Switch 2 – räddaren i prisnöden?

Robot
Switch 2 – räddaren i prisnöden?

Sällan har snälla prislappar känts lika nödvändiga som nu.

#microsoft, #nintendo, #nvidia, #playstation, #sony, #switch, #switch-2, #xbox

Medlem

Gibson har släppt en Eric Clapton Les Paul. Ca 229 000 kronor.

Medlem

Priset på Switch 2 är viktigt så klart då konsolen riktar till stor del till en yngre publik. Tror priset kan stanna på 4500 kr för enbart konsolen men vi får se, kronkursen drar nog upp priset tyvärr.

Medlem

Håller helt med. Tror dom vinner mycket på att hålla priset nere jämfört med konkurrenterna. Visserligen har dom inte samma prestanda men Nintendo är ren spelglädje. En Switch kostar ju trots allt bara som två tacokvällar

Medlem

Ett 4080 super och en oled-skärm på 34" var nog de dyraste inköpen på väldigt länge. Men mina ögon tackar mig och då man sitter så mycket timmar vid datorn både i jobbet och fritiden så fick det kosta lite.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Skulle inte bli helt förvånad om den nya switchen landar mellan 5000-6000kr tyvärr

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Priset på Switch 2 är viktigt så klart då konsolen riktar till stor del till en yngre publik. Tror priset kan stanna på 4500 kr för enbart konsolen men vi får se, kronkursen drar nog upp priset tyvärr.

Hoppas, är det över 5000 är den en no go för mig. kommer vänta till black friday eller annan read tills den kommer ner i enligt mig vettigt pris.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Håller helt med. Tror dom vinner mycket på att hålla priset nere jämfört med konkurrenterna. Visserligen har dom inte samma prestanda men Nintendo är ren spelglädje. En Switch kostar ju trots allt bara som två tacokvällar

Och varar längre. Vill man ha kul väljer man Switch. Vill man ha mindre kul, mer elände och våld, trasiga spel, och spel som ser likadana ut, så väljer man PS5.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Spelglädje ja!

Jag har inte haft någon Nintendo-konsol i min ägo sedan SNES men det man sett och läst om allt som Nintendo släppt under årens lopp så är det just spelglädje man levererar i sina spel. Då spelar prestandan i form av senaste tekniken mindre roll. Så för alla Nintendo-fanboys skull hoppas jag att Switch 2 inte springer iväg med priset.

signatur

Halo kompis!

Medlem

6250kr tror jag den kommer att kosta.

Hoppas jag kan få 2500kr för min Xbox Series X.

Kanske Nintendo gör som Sony som säljer utan skivläsare och säljer Switch som handhållen enhet och så får man köpa till basstation för att koppla in på TVn. Tror det är den nya strategin att mjölka ut extra pengar

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Konsoler står sig rätt bra prismässigt vs en PC idag

Ett hyggligt grafikkort till PC kostar runt 7000 och uppåt, det får man iaf en komplett PS5 för och grafiken är snarlik och bra flyt.

Tycker dagens konsoler står sig rätt bra som alternativ till PC beroende vad man ska spela. En PC ska ju ha moderkort, CPU, operativsystem, hårddisk och RAM minne + chassi samt nätaggregat, det rinner iväg om man köper allt samtidigt.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Fan en sån tacokväll vill jag va med på... är det wagyu-färs eller?

Medlem

Jag tror att en del av problemet är konsumenterna som går med på dessa priser. Låt bli att köpa så får företagen lära sig vad som säljer och inte. Nu senast är 50-serien som förutom sin skyhöga prislapp har tillverkningsproblem och drivrutiner som strular. Jag förstår inte hur folk kan acceptera detta.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

"Och mitt svultna studentkonto grät när jag köpte Voodoo-grafik, fetare skärm och mer RAM-minne för pengar som plötsligt blev över efter en separation och inställd utlandssemester. (Men Quake 3 och Unreal Tournament tackade och tog emot!)"

Vi hör dig! Dumpa partnern så har ni råd med både nytt grafikkort, skärm och ram-minne!
Allting kostar, tycker folk har blivit hmm, inte snikna, men man vill ha allt och det ska vara billigt.
Har man barn, så kan ju deras idrotter gå från 1000 kr upp till 30000 kr (för hockey, häst eller tennis), har en kund som satsar på sin tennisspelande dotter och dom lägger runt 150-200000 kr/året. Folk kan lätt bränna 50000 kr på all-inclusive vid mellanhavet, som vara i en vecka.
Samtidigt tycker folk det är dyrt om man har en hobby som kostar, t.ex. om man kollar mycket tv, så kan ju en maxad tv ligga på mellan 20-25000 kr som håller i typ 8-10 år. Det tycker folk är jättedyrt och köper en tv på Ica Maxi för 4999 kr som går i sönder sekunden garantin är slut.
Eller som med datorer, många datornördar sitter ju dag in och dag ut, lägger man då 15000 kr/året på sin dator, ja mycket pengar, men ändå en hobby som ger mångs timmars nöje.

