FZ High Score är här!

Har FZ blivit för PK?

Redaktör
Skrivet av oldschoolgamer:

Morsning, tror det finns en anledning att s.k identitetspolitik knappt diskuterades förr. Nämligen pga att det är ett relativt nytt fenomen. Jag tycker som sagt ni ska anamma samma policy som SweC. Ingen politik öht. Men givetvis samma regler för båda sidor. Idag upplever jag, som trådskaparen och jag själv säger, att modereringen är hårdare av "ena sidan" vilket kan uppfattas som att det skulle vara "fel åsikter" enligt FZ, vilket är en mycket dålig väg att gå. Säger inte att det är så, men att det kan upplevas på det viset om man tillåter ena sidan att komma till tals i större utsträckning än andra. Förstår att det blir väldigt svårt att förbjuda ämnet helt också då vissa aktörer inom spelbranchen/journalister är rena aktivister som propagerar för mer av detta i spel, och då vill man kanske diskutera det. Eller när spel har uppenbara inslag av ex. DEI (Som den kvinnliga sumobrottaren i nya AC) som kan vara intressant att diskutera för gamers.

Självklart har FZ (och alla andra icke statliga organisationer) friheten att ha vilka regler ni vill på forumet, jag tror däremot det är i ert bästa intresse att tillämpa regelverket lika för alla så ni inte får en stämpel att ha en viss tillhörighet, men självklart är det upp till er i slutet av dagen.

tillägg: För tydlighetens skull, jag tycker FZ är en fantastisk bra site med mycket bra artiklar och recensioner. Ni gör alla ett fantastiskt jobb!

Tack för feedback, uppskattar den!

Det har alltid funnits kontroversiella ämnen som rört upp känslor och där inlägg därför plockats bort. Tidigare t.ex. kopieringsskydd, TPB, feminism och gamer gate-grejer.

Ur modereringsperspektiv handlar det inte om "två sidor" (angående woke/DEI). Debatten ska vara schysst, även om den är hård, och bryter man mot det så åker inlägget - oavsett vad det handlar om. I fallet woke osv. är orsaken till att inlägg försvinner ofta hur debatten förs (alltså hur man uttrycker sig), inte att vi som modererar sympatiserar med någon motpart. Som sagt: det handlar om att hålla forumet schysst, inget annat. Vi som jobbar här är alla individer, med våra egna åsikter om saker och ting. Jag vänder mig kraftigt mot ihopklumpningar i stil med "Redaktionen tycker si eller så", det känns som världens slappaste propaganda att argumentera på det viset. (Edit: jag menar inte att du gör det.)

FZ och Swec har samma ägare, men vi är två olika redaktioner/arbetsplatser. Jag ser inte hur samma regelverk skulle förbättra forummiljön. Dessutom har siterna/forumen ganska olika kultur och stämning, sånt finns nedärvt i det kollektiva medvetandet och är inget man ändrar bara så där.

signatur
Medlem

lol, trots att du ber andra lämna sina unkna åsikter härifrån så kunde du inte låta bli att bidra med dina egna Alltså att på något viss insinuera att Asmongold och hans chatt skulle ha "fel" åsikter. Lev som du lär vettja

En vettig person kan acceptera att ett spel till 100% inte är gjort för en själv och ens egna preferenser men ändå ha kul med spelet. Att grina över en kvinnlig sumobrottare i ett spel och bli så upprörd så man hoppas att spelet floppar och alla förlorar sina jobb är inte speciellt hälsosamt i min bok.

Skrivet av Påskmust:

En vettig person kan acceptera att ett spel till 100% inte är gjort för en själv och ens egna preferenser men ändå ha kul med spelet. Att grina över en kvinnlig sumobrottare i ett spel och bli så upprörd så man hoppas att spelet floppar och alla förlorar sina jobb är inte speciellt hälsosamt i min bok.

Om specifika åsikter är hälsosamma eller vettiga är högst subjektivt. Vill du inte att andra ska ventilera sina åsikter här så måste du ju göra detsamma. Eller du kanske menar att vissa åsikter är "rätt" och ska tillåtas medans andra ska förbjudas?

Moderator | Testpilot

Vill påminna om att hålla tråden till ämnet

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om specifika åsikter är hälsosamma eller vettiga är högst subjektivt. Vill du inte att andra ska ventilera sina åsikter här så måste du ju göra detsamma. Eller du kanske menar att vissa åsikter är "rätt" och ska tillåtas medans andra ska förbjudas?

Så jäkla neutralt fungerar inte samhället.
Och än mindre en privat sida som FZ.

Medlem

Åsikter i alla möjliga former får man ha hur mycket man vill, det betyder inte att man får ventilera alla hur som helst och var som helst. ¯\_(ツ)_/¯
Åsikterna i sig är liksom inte "problemet", det är uttrycken av dessa som kan vara det.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Men givetvis samma regler för båda sidor. Idag upplever jag, som trådskaparen och jag själv säger, att modereringen är hårdare av "ena sidan" vilket kan uppfattas som att det skulle vara "fel åsikter" enligt FZ, vilket är en mycket dålig väg att gå. Säger inte att det är så, men att det kan upplevas på det viset om man tillåter ena sidan att komma till tals i större utsträckning än andra.

Vi upplever detta väldigt annorlunda.

Modereringen är konsekvent. Påhopp och liknande skit modereras. Min bedömning är att att "ena sidan" drabbas mer därför att den är mer benägen att använda formuleringar som går över gränsen.

Jag säger det igen, den "sidan" är väldigt snabb på att själv använda sig av censur och liknande metoder om tillfälle ges (vi bevittnar exempelvis den moderna motsvarigheten till bokbål i landet i väst just nu). Det hade varit komiskt om det hade varit en film, dubbelmoralen är slående.

Den sidan har inget intresse av att ha en neutral och sjyst diskussion. Användningen av termer som "DEI" och "woke" är en del av det hela, det är ett sätt att avhumanisera vad det egentligen handlar om. Det finns inget dåligt med viljan att ha ett inkluderande och jämlikt samhälle, men idag får personer som uppvisar den typen av idéer lätt stämpeln "woke" i negativ bemärkelse, när det egentligen borde vara en komplimang.

Medlem

Jag kanske är annorlunda jämfört med många andra men om jag inte tycker inlägg i en tråd är givande så lämnar jag tråden eller skippar inlägg jag inte tycker tillför mig något.
Tror aldrig jag någonsin tyckt att någon annan inte ska få uttrycka sin åsikt även om jag personligen inte håller med.

Tycker sådana här trådar är bra om det leder till mindre OT i nyhetstrådarna.
Tror det handlar mestadels om hur man formulerar sig också. Personangrepp är aldrig något jag accepterar från egen sida exempelvis och skulle jag gå över gränsen vill jag att mitt inlägg ska bli bortplockat.
Det går utmärkt att vara saklig och argumentera för sin sak utan att ägna sig åt sådant.

Jämför jag FZ med ResetEra på PK-skalan skulle jag ge FZ en svag tvåa av tio och ResetEra en stark tia av tio.
Att vara helt neutral är svårt då det i slutändan är människor som modererar och människor har egna förutfattade meningar som påverkar modereringen.
Jag tror också att det ibland är lätt att dras med i det nuvarande samhällsklimatet och bli en del av in-gruppen, även om ett inlägg tekniskt sett inte bryter mot några regler.

Jag ger min tumme upp för FZ. Enda spelsidan jag aktivt besöker och där jag tycker diskussionerna ofta är givande då modereringen inte är i närheten av lika rabiat jämfört med många andra ställen.
Så all heder till er mods och redaktionsmedlemmar.

Skriv svar