Har FZ blivit för PK?
Jag har märkt på sistone hur modereringen här på FZ fungerar, och det känns som att vissa typer av kommentarer försvinner medan andra – ofta från motsatt perspektiv – får stå kvar.
Det är speciellt tydligt när det handlar om identitetspolitik. Om man ifrågasätter det så raderas kommentaren snabbt, medan den andra sidans kommentarer, även när de är lika konfrontativa, ofta får vara kvar. Eller om man drar skämt så är det okej att göra det om vissa grupper men inte andra.
Det ger intrycket av att FZ styr samtalet i en viss riktning istället för att bara se till att diskussionen hålls respektfull. Har någon annan märkt samma sak?
Lorem ipsum dolor sit amet
Jag tror det är lite av ett pseudo-problem - när samhället är/upplevs för polariserat blir det lite för lätt ett "vi och de"-perspektiv.
Det gör att det är väldigt lätt att uppleva det som att "ena sidan" får hårdare konsekvenser medan "andra sidan" får lättare diton, beroende på ens eget perspektiv och egna sympatier. Detta trots att det kan vara helt andra faktorer som är avgörande för vilka konsekvenser som är aktuella, och det kan också skilja sig från fall till fall.
Tror det är svårt att koka ner till något enkelt och svartvitt, och visst kan det också bli fel (vem det nu är som bestämmer den definitionen...) ibland.
Personligen tycker jag det är skönt med ett forum som faktiskt rensar bort förhållandevis mycket dumheter (per min definition, jag säger inte att någon behöver hålla med), det känns inte som man är särskilt bortskämd med idag.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Oftast är det åt det här hållet:
Om en anser att trivselregler är "PK" så kanske en bör rannsaka sig själv istället.
Håller med till viss del. Modereringen borde vara lika hård åt båda hållen, oavsett åsikt. Är som sagt inte helt ovanligt att när det börjar rensas så lämnas mer av en sidas perspektiv kvar, även med ganska hånfull eller konfrontativ ton, men knappt något av den andra. Om det nu ska vara tomt på sådant tjafs borde alla sådana inlägg tas bort, oavsett vilket perspektiv man har i frågan. Annars kommer tjafset snart igen.
Vi har samma policy som i många år – tyck gärna olika, men behandla varandra schysst.
Debatten har hårdnat de senaste åren, upplever jag, och möjligen tar vi bort fler inlägg. Men inläggs tar bort för att de bryter mot reglerna (i stort: "Var schyssta mot varandra"), inte för att en viss sorts åsikter särbehandlas. Om särbehandling sker så grundas den i hur man beter sig mot andra, inte vad man tycker om saker och ting.
Att "bara se till att diskussionen hålls respektfull." är ungefär lika enkelt som att jag talar om för dig vad du ska tycka och tänka, eller omvänt. Det går inte. Vi gör vårt bästa, men en community utgörs alltid av massa individer.
Jag skriver mycket skit och är väldigt icke-PK och anti-woke. Har stundtals varit väldigt aggressiv i min ton och även utryckt mig olämpligt och osakligt. Visst har de absolut värsta kommentarerna tagits bort men sammtidigt har jag inte blivit varnad, bannad eller på något sätt dåligt behandlad av FZ. Nu vet jag inte hur många som är värre än jag men om du frågar mig så har FZ varit mer toleranta för mitt skit än de flesta andra ställen. Jag är tacksam för det för jag tycker att cencur är hemskt och tål gärna lite skit som pris för att få behålla det fria ordet. Jag har tagit till mig av den positiva behandlingen och tonat ner min retorik så att jag bidrar mindre till den negativa tonen än vad jag gjort förut och ämnar fortsätta bättra mig. Inte minst tack vare att andra visat sådan tolerans mot mig. Det var mina 50 ören.
Det är ett jävla otacksamt jobb att vara moderator och oavsett hur det modereras så kommer alltid någon tycka att det blir favorisering. Själv så deltar jag inte speciellt ofta när trådar av karaktär som attraheras av personer som står långt ut på varsin flank.