Medlem

Känns sjukt med 25+ tusen för en leksak haha!

Missförstå mig inte, jag älskar pc gaming, men den nya prissättningen är galen i min mening. Hade inte haft några problem alls ifall prestanda ökningen var enorm, men så har jag inte riktigt upplevt de 2 senaste generationerna av kort.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Grafikkort är dyra, absolut! Men att säga att gpus är dyra och pekar på 5090 är som att säga att bilar har blivit dyra och pekar på en Ferrari.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och varar längre. Vill man ha kul väljer man Switch. Vill man ha mindre kul, mer elände och våld, trasiga spel, och spel som ser likadana ut, så väljer man PS5.

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Det handlar inte bara om priset, den handlar om principen. Jag kan absolut habdla ett 5090, men det skulle könnas som att handla någon trashig märkesväska belamrad med stora fula loggor.

Att övriga kort ter sig ”billiga” relativt är ju bara våra hjärnor som spelar oss ett spratt.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Är väl lite segt nu men sanningen är ju dock att man fortfarande får rätt hygglig fps och grafik med ett 9 år gammalt gtx 1080 imo. 1300kr på blocket.

Medlem

Bra krönika, haft exakt samma känsla. För 4a år sen köpte jag en dator för 10 000 som klarade allt nytt då på rätt höga inställningar. I November köpte jag en ny dator för 12 500 där jag behöver ha medium inställningar på ett rätt stort antal spel.

Redaktör
Ponny

Brukar säga i Fragzone-fredag att pengar inte är några problem.
Det är eventuellt inte helt sanningsenligt. 😑

Är i tankarna på en ny dator om ett halvår eller så. Får se vilken strategi jag tar.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Grafikkort är dyra, absolut! Men att säga att gpus är dyra och pekar på 5090 är som att säga att bilar har blivit dyra och pekar på en Ferrari.

Men om vi jämför med vad motsvarande Ferrari kostade förr ser det likadant ut. RTX 4090 kostade ca 22 000 kr (6 000 kr mindre), RTX 3090 gick på 16 800 kr (drygt 10 000 mindre), RTX 2080 och 2080 Ti kostade 9 800 och 14 000 kr, och så vidare.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men om vi jämför med vad motsvarande Ferrari kostade förr ser det likadant ut. RTX 4090 kostade ca 22 000 kr (6 000 kr mindre), RTX 3090 gick på 16 800 kr (drygt 10 000 mindre), RTX 2080 och 2080 Ti kostade 9 800 och 14 000 kr, och så vidare.

Inte som att 1080, 2080, 3080, 4080 plötsligt försvinner och går upp i rök för att 5090 släppts

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Brukar säga i Fragzone-fredag att pengar inte är några problem.
Det är eventuellt inte helt sanningsenligt. 😑

Är i tankarna på en ny dator om ett halvår eller så. Får se vilken strategi jag tar.

Och det säger du nu? Jag har ju baserat hela familjens ekonomi på det 😱

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Poängen är att alla har inte råd att köpa en Ferrari. En Ferrari finns inte ens på världskartan för 99,9% av befolkningen. Så jämföra med en Ferrari är kanske inte helt rätt.

Redaktör
Skrivet av B3RRY:

Inte som att 1080, 2080, 3080, 4080 plötsligt försvinner och går upp i rök för att 5090 släppts

Så klart inte. Jag hade själv ett begagnat 1070 i en dator. Sen fick sonen ha det några år, och nu driver det Fortnite åt barnens kusin. Men texten handlar om att vissa nya grejer blivit mycket, mycket dyrare på senare år, och att Nintendo förhoppningsvis inte hakar på.

signatur
Redaktör
Ponny
Skrivet av Monki Rauklund:

Och det säger du nu? Jag har ju baserat hela familjens ekonomi på det 😱

Attans! Men "inga pengar" är också "pengar". Väl?

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Så klart inte. Jag hade själv ett begagnat 1070 i en dator. Sen fick sonen ha det några år, och nu driver det Fortnite åt barnens kusin. Men texten handlar om att vissa nya grejer blivit mycket, mycket dyrare på senare år, och att Nintendo förhoppningsvis inte hakar på.

Jag hoppas också det. Min rena gissning är nog 5-6000.. det är företag, hela grejen går ut på att maximera vinst.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Poängen är att alla har inte råd att köpa en Ferrari. En Ferrari finns inte ens på världskartan för 99,9% av befolkningen. Så jämföra med en Ferrari är kanske inte helt rätt.

Sant. Samtidigt finns ju flera andra exempel (PS4/PS4 Pro, RTX 5070 osv.).

signatur
Medlem

4790 kronor kommer den kosta. Det är överkomligt. Men har den inga roliga lanseringstitlar så kommer jag ändå avvakta. GTA VI och Death Stranding 2 släpps trots allt i år.

Skriv svar