Dragon Age: The Veilguard verkar ha fått sin sista stora uppdatering
Vad var det i första dörren där? Settlers?
Är inte temat EA-spel i bilden? Settlers är ju Ubisoft, som iofs har dödat sin beskärda del av spelserier.
00:00:02:42
Är inte temat EA-spel i bilden? Settlers är ju Ubisoft.
Jaha ja just det, FIFA då.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Man har väl inte sagt det rakt ut med de orden, men i EAs Q3-rapport säger man att spelet underpresterat med 50% mot deras förväntningar samt att det har spelats av 1.5 miljoner personer (hur många kopior som sålts nämns inte men den siffran är ju då definitivt lägre). Med tanke på utvecklingstiden är det därmed troligt att de har förlorat pengar på det imo.
Se Paul Tassis artikel om detta.
Edit: Du var snabbare själv
Så går det när man skapat ett wokefokuserat spel.
Fast då är ju Ultima, Dungeon Keeper eller C&C ett mer realistiskt alternativ på dörren.
"Writer and Fighter"
Så går det när folk inte accepterar att det finns annorlunda människor.
Redigerat bort påhopp // uberpwange
Fast då är ju Ultima, Dungeon Keeper eller C&C ett mer realistiskt alternativ på dörren.
Jasså, kan det inte vara Sim City då?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Normalt sett så skulle jag be dig förklara vad din definition av "wokefokuserat spel" är, men att bara läsa den kommentaren gör mig övertygad om att ett eventuellt svar bara skulle förvärra saken.
Nej det är inte riktigt så det fungerar. Veilguard gick inte dåligt för att folk inte accepterar att folk är annorlunda, det gick dåligt för att det var dåligt skrivet, krystat och man försökte predika för folk man ska bete sig.
BG3 har både homosexualitet och "björn scenen" och mer och det spelet gick bra, tidigare spel in DA serien och ME har också dessa teman utan problem. Skillnaden är att det är inte påtvingat eller dåligt skrivet, och inte har man utvecklare som på twitter yttrar saker som att man hatar de som utgör spelarbasen som original spelen består av.
Det är bara att inse att den "moderna publiken" är näst intill icke existerande och om man gör spel fokuserat på den målgruppen så säljer man också därefter.
Cohh beskrev det bäst. Förhoppningsvis inser de som tar beslut att det helt enkelt var ett dåligt Dragon Age-spel, inget annat.
https://x.com/CohhCarnage/status/1882192239562285379
Gissningsvis behövs även resurserna till det nya Mass Effect-spelet som är under utveckling.
Inget att gissa över, hela studion är fokuserad på Mass Effect nu.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Jag tror att du eventuellt har missförstått mig. Jag har inte sagt något om att de gissade siffrorna måste vara fel, jag har tvärtom skrivit att de mycket väl kan stämma eller till och med vara högre. Jag har heller inte "glömt" någonting. Jag påpekar bara att det just är gissningar och spekulationer, och att man skall vara försiktigt med att sprida sådant som fakta eller officiella siffror.
Johans inlägg var väl ett perfekt bevis på det när han skrev "jag läste någonstans (ska googla sen) att budgeten var över 200 miljoner dollar" - det finns inga officiella siffror riktigt än, men han tog de siffrorna (verkar det som - ursäkta om jag missförstod) som sådana.
Sedan är en ytterligare faktor i gissningen av utvecklingskostnaden den att folk räknar med att spelet var under full utveckling i 8-10 år, då det är 10 år sedan Inquisition släpptes. Den beräkningen är även med i sidan som länkade ovanför.
Men ett av spelets regissörer menar att det egentligen är runt fyra år sammanlagd full, faktisk utveckling. Så även där är det ju lite beroende på hur man tänker och räknar på det släppta spelets budget.
Veilguard has really only been in full production for about four years
Technically it's been 10 years since the previous Dragon Age game, Inquisition, but that doesn't mean Veilguard has been in full development the entirety of the time. The team has been iterating on ideas ever since Inquisition add-on Trespasser came out, "But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years," John Epler tells me. "That's when everything just started to come together and you're like, oh yeah, yep, this is what we want. This is what we need for this Dragon Age game." But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years," John Epler tells me. https://www.eurogamer.net/what-i-learned-talking-to-bioware-a...
Jag hoppas det är lite tydligare nu vad jag menade. Ingen har heller sagt emot att det sålde "dåligt". 😊
Ahh sorry, läste lite hastigt där. Ber om ursäkt 😃👍
Ja du siktar man in sig på "the modern audience" som inte ens existerar utanför några reddittrådar och twitter så går det som det går.
Testade några timmar själv och fy fasen. Aldrig varit med om värre karaktärer i ett spel förut. Och utgången mellanmjölk till manus gjorde inte saken bättre.
Får hoppas Mass Effect görs med en målgrupp som faktiskt finns i åtanke.
Jasså, kan det inte vara Sim City då?
Sim City passar också in på dörren.
"Writer and Fighter"
Nej det är inte riktigt så det fungerar. Veilguard gick inte dåligt för att folk inte accepterar att folk är annorlunda, det gick dåligt för att det var dåligt skrivet, krystat och man försökte predika för folk man ska bete sig.
BG3 har både homosexualitet och "björn scenen" och mer och det spelet gick bra, tidigare spel in DA serien och ME har också dessa teman utan problem. Skillnaden är att det är inte påtvingat eller dåligt skrivet, och inte har man utvecklare som på twitter yttrar saker som att man hatar de som utgör spelarbasen som original spelen består av.
Det är bara att inse att den "moderna publiken" är näst intill icke existerande och om man gör spel fokuserat på den målgruppen så säljer man också därefter.