Det är sällan det går att föra någon diskussion heller, blir i regel för polariserat där ingen är speciellt intresserad av att höra eller förstå den andre.
Så länge det redaktionella innehållet inte blir vinklat så är jag relativt nöjd.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Jag skriver mycket skit och är väldigt icke-PK och anti-woke. Har stundtals varit väldigt aggressiv i min ton och även utryckt mig olämpligt och osakligt. Visst har de absolut värsta kommentarerna tagits bort men sammtidigt har jag inte blivit varnad, bannad eller på något sätt dåligt behandlad av FZ. Nu vet jag inte hur många som är värre än jag men om du frågar mig så har FZ varit mer toleranta för mitt skit än de flesta andra ställen. Jag är tacksam för det för jag tycker att cencur är hemskt och tål gärna lite skit som pris för att få behålla det fria ordet. Jag har tagit till mig av den positiva behandlingen och tonat ner min retorik så att jag bidrar mindre till den negativa tonen än vad jag gjort förut och ämnar fortsätta bättra mig. Inte minst tack vare att andra visat sådan tolerans mot mig. Det var mina 50 ören.
Den sortens självinsikt är VÄLDIGT ovanlig. Kudos till dig som nått den!
Jag önskar att fler kunde gå åt det hållet. Jag brukar tycka att många bara blir mer fientliga och radikaliserade när de får sina poster borttagna och konton bannade på olika forum. Att de ser det som personliga påhopp istället för att ta ett steg tillvaka och fundera på vad de egentligen skrev som gjorde att inlägget togs bort och varför det ansågs opassande, eller rentav fundera lite på om de är ute och cyklar...
Personligen tycker jag modereringen på FZ är toppen.
Men ibland önskar jag att man kunde se de borttagna inläggen så resterna av diskussioner i en del tråder kan bli väldigt förvirrade efter att en moderator har städat upp... Och de mest extrema inläggen kan ofta ha ganska högt underhållningsvärde också.
Jag har märkt på sistone hur modereringen här på FZ fungerar, och det känns som att vissa typer av kommentarer försvinner medan andra – ofta från motsatt perspektiv – får stå kvar.
Det är speciellt tydligt när det handlar om identitetspolitik. Om man ifrågasätter det så raderas kommentaren snabbt, medan den andra sidans kommentarer, även när de är lika konfrontativa, ofta får vara kvar. Eller om man drar skämt så är det okej att göra det om vissa grupper men inte andra.
Det ger intrycket av att FZ styr samtalet i en viss riktning istället för att bara se till att diskussionen hålls respektfull. Har någon annan märkt samma sak?
Har inte koll på modereringen här på fz men är väldigt nyfiken på hur du kan veta vilka inlägg som raderas?
Du får det att låta som att du kan se exakt vilka meddelanden som raderas och hur dessa var formulerade samt vilka åsikter dessa speglade 🤔
För det mesta tycker jag det funkar.
Ibland känns det som modsen agerar förhastat och emotionellt dock.
Polarn berättade att han fick en helt ärlig fråga borttagen för att han frågade om det fanns nån story-koppling till att Abby i TLoU2 var så vältränad. Vilket det gjorde. Hon bor ju på ett gym.
Men det är mänskligt att fela.
Jag tycker att modereringen sköts lysande. Var med och modererade ett stort internationellt spelforum under 00-talet och början av 10-talet tills det lades ner, och vet hur bökigt och otacksamt det kan vara. Skönt att det fortfarande finns spelforum som modereras och har en trivsam atmosfär.
Har inte koll på modereringen här på fz men är väldigt nyfiken på hur du kan veta vilka inlägg som raderas?
Du får det att låta som att du kan se exakt vilka meddelanden som raderas och hur dessa var formulerade samt vilka åsikter dessa speglade 🤔
Om du följer med i en tråd så ser du ju hur dessa är formulerade när du läser dom? Och efter en rensning så märker du ju också då vilka som tas bort och vilka som får vara kvar? Eller missuppfattar jag din fråga?
Om du följer med i en tråd så ser du ju hur dessa är formulerade när du läser dom? Och efter en rensning så märker du ju också då vilka som tas bort och vilka som får vara kvar? Eller missuppfattar jag din fråga?
