och ändrat sig efter att det uppdagades.
För Nvidia har fallet inte varit så, vi har pratat med både tillverkare och återförsäljare och där har det inte funnits någon strategi att höja priser på modeller för riktpris. Däremot har den låga tillgången fått priset på icke-MSRP-modeller att öka.
Oavsett är det en jävla röra, men en jävla röra på olika sätt.

1
Skriv svar