Du säger ju emot dig själv
Nej det gör han inte. Han lägger tid på att noggrant förklara, som för ett barn, hur det faktiskt ligger till. Väldigt många av oss (förmodligen majoriteten) har inget alls emot att folk är olika. Vi är bara väldigt trötta på att bli predikade för.
Cptn BaseballBatBoy!
Efter mina 15 timmar med spelet (lade ner det sen pga uttråkning) så tycker jag ändå Veilguard ska ha att det var väldigt polerat och buggfritt vad jag upplevde under de timmarna.
Det var enligt mig något mer i grunden som saknades på många plan och gjorde att det aldrig blev riktigt kul för mig, som en halvtrist Transformers-rulle, snyggt och välgjort men inte så kul. Så finns antagligen inte så mycket man kan fixa med uppdateringar ändå.
Nej, huvudanledning att spelet sålde dåligt är helt enkelt att det är ett under medel spel.
Att man skapat ett spel där könspolitik(?) är viktigare än att skriva en bra historia och karaktärer är vad som gav resultatet.
Sedan att det amplifierats av resterande saker runt spelet hjälper ju så klart inte, men det är egentligen fel att säga "go woke go broke" för det är inte på grund av att dessa saker finns i spelet som är problemet utan hur det implementerats och det är bevisat genom att tidigare spel i serien och andra spel med samma teman inte haft samma problem.
Spelet är inte fult, det är as snyggt i vissa aspekter men det har en annan stil än tidigare som fick vissa saker som Qunaris att se konstiga ut.
Det har ok stridssystem men man tog bort kontrollen man hade över sina följeslagare i tidigare spel vilket många inte gillade.
Konversationsalternativ stämde ofta inte överens med vad karaktären faktiskt säger efter val.
Allt som allt är det en snygg fasad men vars sprickor fick det att kollapsa mer och mer ju längre man kom.
Nej det gör han inte. Han lägger tid på att noggrant förklara, som för ett barn, hur det faktiskt ligger till. Väldigt många av oss (förmodligen majoriteten) har inget alls emot att folk är olika. Vi är bara väldigt trötta på att bli predikade för.
Säger du samtidigt som du slår igång senaste Joe rogan podden och nickar med.
Säger du samtidigt som du slår igång senaste Joe rogan podden och nickar med.
..och du samtidigt som du kollar på gamla klipp med Siwert Öholm...
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Vi kan konstatera att:
Spelet var inte bra på många sätt.
Togs inte emot på ett bra sätt av spelarna.
Vissa spel recensenter och youtubers samt spelare ^^ försökte lyfta och skydda det till skyarna men failade.
Vad är problemet?
Någon som kommer sakna det?
Nu återstår om spelstudion kommer överleva pga av misshandeln.
Rent tekniskt var det förmodligen den bästa releasen på flera år. Sprang inte in några FPS-drops, buggar eller annat som förstörde. Helt klart det sämsta Dragon Age-spelet men ett ok actionspel. Flesta boss fajterna var lite för lätta om man inte gav sig in i dem vid för låg level, alla achivements gick att få på en genomspelning.
Jag har inte spelat det än, men jag blir så nyfiken...hur "predikar" de för spelaren? Finns det något genomgående exempel på det som du kan lyfta fram? Tänker att det måste vara något oerhört påtagligt ifall man känner att det dominerar spelupplevelsen till den grad att själva spelet i sig överskuggas.
Eller ett mediokert spel? Konstigt att spel som är mellanmjölk inte säljer bra..
Spelet hade säkert kunnat vara like "woke" om de gått mer mot Origins (titta på BG 3) hållet, självklart är detta spekulativt för jag har inte en aning. Och det har verkligen inte du heller.
Efter de första klippen från Dragon Age Veilguard kände jag mig skeptisk då jag tyckte det såg lite cartoony ut och när jag läste några av de mer negativa recensionerna (varav en var FZs) tänkte jag att jag skippar det helt och hållet. När det sen dök upp med en skaplig rabatt på PS shoppen och jag dagen innan pratat med en kompis som sa att det var länge sedan hon hade så kul i ett spel som i Veilguard så slog jag till och köpte det. Jag gillar det och hade personligen gett det 4/5 i betyg. Allt gnäll om taskig dialog, woke och jidder jadder känns tämligen överdrivet. Visst blir det lite jobbigt när någon utropar lösningen på ett pussel precis när man själv ser det men det är ok. Jag gillar combatläget och själva utforskandet. Dialogerna med dina följeslagare är väl inte lika "vuxet" som i Baldurs Gate 3 men ändå lite småmysigt. Sammanfattningsvis är Dragon Age Veilguard lite som ett söndagsmatiné RPG 😁
...
Att man skapat ett spel där könspolitik(?) är viktigare än att skriva en bra historia och karaktärer är vad som gav resultatet.
...
Återigen, jag blir så nyfiken på hur de implementerat "könspolitik" på ett sätt att man tydligen fått offra spelets handling. Kan du ge något exempel på det? Gärna där du förklarar hur man var tvungen att ta bort "bra" handling för att ge plats för "könspolitisk" handling...som om att det vore en stor möbel i en trång lägenhet där bara den ena eller andra får plats.
Tack på förhand.
Är inte temat EA-spel i bilden? Settlers är ju Ubisoft, som iofs har dödat sin beskärda del av spelserier.
Temat i bilden är (nyare) BioWare-spel.
Ad hoc addendum
Gulligt.
<Uppladdad bildlänk>
Första dörren är ju lätt Baldurs Gate med tanke på hur dålig 3an var.
1# FZ Troll