Jo fast det känns som en jäkla uppgift att hålla allas inlägg och dess innehåll i minnet, speciellt i de stora trådarna där det postas väldigt flitigt. Tänkte mer om man använde någon sorts tredjeparts program eller något?
Eller är det bara jag som har dåligt minne 😁
Jag tycker själv att FZ är ganska lugna när det kommer till att radera kommentarer. Så länge man inte svävar iväg allt för långt eller drar tveksamma skämt tycker jag att det funkar bra.
Systersidan SweClockers däremot. Där har jag fått varningar och blivit avstängd för saker som jag tror är helt ok att säga på FZ.
PSN: OAKTHYR
Jag tycker modereringen sköts bra. Det funkar helt enkelt inte att ha helt fria tyglar när det kommer till yttrandefrihet. Utan moderering kommer varenda tråd mynna ut i exakt samma diskussioner. Som oftast handlar om något helt annat än trådens ursprungliga ämne. Personer som har en starka åsikter och som är missnöjda med något politiskt lyckas alltid driva in konversationer åt det hållet. Vare sig det är relevant eller inte. Detta är något man ofta ser i kommentarsfält på Facebook (och Gamereactor). Det eskalerar alltid till den grad att man skakar på huvudet och helt får sluta läsa.
Tex när det kommer till Woke-PK-politiken. Det blir naturligt så att Anti-woke-ivrarna kommer känna sig mer raderade/modererade. Detta eftersom det är dessa personer som vinklar in det ämnet hela tiden. Liktiltiga (som jag) eller personer postiva till woke letar inte efter saker att störa sig på. En trailer för ett nytt spel är för mig bara en trailer för ett nytt spel. Inte en jakt på saker som är fel enligt min livssyn
Vissa människor vill blanda in upplevd identitetspolitik i alla diskussioner. Det är ett större problem.
1338 - One Step Above
Polarn berättade att han fick en helt ärlig fråga borttagen för att han frågade om det fanns nån story-koppling till att Abby i TLoU2 var så vältränad. Vilket det gjorde. Hon bor ju på ett gym.
Ja, vi är absolut inte felfria. I detta fall låter det som att någon feltolkat, eller möjligen rensat i förebyggande syfte. Det händer också att en rad inlägg tas bort i ett svep i tjafsiga trådar, och då kan så att säga oskyldiga åka med. Inte önskvärt, men vi gör som sagt fel ibland. Jag är ledsen för det.
Frågan är ju också om någon har felat här. Jag har sett den där diskussionen här och på andra ställen, och i 99 % av fallen menar folk att kvinnor inte kan bli så starka under en zombieapokalyps och inte se ut så. Samtidigt ifrågasätter man inte männen som kan se likadana ut.
I en sådan situation upplever jag det som tydligt vad problemet egentligen är.
Ja, vi är absolut inte felfria. I detta fall låter det som att någon feltolkat, eller möjligen rensat i förebyggande syfte. Det händer också att en rad inlägg tas bort i ett svep i tjafsiga trådar, och då kan så att säga oskyldiga åka med. Inte önskvärt, men vi gör som sagt fel ibland. Jag är ledsen för det.
Det som också händer är att om vi tar bort ett inlägg och massvis med andra har svarat på det, så brukar resten också försvinna. Det skulle bli konstigt om svaren på det borttagna inlägget låg kvar, eftersom folk då kanske fortsätter svara på svaren, och ja, det skulle skapa ett dåligt flöde. Men det beror också på tråden, ämnet och vad som har skrivits.
Men vi är inte felfria, som sagt. Därför är det bra att läsare rapporterar inlägg och hjälper oss på traven.
Fick ngn tråd låst förra året när man ville ha en diskussion om politik och eu valet men det var inte tillåtet. Fick svar att det var ett spelforum och politik inte hör hemma här men det finns ju väldigt mycket annat som uppenbarligen är tillåtet.
Men men, jag bryr mig verkligen inte men jag kan konstatera att internet är mer likt en diktatur än en demokrati i vissa fall som i detta. 😄
Jag tycker nog att FZ ligger på en bra nivå (mycket bättre än kontorsgrannen Sweclockers, för övrigt). Här känns det som om folk får ventilera sina åsikter, men inte ägna sig åt pajkastning. Det gillar jag.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Apropå att vissa ämnen rensas hårdare: ja, det stämmer, men det handlar som sagt inte om 'politisk' moderering, utan för att forumet ska funka att besöka. T.ex. politik, feminism och etnicitet leder ofelbart till hårt språk, och då kommer inlägg resas. Om man sympatiserar med ett sånt ämne (vilket vi alltså inte lägger någon värdering i) så rensas då 'mina' inlägg mer än andras.
Fick ngn tråd låst förra året när man ville ha en diskussion om politik och eu valet men det var inte tillåtet. Fick svar att det var ett spelforum och politik inte hör hemma här men det finns ju väldigt mycket annat som uppenbarligen är tillåtet.
Men men, jag bryr mig verkligen inte men jag kan konstatera att internet är mer likt en diktatur än en demokrati i vissa fall som i detta. 😄
Finns inget med internetsidor som är demokratiska. Dom som äger sidorna får göra hur dom vill, så länge det inte är olagligt.
Det finns några ämnen som går överstyr (aktuella politiska val är ett sånt), då väljer vi att säga nej för att slippa bråk. Bättre lägga energin på att skapa innehåll och ett forum utan krig i.
Och som @Loxus sa: ett forum är ingen demokratisk institution. Forum är privatägda och styr rent krasst själva vilket innehåll de vill ha. Hos oss (och många andra) funkar det så att man är välkommen att prata fritt inom vissa ramar.
Att du får skämta om vissa men inte andra är ju varken nytt eller unikt för FZ, så har det ju alltid varit. Det må ha blivit strängare rent allmänt och FZ följt med hur samhället förändrats men det är definitivt inte något särskilt med FZ.
Tycker det ofta får skrivas på tok för mycket skit åt alla håll, hade önskat än mer "moderering" och upprensning bland ämnen och kommentarer.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Apropå att vissa ämnen rensas hårdare: ja, det stämmer, men det handlar som sagt inte om 'politisk' moderering, utan för att forumet ska funka att besöka. T.ex. politik, feminism och etnicitet leder ofelbart till hårt språk, och då kommer inlägg resas. Om man sympatiserar med ett sånt ämne (vilket vi alltså inte lägger någon värdering i) så rensas då 'mina' inlägg mer än andras.
Trodde ni hade regler emot politiska diskussioner, men det kanske bara är sweclockers (vilket dom följer väldigt dåligt, haha)
Det stora flertalet besökare på denna sajt är ju här för att läsa om spel, inte politik. Och det tycker jag att folk måste ta till sig av, oavsett vilken politisk åskådning man har. För det är inte kul när en tråd som hade kunnat handla om ett spel snabbt spårar ur till politisk pajkastning som nästan helt saknar läsvärde för andra än de få som är sugna på att debattera.
Jag tycker att FZ tidigare har varit för mjuka och oförberedda i sin moderering, men att det blivit bättre.
Samtidigt är vi många som behöver se oss själva i spegeln och förstå att allt vi tycker inte alltid behöver skrivas just här.
Trodde ni hade regler emot politiska diskussioner, men det kanske bara är sweclockers (vilket dom följer väldigt dåligt, haha)
Vafalls, har du inte memorerat reglerna!?
Politik är alltid minerat, men vi har inget uttryckligt förbud. Politik finns ju typ överallt, så det är hopplöst att skriva strikta regler. Dessutom är vi inte jurister. Nåväl, här är iaf reglerna.
Vafalls, har du inte memorerat reglerna!?
Politik är alltid minerat, men vi har inget uttryckligt förbud. Politik finns ju typ överallt, så det är hopplöst att skriva strikta regler. Dessutom är vi inte jurister. Nåväl, här är iaf reglerna.
Hehe!
Syftade på deras regel: "Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande."
Trodde ni hade nåt liknande, men jag hade fel.